Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ok, förstår. Tänkte om du gått tekniskt i skolan eller så, men inte det heller alltså?

Visst, övning ger ju som bekant färdighet:) Finns ju gott om härliga gamla original som kan motorer och teknik perfekt men som knappt gått ut grundskolan, som bara lärt sig med åren helt enkelt:D

Jo, gick naturteknisk på gymnasiet men jag kan inte påstå att jag lärde mig mycket mer vettigt än att använda en miniräknare under de tre åren...

Polaren med gasturbinsparken gick jordbruksgymnasium och kör grusbil och bandtraktor mest hela dagarna, nu bygger han motorstyrningarna till våra turbiner och knackar kod i Arduino för brinnande livet. Allt går lära sig om man bara vill.

Spenderade över två timmar ikväll på att slipa bort de sista graderna från diffusorplattan och tillverka ett 4mm tjockt shims till kompressorhjulet, tur att jag hade en ställbar brotch liggandes med rätt diameter.

JU-01-66.jpg
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hehe BTU? British termal units??

Värmegenomgång genom olika material? eller är jag ute å cyklar?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hehe BTU? British termal units??

Värmegenomgång genom olika material? eller är jag ute å cyklar?

Jo, lite ovanlig term kanske. Den brukar användas i gasturbinlektyr så den slank med av bara farten när jag skrev. Egentligen borde jag ha skrivit BTU/h/cui i inlägget men det ä la inte så noga.:)

Det är britternas svar på Joule, dvs den mängd energi det krävs för att värma ett pund vatten 1 Fahrenheit. 1BTU ~ 1kJ.

Det jag menade var mängden energi som brännkammaren processar per volymenhet.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om det inte framgick så är det en annulär brännkammare som jag ska bygga, gamla can-annular brännare är bara onödigt krångligt och tar mycket mer plats för samma brännkammarvolym.

Fördelen jag har är att jag har plats med en relativt stor brännkammare i förhållande till "riktiga" axialgasturbiner där brännarna processar många gånger fler BTU per cm3, dessutom ger de relativt låga laddtrycken en enstegs radialkompressor lämnar ganska så kall lufttemperatur vilket kyler brännkammarväggarna mycket mer än i en militärjet t.ex.

Jag har byggt några brännkammare tidigare i 1mm RF utan väggkylning och under de få timmar dom gått har det inte blivit något synbart slitage eller att dom slagit sig märkvärt. Lär ju vara annat på flygplansmotorer som ska gå tusentals timmar på 100% mellan renoveringarna.
Roligt att det funkar med rostfritt i den här skalan, det gör det ju betydligt enklare.

Ok, missade att du skulle bygga en annulär kammare. Jag såg den vanliga amatörkonstruktionen framför mig, med en brännkammare mellan turbons befintiga turbin- och kompressorhus. Men jag får bida min tid och se allteftersom ditt bygge tar form.

..Bästa tekniken för amatörer vid brännkammardesign är återcirkulering, oavsett om det gäller burk- eller annulära brännkammare. Med hjälp av luftstyrningar nära toppen på brännkammaren kan man hålla förbränningen roterande i primärzonen och på så sätt få en mycket stabil flamzon.

Ok, ja rotation är det jag noterat som huvudtekniken för att få en stationär flamma även i serietillverkade gasturbiner.

Ok, kylning medelst återcirkulering. Vad menar du med återcirkulering i detta fallet? EGR-effekten i själva vortexen?
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Roligt att det funkar med rostfritt i den här skalan, det gör det ju betydligt enklare.

Ok, missade att du skulle bygga en annulär kammare. Jag såg den vanliga amatörkonstruktionen framför mig, med en brännkammare mellan turbons befintiga turbin- och kompressorhus. Men jag får bida min tid och se allteftersom ditt bygge tar form.

Aha, jag har väl inte förklarat tillräckligt hur motorn är tänkt se ut. Inte helt lätt att visa heller eftersom ritningarna är under ständiga uppdateringar så ni får väl leva med ovetskapen några månader till tills detaljerna börjar växa fram.:)

Ok, ja rotation är det jag noterat som huvudtekniken för att få en stationär flamma även i serietillverkade gasturbiner.

Ok, kylning medelst återcirkulering. Vad menar du med återcirkulering i detta fallet? EGR-effekten i själva vortexen?

Näe, återcirkulering (tänk brinnande flottyrmunk inuti primärzonen) för att hålla flamzonen i schack.

Vet du om det går louvra rostfri plåt med en sån däringa handvevad kantvals? Vore nästan läge för en investering ifall det funkar.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Aha, jag har väl inte förklarat tillräckligt hur motorn är tänkt se ut. Inte helt lätt att visa heller eftersom ritningarna är under ständiga uppdateringar så ni får väl leva med ovetskapen några månader till tills detaljerna börjar växa fram.:)



Näe, återcirkulering (tänk brinnande flottyrmunk inuti primärzonen) för att hålla flamzonen i schack.

Vet du om det går louvra rostfri plåt med en sån däringa handvevad kantvals? Vore nästan läge för en investering ifall det funkar.

Det var det jag menade. Alltså en stationär vortex typ torus-ring, (dvs donut som det stod de amerikanska läroböckerna) samma princip som etablerar och håller ihop en rökring. Det är ju (enligt min erfarenhet) mha av inflöde från mantlingens kylluft som man etablerar "donut-vortexen".

Vet tyvärr inte om en handvevad vals går att göra louvers med. Men fråga någon lokal hotrodder, jag vet att de har verktyg med vilka de gör snygga louvers i tex Ford 32:a huvar utan att de slår sig det minsta.
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det var det jag menade. Alltså en stationär vortex typ torus-ring, (dvs donut som det stod de amerikanska läroböckerna) samma princip som etablerar och håller ihop en rökring. Det är ju (enligt min erfarenhet) mha av inflöde från mantlingens kylluft som man etablerar "donut-vortexen".

Vet tyvärr inte om en handvevad vals går att göra louvers med. Men fråga någon lokal hotrodder, jag vet att de har verktyg med vilka de gör snygga louvers i tex Ford 32:a huvar utan att de slår sig det minsta.

Det hade varit smidigt att haft ett antal små pyrex-titthål monterade på motorhöljet så man kunnat se hur förbränningen beter sig under drift, men att putsa bort missfärgningarna från brännkammaren mellan varje test funkar bra som en indikering på var förbränningen håller hus.

Får höra mig för om det, ett alternativ till louvers är ~3mm hål som med hjälp av en svarvad tapp bryts till så luftflödet riktas nedströms efter väggen alternativt medelst Dremel utskurna tvärsgående slitsar som bryts till med mejsel till en fusk-louver.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vart lite pyssel idag med att fräsa ur oljekanalen till axiallagret och montera den främre lagerhalvan.

JU-01-68.jpg


JU-01-69.jpg


JU-01-70.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har bestämt mig för att det ska byggas startmotor till JU-01 så jag slipper lövblåsaren, efter lite programmerande och trixande med helixar och sånt ska det i princip gå starta gasturbinen med en knapptryckning.

JU-01-71.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har bestämt mig för att det ska byggas startmotor till JU-01 så jag slipper lövblåsaren, efter lite programmerande och trixande med helixar och sånt ska det i princip gå starta gasturbinen med en knapptryckning.

JU-01-71.jpg

Hur då?
Går det att spinna igång turbinen tillräckligt fort med en elmotor, utan att få knepiga belastningar på axlar och lager?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hur då?
Går det att spinna igång turbinen tillräckligt fort med en elmotor, utan att få knepiga belastningar på axlar och lager?

Det funkar ifall man inte belastar axeln i någon riktning, så det gäller att ha startmotorn perfekt centrerad och se till att startmotorhylsan inte bottnar på kompressormuttern. Fullt oljetryck är också en bra idé för att skona lagringen.

Mer jobb gjort idag. Oljekanalen till axiallagret är borrad, lagertoleranserna uppmätta och turbinplattan är påbörjad.

JU-01-72.jpg


JU-01-74.jpg


JU-01-75.jpg


JU-01-79.jpg


JU-01-81.jpg
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Riktigt coolt.

Vad för varv får du upp startmotorn i?
För det krävs väl rätt höga varv för att nå "self sustaining speed" på en turbinmotor?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Riktigt coolt.

Vad för varv får du upp startmotorn i?
För det krävs väl rätt höga varv för att nå "self sustaining speed" på en turbinmotor?

Startmotorn ska varva runt 20.000rpm obelastad vid 14.2V, så en bit över 10.000rpm ska den orka varva upp turbinen i hoppas jag.

Ca 20% av maxvarv brukar en sån här gasturbin vilja ha som startvarv, och då maxvarvet på min motor kommer ligga på 66.000rpm borde det funka. Kanske. Typ.:D
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Startmotorn ska varva runt 20.000rpm obelastad vid 14.2V, så en bit över 10.000rpm ska den orka varva upp turbinen i hoppas jag.

Ca 20% av maxvarv brukar en sån här gasturbin vilja ha som startvarv, och då maxvarvet på min motor kommer ligga på 66.000rpm borde det funka. Kanske. Typ.:D

Hehe, den som lever får se :)
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Extremt imponerad av din uthållighet och envishet. Du får gärna mecka lite med min hoj också :)
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Man får tacka för senast. Kommer ju bli alla tiders det där. Sen är det inte alla som kan locka med en tändkuleutställning :)
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top