Frågor man vågar ställa

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Hade ingen aning. Trodde bara det var till att dra obromsad och inte lasta för mycket.
Här kan finnas ett stort mörkertal som hotar själva fundamentet för vårt samhällsskick.
Här behövs helt klart reschusche.

Var ska de tas? Låt se…
Jag är rätt säker på att jag regelbundet bryter mot lagen när jag använder mitt släp. Frågan nu är bara om jag ska fortsätta göra det trots att jag blivit utbildad eller om jag måste köpa en större bil.

Edit:
Nope, tydligen är jag laglig tack vare att jag har ett 650-släp. Det är ju nästan så att man kan tro att jag tänkte till när jag köpte det.
IMG_1801.jpeg
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Ja det ska vara ok.

Men hade den haft 751 kg i totalvikt så hade det oavsett faktiskt last varit livsfarligt och därför hade du fått puttra i 40 km/h. På motorväg. Vilket ju inte alls känns farligt när de flesta omkring dig kör 120km/h eller mer.

Ja våra regler är ofta skrivna av pajasar. Välbetalda pajasar.
Lägsta hastighet på motorväg är ju 50 km/tim.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Lägsta hastighet på motorväg är ju 50 km/tim.
Nej, det beror på förutsättningar och finns ingen fast lägsta hastighet.

Däremot är det förbjudet att på motorväg och motortrafikled och på dess på-och avfartsvägar framföra långsamtgående fordon, d v s sådana fordon som på plan väg inte kan och får framföras med minst 40km/tim, dvs 40-släp är ok, tokigt nog och hur snabbt du sedan faktiskt kör fordonet är en annan fråga som ytterst blir polismans bedömning.

 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Fuck... inser just att min perfekta dragbil har för hög totalvikt, vilket gör att jag inte får köra med släpet utan B96/BE. Men en sketen liten Polo som släpet kan fara iväg med ut i terrängen, det går minsann bra. Samtidigt får jag köra min dubbelt så tunga husbil med sagda släp. Rim och reson?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fuck... inser just att min perfekta dragbil har för hög totalvikt, vilket gör att jag inte får köra med släpet utan B96/BE. Men en sketen liten Polo som släpet kan fara iväg med ut i terrängen, det går minsann bra. Samtidigt får jag köra min dubbelt så tunga husbil med sagda släp. Rim och reson?
Bit i äpplet, ta BE.

Njut sedan.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Fuck... inser just att min perfekta dragbil har för hög totalvikt, vilket gör att jag inte får köra med släpet utan B96/BE. Men en sketen liten Polo som släpet kan fara iväg med ut i terrängen, det går minsann bra. Samtidigt får jag köra min dubbelt så tunga husbil med sagda släp. Rim och reson?
Välkommen till hästtransportvärlden.
1500kg-släp efter gammal V70 är OK, men efter stadig SUV 4x4 går det inte utan minst B96.
som sagt, ta ett BE, det är hyfsat enkelt och sedan är det bekymmersfritt, i princip.
Tyvärr är det begränsad släpvikt om BE tas nu, vi med äldre får ju dra ett tåg efter, om bilen får det.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bit i äpplet, ta BE.

Njut sedan.
Tänkte göra det förra gången jag skulle förnya mitt körkort, yrkeschaufför på den tiden så måste ha nytt var 5'e.
Dyrt djävulen var det, men sedan när jag skulle köra upp så skulle jag endast få BE kort för bil med automatväxel, om jag kör upp med min bil som är automatväxlad.....

-"Men jag har ju tagit kort för manuell redan?"
-"Ja, men inte för släp"
-"Men jag kör kranbil med splittad låda 8-9 timmar om dagen, och har kört tusentals mil med manuell personbil, och 750kg vagn, så tror su att om jag stöpslar en bromsad vagn så glömmer jag helt plötsligt bort var kopplingen sitter?!"
-"Såna är reglerna .."


Satans jubelidioter, böteslappen kostar ändå samma som körkortet, och har jag inte blivit kollad på 15 år, så är det inte aå ofta den kostnaden infaller, så på den linjen är det.
Vilk man inte att lagen skall följas så kan man ju bete sig på det viset....
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tänkte göra det förra gången jag skulle förnya mitt körkort, yrkeschaufför på den tiden så måste ha nytt var 5'e.
Dyrt djävulen var det, men sedan när jag skulle köra upp så skulle jag endast få BE kort för bil med automatväxel, om jag kör upp med min bil som är automatväxlad.....

-"Men jag har ju tagit kort för manuell redan?"
-"Ja, men inte för släp"
-"Men jag kör kranbil med splittad låda 8-9 timmar om dagen, och har kört tusentals mil med manuell personbil, och 750kg vagn, så tror su att om jag stöpslar en bromsad vagn så glömmer jag helt plötsligt bort var kopplingen sitter?!"
-"Såna är reglerna .."


Satans jubelidioter, böteslappen kostar ändå samma som körkortet, och har jag inte blivit kollad på 15 år, så är det inte aå ofta den kostnaden infaller, så på den linjen är det.
Vilk man inte att lagen skall följas så kan man ju bete sig på det viset....
Hade du väntat dig att Transportstyrelsen INTE skulle följa lagen? Som i vissa länder långt ned på korruptionslistan? :)

Varför lånade du inte bara en manuell bil och körde upp med? Det gjorde jag...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hade du väntat dig att Transportstyrelsen INTE skulle följa lagen? Som i vissa länder långt ned på korruptionslistan? :)

Varför lånade du inte bara en manuell bil och körde upp med? Det gjorde jag...
Därför att ingen i bekantskapskretsen hade då en bil med manuell låda, dragkrok, och tillräckligt hög vikt.
Men tillika så är det jobbigt om man sedan köper sig en pickup med manuell och inte får dra något trots att man gått igenom processen.

Förvisso är det ju meningen att de ska följa regelverket, men tillika så är det ju ett fullständigt urpuckat regelverk, klart att om man har kört upp med manuellt redan så borde den delen kunna räknas tillgodo.
Där förväntar ju jag mig att en enhetschef på Transportstyrelsen (Fordons myndigheten här) skall idiotförklara den som kommer in med ett sådant regelverk, och ansvarig minister bör mobbas till att gråt-stadie för att de kommer sig för att föreslå annat.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Tyvärr är det begränsad släpvikt om BE tas nu, vi med äldre får ju dra ett tåg efter, om bilen får det.
Hur menar du där? Har funderat på att ta BE kort för att kunna dra tyngre släp efter utan problem. Men nu blev jag nyfiken på vad du menar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hur menar du där? Har funderat på att ta BE kort för att kunna dra tyngre släp efter utan problem. Men nu blev jag nyfiken på vad du menar.
Tar du BE nu så får du bara dra ett släp på max 3500kg. Med gamla BE var det dragfordonet som begränsade.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Tar du BE nu så får du bara dra ett släp på max 3500kg. Med gamla BE var det dragfordonet som begränsade.
Lite som bussarna ombyggda till husbilar man kan köra på B-kort alltså. Så med en buss ombyggd till husbil och BE så kunde man dra rätt stora släp alltså. För mig räcker nog 3500 kg.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tillåt mig att småle…

9c91d4c8ad069c288ad477992ef59684.png

350093c709286fbb63fee002b36aaf86.png

2be734ca937955f6598a464143125b2c.png
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Om jag letar efter en BRA bilklädsel som sitter ordentligt med bra passform - var ska jag då handla någonstans …?
Om det spelar roll i sammanhanget så är det till en Golf-18
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Enda jag sett som stämmer in på det är lite robustare överdrag till arbets/skåpbilar. Är väl tveksamt om Golf delar stolar med någon skåpa dock men en sådan leverantör kanske kan få fram något.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top