GPS-Vad ska man välja?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vad får man om man köper en Huawei Honor 5X, ett stöttåligt skal, lite sugru, plexiglas, superlim och Locus Map app? Jo en grym GPS med 5,5tums skärm som är lätt att handskas med för under 1500kr! Inte behöver man någon nätanslutning heller för i Locus kan man ladda ner kartorna offline för hela världen.

Så gjorde jag förra helgen när jag jag åkte till Norge den har funkat helt perfekt, så jävla nöjd! :Bugar
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag har en äldre TomTomRider, den första som hade "Kurviga vägar"-funktionen. Jag har använt den på hoj och i bil och den funkar klockrent. Den klarar allt trådskaparen önskar.

Enda gången mobilen och Google Maps är bättre är de gånger då jag inte har en gatuadress utan gör en slumpsökning på ett affärs-/hotellnamn. Nu går det förvisso att göra en vanlig sökning på nätet och lägga in adressen i Ridern, men...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Oh tack för en riktigt bra utvärdering! Kanske bud att man ska snåla ihop till en sån då! Har du det tillvalet som heter "slingriga vägar" - skulle tydligen vara ett körläge där den plockar fram riktigt trevliga hojvägar?

Kör som sagt mycket ute på långresor och i år blev det 11 länder, då är det gott att kunna mappa hela rutten innan så man verkligen kan få med alla schyssta pass och annat mys! :D

Följer där med nya kartuppdateringar mm i det priset? Riktigt najs att kunna se mackar, campingar och annat nyttigt! =)
Varsågod :)

Jag kan välja 3 olika kurvighetsnivåer, och 3 olika nivåer av backighet, sen räknar den ut vilken väg jag ska ta, med eller utan grusvägar osv.

När vi drog till Norge i somras så hade jag en rutt per dag. Men när vi skulle från Gol till Bergen fick min sambo för sig att min väg var HELT värdelös och den väg hon hade antytt att vi skulle åka (hon hade skickat en bild på ett berg, som vi ändå passerade på vägen till Oslo) var MYCKET bättre, då var det inga konstigheter att ta den nya vägen till Bergen, utan dator. Jag hade ju dessutom ritat ut tankställen på mina förutbestämda rutter, men eftersom GPSen har koll på alla mackar efter vägen så var det inga konstigheter att bege sig ut på okänd mark med halvtank :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har en äldre TomTomRider, den första som hade "Kurviga vägar"-funktionen. Jag har använt den på hoj och i bil och den funkar klockrent. Den klarar allt trådskaparen önskar.

Enda gången mobilen och Google Maps är bättre är de gånger då jag inte har en gatuadress utan gör en slumpsökning på ett affärs-/hotellnamn. Nu går det förvisso att göra en vanlig sökning på nätet och lägga in adressen i Ridern, men...
Om jag inte missminner mig så kan min Rider söka saker på nätet också, eftersom man kopplar ihop den med mobilen :tummenupp Då får man också all info om störningar i trafiken framför en, och kan välja andra vägar pga trafikstockningar :tummenupp

På vägen hem i söndags var det stopp på E4, GPSen sa 8 min försening pga det. Jag lanesplittade, det gjorde inte tjejen, jag var hemma 8 min före henne :hihi
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Jag tog min något äldre GPS som jag haft i bilen och köpte ett riktigt Givi skal/hållare till. Just min gps har inte smarta funktioner som kurviga väger osv men för mitt användningsområde funkar det perfekt.
Betalade runt 500:- för hållaren så det är ett billigt alternativ om man har en GPS sen tidigare.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Finns en hel drös kina-mobiler att köpa med IP67, stor skärm osv.. Kör utan simkort med nedladdad app för kartor. Det ska jag testa inom kort!
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Jag har en äldre TomTomRider, den första som hade "Kurviga vägar"-funktionen. Jag har använt den på hoj och i bil och den funkar klockrent. Den klarar allt trådskaparen önskar.

Enda gången mobilen och Google Maps är bättre är de gånger då jag inte har en gatuadress utan gör en slumpsökning på ett affärs-/hotellnamn. Nu går det förvisso att göra en vanlig sökning på nätet och lägga in adressen i Ridern, men...

Kommer du på vad modellen heter?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Finns en hel drös kina-mobiler att köpa med IP67, stor skärm osv.. Kör utan simkort med nedladdad app för kartor. Det ska jag testa inom kort!
Och hur smidiga är dom att hantera med handskar på? Mig veterligen har alla mobiler kapacitiva skärmar, dvs ganska värdelösa när man kör hoj. GPSer däremot har tryckkänsliga skärmar, mycket bättre. Dessutom får dom inte spel i regn.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Och hur smidiga är dom att hantera med handskar på? Mig veterligen har alla mobiler kapacitiva skärmar, dvs ganska värdelösa när man kör hoj. GPSer däremot har tryckkänsliga skärmar, mycket bättre. Dessutom får dom inte spel i regn.
Nej, det har du helt rätt i! Men sen kostar de under 1000kr också!

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Så, något oanvändbart för 1000kr, eller något riktigt bra för 3000kr, svårt val... :rolleyes: ..klippt bort...
Så resonerade jag också.

En mc-anpassad gps med väderskydd, redigt fäste, och som kan hanteras med handskar på för 3000-4000 kr. En pryl som gör jobbet bra.

Eller en mobiltelefon med eftermarknads-"ficka" mot regn och ett fäste som kanske går att hitta på Kjell & co eller Ebay? Samt en hemmagjord kabeldragning för laddning? (vattentät?) En lösning som inte går att hantera med handskar på?
- Nej. För min del i alla fall.

Ibland är världen enkel, det är svart eller vitt! :)

EDIT: vad köpte jag då? Det blev TomTom Rider eftersom den hade funktionen kurviga vägar. Det hade inte Garmin då (fast det har Garmin numera). Min modell heter enbart "TomTom Rider 2013" (sexigt namn....) när jag loggar in mot TomToms servrar för att uppdatera kartor eller ladda ned en rutt.
 
Last edited:

lackarmatte

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
vallentuna
Hoj
Suzuki GSXR1100 streetfighter rm 250 intruder 800 xt600
Jag har en zumo 590. Det är fanemej det bästa tillbehöret jag har till hojen det är inte så snyggt att ha den men körupplevelsen överträffar allt det negativa med råge. Inställd på kurviga vägar undvika alla stora mm. En tur som normalt tar ca 30-40 min blir genast 2-2,5 timmar, hur lätt som helst att hantera både med och utan handskar så den är definitivt en gps som jag rekommenderar till alla om man vill ha ut en maximal körupplevelse
 

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Ni som kör TomTom, Hur gör ni rutter?
I Tyre eller nåt annat program.
Hittar väldigt lite på youtube hur man gör rutter i Tyre som jag har.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Använde först Tyre - som var rätt mossigt. Funkade, men hade ett gammaldags gränssnitt. Typ Windows 98. Kanske vassare nu? Har inte testat på länge. Fastän jag har betalt för en "fin-licens"... :(

Men har gått över till MyRouteApp - "fin-licens" där med.
Funkar bra att rita rutter och föra över till TomTom. Det mesta blir som man tänkt sig. Ibland har kartprogrammet och GPS:en lite olika uppfattning om vilken väg som är rätt. Då får man ändra lite. T ex finns vissa fjällövergångar i Norge där TomTom vägrar acceptera att jag skall köra, och istället försöker få mig att ta annan väg. Fast vägarna finns IRL. (Kanske pga att de bara är öppna del av året?)

Så det mesta är ok, men det är inte 100 % ok. 95, kanske? :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vad får man om man köper en Huawei Honor 5X, ett stöttåligt skal, lite sugru, plexiglas, superlim och Locus Map app? Jo en grym GPS med 5,5tums skärm som är lätt att handskas med för under 1500kr! Inte behöver man någon nätanslutning heller för i Locus kan man ladda ner kartorna offline för hela världen.

Så gjorde jag förra helgen när jag jag åkte till Norge den har funkat helt perfekt, så jävla nöjd! :Bugar

Hur funkar Locus map med att hitta kurviga vägar? Det är ju något som verkligen inte funkar i t.ex. Google Maps. Just i Norge går det väl förvisso av sig självt att hitta kurviga vägar...
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hur funkar Locus map med att hitta kurviga vägar? Det är ju något som verkligen inte funkar i t.ex. Google Maps. Just i Norge går det väl förvisso av sig självt att hitta kurviga vägar...

Jag har inte prövat den för det ändamålet, tror inte det är någon bra app för den typen an saker men jag kan ha fel. Det är en oerhört bra app för att lägga in egna rutter och kartvalen är oändliga, definitivt ett bra köp om man åker mycket efter egna kartor. Tomtom Go finns ju för att hitta kurviga vägar, där vill man dock inte handskas med egna rutter, jisses.... :död
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
MyRouteApp fixar kurviga vägar. Finns flera inställningslägen - för mig som har "finlicens" i alla fall. Kan ställa in de vanliga som undvik motorväg, grusväg, färjor, vägtullar. Men också ange kurviga vägar, low-average-high. Eller ställa in höjdskillnader, low-average-high.

Har inte testat detta jättemycket... Men testade sträckan Gbg-Bromma och fick följande alternativ:
- Raka vägen/motorväg: c:a 48 mil, under 5 tim
- Undvik motorväg: c:a 51 mil, c:a 7 timmar
- Krokiga vägar: c:a 60 mil, nära 9 timmar

Viss skillnad på 5 och 9 timmar. Och en j*kla skillnad i underhållningsvärde! :)

EDIT: Och vad blev mitt val? Tog valet krokiga vägar, gjorde ett par förenklingar - hade inte hela dagen på mig - och laddade över rutten i TomTom.
Tog en himla tid till Bromma... :) Men det blev riktigt bra!
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top