Frågor man aldrig vågar ställa

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Men om vi bortser från rasbiologin och koncentrerar oss på det GuW skrev, om kärnfriska människor utan psykiska åkommor och släktsjukdomar (kräfta osv) endast parar sig med folk som är lika friska som dom själva i ett antal generationer borde väl ungarna till slut vara betydligt rejälare än kreti och pletis snorisar?

Jepp och precis som i hundvärlden bli extremt känslig mot vissa åkommor p.g.a. den minskade genetiska variationen.

Och Kramfors då? Låter ju som huvudstaden i Teletubbie-land.:7peta

Den var ny :rolleyes:
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är du helt säker!

redhead_love_591.jpg

Okej, har hon inga andra defekter så kan hon få vara kvar för att bredda avelsutbudet, skicka upp henne till mig...
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Men om vi bortser från rasbiologin och koncentrerar oss på det GuW skrev, om kärnfriska människor utan psykiska åkommor och släktsjukdomar (kräfta osv) endast parar sig med folk som är lika friska som dom själva i ett antal generationer borde väl ungarna till slut vara betydligt rejälare än kreti och pletis snorisar?

Låter teoretiskt korrekt. Men om vi bortser från alla människors lika värde som de flesta skriver under på så tillkommer det praktiska genomförandet. I den utvecklade delen av världen skulle ansträngningen att avla på bara "goda" exemplar vara oerhört resurskrävande till en ganska obetydlig vinst.
I de mindre utvecklade delarna av världen sker ett visst urval, människor med synbara "defekter" blir sällan giftasmaterial och därmed inte heller föräldrar.

Vad gäller ras så är människan en enda ras med mindre variationer. De genetiska variationerna är så små att de inte uppfyller kriterierna för olika raser, och det har nåt med att göra att människan som art är så ung.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vad gäller ras så är människan en enda ras med mindre variationer. De genetiska variationerna är så små att de inte uppfyller kriterierna för olika raser, och det har nåt med att göra att människan som art är så ung.

Mycket bra svar, jag är tillfreds!:tummenupp

Ja på muffstatistiken har jag dåligt konfidensintervall. Sedan pubertetet släpper de bara in mig på herrturken.

Lyllos dig, ungefär som om en annan fick fribiljett in på damernas och kunde sitta där hela dagarna och smygdra lite under handduken.
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Vad gäller ras så är människan en enda ras med mindre variationer. De genetiska variationerna är så små att de inte uppfyller kriterierna för olika raser, och det har nåt med att göra att människan som art är så ung.

Nja, låter pk i mina öron faktiskt, skulle vilja påstå att flertalet hästraser, kattraser, hundraser osv.osv är yngre än människan.

Baserat på att vi avlat fram dom.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad gäller ras så är människan en enda ras med mindre variationer. De genetiska variationerna är så små att de inte uppfyller kriterierna för olika raser, och det har nåt med att göra att människan som art är så ung.

Det beror ju på vem man frågar, det var en snubbe i Tyskland som hade lite idéer om rasavel av människor, han hade definierat ett par raser som var mindre värda och uppfyllde inte själv ens kraven för att få gå till avel.

Sen hade vi ju institutet för rasbiologi här i sverige, det bytte namn 1958 men forskningen drevs vidare.

Resterna heter Uppsala universitets Genetikcentrum och finns väl kvar än i dag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nja, låter pk i mina öron faktiskt, skulle vilja påstå att flertalet hästraser, kattraser, hundraser osv.osv är yngre än människan.

Baserat på att vi avlat fram dom.

Å andra sidan är det också rätt vanligt att det inte är egentliga olika raser, men bara kallas det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag skulle vilja påstå att det bara är folks ingrodda korrekthet som gör att man inte definierar olika raser av homosapiens.

Alla har ju hört talas om "Libanesgenen", helt klart en genetisk differans från oss svenskar.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Nja, låter pk i mina öron faktiskt, skulle vilja påstå att flertalet hästraser, kattraser, hundraser osv.osv är yngre än människan.

Baserat på att vi avlat fram dom.

:mad: Pajja inte nu när _Johansson_ var så nöjd med mig då!! :mad:

Nä men om jag kommer ihåg rätt så är egentligen inte hundraser heller raser utan en enda ras fast i olika varianter.

Olika raser är djur som är så olika varandra att dom inte ens parar sig med varann typ som apor, det är samma art men olika raser, gorilla, chimpans, osv. Och även inom dom finns olika raser, olika chimpanser, olika gorillaraser osv.

Till sist kan man inte jämföra antal år människan funnits med antal år hunden funnits. En hund kan reproducera sig efter två år, en människa efter 15 kanske, vilket innebär att hunden hinner omsätta många fler generationer än en människa på samma tid.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag skulle vilja påstå att det bara är folks ingrodda korrekthet som gör att man inte definierar olika raser av homosapiens.

Alla har ju hört talas om "Libanesgenen", helt klart en genetisk differans från oss svenskar.

Man får nog börja kalla det något annat än ras, versioner kanske? men inte baserat på siffror då, vilja vara 2.11 när det finns en 2.2.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top