GSX 1400-tråden

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Ser bra ut det där:tummenupp

Är det fler "celler" I 5an mot I 3an?

Har till kommit en hel rad med 15% trottle öppning.
Annars samma upplösning som 3:an dock kan man ha en map för varje växel om man vill :tungan .
Provkörde igår o då hade jag bara kopierat över värdena från pc3:an.
Dock så går den klart magrare nu så jag har gjort en del ändringar så om vädret är bra på lördag så gör vi en ny logg o funkar det så blir det en beställning av en st Autotune :tummenupp.

Btw din växel indikering är så gott som klar ska bara ta o handla lysdioden o prova allt :).

/Maveric
 

Janne.S

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2011
Ort
Frövi
Hoj
2002 Suzuki GSX 1400
Hämtade min omklädda sadel idag, och ikväll levereras hojen från service! Nytt bakdäck och fullständig genomgång på auktoriserad verkstad. Fick ju ingen servicebok med när jag köpte min 1400:a och jag ville få allt kollat av någon som kan Suzuki. Högsta betyg på allting och ingen anledning att misstro dom 1600 milen som mätaren visar. Nu vill jag ut och åka snart!

DSC00247.jpg
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Inga poäng hos Bilprovningen idag! :) Premiärtur dit dessutom. Äntligen slut på vinterdvalan.

grattis ut o kör nu :D.

Ska själv dit innan denna månads slut alt. i början av nästa med körförbud :tungan.

Har idag äntligen fått powercommander 5:an o funka :banana.
Gick som en skadskjuten kråka under 3000varv innan o visste inte riktigt vad jag skulle göra för o lösa det :(.
Men efter lite snokande på div forum hittade jag lösningen (hoppas att det håller i sig ;) )på ett hayabusa forum.
Visar sig att det kan bli problem med störningar i kabelhärvan av värdet som kommer från trottel givaren,viket gör att det hoppar runt o ger fel mapvärde i fel varvtal.
Så lösningen var att flytta jordkabeln från pcv:an från batteriet till kabel 13 på den stora kontakten i ecu:n (ecu system jord)obs gäller bara K5-K7 är en annan kontakt på dom äldre.
Innan hoppade trottelvärdet mellan 0-12% på tomgång :huvet efter modden så är signalen stadig :tummenupp.
Så nu ska vi bara beställa en Autotune sen kan den logga sig själv (förhoppningsvis:rolleyes:).

/Maveric
 
Last edited:

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
Ska själv dit innan denna månads slut alt. i början av nästa med körförbud :tungan.

Så lösningen var att flytta jordkabeln från pcv:an från batteriet till kabel 13 på den stora kontakten i ecu:n (ecu system jord)obs gäller bara K5-K7 är en annan kontakt på dom äldre.
Innan hoppade trottelvärdet mellan 0-12% på tomgång :huvet efter modden så är signalen stadig :tummenupp.
Så nu ska vi bara beställa en Autotune sen kan den logga sig själv (förhoppningsvis:rolleyes:).

/Maveric[/QUOTE]

Hade samma problem när ja monterade mottyn jordade först på batteriet men då blev TPS signalen välldigt störd el "hoppig" flyttade sedan jorden till den kabel 13 så nära ECUn som det bara gick då funkade det.

Väntar med spanning på indikatorn.
Ingen åkning här än men är beredd när vädret tillåter,

Det blev en akut mekning då ja byte olja o den glimmade som metallic lack rev ner hela motorn o hittade 2 slitna nållager I växellådan o varför dom tröttnat vet ja inte men hoppas det ska funka nu.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Hade samma problem när ja monterade mottyn jordade först på batteriet men då blev TPS signalen välldigt störd el "hoppig" flyttade sedan jorden till den kabel 13 så nära ECUn som det bara gick då funkade det.

Väntar med spanning på indikatorn.
Ingen åkning här än men är beredd när vädret tillåter,

Det blev en akut mekning då ja byte olja o den glimmade som metallic lack rev ner hela motorn o hittade 2 slitna nållager I växellådan o varför dom tröttnat vet ja inte men hoppas det ska funka nu.

Var faktiskt en busa tråd om en som monterat just en motty som gav mig iden till o jorda just där ,problemet var o räkna ut vilken sladd eftersom ecu:n på busan inte är likadan :gnissla

Ingen åkning här heller är på Gekås i Ullared :( o samlar plus poäng så man kan ev. handla mer saker till hojen :rofl.
Drar iväg o köper dioden i veckan så kanske jag kan skicka växelindikatorn till dig i efter nästa helg :tummenupp.
Verkar som du haft tur trots allt :). vet att du vart lite bekymmrad när vi pratades vid skönt att det löst sig :tummenupp.


/Maveric
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Visst är det 24mm invändigt i fattningen på främre hjulaxel? Köpte en adapter som inte verkar passa, misstänker att någon använt dåliga verktyg innan och deformerat axelns infästning men den ser ok ut visuellt.
/Uffe
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Visst är det 24mm invändigt i fattningen på främre hjulaxel? Köpte en adapter som inte verkar passa, misstänker att någon använt dåliga verktyg innan och deformerat axelns infästning men den ser ok ut visuellt.
/Uffe

Ja det är 24mm. Jag köpte specialverktyg på Biltema innan de fanns! :D
De har fölängningsmuttrar för gängstänger och en av de grövre hade 24mm fattning. 2-pack för en femtilapp typ. Nuförtiden har jag dock sett att de har ett riktigt specialverktyg för det på MC hyllan. Får nog inhandla det då nuvarande hoj har 22mm.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Varit o bes. monstret idag, gick igenom med blankt papper :banana trots acra helsystem ,öppna luftfilter ,1550 kit o miniblinkers bla.
Tror snart jag har fått en tradition vad det gäller att bes. mannen wheelar på provkörningen :rofl.
Samma sak när jag bes Maggys gamla hoj i höstas med samma trimkit som nu sitter på min hoj.
denna gången sa han att "den var rolig o köra måste vara minst ett kambyte gjort utöver helsystemet" :rodnar.
Sa inget om ljudet men det kanske beror på att han bes en polare's hoj innan (Ducati Desmosedici med termignoni helsystem:yoparty) f*n vad gött den låter dock fick han ingen anmärkning
O det var första längre körningen med powercommander 5:an monterad verkar funka helt ok :yoparty.
Nu blir det en kall :fyllisar ordinerad av trådskaparen :tummenupp ha en trevlig helg vet jag.

/Maveric
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Ja det är 24mm. Jag köpte specialverktyg på Biltema innan de fanns! :D
De har fölängningsmuttrar för gängstänger och en av de grövre hade 24mm fattning. 2-pack för en femtilapp typ. Nuförtiden har jag dock sett att de har ett riktigt specialverktyg för det på MC hyllan. Får nog inhandla det då nuvarande hoj har 22mm.

Ok som jag trodde men inte ville höra, kontrollmätte adaptern från Biltema och den har ju rätt mått. Är ju rätt rejäl dimension bak också som gör att folk utan annat än "normal" hylsnyckelsats drar sig för att justera kedjan....
Är det någon som har ett extra hål upptaget i luftfilterhuset med ett extra filter på? jag menar är det här en patentlösning för modellen, precis som man gjorde oldschool med att plocka bort locket på gammel GSX:erna då det bestyckades om och monterades 4-1. Filtret sitter in över batteriet i en påbyggd anslutning i originalhuset.

/U
 
Last edited:

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Ok som jag trodde men inte ville höra, kontrollmätte adaptern från Biltema och den har ju rätt mått. Är ju rätt rejäl dimension bak också som gör att folk utan annat än "normal" hylsnyckelsats drar sig för att justera kedjan....
Är det någon som har ett extra hål upptaget i luftfilterhuset med ett extra filter på? jag menar är det här en patentlösning för modellen, precis som man gjorde oldschool med att plocka bort locket på gammel GSX:erna då det bestyckades om och monterades 4-1. Filtret sitter in över batteriet i en påbyggd anslutning i originalhuset.

/U

Jo det är ju rejäla doningar som ska till om du vill ha väck bakhjulet dock hade jag den hylsan som ett "minne" efter en del skruvande av framhjulslager på ford Sierra :tummenupp .

Luftburken har jag slängt väck helt o hållet kör med två ovala kn filter istället i en hemagjord hållare funkar kanon även i ösregn :yoparty, till o med besiktningen tyckte det såg ok ut idag :rofl .

tror att det finns lite info om det projektet längre back i tråden.
Om någon vill ha ut luftburken utan o riva väck motorn hör av er så kan jag förklara :yoparty

/Maveric
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jo det är ju rejäla doningar som ska till om du vill ha väck bakhjulet dock hade jag den hylsan som ett "minne" efter en del skruvande av framhjulslager på ford Sierra :tummenupp .

Luftburken har jag slängt väck helt o hållet kör med två ovala kn filter istället i en hemagjord hållare funkar kanon även i ösregn :yoparty, till o med besiktningen tyckte det såg ok ut idag :rofl .

tror att det finns lite info om det projektet längre back i tråden.
Om någon vill ha ut luftburken utan o riva väck motorn hör av er så kan jag förklara :yoparty

/Maveric

Jo jag hade en 36:a jag med men den "normala" satsen brukar ju bara räcka till 32... finns säkert undantag. Blev ju bara lite tveksam till nyttan med det extra hålet med tillhörande filter då det enda som är gjort är ett annat avgassystem och PC3. Men bra att veta att invändiga fattningen fram ska vara 24mm, blir att snygga till den så verktyget passar.
/U
 

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
Då är det äntligen här med o det funkade fint :yoparty. så nu är det bara o hoppas på en bra sommar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Ni som har original drevning, vad visar hastighetsmätaren vid exempelvis 4000rpm högsta växeln. Är ju ovan med sådana här "tokiga" moderniteter att ha en hastighetsmätare som mäter fart beroende på antal varv på utgående axel, det bör ju rimligen spela roll vilken växel som är vald också. Gissar att ECU:n räknar på det här, spänning från sensorn + konstant spänning från växelgivaren(beroende på vald växel) och talar sedan om för hastighetsmätaren vad den ska visa beroende på summerat värde. Men är det någon som kan det här så rätta mig gärna då det här bara är ren gissningslek för att själv försöka förstå hur det ligger till. Saknar även en så basal sak som temp på motorn, varför glömde dom den? Nu lär det ju sitta en fläkt i/intill oljekylaren som bör få en indikation på start, så tempgivare bör det ju finnas någonstans.

EDIT: hittade Excell dokumentet "Gearing sheet", verkar vara ca 5% skillnad, vid 3000rpm med 41/18 = original är farten 102 km/h vilket i sin tur ger 34 km/h/1000rpm.

/U
 
Last edited:

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
Det är "rätt" att dom visar för mycket men det finns en dosa (speedo healer) som man kopplar in mellan givaren o ECUn.
Hastighets givaren sitter mot mitten på framdrevet så det spelar ingen roll vilken växel som är I, sen finns det en oljetemp givare mitt bakom cylinderraden o den är med o styr fläkten :tummenupp
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Min Lady går vidare till en lycklig ägare idag.....:gråta

Men hon kommer alltid att finnas i mitt hjärta. Kanske det blir en Yamaha XJR 1200 (har hittat en 95:a) som ett alternativ till den långtourer som står hemma nu. Liten provsmak på att verkligen köra buss blir det i sommar : ). Jag kommer ändå att hänga här och kika hur det går för er.
 

Bifogat

  • 163587_652430188104180_878070858_n.jpg
    163587_652430188104180_878070858_n.jpg
    110.7 KB · Visningar: 82

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Det är "rätt" att dom visar för mycket men det finns en dosa (speedo healer) som man kopplar in mellan givaren o ECUn.
Hastighets givaren sitter mot mitten på framdrevet så det spelar ingen roll vilken växel som är I, sen finns det en oljetemp givare mitt bakom cylinderraden o den är med o styr fläkten :tummenupp

Att hastighetesgivaren sitter i klumpen för kopplingen känner jag till(magneten på utgående axel), men visst bör väl information även ges till ECU:n gällande växelläge? Annars så skulle ju hastighetesvisningen vara direkt kopplad till motorvarvet. Alltid hastighet X vid varvet Y.

Misstänkte att det var en traditionell lösning på temperaturkontroll, man ka ju undra varför man inte kan få informationen presenterad utan att byta/lägga till ett instrument.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Att hastighetesgivaren sitter i klumpen för kopplingen känner jag till(magneten på utgående axel), men visst bör väl information även ges till ECU:n gällande växelläge? Annars så skulle ju hastighetesvisningen vara direkt kopplad till motorvarvet. Alltid hastighet X vid varvet Y.

Sist jag kollade hade framdrevet direktkoppling till bakdrevet via kedjan...
Givaren på framdrevet mäter just framdrevets varvtal och då behövs ingen indikering om vilken växel man har. All utväxling mellan motorvarvtal och framdrevets hastighet sker i växellådan.
Hade det däremot mätt motorns varvtal så hade det spelat en roll vilken växel man har i för att mäta hastigheten.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top