Geggmoppetråden

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Inget som blir bättre av att man borrar i smörjnipplar?
(smörjning innan varje körning)

Det bästa är att skippa fett, och köra med en tjockare olja och riva ofta...så det blir den metoden istället.

Testade SKF's värsta variant för båtdrev, tänkte den skulle vara rocknroll i fuktig miljö, stanna kvar gjorde det, men sög åt sig all skit, och blev till en kalasfin slippasta.

Det är inte smörjningen som är problemet, det är skiten, och med rullagrens konstruktion tror jag smörjnipplar hjälper föga. :(


JD - Klart du lär. Tvåtaktscross och haka på mig på lite riktigt åka.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Det bästa är att skippa fett, och köra med en tjockare olja och riva ofta...så det blir den metoden istället.

Testade SKF's värsta variant för båtdrev, tänkte den skulle vara rocknroll i fuktig miljö, stanna kvar gjorde det, men sög åt sig all skit, och blev till en kalasfin slippasta.

Det är inte smörjningen som är problemet, det är skiten, och med rullagrens konstruktion tror jag smörjnipplar hjälper föga. :(


JD - Klart du lär. Tvåtaktscross och haka på mig på lite riktigt åka.

Finns ju som en strumpa man kan sätta runt länkaget. Materialet är neopren tror jag det heter (samma som våtdräkt).
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Tvättar du med högtryck?

Inte runt lager...spelar föga roll, skiten letar sig in ändå. Och det där med att inte använda högtryck alls är BS, de som hävdar det har aldrig kört geggmoped på riktigt.. :D

Almgren - Har sett det, blivit starkt avrådd av rutinerade rävar, som just tipsar om tjockare olja och riva ofta.
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
Hehe låter ju inte så bra dedär :meka_en_vecka_åka_2_timmar=kul :huvet inte konstigt man lessnar på geggmoppe emellanåt. Själv sålde man nyss spanjackhojen.. Valet och kvalet om man ska skaffa ny eller inte..

exc200:glömdet

Inte runt lager...spelar föga roll, skiten letar sig in ändå. Och det där med att inte använda högtryck alls är BS, de som hävdar det har aldrig kört geggmoped på riktigt.. :D

Almgren - Har sett det, blivit starkt avrådd av rutinerade rävar, som just tipsar om tjockare olja och riva ofta.

bara att fejsat jerry, du kör för mycket!
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Inte runt lager...spelar föga roll, skiten letar sig in ändå. Och det där med att inte använda högtryck alls är BS, de som hävdar det har aldrig kört geggmoped på riktigt.. :D

Almgren - Har sett det, blivit starkt avrådd av rutinerade rävar, som just tipsar om tjockare olja och riva ofta.

Ofta klarar man sig utan högtrycken, men efter t.ex. stubbåka så är det lite jobbigare tycker jag.

En vanlig tripp på crossbanan funkar ganska bra med bara vatten och en svamp, kanske tar mer tid än högtrycken men det är om inte annat skonsammare mot dekalern (som gör att man åker såå mycket snabbare) :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det beror ju på...en sandbana, eller en torr jordbana - ja, då fungerar vattenslangen, om man ens behöver tvätta.

Men när hojen väger 20 kg mer efter träningen, och hälften av kletleran börjat torka in, då är det högtryck och däckjärn som gäller...det är ju inte så att jag nyss började med det här. :näsblod
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Det beror ju på...en sandbana, eller en torr jordbana - ja, då fungerar vattenslangen, om man ens behöver tvätta.

Men när hojen väger 20 kg mer efter träningen, och hälften av kletleran börjat torka in, då är det högtryck och däckjärn som gäller...det är ju inte så att jag nyss började med det här. :näsblod

Ja då kan det ju vara motiverat med högtryck, men sedan finns det ju dom som kör med högtryck även när hojen bara är lite dammig, det känns onödigt tycker jag.
http://img713.imageshack.us/img713/959/p7070150.jpg
Sådär är det ju ingen jättematch utan högtryck till exempel :)
Det jag först tänkte på var ju om du var vårdslös med tvätten men undviker du lager med högtrycken finns det ju inte mycket att göra åt där, jag försöker inte sätta dit dig, bara ge tips om jag kan (jag är ju långt ifrån erfaren tyvärr) :)

Men problemet är ju att länkagelager är skit oavsett om man kör med högtryck eller inte och så är det tyvärr. (Fast i för vissa förtidspensioneras lager av högtrycken)
Har dock fått tips om att installera smörjnipplar i länkaget så kan man spruta in fett efter varje tvätt och pressa ut skiten/vattnet man fått in.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Dödsraketen är ihop igen, skall ekra framfälg idag bara - är det någon mening att försöka få med er längre här?

Lutar åt crossträning i Sura imorgon om det låter bli att regna, och Sala på söndag.
 

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
.
Hoj
690 Enduro R -12
Dödsraketen är ihop igen, skall ekra framfälg idag bara - är det någon mening att försöka få med er längre här?

Lutar åt crossträning i Sura imorgon om det låter bli att regna, och Sala på söndag.

Imorron blir det att stå parkeringsvakt på Gröndal och på söndag leka grusgrop :)
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.

Jasså de säger du :) är dom bra skit? Själv har jag börjat överväga att köpa nån fyrsmälla, fast jag hatar allt som rör kamkedjor/ventiler/kamaxlar/olje&filterbyten osv haha men vore kul att variera sig lite iaf. :D

Eller så skiter jag i geggmoppe, osäker faktiskt..

Har du kvar spanska sjukan?
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
Jasså de säger du :) är dom bra skit? Själv har jag börjat överväga att köpa nån fyrsmälla, fast jag hatar allt som rör kamkedjor/ventiler/kamaxlar/olje&filterbyten osv haha men vore kul att variera sig lite iaf. :D

Eller så skiter jag i geggmoppe, osäker faktiskt..

Har du kvar spanska sjukan?

bra krejer!

aa den är rättså svårsåld för tillfället:död
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Imorron blir det att stå parkeringsvakt på Gröndal och på söndag leka grusgrop :)

Leka grusgrop? :epicfail Är det inte sådant man gör när man inte kan köra, och inte vågar sig ut på banorna? :hihi

Byt om från ballerinakjolen till blåstället och haka på nu, Sala på söndag. :metal
 

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
.
Hoj
690 Enduro R -12
Leka grusgrop? :epicfail Är det inte sådant man gör när man inte kan köra, och inte vågar sig ut på banorna? :hihi

Byt om från ballerinakjolen till blåstället och haka på nu, Sala på söndag. :metal

Haha, jo men nu är det ju så att jag aldrig har kört med geggmoppedäck så de blir premiären i helgen :näsblod

Men ja ska hänga på till sala nån gång de måste ja prova :)

Sgm du kan inte säga nå! :)
Din motorcykel e röd, de e en tjejfärg! :fakta

:hihi
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Åker man geggmoped så har man nabbhjul på... :fakta ...så du har inte ens rätt att yttra dig i den här tråden. :fakta

Sist jag kollade (någon timme sedan) hade han nabbhjul på :tummenupp


Nu har jag testat lite sandtagsbus :)
Mycket roligt men crossbana slår snäppet högre, tyvärr är det bara så mycket jobbigare :taskigkondition
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top