Geggmoppetråden

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Piiiiip
Malma är för alla.
Utan lite utmaning så utvecklas du aldrig.
Hal bana har ingen dött av bara lärt sig gas o broms kontroll.

Allvarligt...haka på själv. Lätt att tycka saker bakom tangentbordet. :död

Banan är oduglig för motionärer, kan man inte hoppa som elitförarna, har den nada rytm, och man får plattlanda/pallnita in i hälften av hoppen.
Problemet ligger i dubblarna, som man antingen sätter, eller åker hem i plingplongtaxi från.

Som sagt, du är välkommen att visa hur man utvecklas.

/J
 

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
RM-Z 250 -11
Allvarligt...haka på själv. Lätt att tycka saker bakom tangentbordet. :död

Banan är oduglig för motionärer, kan man inte hoppa som elitförarna, har den nada rytm, och man får plattlanda/pallnita in i hälften av hoppen.
Problemet ligger i dubblarna, som man antingen sätter, eller åker hem i plingplongtaxi från.

Som sagt, du är välkommen att visa hur man utvecklas.

/J

Kan inte mer än att hålla med Jerry! Det är lätt att sitta och tänka, "det är bara att tänka på detta så blir det bra". Jag tänkte så förut och kan bara säga hur fel jag hade!! Det är inte alls så lätt som det ser ut, vissa dubblar är utan tvekan på 5-10 meter mellan hoppen (MINST)!!

Enligt mitt tycke så är det lättare att köra gathoj på bana än cross på bana. En gathoj har du bla. samma fäste i samma spår hela dagen och det har du verkligen inte på en cross även om du kör samma spår, allt måste anpassas hela tiden! Sen ska vi inte ens gå in på hoppen som man gör i motocross eftersom att allt där går på känsla och rutin.. Du har ju inte direkt någon hastighetsmätare eller varvräknare för att känna av vad du har för hastighet eller liknande som kan underlätta hoppet.

Just my 5 cents!
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nog fan är det trickiga saker allt, banåka på våran nivå är rena lök-åkat i jämförelse, att försöka sig på halvseriöst crossåka är något helt annat...och ställer betydligt högre krav på den som styr.

Men det ger mer samtidigt, win-win. Natti, för imöra är det fullbott. :fakta
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Allvarligt...haka på själv. Lätt att tycka saker bakom tangentbordet. :död

Banan är oduglig för motionärer, kan man inte hoppa som elitförarna, har den nada rytm, och man får plattlanda/pallnita in i hälften av hoppen.
Problemet ligger i dubblarna, som man antingen sätter, eller åker hem i plingplongtaxi från.

Som sagt, du är välkommen att visa hur man utvecklas.

/J

Konstigt att så många motionärer väljer att köra på Malma om den nu är så oduglig för motionärer?
Finns många som inte hoppar alla hoppen och ändå gillar banan.
Om du får pallnita vid alla hoppen så får du ju lära dig att bromsa i alla fall. Ett tips är att vara med på något crossträningsläger så att du får lära dig hoppa bättre.
Det finns tre dubbelhopp på banan beroende på hur man räknar.
I den långa platån kan du successivt hoppa längre och längre utan större fara.
Om du lär dig att ta den platån så kommer du garanterat att kunna ta dubbeln bakom startgrinden.

Svårt att utvecklas om man bemästrar en bana från start.
Men som vanligt har alla människor olika bakgrunder/målsättningar/inställning till träning/livssynsätt.
Man får ibland acceptera att man inte klarar av allting på en gång.

Finns även en liten teknik/nybörjarbana på baksidan som är lämplig för nybörjare.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Konstigt att så många motionärer väljer att köra på Malma om den nu är så oduglig för motionärer?
Finns många som inte hoppar alla hoppen och ändå gillar banan.
Om du får pallnita vid alla hoppen så får du ju lära dig att bromsa i alla fall. Ett tips är att vara med på något crossträningsläger så att du får lära dig hoppa bättre.
Det finns tre dubbelhopp på banan beroende på hur man räknar.
I den långa platån kan du successivt hoppa längre och längre utan större fara.
Om du lär dig att ta den platån så kommer du garanterat att kunna ta dubbeln bakom startgrinden.

Svårt att utvecklas om man bemästrar en bana från start.
Men som vanligt har alla människor olika bakgrunder/målsättningar/inställning till träning/livssynsätt.
Man får ibland acceptera att man inte klarar av allting på en gång.

Finns även en liten teknik/nybörjarbana på baksidan som är lämplig för nybörjare.

Känsligt att någon ogillar Malma?

Det är fler än jag som tycker banan är precis oduglig för oss talanglösa.
Även en del betydligt vassare åkare ogillar en hel del av banan.
Ett grundproblem är långa dubblar, men det är ju lite poppis med sådant, tur att många banor skippar sådant, men lyckas vara lite krävande/kul ändå.

...och personligen utvecklas jag hellre på banor som är kul, tack så mycket. :tummenupp Det går utmärkt att göra framsteg på banor som Norberg, Sala, Sura, Gröndal, Göta och Kungsör...

VMK har ju många elitåkare, men samtidigt den absolut suraste stämningen så fort det är något på G, det blir för allvarligt, folk skäller ut nybörjare i enduroskogen, och det var inte långt från slagsmål i stubbrace nyligen.

Nätack, behåll skiten. :rolleyes:
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Känsligt att någon ogillar Malma?

Det är fler än jag som tycker banan är precis oduglig för oss talanglösa.
Även en del betydligt vassare åkare ogillar en hel del av banan.
Ett grundproblem är långa dubblar, men det är ju lite poppis med sådant, tur att många banor skippar sådant, men lyckas vara lite krävande/kul ändå.

...och personligen utvecklas jag hellre på banor som är kul, tack så mycket. :tummenupp Det går utmärkt att göra framsteg på banor som Norberg, Sala, Sura, Gröndal, Göta och Kungsör...

VMK har ju många elitåkare, men samtidigt den absolut suraste stämningen så fort det är något på G, det blir för allvarligt, folk skäller ut nybörjare i enduroskogen, och det var inte långt från slagsmål i stubbrace nyligen.

Nätack, behåll skiten. :rolleyes:

Du och andra får ogilla Malmabanan så mycket du vill.
Det rör mig inte i ryggen.
Men att Malma inte skulle vara en bra bana för nybörjare det håller jag inte med om.
Tror inte att problemet sitter i dubblarna utan att det sitter någon annanstans.
Men precis som du säger så kan man åka någon annanstans om man ogillar Malma.

Vi delar in träningen i motion och aktiva så att nybörjarna får tuffa runt banan i ett lite lugnare tempo än elitförarna.

Den suraste stämmningen?
Har faktiskt inte upplevt någon sur stämmning förutom någon enstaka gång då någon eller några kommer och gnäller över småsaker vid diverse träningstillfällen.
De som gnäller är oftast de som väldigt sällan eller aldrig hjälper till inom klubben utan bara tar det för givet att någon annan ska göra allt och det ska vara färdigserverat när de kommer.
Vi som är aktiva inom klubben både på och vid sidan av banan känner inte igen din beskrivning av stämmningen vid klubbens aktiviteter.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Du och andra får ogilla Malmabanan så mycket du vill.
Det rör mig inte i ryggen.
Men att Malma inte skulle vara en bra bana för nybörjare det håller jag inte med om.
Tror inte att problemet sitter i dubblarna utan att det sitter någon annanstans.
Men precis som du säger så kan man åka någon annanstans om man ogillar Malma.

Vi delar in träningen i motion och aktiva så att nybörjarna får tuffa runt banan i ett lite lugnare tempo än elitförarna.

Den suraste stämmningen?
Har faktiskt inte upplevt någon sur stämmning förutom någon enstaka gång då någon eller några kommer och gnäller över småsaker vid diverse träningstillfällen.
De som gnäller är oftast de som väldigt sällan eller aldrig hjälper till inom klubben utan bara tar det för givet att någon annan ska göra allt och det ska vara färdigserverat när de kommer.
Vi som är aktiva inom klubben både på och vid sidan av banan känner inte igen din beskrivning av stämmningen vid klubbens aktiviteter.

Indelningen är ju bra, men det krävdes att Viktor kraschade in i en tjej i granatgropen innan det hände...blinda krön och stora temposkillnader var visst inte så frääääsigt.

Dubblarna är absolut det enda, största problemet med Malma. Och hur uthoppen är byggda, det är skarpa knixar på allihop vad jag minns, där man antingen får rulla över, plattlanda tungt, eller ta dubbeln.

Det finns ett par klart skumma grejer där man landar tungt oavsett, den lilla grejen man tar innan högern och första uppförsbacken.

5 framfälgar gick visst åt på sm-träningen bland elitåkarna, varav en på grannens grabbs hoj.

/J
 

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
RM-Z 250 -11
SM i helgen!

Någon ska till malma och kolla på sm nu i helgen?

Saxat från VMK
"18-19 september FINALEN i SM solo MX2, MX1/Open och MX Girls.

På lördagen körs kvalheat i samtliga klasser från kl 14.00. Entré: 50 kr, ungdom under 15 år gratis.

På söndag körs två finalheat per klass med början kl 11.00. Entré 150 kr, Ungdom under 15 år gratis."
 

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Ort
eskilstuna
Hoj
kawaskaki kx250
nån som har en vänsterkylare? minst 250, modell spelar ingen roll,man har ju inte tummen mitt i handen ( kompispris är en självklarhet :brynad ).

börjar suga lite i åkartarmen.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ny dödsraket i garaget. Blir nog precis lagom med för mycket pulver igen. :hihi CRF450 -06.
 

Bifogat

  • new_deathrocket.jpg
    new_deathrocket.jpg
    176.3 KB · Visningar: 60

Abris

:-)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 250 EXC-F, 950 SM
Stubbrace cup

Hasa er ut nu till sista stubbrace cup racet nu på Söndag.
Vi kommer att köra i Myrby strax utanför Västerås.
Kör RV 56 mot Sala.
Mer info på hemsidan: www.vasterasmk.se under enduro

Sen för alla medlemmar i klubben så kör vi det grymma VMK No1
den 9okt!
Stubb, Enduro och crossprov.
Bankett på restaurang Snabba Snigeln (mycket passande)
i kårhuset, Mälardalens högskola på kvällen.
Riktigt kul, se även där hemsidan för mer info. :tummenupp

/

Abris
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top