Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Igår blev det ännu ett ryck i verkstaden, så nu går det provmontera turbinaxeln i lagerhuset.

Passar som en fläskläpp!:banana

JU-01-52.jpg


JU-01-54.jpg


JU-01-56.jpg


JU-01-57.jpg


JU-01-58.jpg


JU-01-59.jpg
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Riktigt kul att se lite fina handvevade bitar, det är fan så kul att du ger dej in i kamp med både Murphy och snabbroterande delar utan styrda maskiner!

Man blir importerad!!!!!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Riktigt kul att se lite fina handvevade bitar, det är fan så kul att du ger dej in i kamp med både Murphy och snabbroterande delar utan styrda maskiner!

Man blir importerad!!!!!

Instämmer!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Riktigt kul att se lite fina handvevade bitar, det är fan så kul att du ger dej in i kamp med både Murphy och snabbroterande delar utan styrda maskiner!

Man blir importerad!!!!!

Kul att du tycker så, det är ju ruggigt skoj att nöta på med fräs och svarv och om det trillar ut en fungerande motor i slutändan är det ju bara ett plus!:tummenupp


Du är härmed berättigad till minst 5 styckna smörar-pilsner när du kommer upp.:öl
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Igår blev det ännu ett ryck i verkstaden, så nu går det provmontera turbinaxeln i lagerhuset.

Passar som en fläskläpp!:banana

JU-01-52.jpg


JU-01-54.jpg


JU-01-56.jpg


JU-01-57.jpg


JU-01-58.jpg


JU-01-59.jpg

Satan så fint det blir!:tummenupp

Hur många stil-och-underhållningspils är jag berättigad till om jag kommer upp och lirar juvertuta?:banana
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Oj oj, minst 7 stycken skulle jag säga. Då kan vi spela duett, jag ska se till att stämma nyckelharpan ordentligt.:tummenupp

Det var inte dåligt du, ska vi säga nu till helgen!?:yoparty :banana

Vad spelar en nyckelpipa i för tonart förresten?:va Funderar på om det över huvud taget funkar att lira ihop med en säckpipa... säckpipan är inte direkt flexibel i sin stämning om man säger så...:gnissla Man ska fan vara glad om man får eländet att stämma med sig självt:näsblod:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det var inte dåligt du, ska vi säga nu till helgen!?:yoparty :banana

Vad spelar en nyckelpipa i för tonart förresten?:va Funderar på om det över huvud taget funkar att lira ihop med en säckpipa... säckpipan är inte direkt flexibel i sin stämning om man säger så...:gnissla Man ska fan vara glad om man får eländet att stämma med sig självt:näsblod:D

Som sagt, du har en stående inbjudan förutsatt att du åker hoj upp så vi kan tjöra jetefort och skrämma tanter på Rådhusgatan.:yoparty

Fråga mig inte om tonarter och sånt, jag spelar i snitt två gånger per år nu för tiden och sällan när promillehalten understiger 1...:D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Som sagt, du har en stående inbjudan förutsatt att du åker hoj upp så vi kan tjöra jetefort och skrämma tanter på Rådhusgatan.:yoparty

Fråga mig inte om tonarter och sånt, jag spelar i snitt två gånger per år nu för tiden och sällan när promillehalten understiger 1...:D

Det tackar vi för, vore kul som fan bara att ses och snacka lite skit över en bir:tummenupp Tjöra båge också vore bara ännu bättre (dock ej direkt efter biren, en sak i sänder)!:tummenupp Tar jag en tur uppåt landet så ska jag försöka titta förbi:tummenupp

Haha, förstår:D Jaja, det orndar sig nog. ÄR bara blodhalten i alkoholomloppet tillräckligt låg så kommer det säkert låta fint ändå!:yoparty
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det tackar vi för, vore kul som fan bara att ses och snacka lite skit över en bir:tummenupp Tjöra båge också vore bara ännu bättre (dock ej direkt efter biren, en sak i sänder)!:tummenupp Tar jag en tur uppåt landet så ska jag försöka titta förbi:tummenupp

Haha, förstår:D Jaja, det orndar sig nog. ÄR bara blodhalten i alkoholomloppet tillräckligt låg så kommer det säkert låta fint ändå!:yoparty

Men häng på då vecka 31 till _johansson_!
Kom nån dag innan o kika surbladen och pusta ut efter de första 40milen.
Det finns plats för en till här hemma, vedbo'n är inte helt full.
Vi kan ta svängen över norge o trollstigen.
Där kommer du väl till pass genom att vakta hojarna.
Väl uppe hos johansson är ju din rd ett bra värddjur för Mr Murphy.
Och du, ta med säckpipan. Jag behöver skrämma bort onda andar i garaget.
O'Boy! vad kul det ska bli!!:D


just kidding!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Men häng på då vecka 31 till _johansson_!
Kom nån dag innan o kika surbladen och pusta ut efter de första 40milen.
Det finns plats för en till här hemma, vedbo'n är inte helt full.
Vi kan ta svängen över norge o trollstigen.
Där kommer du väl till pass genom att vakta hojarna.
Väl uppe hos johansson är ju din rd ett bra värddjur för Mr Murphy.
Och du, ta med säckpipan. Jag behöver skrämma bort onda andar i garaget.
O'Boy! vad kul det ska bli!!:D


just kidding!

Det hade varit jävligt phett, men tyvärr jobbar jag heltid vecka 30, 31 och 32:( Men nån gång får vi fan ta och ses allihop, hade varit hur krimt som helst ju:yoparty

Givetvis ska jag hjälpa till med de onda andarna i ditt garage, har vi tur så tar vi knäcken på självaste murphy på samma gång!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Gjorde ett s.k. handjobb idag, slipade innerradien på diffusorplattan. Det sticks precis överallt efter alla mikroskopiska jävla aluspånor...:näsblod

JU-01-60.jpg


JU-01-62.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Gjorde ett s.k. handjobb idag, slipade innerradien på diffusorplattan. Det sticks precis överallt efter alla mikroskopiska jävla aluspånor...:näsblod

JU-01-60.jpg


JU-01-62.jpg

Känner igen det där med att det sticks:hihi

Men en liten grej jag tänkt på... Ska inte den där prylen snurra fruktansvärt jättemycket skitfort?:va Spelar inte allra minsta lilla obalans roll då? Kan man verkligen göra ett sånt jobb för hand, utan att det blir ojämnt? :va
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Känner igen det där med att det sticks:hihi

Men en liten grej jag tänkt på... Ska inte den där prylen snurra fruktansvärt jättemycket skitfort?:va Spelar inte allra minsta lilla obalans roll då? Kan man verkligen göra ett sånt jobb för hand, utan att det blir ojämnt? :va

Om den där grejen snurrar jättemycket skitfort gissar jag att något har gått på tok redan!

Men ett jäkla imponerande hantverk är det!
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Om man eventuellt råkar köra genom Östersund i helgen, finns det chans att man får kika på bitarna(och samlargixxern förståss :hihi) om man medtager en bullängd och ett glatt humör?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Om den där grejen snurrar jättemycket skitfort gissar jag att något har gått på tok redan!

Men ett jäkla imponerande hantverk är det!

Rätt gissat, den här biten funkar precis som snigelhuset över kompressorhjulet på en turbo. Snacka om trist ifall jag bygger tokigt så turbinaxeln står still och resten av motorn snurrar när jag provstartar den...:D

Tackar, en gör så gott en kan.:)

Troligen inte, ..men att balansera bort ev fel på en roterande massa borde inte vara på raketforskningsnivå väl.

Närapå raketforskning faktiskt, i alla fall om biten som ska balanseras är närapå 20cm i diameter och roterar med 66.000rpm som kompressorhjulet gör. :gnissla

Då duger ingen statisk bonna-balansering utan då måste bitarna balanseras dynamiskt, dvs med rotationskrafterna inräknade.

Om man eventuellt råkar köra genom Östersund i helgen, finns det chans att man får kika på bitarna(och samlargixxern förståss :hihi) om man medtager en bullängd och ett glatt humör?

Går alldeles utmärkt det, slå en pling på 076-1038308 ifall du tittar förbi så ska jag damma av gammeln och ställa på kaffepannan!:tummenupp
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om den där grejen snurrar jättemycket skitfort gissar jag att något har gått på tok redan!

Men ett jäkla imponerande hantverk är det!

Aha, så den ska stå stilla medan det i mitten snurrar?:va Jag kan ingenting om sånt här... Vad snurrar och vad står still?

Troligen inte, ..men att balansera bort ev fel på en roterande massa borde inte vara på raketforskningsnivå väl.

När det snurrar lika fort som och snabbare än i en turbo så jo:brinnerup

Men nu ska det ju inte snurra alls, väl?:va
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Aha, så den ska stå stilla medan det i mitten snurrar?:va Jag kan ingenting om sånt här... Vad snurrar och vad står still?

Men för helvete karl, har du aldrig skruvat isär en turbo någon gång?:va:D

Aha, ...hur kommer man tillrätta med det då. Är det helt utom räckhåll att spänna upp den i en däckbalanseringsmaskin ? Behöver skickas till NASA typ ? :näsblod

Firmor som renoverar turboaggregat har balanseringsmaskiner där rotorn spänns upp i V-block och snurras upp med hjälp av en gummirem och elmotor, sen går det med elektronikens hjälp mäta vilken frekvens obalansen ger och i vilken ände av rotorn den sitter.

Jag är inte helt påläst på det men det är så det går till i stora drag.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top