Första turen och på hälsning av farbror blå

Buffalo

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2004
Ort
Halmstad
Hoj
z1000 -03
Precis fått hojen fixad och skulle ta första turen hem från verkstaden.
Små regnar lite ute men allt var fint då man inte kört hoj på ett tag.
Kör över ett backkrön och hoppsan där stog farbrorn (körde inte för fort) när jag passerade så börja han vifta och greja.
Fattade inte riktigt vad han viftade för så fortsatte min färd i lungt tempo och titta bakåt och såg två blinkande bilar.
Körkort, blåsa och råd att fixa lyset.
Finemang inga böter tänkte jag och körde vidare..
Märkte ganska snabbt att båda bilarna låg bakom och skulle jag bromsat skulle jag suttit mellan dom blå farbröderna inne i bilen.
Då börjar dom blinka med ljusena igen och den här gången tyckte dom att min backspegel "var för liten, du kan ju inte se när vi ligger bakom"
Så då blev det en flygande..
Fick anmärkning på ljuset, blinkers fram dåligt ljust (har dom inte obligatoriskt syn test på äldre farbröder? dom lyser som bara den ju.. )
reg plåt "lös".
Men han skrev aldrig upp backspegeln..
Inga böter men surt att köra till besiktningen..
Hur är det där igentligen. vad säger lagen om backspeglar?
Mini blinkers måste lysa upp halva hojen eller?
Hur funkar det med besiktning, måste man boka för det eller funkar det som ombesiktning?

Sen sa han att jag inte får köra hojen förrens jag besiktigat.. men det står inget om körförbud.. vad gäller igentligen?

Men men kunde ju varit värre :tungan
Tog ju premiär turen idag iaf
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Årets först :näsblod

Angående Backspeglar så är det inet krav på det va jag vet iaf...
 

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
Buffalo skrev:
2095256 Precis fått hojen fixad och skulle ta första turen hem från verkstaden.
Små regnar lite ute men allt var fint då man inte kört hoj på ett tag.
Kör över ett backkrön och hoppsan där stog farbrorn (körde inte för fort) när jag passerade så börja han vifta och greja.
Fattade inte riktigt vad han viftade för så fortsatte min färd i lungt tempo och titta bakåt och såg två blinkande bilar.
Körkort, blåsa och råd att fixa lyset.
Finemang inga böter tänkte jag och körde vidare..
Märkte ganska snabbt att båda bilarna låg bakom och skulle jag bromsat skulle jag suttit mellan dom blå farbröderna inne i bilen.
Då börjar dom blinka med ljusena igen och den här gången tyckte dom att min backspegel "var för liten, du kan ju inte se när vi ligger bakom"
Så då blev det en flygande..
Fick anmärkning på ljuset, blinkers fram dåligt ljust (har dom inte obligatoriskt syn test på äldre farbröder? dom lyser som bara den ju.. )
reg plåt "lös".
Men han skrev aldrig upp backspegeln..
Inga böter men surt att köra till besiktningen..
Hur är det där igentligen. vad säger lagen om backspeglar?
Mini blinkers måste lysa upp halva hojen eller?
Hur funkar det med besiktning, måste man boka för det eller funkar det som ombesiktning?

Sen sa han att jag inte får köra hojen förrens jag besiktigat.. men det står inget om körförbud.. vad gäller igentligen?

Men men kunde ju varit värre :tungan
Tog ju premiär turen idag iaf

Kör direkt till besiktningen bara, har du tur tar de in dig direkt. För mig garvade killen bara å sa att det var den tredje idag.... (förra året var detta), en av "farbröderna" hade väl en dålig dag. Jag åkte därifrån utan en anmärkning 5min senare.
 

Art Vandalay

#149 Open
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
Kan inte ge dig några bra råd , men jag tror att du stötte på ett par riktigt ledsna polizeier.
Hur som helst så , lycka till!!!!!
 

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Bah vad man blir trött...har de inget bättre att göra än att hacka på oss stackars motorcyklister.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Låter som min första färd. Cruisade runt 60 mil i helgen. Låg och kände efter hur spåren kändes i div kurvor, pressade ganska bra. Såg inte en enda polis. Då harvade jag mycket E6 ;)

Skönt att slippa idioterna
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
2003 års hoj lär vara helfordons godkänd = backspeglar.

Ang mini blinkers. Det där är en j-vla soppa. Fick anmärkningar på mina nya E11 godkända diodblinkers som blinkar upp halva staden, men, enligt besiktnings mannen var det inte tillräckligt orange. Fick en 1a på besikningen... De är ju for f-n 10 gånger bättre än orginal blinkersen och dessutom Europa godkända så att Mr Besikning ska fan inte underkänna dem... :huvet

Var det ombesiktning är det väll bara att köra dit?? Har aldrig fått sådan så jag vet faktiskt inte... :lol
 

Mackan_80

www.dirytspekers.com
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Ronneby
Hoj
Gixxer 1000
vilka satans idioter!!!!!!
Inte så konstigt att många väljer att köra ifrån dom..........
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
PutteLiten skrev:
2095287 2003 års hoj lär vara helfordons godkänd = backspeglar.

Ang mini blinkers. Det där är en j-vla soppa. Fick anmärkningar på mina nya E11 godkända diodblinkers som blinkar upp halva staden, men, enligt besiktnings mannen var det inte tillräckligt orange. Fick en 1a på besikningen... De är ju for f-n 10 gånger bättre än orginal blinkersen och dessutom Europa godkända så att Mr Besikning ska fan inte underkänna dem... :huvet

Var det ombesiktning är det väll bara att köra dit?? Har aldrig fått sådan så jag vet faktiskt inte... :lol

Allting som är inreggat efter juni -99 är helfordonsgodkänt, dvs man får inte röra en skruv. Farbror blå har alltså rätt att sätta vem som helst på ombesiktning oavsett om man har "förbättrat" eller "försämrat" originalgrejerna...sen att dom garvar på besiktningen är en annan sak...men på besiktningen kan (och skall) dom egentligen underkänna dej, annars så begår dom tjänstefel...

Men besiktningskillarna vet oftast hur det funkar i den stora världen och har också i dom flesta fall en ganska stor del sunt förnuft om man är lite trevlig och snackar lite blaj... :tummenupp
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Niklasinorr skrev:
2095352 Allting som är inreggat efter juni -99 är helfordonsgodkänt, dvs man får inte röra en skruv. Farbror blå har alltså rätt att sätta vem som helst på ombesiktning oavsett om man har "förbättrat" eller "försämrat" originalgrejerna...sen att dom garvar på besiktningen är en annan sak...men på besiktningen kan (och skall) dom egentligen underkänna dej, annars så begår dom tjänstefel...

Men besiktningskillarna vet oftast hur det funkar i den stora världen och har också i dom flesta fall en ganska stor del sunt förnuft om man är lite trevlig och snackar lite blaj... :tummenupp

Min hoj är dock inte så ny så jag kan "förbättra" helt lagligt, så besiktningsmanen gjorde tyvärr fel. :fakta

Men, ingen är perfekt. Jag är igentligen inte sur, det var bara en massa menlöst tjafs om saker som redan är godkända genom vårt EU medlemskap.

:hej
 
Last edited:

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
lite hotad sporthoj, det ljuder inte bra i någon myndighets öron. Det skall vara standard volvo v70 utan extra utrustnig annars är det lagbrott.

Dom blev väl bara sura när dom såg en sporthoj som inte körde för fort. Jävla blåbär dom är bara ute efter att trakassera :mad:
 

mp_87

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 640 sm
Sikka as. Ändå sägs det att dem inte ger böter o likande för skojs skull, utan endast för att det inte ska ske olyckor o sånt tjafs.. men liksom hur mycket är det att klaga på?
Hade fått dåligt samvete om ja varit polisen, först släppt en kille sen kört ifatt för man kom på att han hade fel skosnören o ta honom igen.

Nästa gång, gasa på lite bara så slipper du ombesiktning och ev. böter..
 

sajk

speedbully.se
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
SC50 SSMH
FAN VA JAG SKULLE LACKA. FRAM MED KÄTTINGEN Å DRA DEN I HANS JÄVLA TAK. ARGH!!!!

hur kan dom hålla på å följa efter en så där. jävla stalkers. gayvarning.

får vilken polisman som helst göra flygande besiktning? jag hade för mig att det måste vara en godkänd besiktningsman. jag kanske bara drömmer....
 

eriksson.

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2005
Ort
värnamo
Hoj
Fz1-N -08
Buffalo skrev:
2095256 Hur är det där igentligen. vad säger lagen om backspeglar?

på de motorcyklar som är "helfordonsgodkända" dvs godkända inom EU krävs backspeglar..
man får faktiskt montera extra backspeglar om man vill :hihi
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top