Gran Premio Red Bull de la República Argentina - MotoGP deltävling III 2015

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Var det inte i argentina bautista torpederade rossi förra året?

Ja minns att Bautista körde hårt på kvalet, dock förstördes hans andra kvalförsök av Lorenzo som var ute på sightseeing. Men jävlar vad det såg snyggt ut när han körde, synd det inte höll längre under racet.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det är tätt!!! Alla (nästan) inom 2 sek!!!!!!

1. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 38.602s [Lap 15/19] 330km/h (Top Speed)
2. Cal Crutchlow GBR CWM LCR Honda (RC213V) 1m 38.658s +0.056s [17/19] 323km/h
3. Andrea Iannone ITA Ducati Team (Desmosedici GP15) 1m 38.791s +0.189s [17/18] 327km/h
4. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici GP15) 1m 38.818s +0.216s [15/17] 326km/h
5. Aleix Espargaro ESP Team Suzuki Ecstar (GSX-RR) 1m 38.919s +0.317s [16/17] 316km/h
6. Jorge Lorenzo ESP Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 38.952s +0.350s [17/19] 323km/h
7. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 39.019s +0.417s [19/21] 325km/h
8. Danilo Petrucci ITA Pramac Racing (Desmosedici GP14.1) 1m 39.197s +0.595s [16/17] 325km/h
9. Maverick Viñales ESP Team Suzuki Ecstar (GSX-RR)* 1m 39.253s +0.651s [13/16] 318km/h
10. Scott Redding GBR Estrella Galicia 0,0 Marc VDS (RC213V) 1m 39.312s +0.710s [18/19] 324km/h
11. Pol Espargaro ESP Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 1m 39.326s +0.724s [16/19] 326km/h
12. Eugene Laverty IRL Aspar MotoGP Team (RC213V-RS)* 1m 39.362s +0.760s [14/18] 319km/h
13. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 1m 39.471s +0.869s [17/22] 327km/h
14. Yonny Hernandez COL Pramac Racing (Desmosedici GP14.2) 1m 39.728s +1.126s [15/19] 327km/h
15. Nicky Hayden USA Aspar MotoGP Team (RC213V-RS) 1m 39.762s +1.160s [15/17] 319km/h
16. Hector Barbera ESP Avintia Racing (Desmosedici GP14 Open) 1m 39.794s +1.192s [17/17] 326km/h
17. Stefan Bradl GER Athina Forward Racing (Forward Yamaha) 1m 39.812s +1.210s [15/19] 325km/h
18. Alvaro Bautista ESP Factory Aprilia Gresini (RS-GP) 1m 39.938s +1.336s [14/17] 319km/h
19. Jack Miller AUS CWM LCR Honda (RC213V-RS)* 1m 39.999s +1.397s [14/18] 322km/h
20. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (RC213V-RS) 1m 40.135s +1.533s [15/16] 318km/h
21. Hiroshi Aoyama JPN Repsol Honda Team (RC213V) 1m 40.188s +1.586s [20/20] 327km/h
22. Mike Di Meglio FRA Avintia Racing (Desmosedici GP14 Open) 1m 40.255s +1.653s [13/20] 327km/h
23. Marco Melandri ITA Factory Aprilia Gresini (RS-GP) 1m 40.532s +1.930s [15/18] 319km/h
24. Loris Baz FRA Athina Forward Racing (Forward Yamaha)* 1m 40.805s +2.203s [15/19] 316km/h
25. Alex De Angelis RSM Octo IodaRacing (ART) 1m 41.565s +2.963s [17/19] 311km/h
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Fy fan vilket sömnpiller Aoyama är, sätt någon annan på den hojen fortare än kvickt! Pinsamt rent ut sagt.

Grymt kört av Laverty och Hayden i FP3!

Sedan undrar jag över Open-Hondans toppfart. Borde den inte ligga närmre Factoryn med tanke på att den har fjolårets motor? Eller är det elektronik + hästkrafter som sätter begränsningarna?
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
MM :bugar
Jösses vad killen kör, påminner om Capirossi 06 eller Stoner i körstil just nu.

Undra om han vågar sig på samma attack imorgon.

ESP! Kul för Suzuki som kval 2a
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hmmm, Honda - Suzuki - Ducati i första led, två f d Moto2-talanger som förare. Frågan är om inte Yamaha snart må fundera på att revidera sin strategi, vilket kanske inte gynnar speciellt en av deras fabriksförare...?
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Markisen leker hem detta känns det som. Jlo hänger med huvudet och verkar inte ha det där extra som krävs.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det vore kul att höra en motivation till varför Jlo skulle kamma hem detta :)
Behöver inte vara någon utopi - om greppet fortsätter att förbättras, om vädret inte blir stekhett och om de hårda däcken blir utslagsgivande. Glöm inte andra halvan av fjolårssäsongen.

Men pöjken - vem slår honom? Någon som slagits mot honom i Moto2? Eller en doktor med trollkarlshatt? Tyvärr talar kvalplaceringen mot VR, start på hårda däck och en bansträckning med få omkörningsmöjligheter bör vara för mycket, särskilt med MM i sin nuvarande form...
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Behöver inte vara någon utopi - om greppet fortsätter att förbättras, om vädret inte blir stekhett och om de hårda däcken blir utslagsgivande. Glöm inte andra halvan av fjolårssäsongen.

Men pöjken - vem slår honom? Någon som slagits mot honom i Moto2? Eller en doktor med trollkarlshatt? Tyvärr talar kvalplaceringen mot VR, start på hårda däck och en bansträckning med få omkörningsmöjligheter bör vara för mycket, särskilt med MM i sin nuvarande form...

Jag tror att största hotet mot MM är han själv. Antingen vinner han eller så kraschar han. Men efter detta så känns det mest som en ren chansning vilka som placerar sig som tvåa och trea.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Fy fan vilket sömnpiller Aoyama är, sätt någon annan på den hojen fortare än kvickt! Pinsamt rent ut sagt.

Man kan ju undra om han verkligen är en så "dålig" förare med tanke på att han troligen sitter på den bästa hojen (samma som MM).

Eller är det kanske så att han fått strikta restriktioner att ta det lugnt och enbart testa nya inställningar, då man absolut inte vill riskera att förstöra en hoj eller en motor. Eftersom de har begränsat antal motorer kanske han också kör på kraftigt reducerad effekt, för att spara motorn till Pedrosa kommer tillbaka??

Någon som har sett vilken toppfart han har jämfört andra förare?
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Tror det är som så att Hondan inte är den "bästa"/enklaste hojen just nu samt att Aoyama inte når upp till Pedrosas skicklighet på det materialet. Vidhåller fortfarande att Yamaha verkar ha den bästa hojen under en distans, vi får se imorgon om det fortfarande stämmer.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det enda som kan stoppa MM imorgon är att han startar som en brunstig elefant. :)

Riktigt kul med ESA!
Lite mer pulver i spisen så räknar vi in honom bland aliens.

Tycker lite synd om JLo.
Inte helt nöjd efter kvalet kan tänkas och så lägger hojen av vid provstarten.
Skitdag och ändå i mitten på led två.
Någon förklaring till hojens stopp?
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Vidhåller fortfarande att Yamaha verkar ha den bästa hojen under en distans, vi får se imorgon om det fortfarande stämmer.

Jag vet inte om jag håller med, Yamaha är den hojen som både detta år och även förra året haft problem med att däck slits för snabbt, de har också varit tydligt att Honda varit snabbare på rakor. Yamaha har alltid fått kämpa för att hänga på, medans Honda kunnat göra "enklare" omkörningar.

Jag kanske har missat något, men varför tycker du Yamaha har en bättre hoj just nu?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Sedan undrar jag över Open-Hondans toppfart. Borde den inte ligga närmre Factoryn med tanke på att den har fjolårets motor?

Den har inte fjolårets "fabriksmotor". Det är bara något som TV-kommentatorerna har fått för sig och jag gissar att det har sin grund i en tidningsintervju som gjordes med Nakamoto i slutet av förra året. Han sa uttryckligen att "viss teknik kan komma att överföras från fabrikshojen till open-hojen". Vilket journalisten naturligtvis tolkade som att det blir exakt samma motor i båda hojar...

Riktigt kul med ESA!
Lite mer pulver i spisen så räknar vi in honom bland aliens.

Lugn och fin nu. Nog lär man väl ha några racevinster innan man räknas in i denna skara...? En skara som om något decimerats inför och under denna säsong...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Nog lär man väl ha några racevinster innan man räknas in i denna skara...? En skara som om något decimerats inför och under denna säsong...
Visst - bara inne i tredje deltävlingen men det börjar ge en något besk eftersmak om man ägnar det pågående skedet en stunds eftertanke:

1 - Pedrosas operation. Får vi vår Alien tillbaka, besjälad av den där gäckande titeln? Eller ser vi slutet på karriären för den störste lille förare som vunnit allt utom GP-titeln?

2 - Suzukis och Ducatis framsteg. På kort tid har de tagit sig nära fabriksteamen. Det tätnar i toppen, fler fabriksstyrningar tillgängliga.

3 - Enhetsprogramvara i standardECU nästa säsong. De allra mest avancerade funktionerna elimineras eller görs till allmängods.

4 - Michelin blir ny däcksleverantör. Egenskaperna kommer att förändras, hitintills verkar edge grip inte vara på samma nivå, vidare kommer vi säkerligen att se ett antal bedömningmissar när det gäller val av däck till vissa tävlingar.

Allt detta - allt - gör det mycket svårt att sia om framtiden, vilka egenskaper hos hojarna som kommer att vara avgörande och hur de ska köras.

Förarna från Moto2 som nått MotoGP har utvecklat och anpassat sig till konceptet, de har bevisat sin förmåga att underordna sig villkoren från materialet och utveckla sina egna egenskaper för att plocka det bästa ur ekipaget. Det kommer inte att skräddarsys däck, elektronik eller hydraulik för att understödja en förares speciella egenskaper under överskådlig tid. Det borde innebära att den som anpassar sig bäst kommer att ha störst möjlighet vinna mästerskap. En i vissa delar ny Alien, om man så vill.

Är det så - kommer säkert ett antal förare att få kliva åt sidan, förr eller senare. Förare som inte så lätt anpassar sin körstil och sina strategier sig till nya förutsättningar. Är det så och är det det Du antyder - kan säsongen 2015 kosta oss flera Aliens... Vilka blir då de nya?
 
Last edited:

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Den har inte fjolårets "fabriksmotor". Det är bara något som TV-kommentatorerna har fått för sig och jag gissar att det har sin grund i en tidningsintervju som gjordes med Nakamoto i slutet av förra året. Han sa uttryckligen att "viss teknik kan komma att överföras från fabrikshojen till open-hojen". Vilket journalisten naturligtvis tolkade som att det blir exakt samma motor i båda hojar...

Tack för den inputen, det förklarar ju en hel del.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top