Frågor man vågar ställa

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Nej, det beror på förutsättningar och finns ingen fast lägsta hastighet.

Däremot är det förbjudet att på motorväg och motortrafikled och på dess på-och avfartsvägar framföra långsamtgående fordon, d v s sådana fordon som på plan väg inte kan och får framföras med minst 40km/tim, dvs 40-släp är ok, tokigt nog och hur snabbt du sedan faktiskt kör fordonet är en annan fråga som ytterst blir polismans bedömning.


Lägsta tillåtna fart på motorväg är lgf (typ max 40 km/t o lägre vilket medges för väghållningsfordon.
Inga 40km/t tillåts om det inte är väghållning

Mopeder,epor o traktorer hålls däremot borta.

Kör ni 30-40 är det vårdslöshet i trafik o så.

Finns trafiktraktor och vägkranar(ala 40 tonno 80 meters lyfthöjd) är märkta med skylt med gul ring på svart botten o gul text 50.

Dessa får köra på motorväg faktiskt utan trafikledare

Dom går i 50...ofta 70 men fan utan fjädring
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Hur är det, kan man med ganska lyckat resultat flytta en pinlock från ett visir till ett annat? Eller är det med största sannolikhet ett recept för att man har två visir utan pinlock istället för att pinlocken får sitta kvar på det visir man knappt kommer använda mer?
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Har två par nya pinlock (4st) inklusive manual som du kan få hämta här, följde med den senaste Shoei-hjälmen.

Sänd ett PM om du är intresserad...
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Var hittar jag tryckknapps underdelen till mitt Dainese ställ som försvunnit på den ena ärmen…?
5B5C0D6D-5FB7-456F-906C-3150085A4A1B.jpeg
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Ni som inte gillar bakluckeåkare, hur hanterar ni sådana situationer ?

Har själv provat lite olika metoder såsom att vingla lite lätt och använda varningsblinkers helt utan resultat vilket brukar leda till att jag själv kör in till sidan där det går för att släppa förbi den hjärnlösa bakomvarande idioten.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ni som inte gillar bakluckeåkare, hur hanterar ni sådana situationer ?

Har själv provat lite olika metoder såsom att vingla lite lätt och använda varningsblinkers helt utan resultat vilket brukar leda till att jag själv kör in till sidan där det går för att släppa förbi den hjärnlösa bakomvarande idioten.
Ibland när jag tröttnar ordentligt brukar jag trampa till på bromsen.
Sist jag gjorde det trodde jag dock att jag skulle bli skjuten, för jävlar vad förbannade de blev i bilen bakom. Att jag höll upp långfingret när de till slut körde om mig gjorde heller inte mycket för att lugna ner situationen
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ni som inte gillar bakluckeåkare, hur hanterar ni sådana situationer ?

Har själv provat lite olika metoder såsom att vingla lite lätt och använda varningsblinkers helt utan resultat vilket brukar leda till att jag själv kör in till sidan där det går för att släppa förbi den hjärnlösa bakomvarande idioten.
Ökar avståndet eller släpper förbi så smidigt jag kan. :)
Jag har ju ingen aning om det är nån som håller på och köra någon/något till akuten eller veterinären. Och fördelen om de kör om och fortsätter för fort är att då kanske de fastnar för nån traffipax så jag slipper åka dit. ;)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Påminner mig när jag råka ut för en sniffare på hojen, var en del trafik och jag körde inte direkt sakta. Kollade bilmodellen i backspegeln = nyare volvokombi som jag var rätt säker på har autobroms. När vi kom till en brant lång backe utför peta jag ner två växlar så karln ovetande kom lite väl nära och så slog jag på en hastig dubbelbroms för att sedan gasa fullt :rofl Jävlar vad volvon neg och hasade bromsar med lite vingel. Sen slog jag en snabb höger och rassla väggren så långt det gick. Skulle sedan svänga vänster och fick vänta såpass att arga volvon kom ikapp, hörde hur han knacka hårt på rutan men jag bemöda mig inte att titta åt hans håll och förmodade fula gester.

Dumrisky men var jävligt nöjd då och det gick som planerat :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ökar avståndet eller släpper förbi så smidigt jag kan. :)
Jag har ju ingen aning om det är nån som håller på och köra någon/något till akuten eller veterinären. Och fördelen om de kör om och fortsätter för fort är att då kanske de fastnar för nån traffipax så jag slipper åka dit. ;)
Alltid bra att lägga band på aggressiviteten i trafiken. Bara man själv som är förlorare.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Ökar avståndet eller släpper förbi så smidigt jag kan. :)
Jag har ju ingen aning om det är nån som håller på och köra någon/något till akuten eller veterinären. Och fördelen om de kör om och fortsätter för fort är att då kanske de fastnar för nån traffipax så jag slipper åka dit. ;)
Har ökat också med resultatet att idioterna hänger på, polisen har beteendebevakning men antalet bötfälla i denna kategori är säkerligen skrämmande låg då de ofta själv ligger för nära framförvarande fordon.

En fråga har dock alltid samma svar:
Föredrar du att panikbromsa eller bromsa med full kontroll på behörigt avstånd ?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Alltid bra att lägga band på aggressiviteten i trafiken. Bara man själv som är förlorare.
Ja idag finns det alltid någon som är galnare. Inte värt det.

Farsan "studsbromsade" en bakluckeslickar på E4an och blev därefter jagad av någon galning var passagerare viftade med kniv i rutan och jagade honom tills han lyckades finta en avfart (knivman låg i vänsterfil och fick bränna vidare när farsan klippte spärrarea in till avfart). Och då var det ändå tio år sedan.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag brukar oftast låta det passera, men om jag redan ligger i vänsterfilen, mitt i en omkörning av ett koppel med lastbilar etc., och bakomvarande ligger två meter bakom och blinkar med helljusen. Var fan tänker de att jag ska ta vägen då?
Självklart knappast värt att förlora livet över, men ibland...ibland...:mad::finger:censored
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja idag finns det alltid någon som är galnare. Inte värt det.

Farsan "studsbromsade" en bakluckeslickar på E4an och blev därefter jagad av någon galning var passagerare viftade med kniv i rutan och jagade honom tills han lyckades finta en avfart (knivman låg i vänsterfil och fick bränna vidare när farsan klippte spärrarea in till avfart). Och då var det ändå tio år sedan.
Bara att hålla sig långt ifrån andra trafikanter. Alltid grundregeln när man kör hoj.

Det kanske är någon som är intresserad av motorcyklar som ligger nära för att se lite bättre? :va
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ni som inte gillar bakluckeåkare, hur hanterar ni sådana situationer ?

Har själv provat lite olika metoder såsom att vingla lite lätt och använda varningsblinkers helt utan resultat vilket brukar leda till att jag själv kör in till sidan där det går för att släppa förbi den hjärnlösa bakomvarande idioten.
Händer nästan aldrig, då jag normalt kör ganska fort. Men i köer eller som tex när jag körde hem i tät dimma och mörker längs en väg där jag sett både rådjur och vildsvin någon timme innan, så har jag bara saktat ner alltmer tills jag nästan stått stilla. En del kör då om, men det var ett pucko i koreansk/japs-bil som bara låg bakom och började blinka och bete sig (någon som bor i Vattholma utanför Uppsala). Så då tryckte jag hårt på bromsen sen och fick arslet att öka till i alla fall två sekunders lucka. Funderade på om jag skulle stanna och kliva ur och ta det där muntligt, men den dimman och kolsvart ute uppmuntrade inte till något sådant.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top