Fan vad jag hatar folk i spandex, spexiellt om det är gult..

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Nej en bra början är att hålla på högerregeringen stenhårt så kommentar inte många korsningar innan faktum sker o bilen är inläst. Att folk inte vet trafikregler är lixom inte mitt bekymmer :krama

Tycker du skall prova detta resonemang framför lastbil/långtradare så blir det en idiot mindre! :tummenupp
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hej !
Jag har varit ute och åkt lite hoj medans Ni satt och gnällde framför datorn.
Enligt trafikförordningen kap 2 paragraf 1 skall man utvika trafikolyckor . Ett sätt kan vara att undvika cykelbanor som är olämpliga att cykla på. Det kan vara olika orsaker som gör dem olämliga tex gångare, underlaget , barn, hundar etc

Viktigast är alltså att undvika olyckor, - oavsett om man har "rätt"
Eller fel.....:fakta
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Det skall vara ett fruntimmer till att läsa in att det var en avsiktlig handling att ställa sig framför cyklisten från det som skrevs i texten...

Ja. Fast han skrev ju att han såg cyklisten komma i full fart, men att han själv fick grönt och därför körde ut iaf.

Min tolkning är att han körde ut, medveten om att det var en stor risk att cyklisten skulle skadas. Men jag är ju ett fruntimmer så jag har ju säkert tolkat allt fel.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ja. Fast han skrev ju att han såg cyklisten komma i full fart, men att han själv fick grönt och därför körde ut iaf.

Min tolkning är att han körde ut, medveten om att det var en stor risk att cyklisten skulle skadas. Men jag är ju ett fruntimmer så jag har ju säkert tolkat allt fel.
Så tolka jag med det
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Hej !
Jag har varit ute och åkt lite hoj medans Ni satt och gnällde framför datorn.
Enligt trafikförordningen kap 2 paragraf 1 skall man utvika trafikolyckor . Ett sätt kan vara att undvika cykelbanor som är olämpliga att cykla på. Det kan vara olika orsaker som gör dem olämliga tex gångare, underlaget , barn, hundar etc

Viktigast är alltså att undvika olyckor, - oavsett om man har "rätt"
Eller fel.....:fakta

Ja absolut men det saknas i texten att du som cyklist inte ska störa trafiken, som cycklist ska du lämna företräde för nästan allt och alla. Det betyder givetvis inte att övriga i trafiken inte ska visa dig hänsyn. Varför välja en hårt trafikerad väg med fullt av hårda motor trafikanter och dessutom cyckla I bredd. Sedan stoppar man upp hela trafiken, folk blir irriterad och gör då vansinnes omkörningar. Jag kan inte få in i mitt huvud varför man ska hålla på för ren hävd skull, men men när det gör ont och personen förhoppningsvis klarar sig så kanske han/hon får en tankeställare.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22

Solhagaracing4

Vifferist
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Kinne-vrelum
Hoj
2001 Honda VFR800fi
Hej !
Jag har varit ute och åkt lite hoj medans Ni satt och gnällde framför datorn.
Enligt trafikförordningen kap 2 paragraf 1 skall man utvika trafikolyckor . Ett sätt kan vara att undvika cykelbanor som är olämpliga att cykla på. Det kan vara olika orsaker som gör dem olämliga tex gångare, underlaget , barn, hundar etc

Viktigast är alltså att undvika olyckor, - oavsett om man har "rätt"
Eller fel.....:fakta
Undvika Trafikolyckor genom att välja en väg istället för cykelbana my ass.

Som tidigare framkommit

Enda gånger en cyklist får välja en väg istället för cykelbana är om färdmålet bestämmer det eller om cykelekipaget är för brett.
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm

6 § Vid färd på väg ska fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående ska tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. cyklar med fler än två hjul eller en cykel som drar en cykelkärra eller en cykel som har en sidvagn, utöver vad som framgår av 1, föras på körbanan även om det finns en cykelbana om det är lämpligare med hänsyn till fordonets bredd.
 
Last edited:

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
..det snöar och haglar helvete här i Sverige, så gnällkvoten är helt enligt rådande standard.
Precis , var ute på en 12-milarunda förut i grupp i bredd .
Lite snöstorm och lite regn , men vart f..n va alla gnälliga motorcyklister då :hej
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Ja absolut men det saknas i texten att du som cyklist inte ska störa trafiken, som cycklist ska du lämna företräde för nästan allt och alla. Det betyder givetvis inte att övriga i trafiken inte ska visa dig hänsyn. Varför välja en hårt trafikerad väg med fullt av hårda motor trafikanter och dessutom cyckla I bredd. Sedan stoppar man upp hela trafiken, folk blir irriterad och gör då vansinnes omkörningar. Jag kan inte få in i mitt huvud varför man ska hålla på för ren hävd skull, men men när det gör ont och personen förhoppningsvis klarar sig så kanske han/hon får en tankeställare.

Varför skall en cyklist citat "lämna företräde för nästan allt och alla."?
Gäller inte samma regler för en cyklist som framför sin cykel på allmän väg som för t.ex bilist eller motorcyklist? :va
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Varför skall en cyklist citat "lämna företräde för nästan allt och alla."?
Gäller inte samma regler för en cyklist som framför sin cykel på allmän väg som för t.ex bilist eller motorcyklist? :va

Nä så är det, bläddra i tråden så kan du läsa vad jag coppat från transportstyrelsen. En cycklist har kanske inget körkort och vet då inte vad som gäller därför har dom väldigt få regler därför är regeln för dom. Lämna företräde för allt och alla, en cycklister kan komma upp i ganska bra farter och om man då ska köra efter våra regler blir det galet. Men som du kan se i tråden så funkar det ju inte äns med en enkel regel samt att dom inte vet att det är cykelbana som gäller om den finns. Om du kommer mot ett övergångsställe och en gående kommer ska du lämna företräde och den gående ska stanna, visa att dom ska gå över. Om en cyklist kommer så ska cycklisten lämna dig företräde så länge han är på cyckeln kommer han från cykelbana och ska ut på vägarna ska han lämna dig företräde.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Varför skall en cyklist citat "lämna företräde för nästan allt och alla."?
Gäller inte samma regler för en cyklist som framför sin cykel på allmän väg som för t.ex bilist eller motorcyklist? :va

inte 100%. cyklister får göra "stor vänstersväng", dvs börja i höger körfält och korsa hela vägen o göra vänstersväng, de får inga andra fordon vitt jag vet, men utöver de så tror jag att alla trafikregler gäller sålänge man kör på vägen, när man färdas till och från väg/cykelbana så är det lurigt. Vid övergånsställen där trafiken färdas rakt fram har cyklisten väjningsplikt, men om det är i en korsning där bilen svänger så har jag för mig att bilisten har väjningsplikt. Det är en rörig jävla soppa helt enkelt, jag brukar släppa alla cyklister istället på ett lugnt o fint sätt så inga olyckor händer. :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Undvika Trafikolyckor genom att välja en väg istället för cykelbana my ass.

Som tidigare framkommit

Enda gånger en cyklist får välja en väg istället för cykelbana är om färdmålet bestämmer det eller om cykelekipaget är för brett.
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm

6 § Vid färd på väg ska fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående ska tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. cyklar med fler än två hjul eller en cykel som drar en cykelkärra eller en cykel som har en sidvagn, utöver vad som framgår av 1, föras på körbanan även om det finns en cykelbana om det är lämpligare med hänsyn till fordonets bredd.

Och med beaktande av undantagen vid särskild försiktighet som du precis citerade.
Tycker du det är särskilt försiktigt att träningscyklister i 50 km/h ska köra slalom mellan barnfamiljer och pensionärer på gågatan hellre än att hindra dig ute på gatan?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Och med beaktande av undantagen vid särskild försiktighet som du precis citerade.
Tycker du det är särskilt försiktigt att träningscyklister i 50 km/h ska köra slalom mellan barnfamiljer och pensionärer på gågatan hellre än att hindra dig ute på gatan?

Jag tror inte man får köra i 50 på en gå/gårdsgata. man skall cykla i gång fart står det, kanske 5-10km/h är okej fart, över 10 är definitivt inte okej :)

Va bara tvungen o tillägga det, inget illa menat
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och med beaktande av undantagen vid särskild försiktighet som du precis citerade.
Tycker du det är särskilt försiktigt att träningscyklister i 50 km/h ska köra slalom mellan barnfamiljer och pensionärer på gågatan hellre än att hindra dig ute på gatan?

Det är väl lite samma med cyklister, tävlingsträning på allmän plats är kanske inte mer passande än när motorcyklister gör det bland annan trafik?
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Det som slår mig i resonemanget är att de flesta motorcyklister klagar över att andra trafikanter visar brist på hänsyn, men är så främmande att visa det själva.
Livet är kort, och vi har bara ett :krama
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top