ER6-tråden

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Har min 08:a ute för 48.500 på blocket och jag har inte fått ett enda svar.. men det verkar grymt trögt att sälja hoj rent allmänt nu verkar det som, massor av röda pilar.
 

LÖVTRÄ

ɯǝןpǝɯ
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Skåne
Hoj
KTM 790 Duke -19
Köp min 09:a vetja!

08:eek:rna ligger nog kring 50-55. Jag fick 60 för min för några månader sedan av försäkringsbolaget. Hade gått runt 300mil vilket är mätarställningen på den jag har nu också.


Tror att -09an är för dyr för mig, vad vill du ha för den ?

Eftersom det har kommit en ny modell så känns det som att man kan pressa ner priset på 06-08or en bit.
 

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Nora
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
någon som provat biltemas tankväska?

funderar även på deras sadelväska!
vill ju inte köra med ryggsäck hela vägen då det kommer bli upp mot 300mil innan vi är hemma igen

Gjorde en Norge resa för 2 veckor sen och till den hade jag köpt biltemas tankväska, fungerade klanderfritt.

Polaren hade även biltema sidoväskor som vi monterade med lite spännband och det gick bra.

Tänk bara på att packa allting i påsar, tankväskan håller sig iofs på en ER6f rätt så torr men sidoväskorna kan bli lite fuktiga. Se även till att ha regnställ överst och lätt att komma åt.

600 mil service och oljebyte på fredag för min del.
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Angående brett styre... Jag har funderat på att köpa ett cross-styre til min ER6n men inte gjort det p.g.a att jag inbillat mig att det blir mer obekvämt vid längre resor. Det jag tänker på framför allt är att man kanske vill lägga sig ner lite när man kör över 120km/h för att minska fartvinden. Blir inte ett cross-styre lite väl brett om man lägger sig ner?

Inget jag tänkte på när jag körde faktiskt. Tog 20 mil innan jag kom över originalstyret och det nya styret inte kändes som ett "annat" styre längre. Jag körde med tankväska och när jag la ner hjälmen på den försvann fartvinden helt, som en kåpa :)

En del har här rest tvivel på huruvida fartvinden upplevs mer och kraftigare med ett bredare styre. Jag kan inte säga att jag märker någon skillnad med mitt styre som är 13 cm bredare än original.
 

überkill

Guest
Inget jag tänkte på när jag körde faktiskt. Tog 20 mil innan jag kom över originalstyret och det nya styret inte kändes som ett "annat" styre längre. Jag körde med tankväska och när jag la ner hjälmen på den försvann fartvinden helt, som en kåpa :)

En del har här rest tvivel på huruvida fartvinden upplevs mer och kraftigare med ett bredare styre. Jag kan inte säga att jag märker någon skillnad med mitt styre som är 13 cm bredare än original.

Vilket styre har du bytt till?
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Vilket styre har du bytt till?

Ett Biltema MX Hög

Är rätt likt original egentligen, men är lite bredare och mycket rakare. Störde mig på att originalstyret svepte lite för mycket bakåt så jag fick en onaturlig vinkling på handlederna som började göra ont vid långkörning.

Inga som helst problem vid bytet. Använder originalhandtagen och styrändar från DICE.

Bild på styrena bredvid varandra

Skillnaden i sweep syns inte så bra på bilden tyvärr.
 
Last edited:

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Blir ju ju mer och mer sugen på nytt styre till hojen, men är lite orolig över hur pass krångligt det är att byta det.
Vad använde ni för verktyg när ni böt, och vad gjorde ni fel ("jag kunde ju gjort sådär så hade jag sparat tid). Ska försöka ta mig mod att byta det någon dag.
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Blir ju ju mer och mer sugen på nytt styre till hojen, men är lite orolig över hur pass krångligt det är att byta det.
Vad använde ni för verktyg när ni böt, och vad gjorde ni fel ("jag kunde ju gjort sådär så hade jag sparat tid). Ska försöka ta mig mod att byta det någon dag.

Jag ska inte vara sån men vilken idiot som helst byter det själv! :D
Om du är rädd om lacken så låt någon hålla gashandtag och allt det där andra, tyckte iaf jag att det kändes bäst.

På ena sidan fick jag lossa "allt" dvs de 2 delar du skruvar isär, det fick jag skruva isär helt så det blev två delar. På andra sidan räckte det att lossa det så att man kunde dra ut styret.

I efterhand så hade nog jag klippt bort de där piggarna på vardera sida som håller handtag mm still mot styret och helt enkelt satt tejp som vissa här har gjort. På så vis slipper man mkt jobb med borrning och om det är något som blir fel och man inte känner sig nöjd med vinklarna så är det lätt ordnat. :tummenupp

Själv kör jag med biltemas Aluminium Street styre och tycker det är helt kanon!


Lycka till!
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Blir ju ju mer och mer sugen på nytt styre till hojen, men är lite orolig över hur pass krångligt det är att byta det.
Vad använde ni för verktyg när ni böt, och vad gjorde ni fel ("jag kunde ju gjort sådär så hade jag sparat tid). Ska försöka ta mig mod att byta det någon dag.

Det är inte krångligt alls.

Det åtgår en insex storlek 6 och 5 om jag minns rätt, stl 6 till styrkronan och stl 5 till fästen för bromsgrepp och kopplingshandtag.

Till gashandtag och blinkersreglage använder man en stjärnskruv modell medelstor.

Vill man återanvända handtagen får man lättast bort dem med tryckluft och ett pistolmunstycke.

T-röd är smidigt för att få på handtagen på det nya styret. Häll i en skvätt och trä på, låt torka - sitter som järnet.

Fler frågor? Keep 'em coming!
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Det är inte krångligt alls.

Det åtgår en insex storlek 6 och 5 om jag minns rätt, stl 6 till styrkronan och stl 5 till fästen för bromsgrepp och kopplingshandtag.

Till gashandtag och blinkersreglage använder man en stjärnskruv modell medelstor.

Vill man återanvända handtagen får man lättast bort dem med tryckluft och ett pistolmunstycke.

T-röd är smidigt för att få på handtagen på det nya styret. Häll i en skvätt och trä på, låt torka - sitter som järnet.

Fler frågor? Keep 'em coming!


Så man bör plocka med sig nya handtag när man är på biltema också? Hur gör man för att få bort handtagen annars, bara vålda och slita? Skära dom i 2 delar?
Är sugen på att testa de där finurliga styrändesspeglarna de har på biltema. verkar riktigt smidigt att få snygga lagliga speglar(använder dom knappt aldrig skulle helst köra med bara 1). Någon som testat dom?
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Så man bör plocka med sig nya handtag när man är på biltema också? Hur gör man för att få bort handtagen annars, bara vålda och slita? Skära dom i 2 delar?
Är sugen på att testa de där finurliga styrändesspeglarna de har på biltema. verkar riktigt smidigt att få snygga lagliga speglar(använder dom knappt aldrig skulle helst köra med bara 1). Någon som testat dom?
Tror att om du ska använda biltemas speglar måste du ha något att skruva dom i.
Typ lämna 1cm från änden på styret till själva handtaget. Tror nämligen att dom är precis som resten av biltemas styrändar, fel storlek. Deras styren är nämligen INTE 17mm invändigt som dom ska.

Ne, smörj bara en låång med smaal skruvmejsel eller liknande med såpa, diskmedel eller liknande och tryck in den under gummihandtaget och rör omkring där inne, ja du vet! :)

Sen lossnar det bra, själv använde jag hårspray när jag skulle sätta på det igen på det nya styret. Bara spruta i så det blir blött, trä på, låt torka. Kanon bra.

Till min andra hoj använde jag svart sprayfärg, lika bra men inte utrymme för några misstag! :)

Jag har andra styrändsspeglar köpta på Ebay (Kolla "mitt garage"), tyckte biltemas var så stora men smaken är som baken. Det kostar ju inte skjortan!

Har du vägarna söderut kunde vi fixat det en dag men det är kankse lite långt? :gnissla
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Så man bör plocka med sig nya handtag när man är på biltema också? Hur gör man för att få bort handtagen annars, bara vålda och slita? Skära dom i 2 delar?
Är sugen på att testa de där finurliga styrändesspeglarna de har på biltema. verkar riktigt smidigt att få snygga lagliga speglar(använder dom knappt aldrig skulle helst köra med bara 1). Någon som testat dom?

Hmm, tror du missade lite. Jag kör med originalhandtagen på nya styret oxå.

Vill du flytta dem får du lättast loss dem från originalstyret med tryckluft. Inget våld alls behövs. T-röd eller hårspray får att lätt få på handtagen på ditt nya styre.
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Tror att -09an är för dyr för mig, vad vill du ha för den ?

Eftersom det har kommit en ny modell så känns det som att man kan pressa ner priset på 06-08or en bit.

60!?

Priset på en äldre kan man kanske tycka att man borde kunna få ned lite grann. Dock har det inte skett några större förändringar på hojen. Det enda är egentligen kåporna och passagerarhandtagen samt en ny mätare. Sedan har de visserligen justerat insprutningen lite grann vilket gör att den går mjukare.

Fjädringen är iofs stabilare på 09:an vilket gör att hojen inte känns lika instabil när det svänger lite mer i högre farter.
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Slänger mig lite smidigt in i diskussionen om priser mm mellan de två "modellerna" som kommit.

Jag tycker det låter mkt med en prisskillnad på ca 15 000:- mellan de åren. Speciellt som det inte verkar vara någon större skillnad på miltal mm.

Jag hade iaf inte gett 15 000:- mer för en -09 än en mellan -06 & -08 kanske kan jag vara partisk i detta ämne men som du säger så har det inte hämt såå mkt mellan modellerna.

Säger dock inte att 60 inte är ett bra pris för alla här på forumet älskar ju sina hojar och vårdar dom som sina förstfödda! :)

Någon här som är i Varberg och semestrar med sin gula er6n?
Såg iaf en här med typ packrulle eller liknande på som jag inte känner igen!

Over and out!
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Slänger mig lite smidigt in i diskussionen om priser mm mellan de två "modellerna" som kommit.

Jag tycker det låter mkt med en prisskillnad på ca 15 000:- mellan de åren. Speciellt som det inte verkar vara någon större skillnad på miltal mm.

Jag hade iaf inte gett 15 000:- mer för en -09 än en mellan -06 & -08 kanske kan jag vara partisk i detta ämne men som du säger så har det inte hämt såå mkt mellan modellerna.

Säger dock inte att 60 inte är ett bra pris för alla här på forumet älskar ju sina hojar och vårdar dom som sina förstfödda! :)

Någon här som är i Varberg och semestrar med sin gula er6n?
Såg iaf en här med typ packrulle eller liknande på som jag inte känner igen!

Over and out!

Blev faktiskt idag erbjuden 60 för min vid inbyte. Det är trots allt en ruskigt kompetent hoj för de pengarna.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Blev faktiskt idag erbjuden 60 för min vid inbyte. Det är trots allt en ruskigt kompetent hoj för de pengarna.


Tycker det låter mycket med 60 000:-, en ny utan ABS kostar 65 000:- och då finns det prutmån, i alla fall hos vissa handlare.
Bara att slå till om du vill byta.
 
Last edited:

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Blev faktiskt idag erbjuden 60 för min vid inbyte. Det är trots allt en ruskigt kompetent hoj för de pengarna.

Att det är en mkt bra och kompetent hoj är det inget snack om!
Som jag skrev tycker jag inte att det är något fel på din prisbild! :tummenupp

Rock on! :yoparty
 

Ojjan

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2009
Ort
Malmö
Hoj
Er6f -06
Så nu är ER6an hämtad från strypningen..!

Slängde även på orginalbaken på den eftersom förr förra ägaren hade sågat itu nummerskylten och fäst upp den med vinkeljärn..:confused:

Ska upp och reg besiktiga den imrn.

Fick kortet för en månad sen och är lite ringrostig eftersom hojjen på körskolan var en cross, hade inte sex växlar..

Visst e den skön, men när man kör i runt 50km/h så rycker den lite konstigt.(har läst att fler har känt det också). vad gjorde ni åt saken?

Ett problem uppstod när jag kom ut på motorvägen, efter typ 1mil så tändes FI lampan. Då svängde jag av å startade om. Var rätt nära verkstaden så jag körde tillbaka och frågade. De sa att de va lugnt om det inte upprepade sig.

Men under färden så hände det 3 ggr. Stannade och startade om.

Det konstiga är att det händer inte på landsvägar/stadsvägar.

E det farligt att köra fast den lyser?

Tips??Ideer??

MVH En nybliven ER6 ägare..
 

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Ort
hemma
Hoj
BMW F800R
Så nu är ER6an hämtad från strypningen..!

Slängde även på orginalbaken på den eftersom förr förra ägaren hade sågat itu nummerskylten och fäst upp den med vinkeljärn..:confused:

Ska upp och reg besiktiga den imrn.

Fick kortet för en månad sen och är lite ringrostig eftersom hojjen på körskolan var en cross, hade inte sex växlar..

Visst e den skön, men när man kör i runt 50km/h så rycker den lite konstigt.(har läst att fler har känt det också). vad gjorde ni åt saken?

Ett problem uppstod när jag kom ut på motorvägen, efter typ 1mil så tändes FI lampan. Då svängde jag av å startade om. Var rätt nära verkstaden så jag körde tillbaka och frågade. De sa att de va lugnt om det inte upprepade sig.

Men under färden så hände det 3 ggr. Stannade och startade om.

Det konstiga är att det händer inte på landsvägar/stadsvägar.

E det farligt att köra fast den lyser?

Tips??Ideer??

MVH En nybliven ER6 ägare..

Har hänt mig en gång.(haft hojen 3år)
Hade kört 1mil av 8 och så lyste den plötsligt. Körde hela vägen hem med lampan lysande, parkerade hojen & lät den stå ngr timmar. Startade hojen, lampan släckt. Pratade med killarna på verkstan & tydligen är er6n så "känslig" så den känner av typ allt.
Ingen fara enligt dom men händer det flera ggr så sa dom att de kunde ta in den & "felsöka". Detta hände mig tidigt i våras & har aldrig råkat ut för det igen efter det.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top