Grym hoj utan att försäkra ihjäl sig?

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Min ducce ligger på 3200 HEL/HEL, humant anser jag själv för en hoj som fortfarande går acceptabelt.

En äldre R1 brukar väll vara bra va? typ -00 -01?
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Om du ska hitta billiga hojar att försäkra så leta på dom som inte är så vanliga, ex Suzuki TL1000R, Honda SP1 osv.

Anledningen att R1, Fireblade och Gixxer är så dyra att förrsäkra är förutom Vikt/Hk att dom är så vanliga i trafik att dom samtidigt ligger högt i statistik bland olyckor, stölder m.m

Det lönar sig om det är försäkringen du tänker på, att leta på specifika hojar som är mindre vanliga i statistiken och förutom det, välja en skyhög självrisk istället för en hög premie...

Eller så siktar du på en äldre hoj och halvförsäkrar bara..
 

Kneedrag

Guest
Jag kollade i december 2010, dvs för 5 månader sedan på Suzuki märkesförsäkring för GSX-R 750 -00 (som ägaren ville ha 40000kr för på blocket). Fick ett brev från Suzuki märkesförsäkring drygt 12000kr hel/hel med 25000kr i självrisk. Och jag är 65år. Naturligtvis gick brevet i papperskorgen. Var igår på SMC grundkurs. Det var ingen som betalade över 5000kr/år i hel/hel av de jag talade med. T.ex. 3000kr/år för en Honda Firestorm (V2-1000cc) -98. Ägaren hade ringt och snackat med Länsförsäkringar. Påpekat han var helkund. Ca 35år. Slutsatsen är att försäkringsbolagen också tar hänsyn till antal skadefria år med hoj. Och mycket annat. Jag gissar att GixxerTina har några stycken skadefria år (eller hur?) och kanske är helkund hos Länsförsäkringar som sköter Suzuki märkesförsäkring.

Kolla igen , för ungefär 1 månad sen så fick vi hem reklam från suzuki märkesförsäkring. Ringde för att kolla pris och det jag fick fram var dem jag skrev i mitt första inlägg.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Äre inte så att tjejer och killar ska mötas någonstans mitt emellan de försäkringar som finns idag? Dvs, killar lite lägre försäkring och tjejer lite högre? :)

Whatever, ska ta och kolla närmare på Svedea, dom verkar vara rätt billig på de flesta hojar.
Tänk om man fick lös en Superduke, Z1000 eller liknande för rätt försäkringspengar - då blir det hojbyte i sommar! :D
 

Algot_83

Kawasaki is the shit ;)
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Sigtuna
Hoj
ZX10R
Pyntar 5500:- per år halv försäkring på min zx9r, dock så finns det bra mycket värre cyklar idag men jag tycker det räcker...
 

Zyre

Ålahue!
Gick med
1 Oct 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen just nu
Tjena,

Min frågeställning är väl rätt uppenbar om man bara läser rubriken.

Finns det grymma/brutala hojar med mycket mos som inte gör djupa, svarta hål i ekonomin?
I dagsläget så ligger jag på ungefär 4-5k i halvförsäkring för min ER6, vilket jag tycker är helt okej?

....

Jag försäkrade min er6-n hos bilsport och mc förra veckan. Är också 24, dock haft kortet i snart 3 år. De ville ha 3336 kr/år för halvförsäkring, och då spelar det ingen roll hur länge man haft kortet.

Kollar jag på en z750 ligger likadan försäkring på 7169 kr/år. Kanske är en idé och ringa dem?
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Jag försäkrade min er6-n hos bilsport och mc förra veckan. Är också 24, dock haft kortet i snart 3 år. De ville ha 3336 kr/år för halvförsäkring, och då spelar det ingen roll hur länge man haft kortet.

Kollar jag på en z750 ligger likadan försäkring på 7169 kr/år. Kanske är en idé och ringa dem?

Ringde direkt jag såg ditt meddelande, och när jag i Augusti haft mitt kort 1 år så sjunker premien till 3600kr för ER6an. Vet inte riktigt vad dom baserar och räknar ut allt på, men jag får väl vara nöjd om premien sjunker 1500 spänn :)

Z750n har jag kollat på också, och hamnar runt 8000 kr/år just nu, lite väl saftigt känns det som :(
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Säger som nån tidigare. Kolla Ducati om du kan leva med en sån.
Dom ligger bra till i försäkringarna
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Suzuki sv1000s 04, 21år, bor 10 mil söder om sthlm, mc-kort mindre än 1år 6875:-hel/hel 5000:- självrisk hos Suzuki märkesförsäkring:)
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Fick bästa pris med Svedea. Tror att det var drygt 5000 för helförsäkring (haken var dock 10000 i självrisk vid stöld).
Använder nu Bilsport-MC och ger 3200 helår för halvförsäkring.

Har kört halvförsökrat i 10 år och på så sätt sparat mer än vad en ny hoj kostar.
Man ska smälla ganska ordentligt med en hoj om man inte kan fixa ihop den själv för under 10 papp.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top