Gran Premio Red Bull de la República Argentina - MotoGP deltävling III 2015

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nja, men MotoGP-förare är inget undantag bland andra professionella idrottare. Deras karriär och prestationer följer en halvcirkelformad kurva (mer eller mindre distinkt). Uppgång och fall. Pedrosa har befunnit sig i den fallande delen av den kurvan ett tag nu. Hayden likaså. Hans kurva beskrev en ganska brant stegrande form och en planare utförslöpa. Men så ser det ut för nästan alla.

Men Stoner var ett undantag från det du skriver om ”den oundvikliga utvecklingen”. Han både vann överlägset över tid och dominerade enstaka race på material som inte alls var utvecklat för honom...
Jag är inte riktigt lika säker på det - när maskinmaterial utvecklas tror jag att olika egenskaper hos föraren helt enkelt får en större eller mindre betydelse. Naturligtvis har föraren sin zenith, vartefter paradigmerna utvecklas och åldern gör sig påmind kommer denne att söka lösningar med hjälp av sin erfarenhet i stället för att självklart anamma nya metoder. Men vi ska inte glömma att ekipagets prestanda likväl är en produkt av förare, material och miljö. Ta däcken som exempel, en förare som förefaller exceptionellt beroende av edge grip är Lorenzo. Det är nog en av anledningarna till dennes dalande kurva de senaste säsongerna. Men skulle nu t ex Michelin komma med ett fantastiskt däck nästa säsong och Yamaha lyckas bygga en maskin som verkligen ger föraren möjlighet att ta ut det bästa ur det däcket skulle vi mycket väl kunna hitta Lorenzo i topp igen. Tror jag :)

Tidigare i denna tråd gör sig folk lustiga över diskussionerna sedan ett par år tillbaka där Rossi sades vara "sopslut". Nu är han tillbaka i toppen. Så vad har hänt?

Ptjaa, jag gissar att Rossi får Yamaha dit han vill och därmed en maskin som mer kan bromsa in i kurvan och skjuta på i utgångarna. Vidare har han utvecklat och anpassat sin körstil för att kunna plocka ur fördelarna ur den konfigurationen. Jag gissar att Tech3:s förare gett liknande feedback, däremot är jag inte helt säker på att JLo önskat detsamma.

På samma sätt har Pedrosa stått tillbaka de senaste säsongerna, det kan ha med hans nyligen gjorda operation att göra, att han helt enkelt inte fysiskt orkat köra Hondan med dagens körstil. Det innebär inte att jag är beredd att avskriva honom som en titelkandidat. Än.

Stoner var helt klart en unik förare när det gäller sin förmåga att anpassa sig till materialet. Däremot är jag inte så säker på att han själv skulle kunna leda utvecklingen av en världsmästarmaskin? En nog så viktig förmåga när det gäller Alienstatus.

Så därför tror jag nog fortfarande på min teori att vi idag har fyra aktiva Aliens, en frivilligt förtidspensionerad och möjligen några in spe (Iannone, PEsp eller Miller) i dagens MotoGP. Det är dock hög tid för de två förstnämnda kandidaterna att visa sin kapacitet, de fem nämnda Aliens var nämligen i toppen innan deras andra säsong var till ända.

Jaja, vi får väl se hur detta utvecklas. En mycket spännande säsong verkar det dock bli :)
 
Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
2007 när han [Stoner] vann på Ducati så var Ducati överlägset den bästa hojen av alla märken (Ducati vann stort över Honda och Yamaha i totalt med poäng). Av de 10 bästa förarna i mästerskapet det året var 3 av märket Ducati.
Nja, det var Stoner som var överlägsen 2007. Inte Ducati. Stoner vann titeln med 200 och 250 poängs marginal till de två andra Ducatiförarna. Så att Stoner är ett undantag borde vara ställt utom allt tvivel.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Tidigare i denna tråd gör sig folk lustiga över diskussionerna sedan ett par år tillbaka där Rossi sades vara "sopslut". Nu är han tillbaka i toppen. Så vad har hänt?
Rossi är en avvikelse från medelvärdet. Vad som gör att han avviker kan vi ju bara spekulera om, men hans formkurva beskriver en rörelse upp och ner och så upp igen som inte behöver förklaras med ngt annat än att Rossi är unik (talang, motivation, omgivningen, slumpen).
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
På tal om talang att anpassa sin körstil så tror jag ingen slår Kevin Schwantz. Glömmer aldrig rejset när han bara rasade bakåt i placeringar. Uppenbarligen var det något som inte stämde. Efter halva loppet låg han runt 20 sekunder efter ( om jag minns rätt) när han helt plötsligt började sätta varvrekord på mer eller mindre varje varv. Han vann till slut loppet. På intervjun efteråt förklarade han att hojen inte betedde sig som den skulle och att det tog honom halva rejset att komma på hur han skulle anpassa sin körning så den fungerade med hojens inställning.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Så att Stoner är ett undantag borde vara ställt utom allt tvivel.

Det skriver jag under alla dagar i veckan. Jag har aldrig träffat någon annan som helt omedvetet och endast efter några enstaka varv anpassar sin egen körstil till att ta det bästa ur en given hoj. Jag vet inte om det överhuvudtaget är möjligt, men om någon förare i modern tid tänkt vinna VM på alla olika märken, då är det nog Casey som legat närmast till hands just på grund av denna egenskap.

Jag har tidigare stuckit ut huvudet genom bussfönstret (eller hänger man rent av ut med hela kroppen genom dörren...?) och tippat Jack Miller som en framtida världsmästare i MotoGP. Detta baserar jag till stor del på att han är den förare som påminner mest om Casey. Inte identisk och absolut inte en kopia av Casey, men just denna egenskap samt trottelhanden är mer lik Casey än någon annan förare.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jag har tidigare stuckit ut huvudet genom bussfönstret (eller hänger man rent av ut med hela kroppen genom dörren...?) och tippat Jack Miller som en framtida världsmästare i MotoGP. Detta baserar jag till stor del på att han är den förare som påminner mest om Casey. Inte identisk och absolut inte en kopia av Casey, men just denna egenskap samt trottelhanden är mer lik Casey än någon annan förare.
Ja, Stoners talang är nog rätt oomstridd, utan insikt i depån reagerade jag redan när Hayden lämnade Honda för Ducati och efter något test kallt konstaterade något i stil med att :"- I dont know what they pay him, but it certanly isnt enough".

Miller har i alla fall mina ögon på sig, redan bästa open i senaste rejset och före en hel del storheter. Han har inte heller kraschat särskilt mycket så att gossen har talang vet vi, kör han dessutom med insidan kan vi se början på något stort... En inte allt för våghalsig gissning är att MM och Miller camperar ihop under HRCs färger redan nästa säsong.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
... En inte allt för våghalsig gissning är att MM och Miller camperar ihop under HRCs färger redan nästa säsong.

Ojojoj. Det vore inte fel. :)
Svårt att följa honom i racen om man inte har "multiscreen" så jag får ta ert ord på hans förmåga.
Jag vet ju att han har potential man att han redan blev bästa open var överraskande (iaf för mig :rodnar ).
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top