Garagestatus för tvåtaktarna

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Första turen med Aprilian i dag,dam den går riktigt bra nu:tummenupp
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Allt från 40 000 till 140 000, ungefär.

Ok, alla som har en hoj som dom vill salja, please skicka mig en PM med detaljer.
Jag kommer inte till sista racet men mina kompisar vill vara der (Bjorn Gunnarson och Mikael "Stampe") och Mikael vill gora handlen for mig. Jag koper den hoj som han anbefaler.
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Ok, alla som har en hoj som dom vill salja, please skicka mig en PM med detaljer.
Jag kommer inte till sista racet men mina kompisar vill vara der (Bjorn Gunnarson och Mikael "Stampe") och Mikael vill gora handlen for mig. Jag koper den hoj som han anbefaler.

Mantorp-racet kan ju vara bra, annars är det väl som vanligt, kontakta Henrik Nordgren.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Idag kom en av två lådor från Frankrike...självklart är lådan med motorn kvar i Tyskland.
Nåväl. Lite kul saker som gigantiska fuggar, helt ny koppling samt en låda med godsaker var med. :)
Lådor från Frankrike låter spännande. Men varför så mkt delar? Något som har gått sönder eller ska du ”trimma”?
 

Bifogat

  • 771-000-1900.jpg
    771-000-1900.jpg
    165.2 KB · Visningar: 158
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Har inte koll på ”statusen”.

Varför så mkt delar? Något som har gått sönder eller ska du ”trimma”?
Jag var i tältet på Sviestad igår. Då hade inget gått sönder (ännu). Men motorcykeln genomgick nånting som kunde liknas vid hjärtkirurgi. Mycket innanmäte utanför motorcykeln.
 

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Jag var i tältet på Sviestad igår. Då hade inget gått sönder (ännu). Men motorcykeln genomgick nånting som kunde liknas vid hjärtkirurgi. Mycket innanmäte utanför motorcykeln.

Hjärtkirurgi..:va!! Snarare en enklare BY-PASS opreration, å till fixning av "hjärtklaffen":tummenupp
Hur mycke bira blev dt igår???:öl
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag var i tältet på Sviestad igår. Då hade inget gått sönder (ännu). Men motorcykeln genomgick nånting som kunde liknas vid hjärtkirurgi. Mycket innanmäte utanför motorcykeln.
Låter bekant. Har sett Gustav (och hans bror) stå i depån och gräva djuupt i motorn. Själv skulle jag inte stå ut, utan packa in skiten i bilen, köra hem och fixa hemma i lugn och ro.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Ok, alla som har en hoj som dom vill salja, please skicka mig en PM med detaljer.
Jag kommer inte till sista racet men mina kompisar vill vara der (Bjorn Gunnarson och Mikael "Stampe") och Mikael vill gora handlen for mig. Jag koper den hoj som han anbefaler.

Min -99.a kommer nog vara till salu efter SM finalen på Mantorp.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Intresseklubben kan notera att:

• Jag har loctitat fotpinnarna.
• Ny kolv monterad.
• Glappig/lös ljuddämpare omnitad
• 185-huvudmunstycke gissat för nästa helgs feta VM-deltävling. Eller SM, kanske det var. :gnissla
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag har också mekat idag. Det var fruktsamt eftersom en läckande o-ring kunde bytas.
  • Bytt bromsbelägg fram.
  • Bytt inre o-ring i ena cylindern.
  • Kollat bägge cylindrarna och kolvarna.
  • Lagat gängpaj på ena avgasventilsmekanismen.
  • Monterat övertrycksslang till växellådan.
  • Fyllt på med växellådsolja.
  • Druckit folköl.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag har också mekat!
* Bytt kolv
* Varmkört två värmecykler
* Hackat in allt sen slutet på juli i Tracktimer och lagt in alla nya fina bitar jag har smällt in i lådan.

Duktig jag, ordning och reda!
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Här händer det inte mycket på 125R fronten.Beställt nya ramlager,
hög 1:st växel mm.
Jag har kört lite 2takt på landsväg,trevligt de me faktiskt:)
En råolje motor 2takt på 866cc har okså införskaffats,en tändkula
alltså av marintyp.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Ibland blir det för mycket med tokmek 29 timmar i sträck för att få ihop hojarna.
Jag hade min rotax nästan ihop, skulle bara montera tillbaka bakbromsen (både frambroms och bakbroms hade efter 8 säsongers användning fått en resa tillbaka till ISR.SE för garantireparation :tummenupp sicken kvalite på racegrejor som fungerar i 8 säsonger. Nu hade frambromsen börjat vilja ligga på lite och för några tävlingar sedan försvann beläggen från bakbromsen så kolvarna användes som bromsbelägg.)

Montera bakbromsen gick ganska snabbt, hitta nya bromsbelägg (vi har säkert 20st) gick sämre.
På en gång mekades det med min andra hoj, Tz som pappa skulle köra på då han haft lite tråkiga haverier. Tvätta vevhus, skrapa bort gammal bond etc medans han renoverade veven med nya lager,stakar etc.

Efter lång stånd var nog bakbromsen på plats, skulle bara naja frambromsarna och byta en oring i kopplingen.
Och då upptäckte jag att alla lamellerna var helt oljeindränkta, samt att det av den anledningen hade slirat lite. Vissa av skivorna hade inget slitmaterial kvar.
Tog skjutmåttet och mätte tjockleken över alla slitskivor och den var 13.5mm
Tog upp en laddning nya lameller och mätte tjockleken och den var nästan 16.5mm
En nätt liten skillnad. När lamellerna blir lite slitna brukar jag slänga i en extra smal stålring för att hålla rätt tjocklek på paketet. Nu bort med stålring etc.

Frambromsen hade jag redan luftat, och jag förstår inte hur det gick till men i med bromsvätska. Pumpa några gånger, lufta pumpen och sedan 5-6 tryck per oksida. Klart och man undrar vad som gått fel.
Bakbromsen lika enkel.

Provstartar och rotaxen gick igång som den skulle. Gjorde mitt bästa i 5 minuter för att störa grannarna så mycket jag kunde :banana
Sedan några kopplingar och i med ettan och ur med ettan. En gnutta slir och testa, lite mer i och ur och lätt justering av kopplingsgreppet.
En avslutning med lite lamellbränning i en simulerad provstart för mig själv på garageuppfarten och allting kändes super.

Nya belägg fram och bak, nya lameller.

Fortsatte med att montera ihop en tz motor, nya kolvar, nynikasilad cylinder som behövde någon timmes jobb för att porttider skulle bli som jag vill ha dem, matchning av insugsgummin etc. Sista kolvarna i rätt dimension bearbetades för att bli rätt :D

Nu hade vi passerat våran avgångstid, det behövdes middag. Efter middagen fortsatte hopmonterandet av tz motor, små skitsaker hittades inte och försenade med kansek 2 timmar totalt. Nu tog jag beslutet att inte åka i helgen.
Ska man ändå bränna tusenlappar kan man vara lite utvilad och ha möjligheten att ge sig själv rättvisa.

Många många fler timmar senare hade tz motorn satts ihop, hamnat i ramen som hade sprickor :gnissla och behövde svetsning (någon timmes extra jobb) och fått en ny tändning, återmonterade förgasare som lånats ut till en annan hoj, kylare hade fått ett läckage svetsat bla bla

Efter många tröstlösa timmar mot Danmark och Ring Djursland kom vi fram, arrangören hittade en bra depåplats åt vår nätta fina svarta racebuss och klockan var 17.00 och man fick inte starta hojar efter 16....
Fick väl bli en överaskning för morgondagen om skiten startade, hade tändspolar kopplats korrekt etc.

På morgonen visade det sig att jag hade gjort saker rätt, trots trötthet. Vid de första kolvslagen började det knattra i rören och efter några fler steg smattrade det fint.
En varmkörning royal de luxe, från kall till varm, genom alla varvtal och snabbgasning, långsamt rullande etc.
Hojen gick!

Snart dags för pappa att visa var skåpet ska stå. Träningen gick väl, väl. Åtgärdslistan var lång, justera fotbroms och växelpedal. Frambromsen slutade fungera efter halva bromsningen. Bestyckningen var för fet. Drevningen stämde inte.

Första start blev drevning, då upptäcktes att bromsbeläggen bak var slut och fick bli bytta.
Sedan lite ombestyckning, följt av koll på frambromsen. Vi tänkte plocka över komplett fungerande broms från pappas 'reservhoj' men hade inte grejor för att lyfta upp den.
En tur i depå resulterade i nya bromsbelägg (3 sorten jag efter att yamaha original tog slut på Donington) då jag inte hittat bra belägg.
Bromsgreppet skruvade fast så det inte ramlade ner, har jag nämt att det var maratonmekande och vi var trötta :va

Efter tidsträningen gick hojen lite bättre, men drevning och bestyckning var fel. Lite justering gjordes inför racet, samt igångspringning. Startade. Pappa klar för race.

Racet blev väl som det blev, pappa vaknade lite sent men ändringarna hade gjort resultat. +3km/h i slutfart :tuttar
En 4e plats blev det. Om pappa låter bli att (jinx( förstöra hojen så har jag en tz i perfekt form för nästa år, och en rotax som bara kåporna behöver hängas på så är den också klar för nästa år. :yoparty

Om ni funderar på att köra på Ring Djursland, titta på filmer från Macau GP först. Om det känns bra, åk till Djursland. Annars låt bli, hela banan kantas långa bitar av armcoräcken i utgångarna, eller jordvallar. Ibland skär cementmurar in mot banan :gnissla
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Om ni funderar på att köra på Ring Djursland, titta på filmer från Macau GP först. Om det känns bra, åk till Djursland. Annars låt bli, hela banan kantas långa bitar av armcoräcken i utgångarna, eller jordvallar. Ibland skär cementmurar in mot banan :gnissla


Här är en som filmat från 4 hjuling.
Utgången ur högerkurvorna slemmig med armco i den ena och jordvall i den andra.

http://www.youtube.com/watch?v=I4vurXYATsw
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top