Fan vad jag hatar folk i spandex, spexiellt om det är gult..

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
"det kan finnas grus där"

Låter ju som hojåkare på SH ju :D
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Fel på samtliga punkter.
Det borde du ha kollat upp innan du skrev.
Du borde fortsätta att läsa lagtexterna , så upptäcker du att du har fel...
Har ingen möjlighet att citera via mobilen...
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Just här finns en ny belyst nyasfalterad cykelväg som är lika bred som ett körfällt på min väg, och på 3 meters avstånd... ja jävlar vad man inte förstår sig på dom där.

Såg en sån där spandexglidare idag som sket i stoppplikt och sköt ut på 112an (90-väg) vid Farhultskyrkan i full fart. Bilen framför mig höll på att mosa honom mot räcket men det hade ju varit lugnt. Han kunde väl inte använda den helt nylagda miljonbekostade cykelbanan som ligger avskiljt från väghelvetet för hans egen säkerhet. Vilken idiot! :huvet
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Faan vad jag hatar mcbögar när jag är ute och cyklar med mina polare i bredd :lol:krama
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det är du inte ensam om att tycka TS.De gånger jag stött på dessa så har dom verkat tro att dom haft ensamrätt på vägen där de vinglat fram som fulla alikor.Och finns det cykelbanor så verkar de vara klart allergiska mot dessa av någon obegriplig anledning.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
va va de där för någon pajas? :va

Det kan jag tala om för dig eftersom det skedde i min gamla hemstad, på en sträcka jag kört många många gånger.

För några år sedan bestämde dom sig för att göra vägen "säkrare" genom att tvinga alla fordon att köra i mitten av vägen. Samtidigt valde de att lägga busshållplatserna där så varje gång bussen stannar så stannar hela trafiken. Som vanligt vid såna här avsmalnande nybyggen så sitter det inga skyltar om vem som har väjningsplikt så den här situationen uppstod därför att både lastbilen och cyklisten tyckte de hade rätt att köra först.

Det löste sig genom att en student som blev mer och mer försenad till en tenta helt sonika lyfte bort cykelgubben.

(och ja, det finns en alldeles utmärkt cykelbana bara 10 meter vid sidan om den här vägen)

Till hans (och alla andra räsers) försvar misstänker jag att 30 cyklister i klunga som susar fram i 50km/h på cykelbanorna ganska snabbt skulle få klagomål på sig också.
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Kasta inte gurka i växthus !
Det är cyklisten avgör var han skall cykla. Hen får bedöma var det är säkrast att cykla och sedan välja det hen bedömer som mest säkert....

Många cykelbanor är inte Cykelbanor som fungerar som cykelbanor . Men om Ni aldrig har cyklat på dessa , så tror Ni antagligen att det funkar.


Kanske kan det vara säkrare på vägen, -hur vet du det när du blir upphetsad av lycra-gubbar?


Det är ngt fel på din fingersättning kontra vad du skriver. A blir E. Och de bokstäverna är inte ens på samma rad på tangentbordet.
Du måste titta på vad du skriver
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Plastiga killar har plastiga kläder och plastiga hojar. Inget mer med det.
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
cycklister i trafiken har följande att hålla sig till......
Att cykla ska vara roligt och enkelt även i trafiken. Här beskriver vi de vanligaste reglerna för cyklister. Om du vill vara säker på att göra rätt när du korsar en väg, ska du alltid iaktta väjningsplikt – den gäller nästan alltid. När du inte har väjningsplikt ska du ändå ta hänsyn till andra. Om du däremot leder din cykel över vägen, gäller bestämmelserna för gående. Du får då endast korsa vägen om det kan ske utan fara för den övriga trafiken.

Väjningsplikt
När du har väjningsplikt innebär det att du som cyklist i god tid ska sänka hastigheten eller stanna. Du får bara köra vidare om det kan ske utan fara eller hinder.

Cykelpassage
På vissa ställen finns så kallade cykelpassager. Dessa kan vara markerade med vita kvadrater i vägbanan. Här måste du som cyklist vara försiktig och bara korsa vägen om det kan ske utan fara. När du kommer in på en väg från en cykelbana har du dessutom väjningsplikt.

Cykelöverfart
På vissa ställen finns så kallade cykelöverfarter. Vid dessa är trafikmiljön utformad så att det säkras att fordon inte förs med högre hastighet än 30 kilometer i timmen. Cykelöverfarten är markerad med vita kvadrater i vägbanan. När du färdas ut på en cykelöverfart från en cykelbana ska du ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos fordon som närmar sig överfarten.

Övergångsställe
Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.

Gågata eller gångfartsområde
När du cyklar på en gågata eller ett gångfartsområde är högsta hastigheten gångfart och du har väjningsplikt mot gående.

Att svänga åt vänster
Ge tecken i god tid innan du börjar svänga. Då vet andra trafikanter vart du är på väg. Om det är mycket trafik eller om du känner

Cykelbana
Finns en cykelbana ska denna användas för att förhindra att störa övrig trafik på väg, om det aktuella målet inte tillhandahåller en cykelbana ska du som cyklist iaktta stor försiktighet och hänsyn till trafiken.

Och cykel dårarna håller sig till detta?, svaret är nej, vad gör man då cyklar i bredd korsar övergångsstället utan att titta, kör rätt ut från cykelbana utan att titta och lämna företräde. Anpassar man sig överhuvudtaget sig till övrig trafik , nä man tror att man har all rätt i världen. Undrar när det kommer körkort på cykel :va
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top