ER6-tråden

supreeme

knäskrapar nästan..
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Nueva el Stockholmo
Hoj
En gammal
Jag frågade i en annan tråd men tror kanske det går lättare att få svar här :)
Om man är 195 cm lång, går det att få till en ok sittställning på en ER6:a? Hur är det med fjädring osv om man dessutom väger 95kg utan utrustning?

mvh
Rickard
 

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Jag frågade i en annan tråd men tror kanske det går lättare att få svar här :)
Om man är 195 cm lång, går det att få till en ok sittställning på en ER6:a? Hur är det med fjädring osv om man dessutom väger 95kg utan utrustning?

mvh
Rickard
Är själv ~ 187-190 och för mig fungerar det bra. Antar att vikten inte bör vara något problem utan passagerare men här bör jag egentligen inte yttra mig då jag inte har någon större inblick.
Kolla i manualen, helsyntet tror jag.
Rekommenderad olja (citat ur manual):
Typ: API SG, SH, SJ, SL, SM
Viskositet: SAE 10W-40

Fungerar Castrol Power 1 Delsyntet 10W-40 4t?
 

MCnoob

Medlem
Gick med
5 Jun 2013
Ort
Uppsala
Hoj
2010, Kawasaki Er6n
Hej!!

Har en fin er6n årsmodell 2010 till salu. Den har enbart rullat 3406km. ny besiktad och skattad. pris 40K
PM mig för mer info. :rock:rock
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Hej på er!

Ska skaffa mig en till motorcykel till nästa sommar. Har en motard men nu blir det en till som går att pendla med. Har funderat rätt starkt på Kawasaki Er-6. De har tydligen billig försäkring. Vill inte ha fler saker som kostar +12 per år...

Det blir förmodligen en ny om jag inte hittar bättre begagnat som faller mig i smaken. Jag har lite frågor som jag hoppas att någon kan svara på!

Vilka olika modeller finns det av ER6? Har sett att det finna -F samt -N... finns det fler, vad är skillnaden?

Hur är det med originaldelar till Kawasaki? Min KTM får hem original powerparts från Lelles på 1-2 dagar med posten.

Hur är det med serviceintervallerna? Om det är en ny hoj, hur ser de ut då? Hur har ni gått tillväga med service som köpt ny, skruvar ni själv? Vad kostar det (ungefär) att lämna in på första service osv?

Vad är det för priser på de olika modellerna (nya ev. beggad i nyskick).

Vilka barnsjukdomar har motorcykeln, någon som råkat ut för något eller mycket strul på en relativt ny båge? Om man köper en bättre begagnad vad skall man framförallt kolla på (finns det något speciellt utöver "allt").

Jag vill nog bara tuta och köra till jobbet (20mil) någon dag i veckan utan strul så ny (2015) eller bättre beg. -14 med låga mil. Eventuellt glida lite dagarna motarden väntar på post :p

Hoppas någon har tid att gå igenom grunderna och svara på någon av frågorna!
Tack på förhand :krama
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej på er!

Ska skaffa mig en till motorcykel till nästa sommar. Har en motard men nu blir det en till som går att pendla med. Har funderat rätt starkt på Kawasaki Er-6. De har tydligen billig försäkring. Vill inte ha fler saker som kostar +12 per år...

Det blir förmodligen en ny om jag inte hittar bättre begagnat som faller mig i smaken. Jag har lite frågor som jag hoppas att någon kan svara på!

Vilka olika modeller finns det av ER6? Har sett att det finna -F samt -N... finns det fler, vad är skillnaden?

Hur är det med originaldelar till Kawasaki? Min KTM får hem original powerparts från Lelles på 1-2 dagar med posten.

Hur är det med serviceintervallerna? Om det är en ny hoj, hur ser de ut då? Hur har ni gått tillväga med service som köpt ny, skruvar ni själv? Vad kostar det (ungefär) att lämna in på första service osv?

Vad är det för priser på de olika modellerna (nya ev. beggad i nyskick).

Vilka barnsjukdomar har motorcykeln, någon som råkat ut för något eller mycket strul på en relativt ny båge? Om man köper en bättre begagnad vad skall man framförallt kolla på (finns det något speciellt utöver "allt").

Jag vill nog bara tuta och köra till jobbet (20mil) någon dag i veckan utan strul så ny (2015) eller bättre beg. -14 med låga mil. Eventuellt glida lite dagarna motarden väntar på post :p

Hoppas någon har tid att gå igenom grunderna och svara på någon av frågorna!
Tack på förhand :krama

N - naken
F - fairing (kåpor)
Sedan finns de både med och utan ABS.

Barnsjukdom är att det kan uppstå sprickbildning vid en svets i ramen på 2008 och bakåt om jag minns rätt. (Googla)

Servicepriser varierar en hel del har jag märkt när man kollar runt. Köper du en nyare är det bra att sköta servicen eftersom du ofta får extra garanti från återförsäljaren då.

På äldre exemplar blir det så klart billigare att skruva själv i den mån du kan, men jag skulle ändå följa serviceintervallerna så allt som ska kollas faktiskt kollas i tid.

Priser ligger någonstans från 30-50+ beroende på ålder, skick, säsong, typ osv.
F-modellen är dyrare och ovanligare.
 

PlayTheGame

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2014
Ort
Haverdal
Hoj
Kawasaki Er6f 2013
Hej, ny på forumet.
Jag har letat och letat men tyvärr inte hittat vad jag söker så jag ställer frågan här:

Ska köpa mig ett depåställ till min ER6-F 2013 och jag undrar vad jag behöver för storlek på bobinerna?
M8, M10, vanlig gänga, fin gänga osv?

Hittar inget i Manualen till hojen.

Hoppas på hjälp!

/ Andreas
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
N - naken
F - fairing (kåpor)
Sedan finns de både med och utan ABS.

Barnsjukdom är att det kan uppstå sprickbildning vid en svets i ramen på 2008 och bakåt om jag minns rätt. (Googla)

Servicepriser varierar en hel del har jag märkt när man kollar runt. Köper du en nyare är det bra att sköta servicen eftersom du ofta får extra garanti från återförsäljaren då.

På äldre exemplar blir det så klart billigare att skruva själv i den mån du kan, men jag skulle ändå följa serviceintervallerna så allt som ska kollas faktiskt kollas i tid.

Priser ligger någonstans från 30-50+ beroende på ålder, skick, säsong, typ osv.
F-modellen är dyrare och ovanligare.

Tack så mycket för svaret! Då vet jag lite. Någon som vet vilka serviceintervaller en av årsmodell 13 eller 14 kan ha? Olja, filter osv?

Mvh
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tack så mycket för svaret! Då vet jag lite. Någon som vet vilka serviceintervaller en av årsmodell 13 eller 14 kan ha? Olja, filter osv?

Mvh
För de äldre modellerna är det 100, 600 och 1200 mil. Har sett servicemanualer ligga uppe för flera generationer när jag googlat, så troligtvis finns det för -13 och -14 med.

Om inte annat borde du kunna skicka förfrågan till en återförsäljare eller ditt serviceställe.

Vet inte om det finns så mycket att säga om olja och filter. Luftfiltret kostar ett antal hundringar, oljefiltret kostar ~150kr. Det går i drygt 2 liter olja.
 

winberganton

Ny medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Kinna
Hoj
Kawasaki er-6n -07
Tja! Nu har har jag äntligen köpt en er6 n -07. Nu skall bara kortet tas... Har kollat en del efter sidor som säljer strypsatser till 35kw. Aplha technik verkar vara en bra sida, men har dom satsen till min hoj? Hittar bara till årsmodell 2009 och framåt. Tips/länkar mottages gärna!
 

Nålberg

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2006
Ort
Köping
Hoj
ER6n 06
Jag frågade i en annan tråd men tror kanske det går lättare att få svar här :)
Om man är 195 cm lång, går det att få till en ok sittställning på en ER6:a? Hur är det med fjädring osv om man dessutom väger 95kg utan utrustning?

mvh
Rickard

Ställbar dämpare? Jag bytte till Öhlins...
Se mitt ovanstående inlägg.
 

Shewii

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Ekenässjön
Hoj
Honda CB400N 1983
Hejsan, har nyligen registrerat mig här på SH.

Går i tankarna på att skaffa mig en er-6n nu för att använda för övningskörning då jag tänkt ta mc-kort.

Har funderat så långt att jag hur som haver måste ta ett lån för att skaffa mc, då tänkte jag som så att det kan ju vara smart om man köper en helt ny er6:a eftersom man får låna till 0% om man betalar av på 3 år. Samt att kawasaki står för vagnskadeförsäkringen första året så skulle jag ramla eller liknande blir det ju billigt.

Skulle vilja ha synpunkter på mitt resonemang.

Är förövrigt 24 och bor i södra småland.

Mvh Markus

Ride Hard!:crash
 

Wsson

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Segeltorp
Hoj
2007 Kawasaki er6n
Hallå. Nån som har erfarenhet av laddningsproblem på er6:an? Jag har ingen laddning. Mätte mig fram till att statorn var trasig. Byte ut den men fortfarande ingen laddning. Någon som har några idéer?
 

F. Void

Ny medlem
Gick med
22 May 2014
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R 2009
Jaha, en annan har också gått och köpt sig en ER6! Håller på och tar kortet, så det är min första hoj. Bidde en mycket fräsch 2008, F-varianten, som jag hittade hos Lillemans MC i Lund. Gått 1200 mil och precis blivit servad, så kändes som något lagom nytt/gammalt som första hoj. Har givetvis ABS. :D

https://i.imgur.com/sSGsWcC.jpg

Hade varit trevligt med en Kawagrön variant så man också syns lite mer... Men svart är också snyggt.
 

semni

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki ER-6F 2009
Jaha, en annan har också gått och köpt sig en ER6! Håller på och tar kortet, så det är min första hoj. Bidde en mycket fräsch 2008, F-varianten, som jag hittade hos Lillemans MC i Lund. Gått 1200 mil och precis blivit servad, så kändes som något lagom nytt/gammalt som första hoj. Har givetvis ABS. :D

https://i.imgur.com/sSGsWcC.jpg

Hade varit trevligt med en Kawagrön variant så man också syns lite mer... Men svart är också snyggt.

Tror du kommer att vara helnöjd. Perfekt första hoj. Har själv en svart F -09 sedan aug i fjol. Lycka till med kortet. Det känns som at det blir en fiiin säsong i år, det är ju bara att titta ut idag.....
 

F. Void

Ny medlem
Gick med
22 May 2014
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R 2009
Tror du kommer att vara helnöjd. Perfekt första hoj. Har själv en svart F -09 sedan aug i fjol. Lycka till med kortet. Det känns som at det blir en fiiin säsong i år, det är ju bara att titta ut idag.....

Tusen tack! :) Ja, jag tror också det, den tidiga värmen bådar verkligen gott! Och är det något som förra året blir det också en lång säsong... Och det hade inte varit ovälkommet heller!
 

C0ff3e

Medlem
Gick med
23 May 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7, BMW 650F (funduro), susuki gsx400e 83
Hej alla.
Har nu snart haft min er-6f i snart ett år.
Är riktigt nöjd med den.
Skickade idag efter en hugger för att skydda likriktar lådan mot mer väta då den och relä boxen dog först resan efter vintern.

Skulle idag skämma bort den med ny kedja och drev men gick tokbet på att få loss främre ( någon som har några tips.
2014-01-03.jpg Bild från smyg premiären 3e jan.

PS är det någon som har en lamdba liggandes så behöver jag en DS
 

C0ff3e

Medlem
Gick med
23 May 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7, BMW 650F (funduro), susuki gsx400e 83
Hallå. Nån som har erfarenhet av laddningsproblem på er6:an? Jag har ingen laddning. Mätte mig fram till att statorn var trasig. Byte ut den men fortfarande ingen laddning. Någon som har några idéer?
Antar du kollar säkringarna ?
Om du har otur är det regulatorn som gått sönder sitter på min ovanför bakdäcket.
De du enklast märker det på är att ljuset inte hoppar igång.
Behöver du köpa ny är Lelles billigast på dom.
 

C0ff3e

Medlem
Gick med
23 May 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7, BMW 650F (funduro), susuki gsx400e 83
Hej, ny på forumet.
Ska köpa mig ett depåställ till min ER6-F 2013 och jag undrar vad jag behöver för storlek på bobinerna?
M8, M10, vanlig gänga, fin gänga osv?
/ Andreas

M10 har jag för mig det var. till min 08.
Köpte mina från xlmoto.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top