***GasGas 280 Contact -17, Vintage Trial***

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
IMG_20230809_003859.jpg
IMG_20230809_003847.jpg
IMG_20230810_002240.jpg
IMG_20230811_184514.jpg
IMG_20230811_192832.jpg

Hade lite olika idéer om hur jag skulle fästa klädseln på den här sadeln. Funderade först på att testa göra tänder på den invikta kanten och sticka igenom överdraget och tycka fast som vissa sadlar har med plåtbottnar. Men funkar kanske inte lika bra på aluminium som på stål. Sov på saken och nästa dag kom jag på den det här istället. Då kan jag trockla fast det i öglorna på undersidan, den kan också bli att dom spänns en aning mot ramen vilket också kan minska eventuellt skrammel i infästningen så det kanske blir en bonus.
IMG_20230812_033441.jpg
IMG_20230812_033451.jpg

 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Vart ingen bild på stoppningen men jag använder biltemas ljuddämparskum, och sen ett tunt lager mjukt skum ovanpå det så sadeln blir slät och fin för annars syns minsta lilla knöl och ojämnhet. Så ytskiktet på stoppningen är väldigt noga om det ska bli snyggt. Hade lite idéer om utsmyckning osv. men kände lite att "less is more" så fick räcka med en vanlig enkel design istället.
IMG_20230820_202310.jpg

Och fästet har jag skruvat från andra sidan och sen bara häftsvetsat.
IMG_20230820_202317.jpg

Har fållat kanten och sen dragit ett sånt där gult snöre runtom för annars drar man lätt sönder tyget.
IMG_20230820_205726.jpg
IMG_20230820_210430.jpg
 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Då var tankfästena klara.
IMG_20230901_225633.jpg

Och där kan man se batterihållaren också.
IMG_20230902_183022.jpg
IMG_20230902_183121.jpg

Få se vart det bär av med sidokåprna. Är lite orolig att en stor slät plåt kommer se dumt ut men ska i alla fall vika kanterna och forma den mer och eventuellt valsa något likt testplåten.
IMG_20230902_215741.jpg
IMG_20230902_215754.jpg
 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Gjorde ett pressverktyg för att försänka skruvskallarna i plåten.
IMG_20230908_180845.jpg

Var först väldigt orolig att det skulle se ut som ett stor platt plåt som man kan se på nybörjar kafferäser- och skrambler-byggen. Men dom där försänkningarna gjorde väldigt mycket och gav lite mer form och liv i plåten. Nu funderar jag på hur jag ska gå till väga med mittendelen. Lutar just nu åt att göra ett pressverktyg av typ rundjärn och försänka halva trekanten, sen hammra ner mitten och sen försänka bokstäverna också med press istället för att slipa ur dom. Men får testa lite mer och se om det funkar.
IMG_20230908_221648.jpg
IMG_20230908_221641.jpg
IMG_20230908_221709.jpg
IMG_20230908_222125.jpg
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Gjorde ett pressverktyg för att försänka skruvskallarna i plåten.
View attachment 489383

Var först väldigt orolig att det skulle se ut som ett stor platt plåt som man kan se på nybörjar kafferäser- och skrambler-byggen. Men dom där försänkningarna gjorde väldigt mycket och gav lite mer form och liv i plåten. Nu funderar jag på hur jag ska gå till väga med mittendelen. Lutar just nu åt att göra ett pressverktyg av typ rundjärn och försänka halva trekanten, sen hammra ner mitten och sen försänka bokstäverna också med press istället för att slipa ur dom. Men får testa lite mer och se om det funkar.
View attachment 489381
View attachment 489382
View attachment 489380
View attachment 489379
Håller med, det lyfte med försänkta skallar.
Med det sagt tycker jag inte trekanten harmonierar men när du är klar kommer du ha fått till det och jag få äta upp mina ord, förmodar jag.
Coolt bygge, men inte gp125coolt.

Hälsar

T. Råkmåns
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Håller med, det lyfte med försänkta skallar.
Med det sagt tycker jag inte trekanten harmonierar men när du är klar kommer du ha fått till det och jag få äta upp mina ord, förmodar jag.
Coolt bygge, men inte gp125coolt.

Hälsar

T. Råkmåns
Det är bara en testbit för att få en idé om hur det kan se ut innan jag ger mig på själva kåpan. Det kommer ju bli allt i ett så att säga och se enhetligt ut i fall det inte framgick. Det kommer alltså inte bli någon sådan lös plåt som monteras på kåpan eller så.
Den är bara för att illustrera en försänkning av övre och bakre kanten på trekanten. Sen planar det ut mot framkanten. Då får man en liten definition av själva ramen som finns bakom tänker jag.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Du är fantastiskt duktig på att forma metall, du bygger snyggt och estetiskt tilltalande med hög stil. Jag är både imponerad och lite avis då du dessutom har ett handikapp som gör det ännu svårare för dej än någon som är utan handikapp.

Mycket strongt jobbat väntar på uppföljning??
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är bara en testbit för att få en idé om hur det kan se ut innan jag ger mig på själva kåpan. Det kommer ju bli allt i ett så att säga och se enhetligt ut i fall det inte framgick. Det kommer alltså inte bli någon sådan lös plåt som monteras på kåpan eller så.
Den är bara för att illustrera en försänkning av övre och bakre kanten på trekanten. Sen planar det ut mot framkanten. Då får man en liten definition av själva ramen som finns bakom tänker jag.
Att du valt att göra sidåkåpan så förhållandevis stor...är det en grej i retrostilen, praktiskt eller tycke och smak, helt enkelt?
Jag inbillar ju mig att gör du på ett visst sätt så har du någon tanke med det.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Att du valt att göra sidåkåpan så förhållandevis stor...är det en grej i retrostilen, praktiskt eller tycke och smak, helt enkelt?
Jag inbillar ju mig att gör du på ett visst sätt så har du någon tanke med det.
Hade helst bara gjort en liten trekantig men blev tvungen att göra den så stor då jag bygger på en modern ramkonstruktion vilket tvingat mig till en del nödvändigheter som inte alls är så estetiskt tilltalande och sen ska det funka praktiskt också.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hade helst bara gjort en liten trekantig men blev tvungen att göra den så stor då jag bygger på en modern ramkonstruktion vilket tvingat mig till en del nödvändigheter som inte alls är så estetiskt tilltalande och sen ska det funka praktiskt också.
Tja, jag är en anhängare av form follows function.
Själv har jag ju köpt och betalat för en ful motorcykel, med därtill rätt nischad funktion, tveksam rentav.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Eftersom jag inte kom åt med sickmaskinen fick jag göra en träform istället. Ska komma ihåg till andra sidan att göra detta innan jag böjer plåten så att den inte går in mellan axlarna.
IMG_20230909_193635.jpg

Det var ett jäkla slipande längs kanten och framförallt i hörnet för att få den slät.
IMG_20230910_174645.jpg
IMG_20230910_194411.jpg
IMG_20230910_194441.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Har det hänt något sen uppdatering den ödesdigra nineelevendagen?

Svårt att tro, nämligen.

Mycket mer än så här har det inte hänt. Har varit småförkyld och småfebrig till och från i typ 4 veckor nu så har inte orkat vara ute då det är kallt, blött och jävligt. Även om jag har väggar och tak så blir det jäkligt fuktigt och kallt så nu blir det nog lite vinterpaus med byggandet.

Spelar ingen roll om jag har långkalsonger och sånt för jag blir så jäkla kall om benen pga förlamningen och sen när jag kommer in är jag jättefrusen i 3-4 timmar. Blir bara svettig om pungen men benen är iskalla, och även om jag härjar på och tycker det är varmt i t-shirt så är benen iskalla och frossan kommer efteråt. När jag tar på vaderna är det som att ta i en påse med yoghurt som varit i kylskåpet, typ den konsistensen är det på det lilla som varit vadmuskler en gång i tiden.

Har punktat dit fästena så nu sitter plåten utan tejp. Hade inga fler bilder och det syns lite dåligt men har gjort som en liten rund platta med ett rundjärn svetsat i det och sen borrat hål och gängat som skruvas i plåten. Sedan en bit plattjärn i ramen med ett hål lite större än rundjärnet vilket ger lite spelrum så man enkelt kan pass in och punkta fast.
382236421_10224658042662097_7646160567036758452_n.jpg

Och sen har jag testat att slipa och polera lite.
382238456_10224658042702098_8453456112790514106_n.jpg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Förstår.
Kan du ha en luftvärmepump i garaget. Byts ut i parti och minut, så nya som knappt 5 år gamla. Kylmontörerna slänger inte de bra...
Sen kan frigolit vara en idé. När vi spikade lådor hos farbror i dragigt betongbygge utan värme, räckte det med att stå på frigolitlock för att bli för varm. Lika kallt som ute, men råare. Efter ett tag sparkade man bort locket.
En skiva markisolering att gå/rulla på ger skön värme underifrån. Just att värmen reflekteras känns gött. Lite "balkonggräs" på den så håller den kanske också. Tror mer om din uppfinningsförmåga än den egna...

Mitt ena ben är lite ombyggt och betydligt "kallare" än det andra. Lindrigare än det du beskriver men man får ta till lite knep.
 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Förstår.
Kan du ha en luftvärmepump i garaget. Byts ut i parti och minut, så nya som knappt 5 år gamla. Kylmontörerna slänger inte de bra...
Sen kan frigolit vara en idé. När vi spikade lådor hos farbror i dragigt betongbygge utan värme, räckte det med att stå på frigolitlock för att bli för varm. Lika kallt som ute, men råare. Efter ett tag sparkade man bort locket.
En skiva markisolering att gå/rulla på ger skön värme underifrån. Just att värmen reflekteras känns gött. Lite "balkonggräs" på den så håller den kanske också. Tror mer om din uppfinningsförmåga än den egna...

Mitt ena ben är lite ombyggt och betydligt "kallare" än det andra. Lindrigare än det du beskriver men man får ta till lite knep.
Det är typ bara ett snedtak med en fast vägg. Resten är en skjutdörr byggd av hundgårdsgaller och plywoodskivor och dom andra två väggarna utgörs av två baracker med öppet vid både tak och golv så det blir meckigt att försöka isolera. Men får se om farsan kan få tag på mer gammalt lastbilskapell och spika upp så man slipper vinddraget i alla fall.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är typ bara ett snedtak med en fast vägg. Resten är en skjutdörr byggd av hundgårdsgaller och plywoodskivor och dom andra två väggarna utgörs av två baracker med öppet vid både tak och golv så det blir meckigt att försöka isolera. Men får se om farsan kan få tag på mer gammalt lastbilskapell och spika upp så man slipper vinddraget i alla fall.
Bandystrumpor. Jag skojar inte. Varmt och gott om fötter och ben, men du bakar inte in nämnda problemområde. Om du nu inte är frusen i övrigt, vilket ju går att reglera...
Finns ju knälånga värmestrumpor med el för utförsåka t ex. Varm och torr om fötter och ben så fryser inte jag. Det är inte roligt att försöka få värmen tillbaka när man blivit skapligt nerkyld. Menar när kroppen/kroppsdelar inte funkar som tänkt. Den värken är...speciell.

Vi vill ju se uppdateringar!
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top