GSX 1400-tråden

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Har inget tickande, gått ca 7900 mil senaste ventilkollen var vid 2400 mil.
Samma som Jodix, -02:a som gått 5000 mil, nyservad. Går tyst både varm och kall. Det enda jag kan tänka mig är generöst ställda ventiler, slitage någonstans, eller för tunn olja. Har jobbat mycket med motorer på fordon och i motorlabb. (utveckling).
Jag hade en Honda som var på garanttiservice, mekanikern struntade i justera en ventil rätt för det fattades shims, antagligen praktikant?. Tråkigt, tog tid innan felet konstaterades och åtgärdades. Nu menar jag inte att det är något sånt, men det är ett litet bevis att man inte ska tvivla på sig själv. Sen kan motorer vara individuella till gång osv. men ”dagens” motorer är våldigt lika efter tillverkning. Man tar stickprov och kollar hos vissa tillverkare, sen provkörs de klart, antingen i bänk eller på provbana. Borde inte avvika.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Hej! Jag har tänkt köpa en växelindikator eftersom det är sånt vrid i motorn att det är svårt att hålla reda på vilken växel man har i. Nu är det så att de flesta ska kopplas in på diagnosuttaget som ska sitta vid batteriet eller ECU:n någonstans, men jag hittar ingen på min 2002:a. Läste någonstans att det uttaget kom först 2004. Någon här som vet hur det ligger till? Kom diagnosuttaget först 2004 eller det sitter på alla årsmodeller? Jag har en växelindikator till salu om någon vill köpa i så fall, säljer den för halva priset. Jag vore väldigt tacksam och glad för ett svar.
Hej Senior biker Växelindikeringen kopplas in på kontakten från växellägesgivaren som sitter bakom vänstra sidokåpan (3polig kontakt). finns 3 varianter på växelindikeringar antingen Gipro som är en enkel display du monterar typ vid tänningslåset. Sen finns det en enhet där du byter segmentet mellan hastighetsmätaren o varvräknaren eller som jag har lysdidoder bakom siffrorna i varvräknaren som Paul Thomson en vän till mig i England gör :) . Kolla detta Youtube klippet växelindikering
PS. Diagnosuttaget är en kontakt vid batteriet som man kan bygla 2 stift för att visa felkoder i hastighetsmätarens km display, där kontakten har fler poler på dom tidigare 01-04 än dom senare (jag har en brytare kopplad på den permanent så jag kan kolla ev. felkoder utan att plocka väck sadeln :) . DS.
/Maveric
 
Last edited:

Mikael 12

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2022
Hoj
Suzuki gsx1400, 2005
Tack Fillingen för din kommentar:). Här kommer lite bättre bilder på GSXn.
Kanske den enda 1400 i Sverige med kåpa från Bandit 1250 -07:a

View attachment 368755 View attachment 368756
h
Tack Fillingen för din kommentar:). Här kommer lite bättre bilder på GSXn.
Kanske den enda 1400 i Sverige med kåpa från Bandit 1250 -07:a

View attachment 368755 View attachment 368756
Hej, jag håller också på att sätta på en kåpa, hur gjorde du för att få fast kåpramen
 

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Rogohm, snyggt jobb med kåpan, har inte sett det förrän nu. Riktigt snyggt.
Mikael, meddela hur det går, gärna med bilder, sätter du oxå på en 1250-kåpa?
Hoppas jag inte förväxlade namnen.
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Hej. God fortsättning önskar jag alla GSX1400 förare här. givetvis som vanligt börjar det kittla i kroppen när året är ungt. Det är ett tag till här i Göteborgstrakten för att kunna köra i bekväm temperatur, men sugen är jag. Ha en fin kväll.
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Se riktigt fin ut. Såg en GSX 1400 på släp genom Mölnlycke häromdagen. det är inte varje dag man ser dessa hojar så jag fick nästan nackspärr när den passerade förbi mig. Lycka till ??
 
Gick med
2 Apr 2023
Hoj
Gsx1400 -07 vlr1800 -08
Nu kommer det lite frågor
1. Vad är bästa optimering av motor?
2. Byta styre, jag behöver typ ett cross styre rakare högre och bredare. Jag är 193 cm öh så 1400:an känns ganska liten ? när jag sitter på. Så orginal styret går fetbort.
3. Sadel/dyna! Finns det bättre att tillgå? Den funkar ju, mjuk å fin men tycker den lutar framåt för mycket.
4. Allmäna bra tips och trix.
 

Mr.Erling

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2019
Ort
Drammen
Hoj
Suzuki GSX 1400 K2
Nu kommer det lite frågor
1. Vad är bästa optimering av motor?
2. Byta styre, jag behöver typ ett cross styre rakare högre och bredare. Jag är 193 cm öh så 1400:an känns ganska liten ? när jag sitter på. Så orginal styret går fetbort.
3. Sadel/dyna! Finns det bättre att tillgå? Den funkar ju, mjuk å fin men tycker den lutar framåt för mycket.
4. Allmäna bra tips och trix.
Hei Chrisopher.
Ikke noen respons konstaterer vi, men hva med å lese hele tråden - alle kommentarer?
Der vil du finne alt du spør om:7peta
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Nu kommer det lite frågor
1. Vad är bästa optimering av motor?
2. Byta styre, jag behöver typ ett cross styre rakare högre och bredare. Jag är 193 cm öh så 1400:an känns ganska liten ? när jag sitter på. Så orginal styret går fetbort.
3. Sadel/dyna! Finns det bättre att tillgå? Den funkar ju, mjuk å fin men tycker den lutar framåt för mycket.
4. Allmäna bra tips och trix.
Välkommen till 1400 familjen :), som MR Erling nämnde läs i genom heeelllaa tråden så får du en hel del tips (y). Men lite enkelt kan jag säga följande...
1. börja med en powercommander (om det inte redan sitter en på) för att kunna justera in hojen ordentligt via en bänkkörning. öppnare avgassystem o ev ett par vassare kammar typ Yoshi så ska du se att det händer något :cool:. Sen kan man ju alltid gå bananas o hänga på ytterligare prylar typ 1550cc kit, porta topp o större spjällhus, då landar man på 168 hp på bakhjulet :rock (där är jag nu på min K7:a.)
2. Finns rätt många styren att välja på men ett rakare styre satt jag på min (jag är187cm lång) och det funkade för mig dock samma höjd.
3. sadeln går ju alltid att stoppa om o forma lite som man vill, kolla runt i denna tråden så finns det en del tips.
4. som sagt kolla igenom denna tråden (vet att det kommer o ta en stund men väl värt det :crash).

Man blir aldrig riktigt färdig med denna hojen, vet av erfarenhet då jag haft min i snart16 år nu :kär. Min såg ut som din när jag köpte den v29 2007 med 120mil på mätaren, nu cirka 6400mil. Ps. alla originaldelar finns kvar om man skulle vilja återställ den Ds.

20230408_173909.jpg
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Sommarfin. Still going strong. Ungefär 6400 mil nu. Den stannar här. Så många gånger jag tänkt och nästan sålt den, men i sista stund så har jag ångrat mig. Känner samma goa känsla fortfarande när jag sitter och tittar på den. Finns den känslan kvar så är det ingen idé att sälja. Ha en härlig kväll 230522.
 

Bifogat

  • IMG_0444.jpeg
    IMG_0444.jpeg
    4 MB · Visningar: 26
  • IMG_0447.jpeg
    IMG_0447.jpeg
    3.2 MB · Visningar: 27
  • IMG_0446.jpeg
    IMG_0446.jpeg
    3.3 MB · Visningar: 26
  • IMG_0445.jpeg
    IMG_0445.jpeg
    4.1 MB · Visningar: 26
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top