Grafprojekt (mer än bara bromsbänkkurvor) - åsikter?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag gjorde nåt liknande i ditt program och ändrade vikten på Miatan till 226 kg som Kawan, fast eg bör man väl lägga på en förare också.
Jag lägger på 85kg förare i beräkningen, även om du gör egna fordon, så det borde stämma bra som du gjorde. Däremot har fordonen inte samma luftmotstånd, så det vill du nog sätta som samma för att jämföra när de kommer upp i fart.

Det är växlingarna som gör skillnaden, du växlar och använder bara en bråkdel av effektregistret. Jag använder en växel och därmed hela registret.
Ah, då var det olika saker vi tittade efter. Tänker man förmågan att dra släp på en given växel eller hur ofta man måste växla är det du grafade mycket mer intressant. Allt beror på vad man är ute efter :)

Jag nämnde 2t125 vs 4t250 ovan eftersom dessa har ungefär samma toppeffekt men är fruktansvärt olika att köra eftersom 125an hela tiden måste ha rätt växel medans 250n är som att köra automat och går att köra hyffsat snabbt med även på fel växlar.
Låter som att det är ett mycket smalare band av hög effekt på 125an då?
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Sparningen av CdA klarar bara heltal.
Du skulle ju kunna ändra enheten till dm² för att få två enkla siffror precis som förut.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Sparningen av CdA klarar bara heltal.
Du skulle ju kunna ändra enheten till dm² för att få två enkla siffror precis som förut.
Jag har testat både från mobilen (ios) och med firefox, lyckas spara decimaltal.
Använder du punkt (inte komma)? Vilken webbläsare kör du?

Edit: Ser nu att du har rätt, efter jag startat om webbläsaren vill den inte ladda tillbaka motorcyklarna jag skapade. Tack, ska se över problemet.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Sparningen av CdA klarar bara heltal.
Du skulle ju kunna ändra enheten till dm² för att få två enkla siffror precis som förut.
Nu är det löst, spontant känns m2 mer intuitivt än dm2 (åtminstone för mig) när jag försöker föreställa mig hur mycket yta det motsvarar.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Nu är det löst, spontant känns m2 mer intuitivt än dm2 (åtminstone för mig) när jag försöker föreställa mig hur mycket yta det motsvarar.

Nu verkar det blivit något fel med accelerationsberäkningen. Min XS400 är rätt slö, men jag tror inte den accar sämre än 0.02G...=)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Roade mig med att räkna på om drag-värdena jag har är rimliga.
s1000rr har jag angivet med 0.36 som CdA.

När jag läser på nätet hittar jag inget uppmätt Cd-värde, däremot en del gissningar kring att någonting i området ~0.6 skulle vara möjligt.

Måtten för en s1000rr är
bredd: 0.826m
höjd: 1,138m

Nu är givetvis inte motorcykeln formad som en rektangel på framsidan, utan den faktiska arean motsvarar något ellipsliknande.

Jag tog en bild på fronten och ritade in en ellips som ska motsvara frontarean. De tomma hål som bildas i ellipsen motsvarar ganska väl ytan för att stoppa in backspeglar, blinkers och annat som sitter på gatumodellen.

dH9Hm0I.jpg

Ellipsens area blir då 1.25/2m * 0.53/2m * pi = ~0.52m2

0.36 CdA / 0.52 m2 = 0.69Cd

Så för att sammanfatta, det känns helt klart rimligt. :)
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Nu verkar det blivit något fel med accelerationsberäkningen. Min XS400 är rätt slö, men jag tror inte den accar sämre än 0.02G...=)
Fixat, tack för hjälpen! Nästan så det är dags att skämmas och börja bygga enhetstester.

Ovant med "typlöst" språk som javascript. Råkade läsa tillbaka vikten som en sträng och sedan göra beräkningar på strängen, det blir så klart något helt annat än beräkningarna på värdet inuti. :huvet
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top