Fantastiska bilder från Himalaya

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
En sak är dock att efter vad jag förstått så blir alla ordentligt magsjuka (alltså amöbadysenteri och likartade åkommor) i Himalaya första gången de är där. Det är inget jag vet erfarenhetsmässigt utan som jag fått veta från polare som varit där. Nån som kan berätta mer och som vet hur man skyddar sig?

Jag har rest från Katmandu i Nepal, tvärs genom Indien för att avsluta i Goa. Trots att jag åt både omeletter och yoghurt från små vagnar på gatan och köpte te i lerkoppar på tågstationerna var den enda magåkomman jag råkade ut för några dagrs rännskita efter att ha ätit på lyxrestaurant i Delhi :)

RoLLer: Indiska kvinnor är bara vackra längst upp i norr (orientaliska) och längst ner i söder (mörka). På mitten är de oftast ganska fula.
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Jo jag skulle vilja dra runt i området, för jag tror att detta gör man bara en gång i livet. Därför ska man inte ha några begränsningar!!!!!!.

Detta blir en resa som vi kommer att berätta om för barnbarnen när vi sitter i rullstolen och är grå.
 
Last edited:

MikkE

Guest
Sjukligt vackert!! Hade inte bangat på en såden resa. Men det få la bli till nästa år isf. Skulle dock var akul att bara dra nu =)

Bara jag som känner igen musiken från en film?

Nu har jag kollat upp lite. För 7000 pix får man en NY Royal Enfiald i Indien.
Efter några veckors användning torde man kunna sälja den för 5-6000 ?
Flyg Sverige-Norra Indien tor: ca 8000
Kost, logi, drivmedel etc 10k
Försäkringar, vaccinationer etc: 5kp
Summa 25k för en grym resa!
Inte så farligt!

Hur länge är man där då? 4-8 veckor?
 
Last edited:

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1400
Förstår inte varför en del inte kan åka i år
även om man har planerat någon annan resa så är ju sommaren lång
och denna resa skulle ligga ca 4-8 månader bort
Så det måste man ju kunna planera in om viljan finns

själv hoppas jag hinna åka 2-3 längre resor i år

Starstriker
det är ju du som antagligen kommer hålla i större delen av planeringen
så när vill DU åka ?
så får vi se hur många som det skulle passa

16 dagar tar det om man följer den rutten som endurohimalaya har
Men det är ju inget som säjer att man måste ta just den rutten
Så det kan ju bli både + eller minus på antal dagar
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Förstår inte varför en del inte kan åka i år...

Jag skulle kunna i år, men generellt så har väl folk bara 4-5veckors semester samt andra intressen/ansvar och då blir det ju tajt med flera resor/projekt samma år..
 
Last edited:

woofes

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
inge just nu
En otrolig resa i precis min smak! Jag är intresserad!

1. Starstriker
2. Bingo 2008
3. R2 2008
4. Cirkus
5. Skert
6. Frick Är 100 % på
7. RoLLER 2008 (med en Nikon D80 i ryggsäcken)
8. Malmö-motard
9. Fighter
10. Woofes
 

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
ZX-6R
sjukt intresserad, ska börja spara nu o hoppas på de bästa, men det lär inte bli lätt som student
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Förstår inte varför en del inte kan åka i år
även om man har planerat någon annan resa så är ju sommaren lång
och denna resa skulle ligga ca 4-8 månader bort
Så det måste man ju kunna planera in om viljan finns

själv hoppas jag hinna åka 2-3 längre resor i år
Familj och jobb sätter gränser för de flesta av oss. Törs man gissa att du är ensamstående? :)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Förstår inte varför en del inte kan åka i år
även om man har planerat någon annan resa så är ju sommaren lång
och denna resa skulle ligga ca 4-8 månader bort
Så det måste man ju kunna planera in om viljan finns

själv hoppas jag hinna åka 2-3 längre resor i år
Familj och jobb sätter gränser för de flesta av oss. Törs man gissa att du är ensamstående? :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hur lång tid ungefär behöver man för en sån resa?

Det var väldigt vad det tog fart i den här tråden!
Kul att det finns fler som delar mitt intresse :)

Jag skulle räkna minst en vecka i Indien innan själva äventyret börjar. Man måste fixa hojjar, försäkring, vänta på andra osv. Allt sånt där tar en evig tid.

Sen kanske 2v på rull (gärna mer för min del). Sen lite transfers och grejjer så, en månad bör man nog avsätta om man inte ska behöva stressa. På min Asienresa körde vi i 7 veckor, men det hade gärna kunnat få varit 10. Det kan vara skönt att få ligga still en extra dag här och där och verkligen få tid att "känna in sig" på stället.
 

woofes

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
inge just nu
Själv hann jag med 4 längre resor och 1 kortare förra året så jag är väl en av dom som haft rätt förutsättningar för det ;) I år blir det lugnare och spar till den Himalaya resan samt Nya Zeeland 2008 :)
 

Stilo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
-
Jag är definitivt intresserad, kanske svårt att "hinna" i år, men 2008 är jag på.

Man kan väl förutsätta att dom flesta av oss har ett vanligt jobb där vi har 5 veckors semester att ta ut per år, och där den semestern till större delen läggs på sommarmånaderna pga familj och att många företag vill att man är ledig just på sommaren... Så det är ju en fördel om resan kan klaras på sisådär 10-15 dagar så att fler får chansen att följa med sen hindrar det ju inte att vissa stannar och vissa åker hem efter dessa dagar.

1. Starstriker
2. Bingo 2008
3. R2 2008
4. Cirkus
5. Skert
6. Frick Är 100 % på
7. RoLLER 2008 (med en Nikon D80 i ryggsäcken)
8. Malmö-motard
9. Fighter
10. Woofes
11. Stilo (2008)
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
När jag åkte har jag för mig att vi åkte som längst 36 mil per dag och då var det en "highway" på platt mark. Man får vänta på polarna som får punktering, vänta på varandra i trafikstockningar, pisspauser/vätske, tåg som aldrig kommer m m. I bergen kanske vi åkte 6-15 mil per dag.
Att bara sitta på hojen varenda dag tyckte inte jag var det optimala. För bästa upplevelse bör man stanna någon dag extra på samma ställe och relaxa.
Räkna definitivt med plus (ofta inte minus) flera dagar när man tror man är tillbaka eller vad turen kan ta.

Jag skulle rekomendera MINST 16 dagar om man i förväg har lite hjälp eller åker efter andras "kartor". Men 3-4 veckor för en rejäl semester med marginaler.
Starstriker har erfarenhet (och säkert andra) så det går nog bra.

Kör inte på en ko bara!!!
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Äh. Det är bara sunt förnuft som gäller. Allt sånt här tar längre tid än man tror, även hemma i Sverige. Sen får man inte glömma att Indien inte är Sverige så saker tar säkert dubbla tiden där :)

När jag åkte har jag för mig att vi åkte som längst 36 mil per dag och då var det en "highway" på platt mark. Man får vänta på polarna som får punktering, vänta på varandra i trafikstockningar, pisspauser/vätske, tåg som aldrig kommer m m. I bergen kanske vi åkte 6-15 mil per dag.
Att bara sitta på hojen varenda dag tyckte inte jag var det optimala. För bästa upplevelse bör man stanna någon dag extra på samma ställe och relaxa.
Räkna definitivt med plus (ofta inte minus) flera dagar när man tror man är tillbaka eller vad turen kan ta.

Jag skulle rekomendera MINST 16 dagar om man i förväg har lite hjälp eller åker efter andras "kartor". Men 3-4 veckor för en rejäl semester med marginaler.
Starstriker har erfarenhet (och säkert andra) så det går nog bra.

Kör inte på en ko bara!!!
 

MikkE

Guest
Fick idag veta på ett stormöte med alla anställda på jobbet att det ska varslas bort ca 40 pers (166 till 122) till slutet av juli för att allting flyttar till ett fetinglager. Är det så att jag får gå då blir det inget hojköp för mig (om jag nu inte får nåt annat) men jag sparar ihop mina dollars och hänger med på resa istället tycker jag =)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fick idag veta på ett stormöte med alla anställda på jobbet att det ska varslas bort ca 40 pers (166 till 122) till slutet av juli för att allting flyttar till ett fetinglager. Är det så att jag får gå då blir det inget hojköp för mig (om jag nu inte får nåt annat) men jag sparar ihop mina dollars och hänger med på resa istället tycker jag =)

GRATTIS! Det är ju rena guldläget för dig! De bästa resorna gör man mellan jobb. Våga släppa taget, stick ut och res i några månader. Snålar du med pengarna kan du vara borta dubbelt så länge.

Förmodligen får du en liten slant för att de kickar dig. Den borde räcka till en enkel hoj. Packa på dina grejjer på den och res ut i världen! Jag har gjort det förr och jag skulle göra om det igen utan att tveka (om nu tjejen släppte iväg mig). Man lever bara en gång, och vi sattes garanterat in till jorden för att vi skulle jobba dag ut och dag in. Det är ju rena rama idiotin.

Ut och res med dig! Jobb fixar sig alltid när du kommer hem sen!
 

MikkE

Guest
GRATTIS! Det är ju rena guldläget för dig! De bästa resorna gör man mellan jobb. Våga släppa taget, stick ut och res i några månader. Snålar du med pengarna kan du vara borta dubbelt så länge.

Förmodligen får du en liten slant för att de kickar dig. Den borde räcka till en enkel hoj. Packa på dina grejjer på den och res ut i världen! Jag har gjort det förr och jag skulle göra om det igen utan att tveka (om nu tjejen släppte iväg mig). Man lever bara en gång, och vi sattes garanterat in till jorden för att vi skulle jobba dag ut och dag in. Det är ju rena rama idiotin.

Ut och res med dig! Jobb fixar sig alltid när du kommer hem sen!
Haha!
Klart att jag vill resa, har velat ta någon lite tripp någonstans mot hösten. Sedan vet jag ju inte om jag får vara kvar. Får jag det är det först hojköp och körkort som ska fixas. Finns sedan ekonomi till att åka på en sådan här resa bangar jag inte.
Ska fan börja lite på lotto snart... :näsblod
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Får härliga ryssningar och längtan när jag ser Himalaya bilderna.
Skulle mer än gärna gjort något sådant.
Troligen sätter jobb osv käpparna i hjulen.Pengar går o spara osv.
Men att få ledigt eller ta ledigt ca 1 mån på ett kneg som rullar på dygnet runt i skift blir nog lite svårare.Ledning som tror man är en dansande ängel kring deras fötter.
Och skulle man tagit tjänst ledigt om nu ens det går för sej så får man spara lite extra för det oxå så man har för att klara sig även efter resan.

O ja tjejen skulle nog inte bli så glad heller om man var borta 1 mån totalt kanske men men man lever bara 1 gång så man borde chansa på det mesta och ta för sej medans man har hälsa o liv.
Det löser sig sa kärringen som sket i vasken brukar man ju säga.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top