Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Gratulerar till lyckad provkörning.:tummenupp


Jag ser på någon bild att motorn verkar sitta på 2 rör och gröna Hyroklammer. Vore det inte coolt att sätta motorn så att den kan röra sig längs rören mot ett par feta fjädrar och sen skruva en måttstock i bordsskivan graderad i dragkraft ?

Ingen dum idé, men jag vet inte om jag behöver lägga så värst mycket krut på dragkraftsmätning egentligen eftersom det intressanta just nu är att få motorn att gå på fullt varv med en lämplig avgastemp.

Senare när jag byggt kraftturbinsdelen ska det däremot mätas, planer finns att bygga en bromsbänk på baksidan av gården så jag slipper åka ner till Anderssons bänk två gånger i månaden.:)

Jag tycker det ser lite läskigt ut när ni står så nära utan nåt som helst skydd mellan er och motorn. Vad jag förstår så roterar ju prylarna rätt bra därinne.

Annars är det ett rackarns gott projekt. :D

Äsch då, har man bara koll på temperaturerna så ska det inte kunna hända så mycket. :)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ingen dum idé, men jag vet inte om jag behöver lägga så värst mycket krut på dragkraftsmätning egentligen eftersom det intressanta just nu är att få motorn att gå på fullt varv med en lämplig avgastemp.

Senare när jag byggt kraftturbinsdelen ska det däremot mätas, planer finns att bygga en bromsbänk på baksidan av gården så jag slipper åka ner till Anderssons bänk två gånger i månaden.:)



Äsch då, har man bara koll på temperaturerna så ska det inte kunna hända så mycket. :)

Just det, du vill ju egentligen inte ha dragkraft utan moment på axeln. Blir inte det två helt olika utföranden Dragkraft/Moment på axeln ? All dragkraft som skapas måste väl vara en ren förlust om man vill driva en axel eller ?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tusen tack och bock för allt beröm, passa på att retas lite nu också innan allt skryt stiger mig åt huvudet.:tummenupp

(du får skriva du också Bushido, sluta tjura nu.:))

Du bygger för långsamt och som vanligt ser det för jävligt ut:tungan Och hur fan kunde du missa det där extra shimset som behövdes, klantarsel?:7peta

Jag tjurar inte, lovar:D Även om jag i och för sig lovat mig själv att jag ska dra ner på spammandet så beror min totala frånvaro på alldeles för mycket annat skit att göra. Har haft så inihelvete stressigt sista tiden att jag inte ens kunnat sitta vid datorn ordentligt på flera dagar, så till den milda grad att jag missade att du uppdaterat:skrämd

Stort grattis till provstart nummer två, kul att allt funkar som det ska!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Just det, du vill ju egentligen inte ha dragkraft utan moment på axeln. Blir inte det två helt olika utföranden Dragkraft/Moment på axeln ? All dragkraft som skapas måste väl vara en ren förlust om man vill driva en axel eller ?

I en singleshaft-motor stämmer det du säger, men nu ska ju dragkraften blåsa fart på en kraftturbin så i det här fallet vill jag ha så mycket flås som det bara går.:tummenupp

Du bygger för långsamt och som vanligt ser det för jävligt ut:tungan Och hur fan kunde du missa det där extra shimset som behövdes, klantarsel?:7peta

Jag tjurar inte, lovar:D Även om jag i och för sig lovat mig själv att jag ska dra ner på spammandet så beror min totala frånvaro på alldeles för mycket annat skit att göra. Har haft så inihelvete stressigt sista tiden att jag inte ens kunnat sitta vid datorn ordentligt på flera dagar, så till den milda grad att jag missade att du uppdaterat:skrämd

Stort grattis till provstart nummer två, kul att allt funkar som det ska!:tummenupp

Kul att se att du är i god form! :D

Inte bra det där att du har så stressigt, jag har hört att det inte är speciellt nyttigt. För egen del var väl det närmaste stress jag kommit de senaste 5 åren när kryptosporidiumet härjade och man inte höll på hinna på skithuset innan brallan var full...

Tack tack!:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kul att se att du är i god form! :D

Inte bra det där att du har så stressigt, jag har hört att det inte är speciellt nyttigt. För egen del var väl det närmaste stress jag kommit de senaste 5 åren när kryptosporidiumet härjade och man inte höll på hinna på skithuset innan brallan var full...

Tack tack!:)

Alltid!:banana

Nej, är ju fan att folk inte kan ta sina egna arbetstider så att en annan får rycka in i tid och otid...:huvet Och mellan arbetspassen ska det passas hundar, städas, lagas bilar, smidas silver, fixas svarvar, läras ut svarvning, lagas mopeder och fan och hans mostrar. Sova finns det tydligen inte tid till längre, ety så fort jag hunnit somna blir jag väckt och satt i arbete:näsblod

Påminner mig om ett telefonsamtal jag fick tidigare idag:
Telefonen surrar till, läser på skärmen att det är polaren som ringer. Trycker på svaraknappen och påbörjar ett "hallå", men hinner inte längre än till första två bokstäverna förrän polaren vrålar i falsett: "Anton jag skiter på mig!!!"
- ... Va!?:va
"Jag förklarar sen, aaaaahh!!!" *klick*

En tid senare ringer polaren igen och förklarar att han var ca tre mil hemifrån när han, i tron att det var en fis, höll på att fylla byxan med diarré:näsblod Till saken hör att detta är en kille som absolut aldrig skiter annat än på sitt eget dass, så när han ringde mig höll han ca 120 över de stilla små grusvägarna kortaste möjliga vägen hem till sig. Alltmedan han kniper så hårt han bara kan med skinkorna och zenmeditativt försöker andas och behålla tillräckligt lugn och koncentration för att dels inte köra i diket och dels inte lägga av det där farliga som väntar strax innanför ringmuskeln. Därav falsetten:D

Nu ska jag ut och åter en gång försöka balansera chucken i min fina svarv, vars stora fina motor på miljoner hästkrafter har brunnit och fått ersättas med en ful liten sak på ca en halv ansjoviskraft, så att jag äntligen kan få svarva något i den:banana :gråta
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Och just då, i ögonblicket han höll på förlora kontrollen över sitt eget rövhål, bestämde han sig för att slå dig en signal på mobilen?:va

Jasså har du svarvbekymmer? Jag kan trösta dig med att även om din nya motor har kraft som en lungsjuk havsgurka är den ändå bättre än min lilla skitsvarv...:mad:
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Och just då, i ögonblicket han höll på förlora kontrollen över sitt eget rövhål, bestämde han sig för att slå dig en signal på mobilen?:va

Jasså har du svarvbekymmer? Jag kan trösta dig med att även om din nya motor har kraft som en lungsjuk havsgurka är den ändå bättre än min lilla skitsvarv...:mad:

Han ringer mig för att prata skitrelaterat oftare än jag känner för att minnas...:huvet Jag är mest glad att han ringde mig innan han satte sig ner för att klossa, istället för under tiden...:zpy

Ja, det vill sig inte riktigt... Den första chucken, en trebacks invändig historia, var gammal och sliten och i allmänt dåligt skick. Misshandlad i många år innan jag fick ta över den, så pass att tänderna var skadade vilket gjorde att biten man skulle svarva i inte gick att centrera ordentligt.

Hittade som av en slump en fyrbackschuck på ett skrotupplag och fick köpa den för kaffepengar, men till den hade jag ju ingen backplate... Försökte då svarva till en ny av en sån där tjock backplate man fäster större träbitar i (vetefan vad en sån kallas), men det visade sig svårare än väntat att få exakt och rätt som det var hade jag tagit för mycket och nu glappar den lika mycket som den som passade till den första chucken...

Och sen dog motorn för mig, så nu har jag bytt till den där lilla saken. Det enda positiva med motorbytet var att den nya gick att styra genom en liten reglerdosa av något slag som förra ägaren skickade med, så nu kan jag styra varvtalet helt steglöst. Fast den gamla motorn var fetare:mad:

Kanske, fast din går ju bevisligen att svarva med. Jag har inte kunnat göra något i min ännu på grund av chuckproblemen:mad: Men på tal om svarvar, vet du var man kan köpa svarvstål (såna där små inserts att sätta i hållare) av en bättre kvalitet än "orkar-max-två-mm-i-stål-innan-de-är-utslitna"-kvalle?:va Försökte bygga på lite material på min hemsnidade backplate medelst svets för att sen ta ner materialet till precis innan glappläget, men sen slet den ut mina stål på löpande band...:huvet
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
svarvproblem...

Eländes elände, finns inget värre än att skruva i sånt som bara ska fungera.:näsblod

Härligt att se att den snurrar ordentligt.

Nog snurrar det alltid, ca 56.000rpm låg den på som mest under testet.:tummenupp

JU-01678.jpg


Idag har jag plockat isär motorn för att kolla upp insidan av brännkammaren och lite annat smått och gott, som tur är så är insidan fin och utan tecken på överhettning så det tyder på att jag leder in tillräckligt med luft dit för att kylningen ska fungera.

JU-01679.jpg


Däremot ser inte utsidan av brännkammaren lika fin ut, detta tack vare styrningarna som leder bort all luft från fyra diffusorkanaler in mot innerväggen på brännkammaren. Detta märks på de två blånerade områdena på brännkammarlocket, jag måste nog göra om styrningarna för att få en jämnare fördelning av luften och inte riskera överhettning av brännkammarväggen vid dessa ställen.

JU-01677.jpg


En liten lista på att göra-grejor skrevs upp så jag har lite ordning på torpet, ska iväg och köpa mig en Autometer-bränsletrycksmätare till veckan.:tummenupp

JU-01680.jpg
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Kul att det går framåt, det är du värd. Jag har en autometer bränsletrycksmätare(mekanisk) liggande. Flång ny i kartong. Vilket mätområde behöver du?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kul att det går framåt, det är du värd. Jag har en autometer bränsletrycksmätare(mekanisk) liggande. Flång ny i kartong. Vilket mätområde behöver du?

Jag behöver insprutarmodellen, dvs 0-7bar, och helst den mindre 52mm modellen. Är det Sport Comp?
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Ah, synd. Det var dubbelfel, ultra lite och bara lilla skalan, dock 52mm. Nåväl, får väl spronsra nästa gång när du bygger en lågtrycksdito.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ah, synd. Det var dubbelfel, ultra lite och bara lilla skalan, dock 52mm. Nåväl, får väl spronsra nästa gång när du bygger en lågtrycksdito.

Rackarns bofink, men stålar lär du väl ska klämma mig på eftersom jag hade mage att ta betalt för oljepumpen.:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag tillverkade jag en ny luftstyrning till brännkammaren, nu tas luften från alla kanaler från kompressorn istället för bara fyra som tidigare.

JU-01682.jpg


JU-01683.jpg


JU-01684.jpg


Här sitter ringen fastsvetsad på brännkammarlocket, den täcker 1/3 av luftutloppen vilket borde ge en ganska bra fördelning av luft mellan insidan och utsidan av brännkammaren.

JU-01687.jpg


JU-01685.jpg


JU-01686.jpg


För att motverka rotation på luften så svetsade jag in 8 styrskenor i ringen, hade det rymts skulle jag satt dit fler men det är lite skrot ivägen...:)

JU-01688.jpg


JU-01690.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Idag tillverkade jag en ny luftstyrning till brännkammaren, nu tas luften från alla kanaler från kompressorn istället för bara fyra som tidigare.

Förlåt om jag är trög, men vad blev skillnaden?:va Vilka kanaler pratar vi om, och hur gjorde ringen att luften nu tas från samtliga istället för bara fyra?:va Om du nu ids förklara för en trög padawan:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
hur knackar/bearbetar du ringen till dess form?

Du tänker på den "valsade" kanten på ringen? Medelst hammare och en stålkant på min rörbock, bara att smida och rotera.:)

Förlåt om jag är trög, men vad blev skillnaden?:va Vilka kanaler pratar vi om, och hur gjorde ringen att luften nu tas från samtliga istället för bara fyra?:va Om du nu ids förklara för en trög padawan:D

Självklart! Som du ser på bilden här nedanför så satt det tidigare två stycken styrningar som vardera ledde om två av luftportarna från kompressorhuset in mot centrum på motorn.

JU-01595.jpg


Det fungerade men eftersom det nu var två ställen där ingen luft nådde utsidan av brännkammaren blev förbränningen lite uppfuckad, nu har jag gjort en 360° ring som styr av en tredjedel av luften som passerar ur alla luftportar istället.

JU-01685.jpg


Detta ger (förhoppningsvis) en mycket jämnare luftfördelning för brännkammaren. Får du ändå inte ihop hur det funkar med luftportar osv hjälper det kanske att se informationsfilmen en gång till.:)

[YOUTUBE-ID]K5kf-Yd4jWk[/YOUTUBE-ID]
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
En burk betpasta är i Kungliga Norska Postverkets förvar och ska förhoppningsvis levereras till mig inom kort, den ska användas till att ta bort blåneringen från brännkammaren så jag kan se om mina små modifieringar ger någon förbättring av förbränningen.

Dessutom är en Autometer 7bar bränsletrycksmätare på väg över från staterna och borde landa nu i dagarna, fint som snus att projektet rullar på trots att man inte lyfter ett finger!:)

På agendan just nu är att montera digitalskala på fräsen, fick den av morsan i födelsedagspresent vilket var ett rätt hyfsat lyft från raggsockor och långkalsonger.:kär
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top