Eviga frågan; Biltema racing olja

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

1. Är BT ACEA A3 klassad? Det står inget om det där du länkar till?

2. BT är en 10w-40, Q8 10w-50.. Ergo: Q8 står sig bättre i höga temperaturer (Sommar, högvarvig hårt körd hoj eller köande i stan med dåliga fläktar (typ alla hojar).)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vidare kan vi nog konstatera att det här med klassningen inte är en exakt vetenskap när det kommer till att bedöma produkter.

Biltemas "MC-handskar" är lika CE-märkta som Alpinstar GP-pro.. Nån som hellre kraschar i Biltemas handskar?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Vi kanske helt enkelt får nöja med att vissa är så kära i Biltema att de tycker att de är en bra affär att köpa en olja med sämre klassning, till ett högre pris. Än att köpa t.ex SBK Racing.

Jämför man förpackningar i samma storlek så är inte SBK billigare. Och nej, jag tycker inte det är värt besväret att hitta folk att gå ihop med att köpa 20 liter och dela upp, köper normalt sett 3 eller 4 liter åt gången så det blir till att hitta 5-7 att dela med om jag inte ska ha ett lokalt oljelager,

Men jag är inte fanatiskt, kan jag köpa 1 eller 4 liters förpackningar för ungefär samma pengar som på Biltema så kan jag tänka mig att testa oljan, om inte annat så för att jag har närmre till OKQ8 än Biltema och folk verkar nöjda med den. Men jag tror inte att den på något sätt kommer att vara bättre för hojen än den från Biltema och risken är ju alltid att den funkar sämre på just min hoj med just det slitage jag har på koppling etc. Men senast jag kollade var den dessutom dyrare och det ihop med vetskapen att Biltema oljan funkar bra i min hoj vilket gör att jag känner mig mindre benägen att byta just nu.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jämför man förpackningar i samma storlek så är inte SBK billigare. Och nej, jag tycker inte det är värt besväret att hitta folk att gå ihop med att köpa 20 liter och dela upp, köper normalt sett 3 eller 4 liter åt gången så det blir till att hitta 5-7 att dela med om jag inte ska ha ett lokalt oljelager,

Men jag är inte fanatiskt, kan jag köpa 1 eller 4 liters förpackningar för ungefär samma pengar som på Biltema så kan jag tänka mig att testa oljan, om inte annat så för att jag har närmre till OKQ8 än Biltema och folk verkar nöjda med den. Men jag tror inte att den på något sätt kommer att vara bättre för hojen än den från Biltema och risken är ju alltid att den funkar sämre på just min hoj med just det slitage jag har på koppling etc. Men senast jag kollade var den dessutom dyrare och det ihop med vetskapen att Biltema oljan funkar bra i min hoj vilket gör att jag känner mig mindre benägen att byta just nu.

Som sagt tidigare, jag säger ingenting om att folk åker med BT olja.. Det är när det påstås att den är BÄTTRE och BILLIGARE än andra jag reagerar, för det är den inte.

Gällande förpackningen tycker jag det är enastående som det är. Jag häller över i 1 och 4 litersflaskor för att det är mer lätthanterligt. Men 2 stora dunkar, där den ena är spillolja och den andra ny är kanon. Klarar 4-5 oljebyten (slår ju lite annat skit i den också) innan jag måste till returpunkten. Tidigare fick man åka så fort spilloljedunken (sån med hål i mitten man lägger under hojen du vet) var full = irriterande och kladdigt.

Förstår inte riktigt argumenten om plats. Har man hoj har man väl garage? Jag har förmodligen SHs minsta garage dessutom (9kvm på 2 hojar, kyl/frys, garderob, arbetsbänk + massa hjul och kåpset mm.) och dunkarna är mitt minsta problem.

Visst, man måste lägga en större peng när man hämtar dunken, men de flesta verkar ju ha så bra ekonomi så det kan ju omöjligen va ett problem ändå.

Men som sagt, tycker man att det är enklare att handla på BT och byter ofta så oljan alltid är fräsch kan jag inte tänka mig att slitaget är nåt att bråka om. Även om det är ju motorslitage som Acea A3 klassningen värnar om ;) (Jag har läst på lite nu när det började tjafsas så jädransch :D)
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Har kört med Biltemaolja i mina hojar dom senaste 4 åren. Lämnade hojen till Suzuki på 2.400 milaservice i höstas och då byttes naturligtvis inte till Biltemaolja. Har inte märkt någon som helst skillnad varför jag även fortsättningsvis kommer tappa i Biltemas Racingolja i mina hojar.:rock
 

Hopsan

Me like BEER.....mmmmm
Gick med
2 Nov 2004
Ort
Härryda
Hoj
Suzuki GSX750R
Brukar "nästan" alltid åka till lanthandeln i Alvhem
422kr för 5l olja + dunk + filter :tummenupp
Picture.jpg
 

Bifogat

  • Picture.jpg
    Picture.jpg
    237.2 KB · Visningar: 66

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är ju tom mineraloljan så det är säkert bara en miss på hemsidan.

Osäker på det här, men det verkar som att Acea-klssningarna är årgångsvis, vilket gör att en A3 från -02 inte alls är lika hårt dömd som en från -07 osv..

Är ju lite vetenskap och den får nån annan sätta sig in i, men jag hittade nån tabell där årtal matchades mot olika gränsvärden.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Nu är oljedebatten på denna nivå:
Sluta skriva ergo, dvs funkar lika bra.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hade nu biltema gjord ett motortest där dom körde en motor på "deras" olja och efteråt plockade ner den för mätning/kontroll,så hade kanske denna myt engång för alla kunna "dö".
Utöver detta så tror jag även att om dom hade kunna redovisa en test där man ser att slitage samt sot/skit i motorn är obefindigt -
så hade dom även nått ut till en större grupp av folk som skulle köpa deras olja.
Men strunt samma -
ingen verkar riktigt förstå vad jag menar här............


Det får du ta och fråga Honda om.
Enligt deras rek skall just första årsmodellen av Sc24 (89) inte köra på syntet -
om det så beror på div. packningar låter jag vara osagt.
Den har iallafall vad jag kan se av serviceboken alldrig gått på syntet från ny av.

Tror du att syntetolja är blod från de stackars syntetbjörnarna (som man gör osnygga pälsar av)?
En syntetolja är alltid bättre än en mineralolja.
Möjligen kan det förekomma tillsatser i vissa oljor som reagerar med packningsmaterial (teoretiskt) eller lamellmaterialet (ganska vanligt), men det beror ingalunda på huruvida oljan är syntetiserad eller bara uppumpad.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
2. BT är en 10w-40, Q8 10w-50.. Ergo: Q8 står sig bättre i höga temperaturer (Sommar, högvarvig hårt körd hoj eller köande i stan med dåliga fläktar (typ alla hojar).)

Halvfel.
En 40olja är fullt tillräcklig i drifttemperatur och en bit över.
Ju större viskositetsspann, desto större risk att viskositetsförbättrarna kolapsar fullständigt vid övertemperatur.
 

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Bandit 1200S 2004
Matar både hojen och gräsklipparen med Biltema Racing.
De har gått lika bra i åratal båda två.
:)
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Kört på både OKQ8 racing olja på 20liters dunk och BT olja och är lika nöjd med båda, kört både bana och gata med dessa oljor.
Skulle jag köpa idag blir det biltema då jag ej har lust att köpa 20 liter igen
 

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
1.BT är en 10w-40, Q8 10w-50.. Ergo: Q8 står sig bättre i höga temperaturer (Sommar, högvarvig hårt körd hoj eller köande i stan med dåliga fläktar (typ alla hojar).)

Jag skulle välja 10w40 alla dagar i veckan:

Sverige har inga höga temperaturer - jämför med sydeuropa och asien tex..
Min hoj har oljekyl - har inte din?
Suzuki rekommenderar 10w40...
Att oljan är tjockare varm är inte alltid en fördel...

:tummenupp
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Matar både hojen och gräsklipparen med Biltema Racing.
De har gått lika bra i åratal båda två.
:)
Samma här - BT-olja sen 70-talet i bil & hoj. Fast gräsklipparen, där fyller jag bara på, byter inte aktivt...
Ännu har inget rasat..
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag skulle välja 10w40 alla dagar i veckan:

Sverige har inga höga temperaturer - jämför med sydeuropa och asien tex..
Min hoj har oljekyl - har inte din?
Suzuki rekommenderar 10w40...
Att oljan är tjockare varm är inte alltid en fördel...

:tummenupp

När motorn går mellan 9-16000 rpm mestadels är väl iofs frågan hur mkt av värmen som kommer utifrån och hur stor skillnad det gör om det är 28 eller 35 grader ute?

Men som jag deklarerat i tråden, jag köper den billigaste oljan jag hittar på hemmaplan. Hade jag bott granne med BT kanske jag hade köpt den istället för att åka flera mil. Jag hade dock fortfarande inte hävdat att den är bättre och billigatre än andra när ingetdera stämmer.
 

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Tror du att syntetolja är blod från de stackars syntetbjörnarna (som man gör osnygga pälsar av)?
En syntetolja är alltid bättre än en mineralolja.
Det där orkar jag inte diskuterar med dig - jag har ändå jobbat ett antal år som bilmek. och syntet är inte alltid det bästa att hälla i.....

Kanske i MC sammanhang,men det låter jag vara osagt............

Möjligen kan det förekomma tillsatser i vissa oljor som reagerar med packningsmaterial (teoretiskt) eller lamellmaterialet (ganska vanligt), men det beror ingalunda på huruvida oljan är syntetiserad eller bara uppumpad.

Jag vet inte vad det du svara på här nu -
men jag har t o m varit och handlat ny olja till hojen idag eftersom jag nu har varit med om "castrololja med slirande koppling" klubben.

Jag var på Honda center i helsingborg idag,där dom hade erbjudande på ett servicekit till CBR 1000f (olja/filter och brickor) och då jag påpekade detta för han med att min hoj inte skall ha syntetolja kollade han upp det -
och vem hade rätt :tummenupp

Faktum är att det t o m står på den lådan till kittet att det gäller CBR 1000f MY 90-99


Sista inlägget för mig -
har inte direkt bidragit med den info som TS önskade............
 

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
När motorn går mellan 9-16000 rpm mestadels är väl iofs frågan hur mkt av värmen som kommer utifrån och hur stor skillnad det gör om det är 28 eller 35 grader ute?

Vid dom varvtalen vill iaf jag ha en tunn olja som kommer åt att smörja.. Den oljan som är tunnare kanske avleder värmen bättre tom...?
Vad har vi för snittemp under våran säsong, 15 grader? Ta thailand som exempel - 35 grader. Ja det gör skillnad :krama
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top