Frågor man aldrig vågar ställa

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
På St1-pumparna får man fylla i detta belopp som "bokas upp" på kortet själv. Om jag inte minns helt fel :va

Så var det på min lokala st1, men dom fick byta till vanliga terminaler för alla åkte till shell i stället.
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Så var det på min lokala st1, men dom fick byta till vanliga terminaler för alla åkte till shell i stället.

Kan mycket väl vara så hemma också. Var ett bra tag sedan jag tankade där.

Ännu värre med QStar-mackarna, de har tagit bort spärrarna till pistolhandtagen, så man måste stå där och hålla hela tankningen. :gnissla
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
jag har förresten en fråga jag undrat på i många många år.

Företaget CargoBull, varför har dom en elefant som logga?
 

sportbike

Guest
Varför har pensionärer så jäkla bråttom hela tiden?
Dom tränger sig i affären, sliter åt sig kvällstidningen och rusar ut på gatan för att i nästa sekund sätta på sig läsglasögonen och hånleende stå och läsa det finstilta på någons p-bot.
Märkligt.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Australiensiskt, Australiskt eller Australienskt? Är alla rätt? Instinktivt känns det första mest riktigt.

Köttigt många poäng i Alfapet om det läggs på rätt ställe...

Förresten! Om man är osäker på skillnaden mellan kex och kaka så låter man bakverket ligga framme en tid. Ett kex blir då mjukt från att ha varit hårt och en kaka blir hård från att ha varit mjuk. :) (Källa: Stephen Fry, BBC-programmet QI.)
 

Mollis

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Min man har många
Australiensiskt, Australiskt eller Australienskt? Är alla rätt? Instinktivt känns det första mest riktigt.

Köttigt många poäng i Alfapet om det läggs på rätt ställe...

Förresten! Om man är osäker på skillnaden mellan kex och kaka så låter man bakverket ligga framme en tid. Ett kex blir då mjukt från att ha varit hårt och en kaka blir hård från att ha varit mjuk. :) (Källa: Stephen Fry, BBC-programmet QI.)

Enligt en språkvårdare på DN brukar/bör man använda Australisk när man avser urbefolkningen men Australiensisk i alla andra fall.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Enligt en språkvårdare på DN brukar/bör man använda Australisk när man avser urbefolkningen men Australiensisk i alla andra fall.

Fast "australis" kommer ju från latin och betyder bara sydlig (allt under ekvatorn?) så "australisk" blir väl också lite konstigt då det inte refererar till just Australien?
 

Mollis

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Min man har många
Fast "australis" kommer ju från latin och betyder bara sydlig (allt under ekvatorn?) så "australisk" blir väl också lite konstigt då det inte refererar till just Australien?

Ja, fast med den inte alltför utbredda kunskapen i latin nuförtiden så tror jag att de flesta i första hand refererar till Australien när de hör ordet australisk.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Enligt en språkvårdare på DN brukar/bör man använda Australisk när man avser urbefolkningen men Australiensisk i alla andra fall.

Jag föredrar ju att använda aboriginer om urinnevånarna, mindre förväxlingsrisk.
Australisk vs australiensk vs australiensisk säger ju inte så värst mycket egentligen...

Lite som amerikan och amerikanare. De flesta använder amerikanare fel. :D
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Ja, fast med den inte alltför utbredda kunskapen i latin nuförtiden så tror jag att de flesta i första hand refererar till Australien när de hör ordet australisk.

Jo det förstås, ungefär som "Indians" ifrån USA. Man förstår vad man menar, men det är inte riktigt rätt. :)
Men sen finns det ju t.ex. Aurora Australias (sydsken) som går att se på Antarktis och södra delarna Sydamerika, Nya Zealand och Australien. :)
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Jag föredrar ju att använda aboriginer om urinnevånarna, mindre förväxlingsrisk.
Australisk vs australiensk vs australiensisk säger ju inte så värst mycket egentligen...

Lite som amerikan och amerikanare. De flesta använder amerikanare fel. :D

Fast aboriginer betyder egentligen just urinvånare, inte specifikt Australiens urinvånare. :)
Amerikan blir ju någorlunda rätt om du menar folk från USA, det är ju ändå nationen som heter Amerika, även om kontinenterna tillsammans även det blir Amerika... :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Varför har pensionärer så jäkla bråttom hela tiden?
Dom tränger sig i affären, sliter åt sig kvällstidningen och rusar ut på gatan för att i nästa sekund sätta på sig läsglasögonen och hånleende stå och läsa det finstilta på någons p-bot.
Märkligt.

Det är bråttom att göra det man skulle gjort tidigare när det inte är så mycket senare kvar.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top