Grilltråden 2014

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Bor i lägenhet så tips på en liten smidig elgrill att ha på ballen mottages tacksamt. :gnissla
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Kör gasol Landman Flatbed Avalon 12792. Fint att köra i Pensionärskuvösen på vintern. Man bara öppnar rutan precis bakom när det ryker på. Kolgrillen (Skitklotgrill) har svårt att hålla värmen i blåsten och kylan på vintern. Den vill jag inte gärna tända i uterummet heller!
Detta med att det finns grillsäsong och inte är bara trams. Det är gött att grilla pUnKt Därför grillar man åter runt!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Någon som har något bra recept på marinad med öl i sig?

En öl, en vitlök, ett par rejäla nypor timjan, några varv på pepparkvarnen och ett par kilo lammfilé. Salta om du vill, jag föredrar att göra det efteråt.
 

Pappa

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Vespa
En öl, en vitlök, ett par rejäla nypor timjan, några varv på pepparkvarnen och ett par kilo lammfilé. Salta om du vill, jag föredrar att göra det efteråt.

Det lät väldigt gott! Ska absolut testas. Kör du med lager då?

Ska förbi den där nya köttbutiken på Birger Jarlsgatan i helgen tänkte jag och handla lite nytt, någon som varit förbi? Lennart & Bror heter den. Tror den ligger på nr 83 om jag minns rätt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Grillar mycket kräftor, sen jag började med det har jag slutat att förtära de små asen på annat sätt. Löjligt gott till förrätt

En weber 57cm smoker och en performer 57cm
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det lät väldigt gott! Ska absolut testas. Kör du med lager då?
Vad som råkar finnas hemma och inte är mörkt som natten. Kan slinka ner allt från en folkölslager till en Innis&Gunn, dricker sällan öl så det som finns hemma är i regel kvarlämnat av någon. Faktum är att hela receptet var något jag slängde ihop åt dig på en höft och kan varieras. Lamm, öl och vitlök som grund blir alltid gott och timjan och/eller rosmarin passar bra till.
 

Pappa

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Vespa
Vad som råkar finnas hemma och inte är mörkt som natten. Kan slinka ner allt från en folkölslager till en Innis&Gunn, dricker sällan öl så det som finns hemma är i regel kvarlämnat av någon. Faktum är att hela receptet var något jag slängde ihop åt dig på en höft och kan varieras. Lamm, öl och vitlök som grund blir alltid gott och timjan och/eller rosmarin passar bra till.

Låter gott! Ska testas. Jag gillar bbq såser och har tänkt att göra en egen, har du något recept på det också? Morberg har någon grillsås nu också tydligen, ska köpa den och se om den är något att ha, annars så gillar jag Sweet Baby Rays jäkligt mycket!
 

Pappa

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Vespa
Kan rekommendera Per Morbergs grillsås Sweet & Smokey, perfekt rökig som en bbq sås skall vara! De andra har jag inte hunnit testa men de lät inte lika spännande heller.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Grillar året om, brukar vara extra poppis i mellandagarna för att varva allt julmat med något annat.

Har en Weber Performer 57cm med gaständning.
Håller dock på och sonderar marknaden på gasolgrillar då det är så mycket smidigare med lunchgrillningen på helgerna samt att kontrollera värmen på lite mer avancerad grillning... jag vet, det går med performern också men den kräver en del uppmärksamhet då och då blir annat lidande.
Vill helst ha en Weber e-spirit 330 eller värre men det blir så jädra massa pengar bara.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Kan rekommendera Per Morbergs grillsås Sweet & Smokey, perfekt rökig som en bbq sås skall vara! De andra har jag inte hunnit testa men de lät inte lika spännande heller.

Kan rekommendera att skita i alla de där färdiga och satsa på ett bra recept (alltså ett du faller för själv) och gör såsen själv istället. Blir oftast både godare och bättre rent innehållsmässigt.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jack Daniels ekchips med skön whiskeydoft/smak finns just nu för 69kr på ÖoB.
Pricken över i när du gör Beercan Chicken eller pulled pork..
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jack Daniels ekchips med skön whiskeydoft/smak finns just nu för 69kr på ÖoB.
Pricken över i när du gör Beercan Chicken eller pulled pork..

Har kört Mackmyras variant och visst luktar det gott men inte känner jag någon whiskySMAK på köttet. Sen undrar jag hur nyttigt det är att röka med ek egentligen?

Nu har jag tagit ner ett par äppelträn så rökved är iofs inget jag behöver köpa de närmaste decennierna.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Låter gott! Ska testas. Jag gillar bbq såser och har tänkt att göra en egen, har du något recept på det också? Morberg har någon grillsås nu också tydligen, ska köpa den och se om den är något att ha, annars så gillar jag Sweet Baby Rays jäkligt mycket!

Kan rekommendera att skita i alla de där färdiga och satsa på ett bra recept (alltså ett du faller för själv) och gör såsen själv istället. Blir oftast både godare och bättre rent innehållsmässigt.

Här har ni ett gäng recept på såser.

https://www.dropbox.com/s/oojaqps3ndh0xj9/BBQ Sauce.pdf
https://www.dropbox.com/s/u1g4zzzws0pijzp/BBQ Sauce.docx

Själv är jag väldigt svag för den som heter "Classic BBQ Rib Sauce". Gillar man såser som är söta och rökiga så gillar man den. En jobbarkompis uttryckte det som att det var som att äta "flytande bacon", och sämre kan man ju ha det.
Är amerikanska mått i receptet, men om ni har en dator med googleknappar så ordnar ni nog det. :tummenupp

För övrigt kan jag nämna att den funkar bra till annat grillat också, det behöver inte vara ribs.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Har kört Mackmyras variant och visst luktar det gott men inte känner jag någon whiskySMAK på köttet.

Har en påse Mackmyras hemma som jag använde i helgen.. Ger samma doft/smak som JD's... Det är inte så lätt att säga att det smakar just whiskey men däremot ger det en annan smak än det ekflis som dränkts i rödtjut eller det som är "naturell". Oavsett är 69kr "billigt" för en sån däringa påse och smaken och doften blir finfin när man vill ge sitt kött en rökig och lite syrlig smak/doft...

Köpte någon rödtjutsindränkt flis som funkar fint på lax å kyckling men JD/Mackmyra gör underverk på kycklingen å fläskköttet.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Klart man grillar året om. Det smakar ju lika bra även om det är snö utanför fönstret.

57cm weber kolgrill som kompletterats med ett rejält gjutjärnsgaller.
View attachment 401531

Grillar det mesta som rymms i grillen. Att låta pulled pork gå första timmarna på grillen med rökflis från gamla whiskeytunnor är aldrig fel. Blir löjligt gott.
Till er som inte har gjutjärnsgaller till Webern, tjöp säger jag bara. Fast man fick hugga ett DIREKCTT när de fick in en laddning, tar slut på nolltid.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top