GSX-R 1000 K7-tråden

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Ser ju häftigt ut,men alla grannar kommer nog att hata dig, inlusive dom andra längs vägarna som du skrämmer livet av. Inte välkommen på någon bana i Sverige, stoppad av länsman med ombesiktning som följd. Glöm inte en bunke tusingar för Pc o bänkning bara.:tungan

Fan, jag börjar nog bli en gnällig o negativ gammal gubbe ser jag.:D
 

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
Haha:) Hmm ger raka rör mer effekt än om man gämför med ljuddämpare? Hojen måste väll ha lite motstånd tycker man väl.. inte för att jag e så kunnig.
 

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
nej, du behåller den främre delen. kat mm kastar du åt helvete. ser ingen anledning att byta den biten. problemet ligger längre bak.

Så du menar att om man bytar slipon och kat-ersättare så ger de lika mycket som ett helsystem?? Har för mig att om man bytar grenröret så höjer de effekten en hel del..
 
Last edited:

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Så du menar att om man bytar slipon och kat-ersättare så ger de lika mycket som ett helsystem?? Har för mig att om man bytar grenröret så höjer de effekten en hel del..


det sa jag inte. jag sa bara att det är onödigt att byta främre delen. hojen som vi bytte på gav 164 hp i standardutförande och 176 hp med taylormade utan att mapp hojen. det är 12 hp upp. jag skulle tro att hade man bytt främre delen så skulle det inte gjort ett skit. ett par hästar till med pc hade man fått men jag tror inte att man kan räkna som på moppen man hade när man var 15

7 hp cylinder
3 hp förgasare
2 hp insug
6 hp avgasrör
2 hp planad topp
1 hp hårdare tändstift
1 hp ändrad tändning
10 hp snabbgashandtag
3 hp större drev fram

man kan riktigt se hobbex raketen framför sig:D
 

Robz

Guest
Finns lite motstridig fakta i dessa om-mappningar...
Jag med fler fick mellan 1-3hk extra på topp med slippisar + Katersättare + KNfilter + mappning... +12hk i mellanregistret är standard, och är praktiskt det viktigaste!
I min värld, är det endast helsystem - alltså främre rören inkluderat, som kan ge lite extra på topp - och då liiite - inte fan 15hk.

Rimligt att anta, att om man bänkar hos den som säljer slip-on, också vill visa på fantastiska effektökningar :rolleyes:

180hk på slangen motsvarar 180x1,15=207hk i motorn... knappast troligt eller rimligt.
Sorry Lobo mfl, men jag tror EJ på era bänkningar.

/162 på slangen (med racedäck o ny kedja - sväljer väl ca 5hk), med allt bytt utom främre rör + noggrann mappning - har hittills aldrig blivit frånåkt på rakorna :yoparty
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Finns lite motstridig fakta i dessa om-mappningar...
Jag med fler fick mellan 1-3hk extra på topp med slippisar + Katersättare + KNfilter + mappning... +12hk i mellanregistret är standard, och är praktiskt det viktigaste!
I min värld, är det endast helsystem - alltså främre rören inkluderat, som kan ge lite extra på topp - och då liiite - inte fan 15hk.

Rimligt att anta, att om man bänkar hos den som säljer slip-on, också vill visa på fantastiska effektökningar :rolleyes:

180hk på slangen motsvarar 180x1,15=207hk i motorn... knappast troligt eller rimligt.
Sorry Lobo mfl, men jag tror EJ på era bänkningar.

/162 på slangen (med racedäck o ny kedja - sväljer väl ca 5hk), med allt bytt utom främre rör + noggrann mappning - har hittills aldrig blivit frånåkt på rakorna :yoparty

att du inte blivit frånåkt på rakorna kanske kan bero på att du har bättre fart ut ur kurvorna:rolleyes:
 

Nicotin

Guest
Finns lite motstridig fakta i dessa om-mappningar...
Jag med fler fick mellan 1-3hk extra på topp med slippisar + Katersättare + KNfilter + mappning... +12hk i mellanregistret är standard, och är praktiskt det viktigaste!
I min värld, är det endast helsystem - alltså främre rören inkluderat, som kan ge lite extra på topp - och då liiite - inte fan 15hk.

Rimligt att anta, att om man bänkar hos den som säljer slip-on, också vill visa på fantastiska effektökningar :rolleyes:

180hk på slangen motsvarar 180x1,15=207hk i motorn... knappast troligt eller rimligt.
Sorry Lobo mfl, men jag tror EJ på era bänkningar.

/162 på slangen (med racedäck o ny kedja - sväljer väl ca 5hk), med allt bytt utom främre rör + noggrann mappning - har hittills aldrig blivit frånåkt på rakorna :yoparty


bra att veta innan man drar igång en effektdebatt är att dom flesta hojar från fabrik är ganska olika effektmässigt.

läste om det var superbike el ngn annan blaska att effekten kunde skilja +/- 7-9 hk på slangen i org utförande mellan hojar.

sen kommer ett hett debatterat ämne..hur man kör in hojen.

allt detta spelar givetvis roll, plus att alla bänkar vidar lite olika beroende på tid på dygnet,syremättnad i luften osv..
 

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
Hmm ja vi får se va de blir för system... Jag har iallafall bestämt mig för en ny gixxer k7/k8:). Jag har testat alla nya hojar förutom Honda cbr. Och jag tycket att gixxern e bäst, men hondan har i för sig fått jävligt bra kretik!

Frågan är om man ska köpa nu eller senare till våren.. De är ju såpass nytt så man kanske lika gärna kan vänta till våren. De borde ju inte bli dyrare iallafall eller va tror ni? När gör man de bästa klippen på en k7/k8 som rullat ca 100-600mil?
 

Robz

Guest
bra att veta innan man drar igång en effektdebatt är att dom flesta hojar från fabrik är ganska olika effektmässigt...
Ja, rätt... men normalt inte så mycket tack vare CNC-maskinerade delar, perfa processer och CERN. :tummenupp
läste om det var superbike el ngn annan blaska att effekten kunde skilja +/- 7-9 hk på slangen i org utförande mellan hojar...
Möjligen omräknat till vevaxeleffekt - på slangen skiljer det inte mer än +/- 5hk (2-3%... 10hk är ändå mycket...)
sen kommer ett hett debatterat ämne..hur man kör in hojen.
..
Skitlätt:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Fullt ös från första milen.... eller tappa mInsT 23 häst :D
OBS! Har själv alltid gett järnet efter ett fåtal mil o bytt olja vid max 30mil... det funkar mer än bra!
allt detta spelar givetvis roll, plus att alla bänkar vidar lite olika beroende på tid på dygnet,syremättnad i luften osv..
Helt rätt :tummenupp
Jämför aldrig bänkningar med varandra - det skiljer massor mellan 2 olika bänkar och en del mellan samma bänk körd olika dagar.
Det ma bör jämföra är körningar för o efter i samma bänk, samma dag - dessutom bör man inte låta en trimmande firma utföra bänkningen. Förklara gärna hur ett företag som plockar en på säg 20 000 för hela kittet, sedan "bara" visar 2hk i effektvinst :va
Klart som fan att de trimmar datorn lite, ibland mycket... räcker att höja lufttrycket och sänka tempen lite i bänk-kammaren o vips finns där några hästar till.
De bänkar som inte har möjlighet att hålla konstant temp och lufttryck kan ju heller inte mäta korrekt :pannkyss

Mjuka däck stjäler ett antal hk.
Ny värstingkedja stjäler ett antal hk.
Lågt lufttryck i däcken...
Dåligt utvädrade avgaser...
Olika kalibrering av bänken...
Taskig sladd till datorn är bland det värsta :mad:

Nääh - på med det som ser bra ut, väsnas mest (om du inte skall köra bana) och inte väger mycket... precis som med fruntimmer :tuttar
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det fanns kåpor med projektorlysen att på tag på till K1/K2 vill jag minnas.
Har någon sett liknande till K7? Jag vill ha!
 

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
Hmm var hittar man ett Taylormade system billigast? Vilket land kommer de ifrån? Hittar inte de på någon sida från USA.
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top