Fan vad jag hatar folk i spandex, spexiellt om det är gult..

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Få se om jag förstått rätt.

Vuxna människor köper motorcyklar som kan bryta alla hastighetsgränser på 1an (klassiskt moralpaniksargument) och hetsar sedan upp sig över att cyklister i praktiken är mer outlaw och bryter mot fler regler än vad de själva gör. Måste kännas hårt att "men in tights" är lite tuffare...

för att kompensera min badass-stämpel (dock bara svarta tights i mitt fall), tänkte jag dela med mig en svettonyhet som faktiskt passar båda klientelen. Det är dags att damma av Gopron (sådan som alla filmade bombrepor med för 5 år sedan) och köpa en pulsklocka (!). Innan ni tror att jag en gång för alla bevisat min dumhet (vissa anser att jag gjorde det för länge sedan) så kommer din Gopro inom kort kunna ta med inlägg såsom karta, hastighet, höjd och puls och lägga rätt in i filmen. Du kommer även kunna sköta den direkt från din Polar V800 (värstingklocka, lika cool som en Ducati 1098S ungefär...) och behöver inte fippla på hjälmen...

 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det finns faktiskt de som tittat väldigt seriöst på denna fråga. På Sveriges största cykelforum (happyride.se) rullar just nu en artikelserie om cyklister och lagen. Del 4 tar upp exakt de frågor som så akademiskt har avhandlats här (http://happyride.se/2016/04/21/cykl...n-juridisk-oversiktskurs-for-cyklister-del-4/). Däremot är de tråkiga och gör logiska saker som att be berörda myndigheter och polisen ge svaren istället för att leka penismätning i argumentationsteknik.

Den delen som avhandlats här:
Placering i bredd
Vi tittar åter igen på TraF 3kap 7 §: ”Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet. Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.”

Finns det undantag?

Om en cykel utan elassist framförs i högre hastighet än 40 km/h, hur ser kravet på placering ut då? Innebär det att exempelvis landsvägscyklister som är ute och tränar på landsväg och som håller en högre hastighet än 40 km/h, undantas från kravet att ligga placerad till höger så länge de inte stör övrig trafik? Trafikverket hänvisar oss till Transportstyrelsen som ger oss det korta svaret att en cykel inte är konstruerad för hastighet över 40 km/h alltså gäller TraF 3 kap 7§.

Vi är något tveksamma till Transportstyrelsens svar eftersom cyklar inte har hastighetsmätare, vilket borde göra det omöjligt att säga att en cykel är konstruerad för en viss hastighet. Racercyklar i tävlingar kommer regelbundet upp på hastigheter över 50 km/h och de landsvägscyklister som vi frågat vittnar alla om att 40 km/h eller mer inte alls är en orimlig hastighet och att på fartpass kan det göras så mycket som 50 km/h.

”Klunga” definieras inte i trafiklagstiftningen

Vi bollar frågan vidare till polisen och får bekräftat att lagen är luddig och öppnar för tolkningar. Polisen vi pratar med anser å ena sidan att cyklisten bör hålla så långt till höger som möjligt men tillägger: ”vad är egentligen som möjligt?”. Ur ett säkerhetsperspektiv är det kanske inte rimligt att cyklisten ska ligga längst ut i vägrenskanten i så höga hastigheter utan denne kanske behöver komma in i vägbanan för att kunna cykla säkert. Beträffande att cykla i bredd så nämner polisen även att hen inte sett något om att en ”klunga” finns definierat i trafiklagstiftningen men att det möjligtvis skulle kunna sammanliknas med andra grupper i kolonn som exempelvis hästar eller marscherande grupper med soldater. Här finns det praxis på hur de ska framföras i bredd vilket lämpligen bör vara att de tar upp ungefär en fordonsbredd, håller till höger och är väl uppmärkta. Polisen klargör dock att detta enbart är tolkningar. Vi kan heller inte hitta cykling i grupp eller klunga definierat i lagstiftningen och tillsynes finns det inga rättsfall i ämnet som kan vägleda. Troligtvis skulle rätten behöva pröva om cykla i klunga skulle kunna sammanliknas med andra grupper i kolonn som polisen är inne på.

Vi konstaterar att cyklister förvisso ska färdas efter varandra enligt TraF 6kap 1§ men att det å andra sidan inte är förbjudet att cykla i bredd om detta kan ske utan fara eller olägenhet i trafiken. Vad som anses som fara och olägenhet blir även det en tolkningsfråga.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Få se om jag förstått rätt.

Vuxna människor köper motorcyklar som kan bryta alla hastighetsgränser på 1an (klassiskt moralpaniksargument) och hetsar sedan upp sig över att cyklister i praktiken är mer outlaw och bryter mot fler regler än vad de själva gör. Måste kännas hårt att "men in tights" är lite tuffare...

för att kompensera min badass-stämpel (dock bara svarta tights i mitt fall), tänkte jag dela med mig en svettonyhet som faktiskt passar båda klientelen. Det är dags att damma av Gopron (sådan som alla filmade bombrepor med för 5 år sedan) och köpa en pulsklocka (!). Innan ni tror att jag en gång för alla bevisat min dumhet (vissa anser att jag gjorde det för länge sedan) så kommer din Gopro inom kort kunna ta med inlägg såsom karta, hastighet, höjd och puls och lägga rätt in i filmen. Du kommer även kunna sköta den direkt från din Polar V800 (värstingklocka, lika cool som en Ducati 1098S ungefär...) och behöver inte fippla på hjälmen...


Inte för att vara en partypooper men gps-info kunde man få i sonys aktionkameror för två år sedan.
Du missar pulsen dock.

Revolution!
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Inte för att vara en partypooper men gps-info kunde man få i sonys aktionkameror för två år sedan.
Du missar pulsen dock.

Revolution!

Även Garmins kameror klarar detta (GPS och hastighet). Däremot tror jag att SH-kollektivet hade sin kameraboom när GoPron kom. Bra upplysning dock!
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Asch sluta grina, dom syns ju iallafall.
Cyklisterna i city som far runt precis överallt på trottoarer, övergångsställen, mot rött osv är ännu större idioter o bör dumpas på nån Ö och nukeas. :mad:
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har inte tyckt att cyklister är något bekymmer i Sverige - någonsin trots att det har blivit allt mer populärt att används cykel som ett träningsredskap.

Lustigt nog sitter jag och läser engelskspråkig lokaltidning här på Mallorca. Insett att det sker en och annan olycka här på vägarna. Inte så konstigt kanske. Enligt uppgift en stadig ökning av diverse cykelevent. Man talar om att införa restriktioner och begränsningar.

Sedan insändaren som får VBKs inlägg att blekna:

Dear Sir,
We have been going on holiday to Majorca for nearly 30 years and love the island. It has everything we would wish for: sun, sea, mountains, delicious food, good walking, wildlife, etc.
But for the last two years I have been fantasising. About carpet tacks. Or a bottle of washing up liquid. Or maybe a flagon of olive oil. To be thrown out of the car window.
Cyclists.
Not the dear little old ladies toddling along sedately on their sit-up-and-beg black tanks with a wicker basket over the handlebars. Not even schoolchildren on BMXs weaving in and out of pedestrians, and I have had a bad experience with one of those.
No, I was cursing the Bradley Wiggins wannabes with their shiny black backsides, their calves like knotted thongs, and their flying spit.
Their growth in numbers has rocketed in the last couple of years to the point where the enjoyment of our holiday is seriously compromised.
This time we even avoided visiting the places we love most because we knew we would have to suffer. The Cyclists.
They are like ants, ubiquitous. Every road is lined, the lanes are awash and even the mountain paths are plastered with their multicoloured jerseys, fancy helmets and wrap-around sunglasses. We could not walk without being shouted at or buzzed unexpectedly from behind even in pedestrianised zones, whilst driving was a nightmare of trailing along behind bunched carpets of them, all in the same logo’d outfits, taking our lives in our hands for the odd manic burst heading for another frustrated motorist doing the same from the opposite direction when the rare opportunity arose to get past.
The Majorcan authorities have generously included a cycle lane on the more main roads, wide enough for cyclists to ride two abreast and still allow motorised vehicles to pass comfortably.
Many groups do use these properly, but just as many ride three abreast, or choose not to use that dedicated lane at all, or use the one on the "wrong" side of the road so they are heading into the oncoming traffic, spilling over onto the carriageway and making nuisances of themselves.
When the cyclists decide to stop they don’t pull off the road tidily. They just stop, wherever, bikes across the carriageway anyhow, and the rest of us, who paid tax and insurance to use these roads, have to find a way round them. And woe betide you if you venture too close to their precious machines: fists are waved, foul language is shouted angrily, more spit flies.
We chose to drive up into the mountains so we could walk one of our favourite paths. What a mistake that was.
For mile after mile I saw nothing but black buttocks wagging from side to side as we trailed upwards at 5 mph. There was seldom a chance to overtake this "peleton" as it stretched for dozens of yards at least two deep. On the occasion when there was an opportunity to pull out another phalanx would appear wide around the corner ahead also two deep, this time hurtling downhill towards us at lethal speed.
I came to hate them all, even the sweaty, puce-faced individuals for whom I might previously have felt sorry, having bitten off more than they could chew on a hot day.
How I have longed for the leader to get a puncture, and how I would have enjoyed the resulting pile up.
Consideration for other road users?
None. Courtesy for pedestrians? Nope. Safety on difficult roads? I’m all right, Jack.
The final straw was when traffic coming uphill the other way had to pull up for some reason as we headed downhill.
My hand on the horn made no difference: they squeezed on, unconcerned. So, who pays for the gouges in the sides of my hire car, then?
Majorca has opened its roads to the serious cyclist, and what a wonderful place it is for two wheels propelled by physical effort. But there were too many, too self-absorbed, too discourteous.
The rest of us want to enjoy the island, too, and frankly after all these years I`m not sure I want to return.

Effie Cadwallader (Mrs), Shropshire.

Man förstå att det är ett resmål som lockar cyklister... och motorentusiaster. De två kan vara en och samma person.

 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Man förstå att det är ett resmål som lockar cyklister... och motorentusiaster. De två kan vara en och samma person
Ja, det finns inga motsatsförhållanden, jag är bilist, motorcyklist och ibland cyklist.
Och numera en mer förstående och hänsynsfullare trafikant.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Ni hatare skulle varit med på Fryksdalen 3-dagars under helgen , då stängde vi dessutom av vägen .
Och hade poliseskort , och tutade på folk , och körde med blixtljus och varningsblinkers .
Mycket lycra blir det :tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ni hatare skulle varit med på Fryksdalen 3-dagars under helgen , då stängde vi dessutom av vägen .
Och hade poliseskort , och tutade på folk , och körde med blixtljus och varningsblinkers .
Mycket lycra blir det :tummenupp
Tävling är en helt annan sak.
Men eftersom du skryter om hur mycket besvär ni orsakade, så är du ett rövhål ändå.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ni hatare skulle varit med på Fryksdalen 3-dagars under helgen , då stängde vi dessutom av vägen .
Och hade poliseskort , och tutade på folk , och körde med blixtljus och varningsblinkers .
Mycket lycra blir det :tummenupp
Både tuta och varningsblinkers på era cyklar coolt
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Konstigt att en del människor känner glädje i att irritera andra. :va

De senaste dagarna har jag försökt att inte göra det och hälsat på hojåkare, färgglada cyklister och ryttare!

Och idag vinkade en färgglad tillbaka! :tummenupp

Det var visserligen den 48:e och det var bara några lyfta fingrar, inte släppa styret, men dock!
Alla är inte rövhål! :krama
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Konstigt att en del människor känner glädje i att irritera andra. :va
De senaste dagarna har jag försökt att inte göra det och hälsat på hojåkare, färgglada cyklister och ryttare!
Och idag vinkade en färgglad tillbaka! :tummenupp
Det var visserligen den 48:e och det var bara några lyfta fingrar, inte släppa styret, men dock!
Alla är inte rövhål! :krama

Jag o min bror åkte för någon timme sen igenom ett bostadsområde med två relativt ljudliga stånkor, minst 3 vinkningar med tillhörande leenden fick vi när vi gled förbi. Äldre herrar allihopa, hurvida de är cyklister eller inte är svårt att avgöra :D
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag o min bror åkte för någon timme sen igenom ett bostadsområde med två relativt ljudliga stånkor, minst 3 vinkningar med tillhörande leenden fick vi när vi gled förbi. Äldre herrar allihopa, hurvida de är cyklister eller inte är svårt att avgöra :D

Normala människor brukar vinka tillbaka men nu var det färgglada :banana:banana:banana:banana:banana
 

Smagatusk

Guest
Ha, ha! Äntligen lite mer av det gamla Sporthoj!!! Dra åt helvete allihop!

:D

Om man kollar tillbaks på VBK´s och maverick oiou11???´s inlägg så är de stentuffa till en början och sågar allt! Lite kul. Ända tills de pudlar med "jag hatar inte EGENTLIGEN" och "jag är cyklist och motorcyklist och bla bla bla och nu är jag en ny förbättrad människa..."

Vämjeligt...:zpy
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top