Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag togs ett gigantiskt kliv framåt i bygget av en gasturbin-hoj i och med att jag numer kan anse mig ha en fungerande motor, jag har i och för sig inte plockat av höljet än och kollat hur det ser ut på insidan men den håller temperaturen stabilt och beter sig som den ska så det borde inte vara alldeles för mycket skrot inuti den.

JU-01667.jpg


Det första startförsöket stötte direkt på patrull då kompressorhjulet nöp fast emot höljet, förvärmningen gör så att turbinaxeln växer fortare än resten av motorn och lite väl tighta toleranser gjorde att de tu möttes. Ett extra schims gav två tiondelar mer frigång och nu snurrade det fritt igen.

JU-01668.jpg


Nästa start gick bättre, jag blev lite nervös eftersom det började spruta gnistor ur jetpipan men då jag tyvärr har god erfarenhet av hur smält turbinhjul ser ut i gnistform så antog jag att det var coatingen i turbinhuset som tackade för sig och reste hem. Jag hade justerat ner maxvärdet på PWM-styrningen till bränslepumpen lite väl mycket så jag kunde inte få upp laddtrycket över 1 bar, så motorn stannades och detta justerades till.

JU-01670.jpg


Nästa två starter gick bättre och min teori om gnistorna verkade vara korrekt då det efter några sekunder slutade spruta gnistor. Jetdysan är aningen för snäv då avgastempen vid halvgas (1.5bar) är 720°C vilket borde vara temperaturen vid fullgas, det syns att det går lite väl varmt på filmen när Olle släcker belysningen en kort stund.

JU-01672.jpg


Det är inget konstigt med att det glöder lite i utkanten av turbinhjulet med tanke på den snäva jetdysan, hade körningen gjorts i fullt dagsljus skulle det förmodligen inte synts. Innan nästa start ska jag öppna upp dysan lite för att få ner avgastempen mot 650°C vilket är lite normalare temp vid dessa laddtryck.

[YOUTUBE-ID]ETQeV2Nnjlc[/YOUTUBE-ID]

Allt som allt en mycket lyckad provstart, nu i helgen ska jag plocka isär motorn och kolla efter skador på brännkammaren och se hur det står till med de coatade delarna, tydligen så pallar inte coatingen med de extrema luftflöden som passerar motorn så i förlängningen måste jag nog tillverka ett nytt turbinhus helt i rostfritt. Jag körde bara motorn upp till halvgas under detta test så det kommer bli lite annan sång i pipan när jag vågar mig upp emot de 3 bar laddtryck som är fullgas. :)

JU-01671.jpg


Tjohoo!:banana:banana:banana
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
VACKERT !! :banana

Längtar efter fullgasrepan !
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ballt! Men nu när du kör på halvgas borde den då inte producera ganska mycket dragkraft? Kommer bänken flytta sig på fullgas?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ballt! Men nu när du kör på halvgas borde den då inte producera ganska mycket dragkraft? Kommer bänken flytta sig på fullgas?

Den är ankrad med två spännband i en träregel framför porten, det syns i filmen att jag trycker lite på bänken och det kändes att det är lite flås i motorn även fast den knappt gick på halvgas.:tummenupp
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
:yoparty:yoparty:yoparty:tummenupp

Fan vad jag unnar dig all framgång med maskinen, så jävla rolig läsning !
 
Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Så otroligt imponerande. :tummenupp
Inte nog med att hela projektet är på en teknisk nivå som gränsar till det genialiska,
det presenteras oxå på ett så underhållande sätt att det blir omöjligt att slita sig från tråden.
Och jag tycks inte vara ensam om att tycka detta.

I sin helhet den bästa tråden ever !! :Bugar:Bugar:Bugar:banana:banana
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Jag ser potential till "lövblåsaren fråm hell!!11" i den mackapären.

(även om jag bara har "roligheter" att posta är jag djupt imponerad av bygget ;) )
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja herredumilde, saknar ord för hur coolt det här projektet är. Hur många fixar att bygga en fungerande jetmotor i garaget? Du är unik! Håller tummarna för att den inte exploderar och att den får driva nåt med hjul inom en snar framtid.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Woohoo!

Eller för att förtydliga: En fyrbåk i varandets olidliga meningslöshet!
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tusen tack och bock för allt beröm, passa på att retas lite nu också innan allt skryt stiger mig åt huvudet.:tummenupp

(du får skriva du också Bushido, sluta tjura nu.:))

Jag plockade av motorhöljet igår och allt verkar vara i sin ordning, en del coating har släppt från kompressorhuset och förbränningen verkar ligga lite väl sent i brännkammaren men bortsett från det så ser det fint ut.

JU-01673.jpg


Coating som släppt, gör inget eftersom det bara ska hålla strålningsvärmen borta från oljan i lagerhuset.

JU-01674.jpg


Ledskenorna har tappat all coating men det gör inget eftersom dom är i prima SS2368 från Elffors.

JU-01676.jpg


Så här ser värmemönstret på brännkammaren ut, blåneringen borde ligga längst fram istället för mitt på så jag måste brainstorma lite med min australienske kamrat för att försöka räkna ut hur man löser det problemet.

JU-01675.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det var nog inte så lite flås i motorn under provkörningen ändå, enligt min kamrats miniräknare så hade jag mellan 95-100lbs dragkraft och 457m/s utblåshastighet vid endast 1.6bar laddtryck...:tummenupp
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Gratulerar till lyckad provkörning.:tummenupp


Jag ser på någon bild att motorn verkar sitta på 2 rör och gröna Hyroklammer. Vore det inte coolt att sätta motorn så att den kan röra sig längs rören mot ett par feta fjädrar och sen skruva en måttstock i bordsskivan graderad i dragkraft ?
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag tycker det ser lite läskigt ut när ni står så nära utan nåt som helst skydd mellan er och motorn. Vad jag förstår så roterar ju prylarna rätt bra därinne.

Annars är det ett rackarns gott projekt. :D
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top