Fan vad jag hatar folk i spandex, spexiellt om det är gult..

Smagatusk

Guest
Hej !
Jag har varit ute och åkt lite hoj medans Ni satt och gnällde framför datorn.
Enligt trafikförordningen kap 2 paragraf 1 skall man utvika trafikolyckor . Ett sätt kan vara att undvika cykelbanor som är olämpliga att cykla på. Det kan vara olika orsaker som gör dem olämliga tex gångare, underlaget , barn, hundar etc

Viktigast är alltså att undvika olyckor, - oavsett om man har "rätt"
Eller fel.....:fakta

Men hyr en racingbana då, som vi med racehojar får göra? Borde gå skitsmutt att cykla på också? Eller är ni ena snåla jävlar som någon annan påpekade?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Visst får du det.
Lycka till med begravningen.
Men är du seriös?! Så jag ska hålla mig från landsvägarna runt samhället jag bor i för att slippa bli dödad av en dumjävel till bilist som hatar att jag har cykelbyxor på mig?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ok, i Gddansk, Polen och Kungälv så har barnfamiljerna vett att hålla sig på gågatan och inte vingla ut på cykelbanan.

"Och med beaktande av undantagen vid särskild försiktighet som du precis citerade.
Tycker du det är särskilt försiktigt att träningscyklister i 50 km/h ska köra slalom mellan barnfamiljer och pensionärer på gågatan hellre än att hindra dig ute på gatan?"

de va ju så du skrev :va
cyklister får köra i 50 på många ställen, men inte på en gågata, jag förstår inte vad du babblar om längre, kanske dags o läsa om tråden lugnt och sansat.

Jag tycker att cyklister som kör i 50km/h på en gågata (där man inte får köra i 50 oavsätt fordon) och samtidigt ska köra slalom mellan fotgängare än minst lika illa som att leka roadracing i trafiken. Jag vet inte ens vart du fick iden om att ta de exemplet, det är inte bara olämpligt dessutom väldigt olagligt att köra så på en gågata oavsett om man är cykel eller annat fordon (så som moped klass 2).

Jag har faktiskt ingen aning om vad de är du försöker upplysa mig om, jag ville bara upplysa dig om att man inte får köra så på en gågata oavsett vad för typ av fordon man besitter. Det är det enda jag pratar om med dig, annat får du stå för själv då jag inte har haft några åsiker om det
 

Smagatusk

Guest
Hästar är lite mer oberäkneliga än cyklar.

Jag cyklar nästan bara från krogen, och skulle snarare säga att ni som inte ser saken ur cyklistens perspektiv och gnäller på att bli lite hindrade i trafiken är just de där egoisterna du omnämnde. Skulle vilja säga att du projicerar för att använda en psykologisk term.

Det är inte hästarna som är problemet. Det är ryttarna. De hytter med nävarna precis som cyklisterna.

Sen helt ärligt Two stroke... Du drar väl för fan inte på dig lycra och tävlingcyklar hem från krogen? För det är det tråden handlar om.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Vilka fruktansvärda idioter det finns i världen och bevisligen även på detta forum.

Jag har tävlat både i roadracing och cross. Kört och kör väldigt många mil på väg varje år. För mig och som jag upplevt det även för dem omkring mig har det alltid handlat om att visa respekt för varandra. Både för andras egendom men framförallt hälsa och liv.
Sen tycker jag det är väldigt roligt (och hälsosamt, trots att jag har ett lågt BMI) att cykla, både med mtb i skogen och racer på vägen. Hur jag klär mig har väl ingen annan med att göra?? När vi lever i ett så sjukt förstående samhälle där allt ska vara tillåtet, hur kan det då vara ok att försöka köra ihjäl en annan människa bara för han har tighta byxor på sig?? Är ni såna som ger tjejen stryk om hon går naken hemma eller prylar upp grabbarna i duschen efter fotbollsträningen?

Att framföra en racercykel på en trafikerad cykelstig i 30km+ är ren livsfara för gående eller barn som leker och springer ut på stigen. Oftast ligger ju stigarna dragna nära tomtgränser och skymda häckar/utgångar. Kan inte för mitt liv förstå hur dålig bil/hojförare man är om man upplever en cykel som ett stort svårt hinder att ta sig förbi på ett lämpligt och säkert sätt. Jag undviker att cykla på större trafikerade vägar. Inte för att det inte skulle finnas plats utan för att det är jäkligt obehagligt med de idioter (tydligen en del av de personer som hänger här) som passerar 10cm från ens arm bara för att jäklas. Trots att det finns flera meter till vänster om dem innan de ens passerar mittlinjen. Så skulle jag som cyklist vara den som utgör trafikfaran?? Sen finns det naturligtvis korkade cyklister som inte borde få vara ute i trafiken. Liksom det finns korkade bil och för den delen mc-förare som knappt skulle få röra sig fritt i samhället utan ledsagare. Har t.om hört att det finns några idioter som inte ens försöker undvika olyckor, även om de skulle kunna det.... Undrar hur de mår om personen de krockar med avlider, oavsett vems felet är. Enligt lagtexten skulle man ju kanske ses som oskyldig men moraliskt?.....

Har varit medlem på Sporthoj sen 2005 och hängde här rätt mycket redan innan dess. Men det har verkligen blivit förändrat till det sämre. Finns inte mycket av den positiva gemenskapen kvar längre. Känns med som flashback eller någon annat där man mest kastar skit på varandra. Så nu räcker det.... När folk öppet sitter och skriver att man medvetet vill skada andra bara pga deras byxor eller fordonet de framför, då räcker det för mig. Så nu stänger iaf jag mitt konto så får småpojkarna med sina problem fortsätta leka i sin sandlåda och kasta skit på varandra.

Vi ses på ses på vägarna/banorna i sommar. Men jag hoppas verkligen jag slipper träffa på de mordiska galningarna som visat sig i denna tråd.

Thats all folks :glömdet
Så jävla rätt! Tack! :Bugar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är inte hästarna som är problemet. Det är ryttarna. De hytter med nävarna precis som cyklisterna.

Sen helt ärligt Two stroke... Du drar väl för fan inte på dig lycra och tävlingcyklar hem från krogen? För det är det tråden handlar om.

Jag tycker personligen att just hästarna är en fara i trafiken genom att de är så oberäkneliga. Förvisso finns det även oberäkneliga människor men de är lite svårare att urskilja och hindra i trafiken.

Angående den andra punkten så ville jag bara poängtera att jag har viss förståelse för racercyklisterna trots att jag inte tillhör den gruppen själv.

Och visst, även jag blir emellanåt förbannad på racercyklisterna som många gånger hindrar trafiken där det inte är motiverat. Precis som jag blir förbannad på kolonnerna av kromslädar som hindrar trafiken.

Sen det där med att köra på cyklisterna som några nämnt och några andra hänger upp sig på så tror jag nog inte det är så seriöst menad avsikt.
 
Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Cyklister behöver inte ha körtkort, hjälm, blinkers, bromsljus, hel och halvljus, betala fordonsskatt, besiktiga sina fordon, ingen åldersgräns krävs för att cykla.
Man behöver inte försäkra en cykel. m. m. m.m m.m, jag kan fortsätta hela dagen.
Jag har inget emot cyklister som sköter sig i trafiken, tycker att det kan vara mysigt att se barn kommandes på en liten gullig cykel med en lång flagga baktill.
Men när jag ser en förvuxen man på en cykel med tights så kräks jag:zpy
Men det är bara min åsikt, observera att jag är införstådd med att jag kan vara ensam om att tycka så:fyllisar
 

Smagatusk

Guest
Jag tycker personligen att just hästarna är en fara i trafiken genom att de är så oberäkneliga. Förvisso finns det även oberäkneliga människor men de är lite svårare att urskilja och hindra i trafiken.

Angående den andra punkten så ville jag bara poängtera att jag har viss förståelse för racercyklisterna trots att jag inte tillhör den gruppen själv.

Och visst, även jag blir emellanåt förbannad på racercyklisterna som många gånger hindrar trafiken där det inte är motiverat. Precis som jag blir förbannad på kolonnerna av kromslädar som hindrar trafiken.

Sen det där med att köra på cyklisterna som några nämnt och några andra hänger upp sig på så tror jag nog inte det är så seriöst menad avsikt.

Skulle egentligen vilja ge dig 2 + för ditt inlägg.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Ett tips i all välmening till racercyklisterna, vissa av er i alla fall, håll för faan in knäna, det ser för jävligt ut när ni ser ut som Zeb Macahan !!!

Ja, jag har cyklat massor massor, racer, MB, Downhill osv.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Men hyr en racingbana då, som vi med racehojar får göra? Borde gå skitsmutt att cykla på också? Eller är ni ena snåla jävlar som någon annan påpekade?

Jag vet att det förekommer på t.ex. Knutstorp, och gissar att det inte är dyrt alls med tanke på att det inte kräver ambulans, säkert går att köra när bullertillstånd saknas osv. Tyvärr är det inte riktigt sporten landsvägscykling man tränar då bara, med exempelvis långa rakor i motvind som kräver taktik i klungan, flera km långa stigningar osv.
 

Smagatusk

Guest
Jag vet att det förekommer på t.ex. Knutstorp, och gissar att det inte är dyrt alls med tanke på att det inte kräver ambulans, säkert går att köra när bullertillstånd saknas osv. Tyvärr är det inte riktigt sporten landsvägscykling man tränar då bara, med exempelvis långa rakor i motvind som kräver taktik i klungan, flera km långa stigningar osv.

Jag fattar vad du menar. Men jag kan inte ta mig friheten att öva till Isle of Man på skånska småvägar.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sammanfattningsvis så tycker elastabrallorna att alla andra skall visa hänsyn eftersom de inte kan visa hänsyn själva.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Sammanfattningsvis så tycker elastabrallorna att alla andra skall visa hänsyn eftersom de inte kan visa hänsyn själva.

Sammanfattningsvis så har ingen av oss elastabrallor (har du TM på den?) tyckt att vi förtjänar mer hänsyn eller att vi skall ha andra rättigheter än någon annan i trafiken. Däremot tycker de flesta av oss att:

- Det är inte smart att cykla i 35-50 Km/h bland fotgängare, hundägare och barnvagnar
- Det kan inte vara alltför svårt att med MC köra om oss, även om vi ligger två i bredd. Är det svårt så utgår jag från att ni aldrig någonsin kör om en bil
- Det är höjden av ironi när man på ett forum som SPORThoj har svårt för att det finns någon annan än MC-åkare som gillar att leka på vägen.

Jag har dock förstått att eftersom jag inte delar den ingrodda konsensusåsikten så ger jag både dålig stämning och har fel. Att inte dela konsensus är tydligen värre än moralpaniken över bombrepor här numer, jag skall därför försöka undvika att förstöra er fina stämning något mer i denna tråd.
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel

Hur lyckas du tolka innehållet i din källhänvisningen att gälla ditt citat nedan? Om jag tolkat dig rätt så menar du att högerregeln, stopp-plikt, väjningsplikt osv. inte gäller mot en cyklist på allmän väg.

Citat av Lillencb
"En cycklist har kanske inget körkort och vet då inte vad som gäller därför har dom väldigt få regler därför är regeln för dom. Lämna företräde för allt och alla, en cycklister kan komma upp i ganska bra farter och om man då ska köra efter våra regler blir det galet."
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
ess6W8Q.gif


Snott från hesttråden lolrazz inlägg :yoparty

Skall du äta allt detdär själv? :(
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Ja. Fast han skrev ju att han såg cyklisten komma i full fart, men att han själv fick grönt och därför körde ut iaf.

Min tolkning är att han körde ut, medveten om att det var en stor risk att cyklisten skulle skadas. Men jag är ju ett fruntimmer så jag har ju säkert tolkat allt fel.

:krama Jag var på trollhumör när jag postade, och du kom ivägen. Förlåt. :krama
 

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Ort
Ramlösa
Hoj
MT-09
Jo jag har inga problem med poliser eller fb.. Har fått byta i snitt en bil om året pga att jag håller mej till regler o förordningar har dessutom aldrig varit vållande till en enda olycka utan alltid varit offret.:tummenupp

Du missade troligtvis den absolut viktigaste regeln av all när du tog dit körkort, visa hänsyn och var överseende med att andra gör misstag i trafiken!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top