ER6-tråden

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Ja
Hoj
Kawa ER-6 N -13
nån som vet vart man får tag på helsystem till er6n årsmodell 2014? eller om systemen till 12/13 passar?

Systemen till 12/13 borde fungera, men det är nog inte värt att chansa. Kolla med din lokala handlare, min tog hem G.P.R system från booves. REKOMMENDERAS!:yoparty
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Är kablarna till reglagen tillräckligt långa om man byter till fatbarstyre eller behöver man modda något?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Har desperat försökt hitta när någon bänkat olika modifikationer på sin er6a. Men det är svårt, antingen är det inte oberoende källor som bänkar eller så är bänkningen i sig endast med en specifik konfiguration med massor av ändringar på en gång.

Exempelvis;
Försökte hitta om PCV på egen hand gav effektökning någonstans i registret, men jag kunde faktiskt inte hitta någon som bänkade en i övrigt omodifierad cykel med 100% throttle.

PCV ska ha stöd för att avancera tändningen, men jag kan inte hitta någon som jobbat med en sådan mapp och bänkat före och efter.

Ta bort snorklarna i luftinsuget sägs kunna få cykeln att andas bättre, men jag hittar ingen bänkning som bekräftar eller dementerar detta.

Det finns en uppsjö av sliponsystem, men jag kan inte hitta några ordentliga oberoende bänkningar som jämför system eller som visar resultatet av standard/standard+pcv/slipon/slipon+pcv, trots att detta är väldigt vanliga konfigurationer.

Missförstå mig inte, jag förstår att det är en annan cykel man ska köpa om man vill ha monstereffekt. Men det hade varit kul att veta om det finns någon effekt att hämta och vilka ändringar som gör vad.
 
Last edited:

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
hur fäste du bandaget??

Omlott 1 ½ varv I början. Började från ena cylinderröret ner till kröken. Sen lindade jag från lambdasonden och hela vägen upp till det andra cyl.röret. Jag avslutade med 2mm ståltråd som jag lindade två varv och tvinnade. Sitter som berget!
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag målade om min hoj i veckan sen lindade jag krökarna med Biltemas avgasbandage. Allt till en kostnad av 622kr. Kaatching! Quz i did it myself..
Hoppas jag inte låter allt för kritisk, men varför avgasbandage? Bara för utseendet?

För jag har hittils inte sett en bänkning som bekräftar att det ger någon effekt. Däremot har jag läst om allt från missfärgningar, rost och snabbare åldrande av rören till följd av den högre temperaturen.
 

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Ja
Hoj
Kawa ER-6 N -13
Omlott 1 ½ varv I början. Började från ena cylinderröret ner till kröken. Sen lindade jag från lambdasonden och hela vägen upp till det andra cyl.röret. Jag avslutade med 2mm ståltråd som jag lindade två varv och tvinnade. Sitter som berget!

Blev väldigt inspirerad av dig så idag har jag varit på biltema och införskaffat svart linda som skall på, avser fästa med slangklämmor. Gör mycket för helheten på en svart hoj att få rören svarta också!
 

POLECAT

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
HD Sportster 48 2012
Omlott 1 ½ varv I början. Började från ena cylinderröret ner till kröken. Sen lindade jag från lambdasonden och hela vägen upp till det andra cyl.röret. Jag avslutade med 2mm ståltråd som jag lindade två varv och tvinnade. Sitter som berget!

Stort tack!! Söndagen är räddad:D
har länge funderat på att göra det men inte fått tummen ur...
 

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Hoppas jag inte låter allt för kritisk, men varför avgasbandage? Bara för utseendet?

För jag har hittils inte sett en bänkning som bekräftar att det ger någon effekt. Däremot har jag läst om allt från missfärgningar, rost och snabbare åldrande av rören till följd av den högre temperaturen.

För att det ser sjukt coolt ut, lite mer bad-ass look. Hojen har gått 1800mil så rören var inte längre blanka.
 

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Blev väldigt inspirerad av dig så idag har jag varit på biltema och införskaffat svart linda som skall på, avser fästa med slangklämmor. Gör mycket för helheten på en svart hoj att få rören svarta också!

kul :yoparty

Tänk på att börja från ena cylindern och ner till kröken där dom går ihop sedan överlappar du den skarven när du sedan lindar från lambda hållet och upp till den andra cylindern!

Sen skruva av avgasystemet så att du kan jobba ordentligt, tar 5min att skruva av om du har N-hojen..

Sen, den lindan som jag köpte på biltema var full av små glasfiber som gärna satte sig på kläderna och iriterade huden en vecka.. Keep that in your mind! :7peta
 

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Ort
Ja
Hoj
Kawa ER-6 N -13
kul :yoparty

Tänk på att börja från ena cylindern och ner till kröken där dom går ihop sedan överlappar du den skarven när du sedan lindar från lambda hållet och upp till den andra cylindern!

Sen skruva av avgasystemet så att du kan jobba ordentligt, tar 5min att skruva av om du har N-hojen..

Sen, den lindan som jag köpte på biltema var full av små glasfiber som gärna satte sig på kläderna och iriterade huden en vecka.. Keep that in your mind! :7peta

Rök det som tusan om ditt bandage till en början också? Luktade inget vidare heller:crash

Glasfibret ja... vilket elände! Nybörjarmiss och hålla på med det där utan handskar, sticker som tusan i händerna:hihi
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
har inskaffat mig en 07a, var ute och provkörde idag några små sträckor, höll på vurpa tre gånger men lyckades parera.. heh... Alla tre gånger blev sladd vid inbromsning vid parkering, rondell, korsning, det känns på något sätt att det är något med bakhjulet men det är första gången jag kör ett såpass brett däck (bara kört enduro och offroad tidigare)

Har någon hört eller märkt av något liknande? ....eller kan det vara svinglagren/styrlagen som bör ses över igen? vid köpet var jag rätt grön när jag kollade, vet inte om jag gjorde rätt :(
- hur tusan gör ni kontrollen av svinglagret på denna modell? det då går inte precis lyfta er6an med ett enkelt stativ om man nu inte plockar bort avgassystemet under själva motorblocket? centralstödet finns ju inte heller till hjälp... förslag?
Ehm använde du bakbromsen eller kuggade ner jävligt aggressivt? I sådana fall bör du låta bli det :tungan
Enda gångerna jag har fått sladd på bakhjulet är när jag har kuggat ner till höga varvtal på bana och motorbromsen har gett en liten låsning.
 

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
rönninge
Hoj
cbr600f honda z50j o kinamoto
Tjena. jag beställde den från ava,den finns på kawasakis hemsida som tillbehör.kostar ca 1000 kr.jag montera den sj jättelätt 4 skruvar..ja det blåser lite mindre med den på..men tycker originalet e snyggare.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Kört höghastighetsbanan med min o växlat ner o fått lite låsning som du säger, gäller bara o inte ha för högt varv när du växlar ner. Fått på fatbar nu med, blev riktigt fett!
 

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.

Vill också ha nytt avgassystem, har en ER-F 2011. Vad betalade du för ditt? Stor skillnad på ljudet, påverkar det effekten eller något annat märkbart? Hur skulle det påverkas om man skulle slinta ner med foten och sparka till det lite lätt under t.ex. bankörning? Stör mig lite på att ER-6an låter lite "moppeaktigt" på tomgång! Har inte råd med några värsting grejer (akrapovic och dylikt), har ni några förslag? Tänkte att verkstaden får skruva på prylarna sen vid nästa service då jag är värdelös och antagligen bara skulle lyckas klanta till det. Har även köpt en ny nummerplåt som jag inte vågar byta (koppla blinkers som gör mig nervös), monterat lyftbobinerna själv i alla fall :yoparty:fyllisar



Hmm det du länkade där var ett bakdäck?

Dum sida, kolla adressen.
"Nummerskyltare TRW"
http://www.motoaction.se/mc/nummerskylthållare

Har den hemma nu i alla fall, verkar finfint!

Trycker jag in ER-6F 2011 här så försvinner alla avgassystem:
http://www.motoaction.se/mc/avgassystem#facet:attr_brand_name:Akrapovic

Visst är det väl 10W-40 4t delsyntet-olja man ska ha? Helt ny inom motorcykelvärlden, framför allt när det gäller att skruva :)
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top