Frågor man aldrig vågar ställa

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har vi samma mamma?
Min mamma lagar nämligen världens godaste mat.

Smör och grädde ingår i nästan alla recept och det är absolut en smakförhöjare.

Vet inte, skeptisk trots detta ovedersägliga faktum. Finns det fler gemensamma nämnare, är hon grym på piano t ex?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vet inte, skeptisk trots detta ovedersägliga faktum. Finns det fler gemensamma nämnare, är hon grym på piano t ex?

Mina förfäder fick sopa grottan när dom andra satt och bankade benknotor mot ihåliga trädstockar...

Så långt nedärvd är tondövheten och bristen på musikaliska gener, så då är vi nog inte släkt ändå
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Varför tänker jag kalenderåret som runt, kanske lite ovalt? Vid närmare efterforskning verkar jag inte vara ensam om detta utan även folk som är 20-30 år äldre har den bilden i skallen. Som en klocka, december i topp och juni i botten.

I vilken del av livet blev vi hjärntvättade så att detta blev ett logiskt sätt att tänka sig årets tolv månader? Vilken manipulerande skrift, bilder, föreläsning i grundskolan ledde fram till detta?

Är den "inre" bilden för året omvänt för de som bor ex på Nya Zeeland?

Är det så enkelt att när vi lärde oss klockan så fördes årets tolv månader över i samma tankesätt?

pic_182730682.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför tänker jag kalenderåret som runt, kanske lite ovalt? Vid närmare efterforskning verkar jag inte vara ensam om detta utan även folk som är 20-30 år äldre har den bilden i skallen. Som en klocka, december i topp och juni i botten.

I vilken del av livet blev vi hjärntvättade så att detta blev ett logiskt sätt att tänka sig årets tolv månader? Vilken manipulerande skrift, bilder, föreläsning i grundskolan ledde fram till detta?



Är den "inre" bilden för året omvänt för de som bor ex på Nya Zeeland?

Är det så enkelt att när vi lärde oss klockan så fördes årets tolv månader över i samma tankesätt?


December är månad 12, januari månad 1.

Till skillnad från digitalklockegenerationen så ser vi en urtavla framför oss per automatik.

En av dom saker som kunde trösta en lessen bäbis förr var att lägga armbandsuret mot deras öra så att dom kunde höra det rytmiska tickandet och således känna trygghet.

Det var jättevanligt, bäbisar lärde sig helt själva att peka på klockor och säga tick tack...

Sen kom digitaluren, sen slutade folk att ha klocka på armen....

För något tag sedan skulle jag förklara att en skruv var vänstergängad och skulle dras medurs för att lossas, och blev helt paff av motfrågan "åt vilket håll är medurs"

Jag förklarade att det var åt samma håll som visarna på en klocka men fick bara ett frågande ansiktsuttryck tillbaka, så jag lät hälsa att det nog fanns en app för det.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag förklarade att det var åt samma håll som visarna på en klocka men fick bara ett frågande ansiktsuttryck tillbaka, så jag lät hälsa att det nog fanns en app för det.

Min bästa beskrivning är Coca Cola flaskan, skruva av/på korken =0) Funkar för alla generationer, även när de skruvar svåråtkomligt under något mot sig själva.

http://www.youtube.com/watch?v=94VEiSsxnFM
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Varför tänker jag kalenderåret som runt, kanske lite ovalt? Vid närmare efterforskning verkar jag inte vara ensam om detta utan även folk som är 20-30 år äldre har den bilden i skallen. Som en klocka, december i topp och juni i botten.

I vilken del av livet blev vi hjärntvättade så att detta blev ett logiskt sätt att tänka sig årets tolv månader? Vilken manipulerande skrift, bilder, föreläsning i grundskolan ledde fram till detta?

Är den "inre" bilden för året omvänt för de som bor ex på Nya Zeeland?

Är det så enkelt att när vi lärde oss klockan så fördes årets tolv månader över i samma tankesätt?


Jag visualiserar almanackan som de där väggalmanackorna som fanns på 80-talet, där månaderna gick längs kanten med januari längst upp till vänster. I mitten var ett tjockt block där man drog bort en lapp varje dag. Tror att man klistrade en dekal varje månad också.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Jag undrar varför jag inte kan tanka för mer än 800:- på mitt VISA-kort på DinX?
Är det en spärr i kortet eller i pumpen?
Gör jag om hela tankproceduren precis efter så funkar det.


Jävligt irriterande är det iaf.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Hur fungerar knappen vid rödlysen för gångtrafikanter?

Är det en större korsning och ingen gångare trycker kommer det automatisk vara rött hela tiden för alla gångare?
Jag tycker det verkar bli grönt för dem även om ingen tryckt.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag undrar varför jag inte kan tanka för mer än 800:- på mitt VISA-kort på DinX?
Är det en spärr i kortet eller i pumpen?
Gör jag om hela tankproceduren precis efter så funkar det.


Jävligt irriterande är det iaf.

Det är spärrat hos bensinbolaget antar jag. För att man inte ska tanka som en tok med stulna kort.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag undrar varför jag inte kan tanka för mer än 800:- på mitt VISA-kort på DinX?
Är det en spärr i kortet eller i pumpen?
Gör jag om hela tankproceduren precis efter så funkar det.


Jävligt irriterande är det iaf.

Det är spärrat hos bensinbolaget antar jag. För att man inte ska tanka som en tok med stulna kort.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur fungerar knappen vid rödlysen för gångtrafikanter?

Är det en större korsning och ingen gångare trycker kommer det automatisk vara rött hela tiden för alla gångare?
Jag tycker det verkar bli grönt för dem även om ingen tryckt.

Så här:

 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag undrar varför jag inte kan tanka för mer än 800:- på mitt VISA-kort på DinX?
Är det en spärr i kortet eller i pumpen?
Gör jag om hela tankproceduren precis efter så funkar det.


Jävligt irriterande är det iaf.

Skulle tippa på att det är summan de bokar upp på kortet innan du börjar tanka, och sedan så klipper de när du kommit upp till det... Känns lite dumt, men typiskt bönräknarbyråkratiskt. :D
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Skulle tippa på att det är summan de bokar upp på kortet innan du börjar tanka, och sedan så klipper de när du kommit upp till det... Känns lite dumt, men typiskt bönräknarbyråkratiskt. :D

På St1-pumparna får man fylla i detta belopp som "bokas upp" på kortet själv. Om jag inte minns helt fel :va
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hur fungerar knappen vid rödlysen för gångtrafikanter?

Är det en större korsning och ingen gångare trycker kommer det automatisk vara rött hela tiden för alla gångare?
Jag tycker det verkar bli grönt för dem även om ingen tryckt.

OT, men någonstans, kommer inte ihåg var, så hade de "obevakade" övergångsställen som såg ut som "bevakade".
När fotgängarna/psyklisterna kom fram till övergångsstället och tryckte så började trafikljuset blinka gult ögonblickligen.
Det tyckte jag var en smidig lösning.
Det bästa från två världar.
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
OT, men någonstans, kommer inte ihåg var, så hade de "obevakade" övergångsställen som såg ut som "bevakade".
När fotgängarna/psyklisterna kom fram till övergångsstället och tryckte så började trafikljuset blinka gult ögonblickligen.
Det tyckte jag var en smidig lösning.
Det bästa från två världar.

Finns i Uppsala. :tummenupp
Tycker det fungerar bra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
OT, men någonstans, kommer inte ihåg var, så hade de "obevakade" övergångsställen som såg ut som "bevakade".
När fotgängarna/psyklisterna kom fram till övergångsstället och tryckte så började trafikljuset blinka gult ögonblickligen.
Det tyckte jag var en smidig lösning.
Det bästa från två världar.

På vilket sätt skulle det vara bättre än vanliga obevakade (eller för den delen vanliga bevakade)?

Så fort en gångare sätter en fot ut i vägen på ett obevakatövergångsställe är bilisterna skyldiga att stanna, men bilister är inte skyldiga att stanna för blinkande gult?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
På vilket sätt skulle det vara bättre än vanliga obevakade (eller för den delen vanliga bevakade)?

Så fort en gångare sätter en fot ut i vägen på ett obevakatövergångsställe är bilisterna skyldiga att stanna, men bilister är inte skyldiga att stanna för blinkande gult?

Ökar synligheten, fotgängarna dröjer på steget en tusendels sekund för att smälla till knappen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ökar synligheten, fotgängarna dröjer på steget en tusendels sekund för att smälla till knappen.

Tja, det kan ju kanske behövas, vi har ett övergångsställe här i stan med rörelsesensor som varnar med en blinkande lampa om det är gångare i närheten, fast jag tror dom la ner den testen.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top