Eviga frågan; Biltema racing olja

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Precis, och eftersom SBK Racing lever upp till de krav moderna motorer ställer (för det är sällan olika krav mellan de olika tillverkarna), är beprövat och uppskattat.. OCH billigast! Är det då inte ett bra tips?

Ja, jag håller med. Jag använder själv SBK Racing. Den är både billig om man köper som sagt mycket och beprövad. Har använt Biltemas också, men jag tyckte att växellådan blev lite klonkigare med den än med SBK Racing, så nu blir det alltid SBK Racing framöver.
Vi som bor på framsidan av landet har ju förmånen att kunna åka till Svenssons Livs i Alvhem också och handla oljan ännu billigare i lösvikt :tummenupp
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Känner du att urvalsfelet blir mindre genom inlägg av "jag har hört", "det är nog så här", "nån sa att"?

Jag väntar fortfarande på någon som kan härleda sina motorproblem till BT-oljan, och då inte "lådan blev klonkigare", eftersom det problemet finns i flera olje- och hojkombinationer.


Skickat från mig med massor av kärlek
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
jag undrar om någon vet om biltema tillverkar sin olja i butiken eller om dom har en super hemlig fabrik, dom har ju butiker i norge det kanske där dom borrar efter o hämtar upp oljan. det måste ju vara något sådant, för att dom tillverkar oljan själv det liggar ju helt fast....................................eller

kör båda tävlingshojar-bilar-lastbilar på blitema olja o kan tyvärr ( för dom skeptiska) berätta att ingen av dom har skurit än. det samma skit i olika förpakningar

hur vet ni att inte sbk o biltema olja är samma ????????????? tänk på den
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Så här är det, INGEN här kan härlededa ett seriöst motorproblem till BT-oljan, och dit räknas INTE slirande/klibbande lameller.:D
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Så här är det, INGEN här kan härlededa ett seriöst motorproblem till BT-oljan, och dit räknas INTE slirande/klibbande lameller.:D

Det är väl klart att slirande lameller ingår under oljeproblem!! Det är ju en av oljans svårigheter i en mc-motor, att klara smörjningen utan de tillsatser som finns i vanlig olja, men sabbar kopplingen.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Det är väl klart att slirande lameller ingår under oljeproblem!! Det är ju en av oljans svårigheter i en mc-motor, att klara smörjningen utan de tillsatser som finns i vanlig olja, men sabbar kopplingen.

Jag hade lamellkrångel i min 929 med Castrololja, men det funkade helt problemfritt med BT. Vilken olja är bäst?
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
jag undrar om någon vet om biltema tillverkar sin olja i butiken eller om dom har en super hemlig fabrik, dom har ju butiker i norge det kanske där dom borrar efter o hämtar upp oljan. det måste ju vara något sådant, för att dom tillverkar oljan själv det liggar ju helt fast....................................eller

kör båda tävlingshojar-bilar-lastbilar på blitema olja o kan tyvärr ( för dom skeptiska) berätta att ingen av dom har skurit än. det samma skit i olika förpakningar

hur vet ni att inte sbk o biltema olja är samma ????????????? tänk på den

Biltema och SBK har lite olika klassningar och viskositeter ;)
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
har under dom senaste 10 åren kört med biltemas racingolja i hojen,.aldrig märkt av slirande lameller,nu i somras körde omkring i Europa i 550 mil.Byter olja på hösten/en gång/år.Håller det för oss med turbo och lite mer Hk,så håller det för din gathoj .:tummenupp
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Så här är det, INGEN här kan härlededa ett seriöst motorproblem till BT-oljan, och dit räknas INTE slirande/klibbande lameller.:D
Tyckte vi diskuterade bt å inte castrol nu :7peta

Jag hade lamellkrångel i min 929 med Castrololja, men det funkade helt problemfritt med BT. Vilken olja är bäst?
Har samma problem med min xj900, kopplingen slirar med castrololja. Samma sak med motarden, funkar bra med biltemas men en skvätt castrol så började kopplingen slira... så enligt mig är biltemas bättre!
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Det är väl klart att slirande lameller ingår under oljeproblem!! Det är ju en av oljans svårigheter i en mc-motor, att klara smörjningen utan de tillsatser som finns i vanlig olja, men sabbar kopplingen.

Anledningen till att lamellerna gick bort var för att det är allmänt känt att detta förekommer och problemet varierar med märken/tillverkare.
Det jag skulle vilja höra är hur många som verkligen haft "hårdvaruproblem" med BT-oljan.:fakta
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Varför anser du det viktigt hur oljan beter sig i rumstemperatur??
En olja ska ska upp i arbetstemp innan man kan avgöra nåt om den.

Jag anser det vara viktigt.
Att oljan är tunn och blaskig i rumstemperatur ser jag som positivt.
Ungefär som alla SAE10Woljor är.
Bara den inte blir för blaskig i arbetstemperatur.
Men det brukar inte SAE40 oljor bli.
 

NorthBear

Förvirrad dåre
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA
Man behöver inte torka sig i baken med bladguld för att det ska bli rent, det räcker med papper. Biltemas oljor uppfyller stenhårda krav för att bli klassade som JASO och MA. Oftast är det dessa egenskaper vi mc-åkare söker hos en olja, och då duger Biltemas olja fullgott. Om JASO och MA inte skulle duga för dig skulle denna klassning sakna funktion överhuvudtaget, och då har du ett större problem än att försöka lita på Biltemas sortiment.

Ja, biltemas olja funkar mycket bra. Men känns det bättre att betala det dubbla priset, så gör det. Det är ändå din upplevelse i sadeln på hojjen som ger dig den positiva känslan som får dig att fortsätta åka hoj. Krävs det en dyr olja för det, så kör på det. Krävs det en ny hoj varje år, lägg pengarna på det istället. Alla har vi olika prioriteringar, men att påstå att Biltemas olja inte skulle duga är skitsnack.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jag har fått lära mig att vidhäftningsförmågan kan skilja på bra och mindre bra oljor, även om båda har alla stämplar och klassificeringar mm.

Ta en spik eller skruv och doppa en i billig olja och en i "dyr" olja. Iaktta hur lätt oljan rinner av de båda spikarna och hur oljehinnan stannar kvar. Kanske ställer spikarna mot en vägg över natten o kolla hur oljiga de är nästa dag.
Det är läget i din motor när du kallstartar den.
 

Aquaman

Det ska rulla på två hjul
Gick med
21 Jul 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Yamaha r6 - 03
Ok ser att det tråden spårat ur men tack för era synpunkter om BT oljan, känns verkligen som den är värd utifrån det ni säger, sedan får jag se ifall jag delar den uppfattningen i slutet av säsongen. Ska köpa 8 L BT olja, och har beställt 6 L okq8 sbk olja från ÅFA då literpriset var sjukt mkt billigare än på macken där det 190/L och här 90/L med moms. :tungan

Det jag undrar dock är ifall okq8 oljan är bra för min hoj? I service manualen står det såhär: "Recommended oil
At 5C (40F) or higher A
Yamalube 4 (20W40)
SAE 20W40 type SE motor
oil or
At 15C (60F) or lower B
Yamalube 4 (10W30) or
SAE 10W30 type SE motor
oil.

Okq8 oljan är väl 15w50? Är ej så bra på oljor
 
Last edited:

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
Kör BT racing i min M620 och märker av ett litet kopplingsslir vid fullgasacc.

Dock verkar den funka strålande i min Z750 från anno kallt...
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top