Far åt helvete med er, era jävla "motorcyklister"!

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Sitter och kokar, måste få ur mig detta!

Med hänvisning till "Kalla Fakta"s reportage ang. hetsjakten på den stackars "motorcyklisten" och även andra olyckor med "motorcyklister" som inte har mc-behörighet.
Man är satan ta mig ingen motorcyklist om man inte ens har körkortet för fordonet, lite samma som att få titulera sig som stridspilot på puben när man i själva verket vänder papper bakom ett skrivbord dagarna ända.

Eller är det ett problem ens? Sitter jag bara och förbannar mig över ca två incidenter per år som orsakas av personer utan behörighet som smäller sina/lånade/stulna hojar eller skadar sig själv alt. dör p.g.a. okunskap eller brist på erfarenhet?

Skulle vilja ha statistik på detta. Finns det? Kan man skaffa det?

Hur ska man komma tillrätta med dessa sopor som sabbar för oss riktiga motorcyklister, som tagit våra a-kort och har klarat de krav och prov som ställts på oss?

Jag är väl egentligen ingen som förespråkar ett överreglerat samhälle men kunde en lösning vara att man inför en äganderätt på MC? (bil med för den delen). Du skulle inte få lov att själv stå på ett fordon som du inte har behörighet att bruka.
Finns f.ö. fler anledningar till detta; inte OK med 5 åringar som står på bilar/mc och därmed som målvakter för p-böter m.m. p.g.a. att dom inte är straffmyndiga.

Olyckor relaterade till mc kommer alltid att inträffa, det fattar ju vem som helst. Men att utan några som helst förkunskaper sätta sig på valfri supersporthoj (oavsett årsmodell) är att leka med döden, utan att överdriva.

Problemen som jag uppfattar med dessa "motorcyklister" som rubriceras som motorcyklister i statistiken hos både trafikverket och våra försäkringsbolag är att de orsakar:
* Förhöjda försäkringspremier
* Förhöjd fara för andra trafikanter
* Lagstadgade begränsningar för oss i mc-kollektivet
* Hat och misstro mot ovannämnda kollektiv

ALLA dessa saker är vi redan så bra på att sabba själva. Lite taget ur luften skulle jag gissa på att 1 av 10 motorcyklister är stolpskott och sabbar för "oss". Samma som att jag menar på att 9 av 10 utan mc-kort men kör hoj ändå sabbar för "oss". Allt taget ur luften, bara min uppfattning.

Någon som sympatiserar med detta eller tycker annorlunda? Disskutera gärna vidare.
Upplever ni detta som ett problem?

Mvh, JD.

P.S. Hoppas att den som stod på MCn i ovan nämnda reportage får repressalier för att ha lånat ut sin hoj (dock avsedd för sin son om jag fattat det rätt). Ge fan i att skylla enbart på polisen, jävla as.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Väl formulerat och jag håller med i mycket av vad du säger.

Tyvärr kan jag också tycka att det har blivit en väldigt stor höna av Kalla faktas fjäder, men det är ju det medierna hoppas på, och tyvärr inte alltid speglas händelserna helt objektivt eller korrekt - inte ens i Kalla 'fakta'

Jag tycker ändå att det är gott att SH-kollektivet i stort inte rabiat ställer sig på den skadade/avlidnes sida och kräver Rodney King-kravaller utan kan läsa mellan raderna.

Som min käre vän har på sin SH-tröja:
'Don't roll the dice if you can't pay the price'
 
Last edited:

Tommy.exe

Guest
Detta är hörsägen och hörsägen enbart:

Jag har hört att var tionde motorcyklist som förolyckas, dvs 5-6 st varje år är motorcyklister med körkort för behörigheten dom framför, cykel skriven på sig själv, påställd, försäkrad, nykter osv.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Det där med äganderätt löser nog inget. Bara att skriva hojen på någon som har behörighet. Men ändå, lätt att skylla sitt eget dåliga betéende på såna här medialt uppmärksammade händelser. Om man nu alltid sköter sig och aldrig kör för fort så gör det ju ingenting med en hastighetsspärr på 120 km/h.
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Detta är hörsägen och hörsägen enbart:

Jag har hört att var tionde motorcyklist som förolyckas, dvs 5-6 st varje år är motorcyklister med körkort för behörigheten dom framför, cykel skriven på sig själv, påställd, försäkrad, nykter osv.

Ang försäkringspremier så tror jag att stölder och skadegörelse är den största kostnaden för FB, det är ju bra mycket vanligare än olyckor. Sen så kalkylerar dom så klart in risken med att ha 1HK/Kg mellan benen.

Men ja en pojkspoling utan körkort som kör runt på en hoj som inte ens är hans (rätta mig om jag har fel) och utan regskylt är ju knappast den vanligaste typen av förare på våra vägar...
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
hmm Make something Idiot-proof and someone will make a better idiot.

MEN,
En sak som kanske skulle kunna sänka premierna och hjälpa polisen ta fast äckeltjuvar och dårar kanske är att införa lag om fullt godkänd skyddsutrustning? Har inte det införts i Belgien eller Holland?

Om jag vore en tjuv utan körkort skulle jag iaf inte skylta med det genom att inte ha utrustningen som då alla andra har?

Finns säkert nackdelar med detta med men ja, det va en synpunk jag hade
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
hmm Make something Idiot-proof and someone will make a better idiot.

MEN,
En sak som kanske skulle kunna sänka premierna och hjälpa polisen ta fast äckeltjuvar och dårar kanske är att införa lag om fullt godkänd skyddsutrustning? Har inte det införts i Belgien eller Holland?

Om jag vore en tjuv utan körkort skulle jag iaf inte skylta med det genom att inte ha utrustningen som då alla andra har?

Finns säkert nackdelar med detta med men ja, det va en synpunk jag hade

Klart det skulle kunna införas lag på att införa fullt godkänd skyddsutrustning, problemet är att alla har inte råd eller så tycker dom det är fult/obehagligt att köra med.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du hittar en hel del statistik kring olyckor om mc på www.svmc.se - när det gäller Extremt beteende kan Du kika här: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Extremt-beteende/

Rapporter i övrigt, bland annat djupstudier i Sverige och Norge angående dödsolyckor hittar Du här:
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Rapporter-och-skrifter-/Ovriga-rapporter/

Det finns säkert ytterligare info, bl a på Trafikverket, men Du hittar mycket matnyttigt i ovanstående länk.
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Klart det skulle kunna införas lag på att införa fullt godkänd skyddsutrustning, problemet är att alla har inte råd eller så tycker dom det är fult/obehagligt att köra med.

Sant men har man inte råd till försäkring på sitt hus,bil,mc och inte vill ha hjälm,säkerhetsbälte eller lås på dörren för man tycker det är obekvämt på något sätt så skall man kanske inte ha det heller?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ägarkrav på körkort verkar lite märkligt och "fel" ändå.

Skulle jag bli av med kortet så vette fan om jag skulle bry mig om att ta om A-kortet i dagsläget. B, givetsvis.. Men hojen skulle nog ställas av och så skulle det bara bara bara bli raceåka om jag skulle tvingas till massa riskutbildningar osv för att få tillbaka det.

Det finns en hel del hojåkare/-ägare i landet som inte har kort, men använder sig av hojarna som idrottsredskap, så tanken faller lite mao.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Framför man en motorcykel så är man motorcyklist, TS är cyklist.
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Ägarkrav på körkort verkar lite märkligt och "fel" ändå.

Skulle jag bli av med kortet så vette fan om jag skulle bry mig om att ta om A-kortet i dagsläget. B, givetsvis.. Men hojen skulle nog ställas av och så skulle det bara bara bara bli raceåka om jag skulle tvingas till massa riskutbildningar osv för att få tillbaka det.

Det finns en hel del hojåkare/-ägare i landet som inte har kort, men använder sig av hojarna som idrottsredskap, så tanken faller lite mao.

Lite Off topic: Tar du B så får du automatiskt A (om du haft A då...), det sa min körskolelärare i veckan. Hon har A, B, C, BE, CE, DE, Taxi osv.. Blir hon av med kortet behöver hon bara ta CE så får hon tillbaka ALLA behörigheter.

Som jag förstod det så är B > A (Liten paretes bara)
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Alla hojförare med mc-kort som kör vårdslöst, vad ska vi göra med dom ?

Det skrev jag ju innan, vi "riktiga" motorcyklister är redan rätt bra att sätta oss i skiten. Därför behöver vi bidrag till statistiken av "motorcyklister" som inte ens är motorcyklister och inte borde rubriceras som sådana.
Det jag menar på att en kort-lös mc-åkare löper en betydligt större risk att fucka up än någon annan.

Själv har jag varit nära att bidra till statistiken några gånger, men kunde i sådana fall då lutat mig på att vara en licensierad efterbliven motorcyklist och därmed bli bestraffad med en förhöjd premie eller whatever.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Faktum kvarstår Jensah, rimlighetsnivån på en fortkörande bus i 20 års åldern dör och 28 enheter från polisen ingår i jakten samtidigt som de tycker att det är kul att jaga och dessutom inte avbryter när de blir tillsagda.

Om killen är ett as så är poliserna skadeglada idioter.

Polisen gör ett tjänste fel, det är ju faktum.

Sen är kille dum i huvudet som försöker leka GR.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Varför börjar inte tillverkarna sälja turboladdade hojar med typ 300 hk....man får ju bara köra i 120 ändå så det skulle ju inte bidra till några fler vansinneskörningar. Eller?

Finns det fartdårar för att det finns passande fordon..eller är det tvärtom?
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Ägarkrav på körkort verkar lite märkligt och "fel" ändå.

Skulle jag bli av med kortet så vette fan om jag skulle bry mig om att ta om A-kortet i dagsläget. B, givetsvis.. Men hojen skulle nog ställas av och så skulle det bara bara bara bli raceåka om jag skulle tvingas till massa riskutbildningar osv för att få tillbaka det.

Det finns en hel del hojåkare/-ägare i landet som inte har kort, men använder sig av hojarna som idrottsredskap, så tanken faller lite mao.

Jo men då hade ju din licens blivit ditt "kort", för att jämföra med pistolskytte osv.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top