GPS-Vad ska man välja?

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Tjena!

Nu på slutet på säsongen så försöker jag inhandla och preppa lite inför kommande års långtur. Navigerat innan med papperskarta och mobil/google maps.
Skulle dock vilja ha tag i en GPS som:
-tål regn- och rusk.
-ladda in och följa egna rutter.
-man kan se tankställen och annat nyttigt.

Kollat runt lite på nätet, det "billigaste" jag hittar nytt är TomTom Rider för ca 3000 kr, Garmins zumo ligger på över 5000, måste finnas några begagnade som är prisvärda och innehåller de basala funktionerna som jag är ute efter?

Tipsa gärna, och dela med er om det är nåt annat som kan vara värt att söka efter. Har som sagt ingen koll alls på detta!

Tack på förhand!:Bugar
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Tänker att det beror på vad du vill kunna göra med den.

Enkelt A till B så räcker det nästan vad som helst.

Kunna planera rutter, dela rutter, strömförsörjning, vattentätt etc etc, snarare Garmin eller Tomtom.

Till de mcanpassade gpserna brukar det ju finnas låsbara hållare o andra praktiska saker.
 

Magnet182

Medlem
Gick med
5 Aug 2014
Ort
mölndal
Hoj
"92 Honda CBR 600 f
Rent spontant skulle jag säga: fortsätt med Google maps, fast byt till en telefon som är ip 67 klassad. Det är i alla fall vad jag skulle gjort. Samsung och Sony har många telefoner som inte ligger i topp segmentet fast ändå är vattentäta, LG har sin G6...
Men det är jag det. ????

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Beggad Garmin eller TomTom, lätt värt att köpa en dedikerad GPS istället för en mobil...
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Rent spontant skulle jag säga: fortsätt med Google maps, fast byt till en telefon som är ip 67 klassad. Det är i alla fall vad jag skulle gjort. Samsung och Sony har många telefoner som inte ligger i topp segmentet fast ändå är vattentäta, LG har sin G6...
Men det är jag det. ????

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Kör med en Iphone 7, gjorde kartor i Google maps på datorn, sen när jag laddade in det i Google maps på luren så kunde jag öppna kartorna och se rutten, men fick ingen "kör guide" till själva rutten. Alltså få hojen följa med på kartan = retarderad förklaring, men du kanske förstår hur jag menar, hehe. Väljer jag ex, Malmö-Stockholm så följer GPS:en med på kartan och ger mig direktiv.
Kör man då i alperna på alla små skitvägar så gäller det fan att hålla ögonen på vägen, hehe.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har gått och velat i några år om jag skulle köpa GPS eller inte, jag har ändå tyckt att jag klarar mig hyggligt bra med noter och karta. Men det är ju lite mer statiskt, och man tar gärna vägar som är enklare att hitta, den där lilla infarten till någon krokväg mitt i ingenstans är jobbigare att hitta med en karta i A4-storlek som täcker hela mellansverige och noter är inte alltid bra där heller.

Så precis före semestern köpte jag en Tomtom Rider 410, 3200kr för GPS, hållare mm. En timme i garaget så hade jag dragit fram relästyrd elmatning till både den och dubbla USB-uttag så man kan ladda mobilen i tankväskan osv. Sen begav jag mig ut på relativt hemtama Södertörn och provkörde den, och redan där åkte jag runt på småvägar som jag inte visste fanns :tummenupp Dagen efter plottade jag ut diverse småvägar till Nyköping och tog en runda, och där någonstans blev jag såld. Att dels kunna sitta hemma och planera rutter, leta roliga småvägar osv, och dessutom enkelt kolla vägens skick med Google streetview, gör att man får helt andra möjligheter att upptäcka roliga vägar och ställen som man aldrig hade hamnat på annars. Åtminstone hade inte jag gjort det.

Dels kan man välja en punkt på kartan och få förslag på mer eller mindre krokiga, mer eller mindre backiga vägar dit, för dom där spontana turerna när man bara är ute och åker. Eller när man vill ha en lite roligare väg hem från polaren/jobbet/mormor. Dessutom har man hela tiden stenkoll på mackar, trafikstörningar osv :tummenupp Det finns en trygghet i att se hojen säga hur långt man kommer på tanken och en GPS som säger var dom närmsta mackarna ligger, i realtid, hela tiden :fakta

Att man dessutom kan sätta fast den precis där man vill ha den, och sen köra i spöregn, med/motljus osv, och man alltid ser den, till skillnad från en mobil som sällan uppskattar spöregn och inte alltid har vattentät ström, är också värt en del. Varför försöka navigera efter något man bara kan använda ibland?

Däremot valde jag bort låsbara fästen, jag tror att den som vill ha en GPS för några tusen inte har några problem med att bryta sönder fästet för att sno GPSen. Det tar inte många sekunder att lossa strömkabeln och RAM-fästet och ta med sig grejerna.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Tänker att det beror på vad du vill kunna göra med den.

Enkelt A till B så räcker det nästan vad som helst.

Kunna planera rutter, dela rutter, strömförsörjning, vattentätt etc etc, snarare Garmin eller Tomtom.

Till de mcanpassade gpserna brukar det ju finnas låsbara hållare o andra praktiska saker.

"Skulle dock vilja ha tag i en GPS som:
-tål regn- och rusk.
-ladda in och följa egna rutter.
-man kan se tankställen och annat nyttigt."

nackdelen att nya springer i väg sjukt snabbt i pengar, och jag har ingen aning om vad gamla beggade modeller gör- och inte gör. Har du koll på nån? Tänkte man kanske kan hitta nån äldre TomTom Rider?

- - - Updated - - -

Beggad Garmin eller TomTom, lätt värt att köpa en dedikerad GPS istället för en mobil...

Ah precis, men sån jävla djungel att lista ut vilken som gör vad av alla modeller, haha
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Jag har gått och velat i några år om jag skulle köpa GPS eller inte, jag har ändå tyckt att jag klarar mig hyggligt bra med noter och karta. Men det är ju lite mer statiskt, och man tar gärna vägar som är enklare att hitta, den där lilla infarten till någon krokväg mitt i ingenstans är jobbigare att hitta med en karta i A4-storlek som täcker hela mellansverige och noter är inte alltid bra där heller.

Så precis före semestern köpte jag en Tomtom Rider 410, 3200kr för GPS, hållare mm. En timme i garaget så hade jag dragit fram relästyrd elmatning till både den och dubbla USB-uttag så man kan ladda mobilen i tankväskan osv. Sen begav jag mig ut på relativt hemtama Södertörn och provkörde den, och redan där åkte jag runt på småvägar som jag inte visste fanns :tummenupp Dagen efter plottade jag ut diverse småvägar till Nyköping och tog en runda, och där någonstans blev jag såld. Att dels kunna sitta hemma och planera rutter, leta roliga småvägar osv, och dessutom enkelt kolla vägens skick med Google streetview, gör att man får helt andra möjligheter att upptäcka roliga vägar och ställen som man aldrig hade hamnat på annars. Åtminstone hade inte jag gjort det.

Dels kan man välja en punkt på kartan och få förslag på mer eller mindre krokiga, mer eller mindre backiga vägar dit, för dom där spontana turerna när man bara är ute och åker. Eller när man vill ha en lite roligare väg hem från polaren/jobbet/mormor. Dessutom har man hela tiden stenkoll på mackar, trafikstörningar osv :tummenupp Det finns en trygghet i att se hojen säga hur långt man kommer på tanken och en GPS som säger var dom närmsta mackarna ligger, i realtid, hela tiden :fakta

Att man dessutom kan sätta fast den precis där man vill ha den, och sen köra i spöregn, med/motljus osv, och man alltid ser den, till skillnad från en mobil som sällan uppskattar spöregn och inte alltid har vattentät ström, är också värt en del. Varför försöka navigera efter något man bara kan använda ibland?

Däremot valde jag bort låsbara fästen, jag tror att den som vill ha en GPS för några tusen inte har några problem med att bryta sönder fästet för att sno GPSen. Det tar inte många sekunder att lossa strömkabeln och RAM-fästet och ta med sig grejerna.

Oh tack för en riktigt bra utvärdering! Kanske bud att man ska snåla ihop till en sån då! Har du det tillvalet som heter "slingriga vägar" - skulle tydligen vara ett körläge där den plockar fram riktigt trevliga hojvägar?

Kör som sagt mycket ute på långresor och i år blev det 11 länder, då är det gott att kunna mappa hela rutten innan så man verkligen kan få med alla schyssta pass och annat mys! :D

Följer där med nya kartuppdateringar mm i det priset? Riktigt najs att kunna se mackar, campingar och annat nyttigt! =)
 

Magnet182

Medlem
Gick med
5 Aug 2014
Ort
mölndal
Hoj
"92 Honda CBR 600 f
Kör med en Iphone 7, gjorde kartor i Google maps på datorn, sen när jag laddade in det i Google maps på luren så kunde jag öppna kartorna och se rutten, men fick ingen "kör guide" till själva rutten. Alltså få hojen följa med på kartan = retarderad förklaring, men du kanske förstår hur jag menar, hehe. Väljer jag ex, Malmö-Stockholm så följer GPS:en med på kartan och ger mig direktiv.
Kör man då i alperna på alla små skitvägar så gäller det fan att hålla ögonen på vägen, hehe.
Jag vill inte vara taskig mot dig, men jag är helt övertygad om att Google maps funkar mycket bättre i en Android telefon än i en iphone.
Jag behöver inte ens ha mobilen synlig, den kan ligga i fickan, alla instruktioner kommer i BT headsetet om jag valt det.
Vill tillägga att jag inte har någon större erfarenhet av iPhone, så det är ett antagande att det funkar bättre med Android :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Jag vill inte vara taskig mot dig, men jag är helt övertygad om att Google maps funkar mycket bättre i en Android telefon än i en iphone.
Jag behöver inte ens ha mobilen synlig, den kan ligga i fickan, alla instruktioner kommer i BT headsetet om jag valt det.
Vill tillägga att jag inte har någon större erfarenhet av iPhone, så det är ett antagande att det funkar bättre med Android :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Haha nä, men iphone är ett helvete att få att fungera med google maps. Läste det på fler ställen :3freak
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Måste ha ett program som kan ta on gpx filer.
Kan google maps det i mobilen?

Jag använde google maps i datorn för att skapa rutter och osmand+ i mobilen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Okej, då tar vi det igen då:

GLÖM mobilen. De har dålig ljusstyrka, har dåliga monteringssätt, är med några undantag inte vattentäta (särskilt inte under laddning), kan inte manövreras med handskar, är instabila, avbryter navigering vid samtal etc etc etc

En dedikerad GPS kostar inte så jäkla många kronor ens ny och om du tänker betala 1500 för en begagnad eller 3000 för en ny (eller 6000 om du går upp i nivå) bestämmer du själv. Kartorna finns där, du kan enkelt planera rutten i datorn och bara skicka över till GPS-en på någon sekund och du ser den i nästan alla ljusförhållanden.

Det är en ickefråga. Jag har svårt att tro att de som rekommenderar mobil har jämfört med en riktig GPS...

Men underskatta inte tankväska med karta.:fakta
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Okej, då tar vi det igen då:

GLÖM mobilen. De har dålig ljusstyrka, har dåliga monteringssätt, är med några undantag inte vattentäta (särskilt inte under laddning), kan inte manövreras med handskar, är instabila, avbryter navigering vid samtal etc etc etc

En dedikerad GPS kostar inte så jäkla många kronor ens ny och om du tänker betala 1500 för en begagnad eller 3000 för en ny (eller 6000 om du går upp i nivå) bestämmer du själv. Kartorna finns där, du kan enkelt planera rutten i datorn och bara skicka över till GPS-en på någon sekund och du ser den i nästan alla ljusförhållanden.

Det är en ickefråga. Jag har svårt att tro att de som rekommenderar mobil har jämfört med en riktig GPS...

Men underskatta inte tankväska med karta.:fakta

Haha jaja, klart det är! Kört två europaresor med mobil, och monteringen skakar sönder, glapp i laddningen, bajs när det regnar mm.
Men frågan är mer vilken gps-modell man ska satsa på, har du kört nåt med tomtom/Garmin? De kommer ju ut nya modeller vart halvår känns det som och de rensar bort de gamla snabbt från lagret så man kan inte direkt jämföra så lätt mellan de olika. Många snackar gott om TomTom Rider, 400-410-420-42-45, men ingen jävla aning vad de olika gör :3freak :crash
Eller om man klarar sig på de äldre Rider-modellerna, finns några uppe på blocket för skitpengar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Köp en för skitpengar och spara några år. Du klarar dig på de äldre och om två år vill du ändå ha nytt.:tungan
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Körde 350 mil i somras med en Iphone med Navigon Cruiser installerat. Hade den i en 300kr hållare från Kjell&Company. Funkade perfekt hela tiden. Billigare blir det inte, tveksamt om det blir bättre heller.

Navigon Cruiser kostar typ 500 kr för livstids, jag köpte en månad för 30 kr. Gratis att prova i 7 dagar.

Planerade rutter i datorn och förde över eller lät gps:en göra en lagom krokig rutt. Funkade bra :fakta
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Jag har en Garmin 590. Den är svindyr men värd varenda krona i min bok. När jag gör mina 3 veckors europaresor så förbjuder jag motorväg och kör på inställningen "kurviga vägar". Har på så sätt åkt genom "tråkiga" Tyskland på fantastiska vägar utan trafik. Pärlor till pass i alper och dolomiter som ingen annan verkar ha hittat. Är det något turistpass jag inte vill missa så lägger jag in det som en waypiont. Gillar man inte vägen eller ser något intressant är det bara att svänga av och rutten räknas om. Full koll på restid, ankomsttid, höjd över havet, mackar, hotell m.m. Hemma brukar jag bara skriva in en ort och låta gps:n välja rutt enligt kurviga vägar så blir det ett äventyr nästan varje gång. Helt oslagbart.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har haft en Garmin Montana under några år, men i samband med hojbyte investerade jag i en ny navigator med just dessa funktioner... Montanan får fortsättningsvis vara på snöskotern/bilen/jaktväskan/båten etc.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
jag har en gammal garmin zumo 550 från hedenhös tid. dom går att hitta på ebay
dom har Harald Blåtand (fast det fattar jag inte hur man använder )
tyckar den är bra specielt när man kör fel, typ kör förbi en väg man skulle ha svängt in på. på få sekunder räknar den ut en ny rutt. perfekt i storstan vart man inte vill vända o klyda
det går att ladda in egna ruter genom garmins sida ( fast jag fattar inte heller :D )
finns båda bil o mc fäste med om man köper ny
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top