ER6-tråden

LÖVTRÄ

ɯǝןpǝɯ
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Skåne
Hoj
KTM 790 Duke -19
jag var också jävligt kär i er6 för inte alls länge sedan.
Av någon anledning har jag redan kikat på storebröder trots att jag inte ens har kortet ännu :)

Men jag vet hur jag är, van att köra rappa grejer, och tröttnade FORT på min förra leksak, så jag tror jag måste gå upp ett steg av personliga skäl.
Er6 verkar vara en grym maskin, och vore jag inte så effektblind skulle jag köpa direkt...!

Vintertid är det billigt, men utbudet minskar drastiskt, och jag anser att oavsett tid på året är det köparens marknad!

Så, hitta en hoj du vill ja, ge ett vettigt bud, och sen sätter du fart med kortet!

Vi ses (förhoppningsvis) på vägarna i vår du och jag! :)


Visst har man bläddrat och dräglat efter betydligt galnare maskiner men för min egen säkerhet så känner jag att en hoj som är roligare i lägre hastighet är rätt för mig och dessutom är ägandet billigare :)
Att ER-6an påstås vara lättkörd och användarvänlig är även detta till min fördel då jag inte har någon större vana av tvåhjuliga maskiner på väg.

Förhoppningsvis ska vi avklara många mil asfalt nästa år :D
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Jag släpade ut systemkameran idag för lite "posörfoto". Polaren och jag plåtade varandras hojar med nedanstående resultat.

Nikon D300 & 50mm f1.8D

DSC_7315_edit_medium_cr.jpg


DSC_7311_edit_medium_cr.jpg
 

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Jag släpade ut systemkameran idag för lite "posörfoto". Polaren och jag plåtade .....]

Snyggt!:tummenupp

/p

...När är det bäst att köpa hoj? tänker prismässigt nu.
.. ?

Med tanke på vad den kostar dig att försäkra så är det väl klokt att inte köpa den allt för lång tid innan du ska köra den...

Och glöm INTE ABS-bromsar!!!


Lycka till!
 
Last edited:

LÖVTRÄ

ɯǝןpǝɯ
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Skåne
Hoj
KTM 790 Duke -19
Med tanke på vad den kostar dig att försäkra så är det väl klokt att inte köpa den allt för lång tid innan du ska köra den...

Och glöm INTE ABS-bromsar!!!


Lycka till!


Jo, försäkringen är ju inte det billigaste. Men om man köper nu till hösten och har den avställd fram till våren så kanske man skulle kunna smyga sin bort till industriområdet som ligger 500m bort när vädret tillåter för att träna lite.

Sen när det är dags att ge sig ut på vägarna så är det bara att ställa på och försäkra :) ?

Är ABS-bromsarna värda de extra pengarna ?


MVH

LÖVTRÄ
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Jo, försäkringen är ju inte det billigaste. Men om man köper nu till hösten och har den avställd fram till våren så kanske man skulle kunna smyga sin bort till industriområdet som ligger 500m bort när vädret tillåter för att träna lite.

Sen när det är dags att ge sig ut på vägarna så är det bara att ställa på och försäkra :) ?

Är ABS-bromsarna värda de extra pengarna ?


MVH

LÖVTRÄ

Jag har en ER6a utan ABS. På körskolans hoj var det dock ABS och jag tyckte det var väldigt skönt att ha, så på min nästa hoj (tänkte byta till nästa säsong) ska jag klart ha det! Det är skönt att veta att man kan nita allt vad man har utan att låsa däcken.

Var nere i Tyskland förra helgen och körde bl.a. på autobahn inne i Berlin med ganska mycket trafik när bilen framför tvärnitar så att min sambo som kör vänster framför mig måste slänga ut hojen till höger. Jag kastade just då en blick i backspeglen på en bil som höll på att köra om i körfältet till höger och när jag tittar frammåt igen så har jag sambon bara nån meter framför mig och får tvärnita så framdäcket skriiiiker och låser sig (vi låg i runt 50-60km/h). Styret vrider sig åt höger och hela hojen lutar ner åt höger. Då såg jag hela förloppet framför mig, att jag ramlar och hamnar mellan två körbanor med massor av halvsovande bilister bakom och........:brinnerup
Som tur var lyckades jag få ordning på det hela och får däcket att börja rulla igen och rättar upp hojen men det var nära nära näääära där! Hade tänkt redan innan att jag skulle byta till en hoj med ABS men där blev jag SÄKER på att jag skulle det!
 

BigT

Guest
Jo, försäkringen är ju inte det billigaste. Men om man köper nu till hösten och har den avställd fram till våren så kanske man skulle kunna smyga sin bort till industriområdet som ligger 500m bort när vädret tillåter för att träna lite.

Sen när det är dags att ge sig ut på vägarna så är det bara att ställa på och försäkra :) ?

Är ABS-bromsarna värda de extra pengarna ?


MVH

LÖVTRÄ

ABS = :tummenupp
Absolut värt pengarna.
 

LÖVTRÄ

ɯǝןpǝɯ
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Skåne
Hoj
KTM 790 Duke -19
Jag har en ER6a utan ABS. På körskolans hoj var det dock ABS och jag tyckte det var väldigt skönt att ha, så på min nästa hoj (tänkte byta till nästa säsong) ska jag klart ha det! Det är skönt att veta att man kan nita allt vad man har utan att låsa däcken.

Var nere i Tyskland förra helgen...

ABS = :tummenupp
Absolut värt pengarna.

Får väl göra mitt bästa för att få tag i en hoj med ABS då! :)
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Återkom igår efter en snabbtur på 95 mil på 36 timmar med övernattning i Kalmar.

Färdväg

Plockade upp polaren och hans Thruxton i GBG och drog mot Kalmar. Övernattade på Brofästets Hotell och Konferens, billigt hotell i Kalmar 385:- per person inkl frukost. Prisvärt!

Ut på Öland en sväng och sen hem genom Småland. Inte en droppe regn förrän vi gled ner mot Jönköping - detta eländiga hål vid Vätterns strand.

Satte på ett 807 mm brett Biltema-styre (original 670 mm) innan resan och undrade lite hur det skulle gå - funkade hur bra som helst! I efterhand så ångrar jag att jag inte körde med en packrulle istället för ryggsäck på ~15 kg. Mycket skön värk i axlarna idag :gnissla

Er-6an tycker jag fungerar bra att åka långt på, hade jag bara haft en packrulle hade det inte varit några problem alls. Med tankväska kunde man lägga huvudet på väskan som effektivt styrde undan all fartvind. Vi marschade 130-150 i stort sett hela tiden.

Blir faktiskt lite förvånad över hur bra den lilla twinnen ändå går. Blev lite gasande och den pinnar på riktigt bra. En engelsk racereplika hade den inga som helst problem att köra ifrån :)
 

Bifogat

  • 5800_133249055199_664105199_3171187_685053_n.jpg
    5800_133249055199_664105199_3171187_685053_n.jpg
    62.1 KB · Visningar: 135
  • 5800_133583655199_664105199_3175527_2698560_n.jpg
    5800_133583655199_664105199_3175527_2698560_n.jpg
    67.3 KB · Visningar: 169
  • 5800_133583580199_664105199_3175525_7630456_n.jpg
    5800_133583580199_664105199_3175525_7630456_n.jpg
    34.3 KB · Visningar: 141

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
Återkom igår efter en snabbtur på 95 mil på 36 timmar med övernattning i Kalmar.

Färdväg

Plockade upp polaren och hans Thruxton i GBG och drog mot Kalmar. Övernattade på Brofästets Hotell och Konferens, billigt hotell i Kalmar 385:- per person inkl frukost. Prisvärt!

Ut på Öland en sväng och sen hem genom Småland. Inte en droppe regn förrän vi gled ner mot Jönköping - detta eländiga hål vid Vätterns strand.

Satte på ett 807 mm brett Biltema-styre (original 670 mm) innan resan och undrade lite hur det skulle gå - funkade hur bra som helst! I efterhand så ångrar jag att jag inte körde med en packrulle istället för ryggsäck på ~15 kg. Mycket skön värk i axlarna idag :gnissla

Er-6an tycker jag fungerar bra att åka långt på, hade jag bara haft en packrulle hade det inte varit några problem alls. Med tankväska kunde man lägga huvudet på väskan som effektivt styrde undan all fartvind. Vi marschade 130-150 i stort sett hela tiden.

Blir faktiskt lite förvånad över hur bra den lilla twinnen ändå går. Blev lite gasande och den pinnar på riktigt bra. En engelsk racereplika hade den inga som helst problem att köra ifrån :)

Va kör du med för tankväska?
ska snart åka på en sväng till Norge och funderar lite över vad jag ska för väskor med mig, orginaltankväskan verkar smidig men kanske lite dyr!

någon som provat biltemas tankväska?

funderar även på deras sadelväska!
vill ju inte köra med ryggsäck hela vägen då det kommer bli upp mot 300mil innan vi är hemma igen
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Va kör du med för tankväska?
ska snart åka på en sväng till Norge och funderar lite över vad jag ska för väskor med mig, orginaltankväskan verkar smidig men kanske lite dyr!

någon som provat biltemas tankväska?

funderar även på deras sadelväska!
vill ju inte köra med ryggsäck hela vägen då det kommer bli upp mot 300mil innan vi är hemma igen

Dririder är märket. Polaren har fått den av sin bror som i sin tur köpt den i Australien. Kollade på Biltemas och den är väldigt lik. Tror de flesta passar utan problem.
 

Montana

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
RasRas
Återkom igår efter en snabbtur på 95 mil på 36 timmar med övernattning i Kalmar.

Färdväg

Plockade upp polaren och hans Thruxton i GBG och drog mot Kalmar. Övernattade på Brofästets Hotell och Konferens, billigt hotell i Kalmar 385:- per person inkl frukost. Prisvärt!

Ut på Öland en sväng och sen hem genom Småland. Inte en droppe regn förrän vi gled ner mot Jönköping - detta eländiga hål vid Vätterns strand.

Satte på ett 807 mm brett Biltema-styre (original 670 mm) innan resan och undrade lite hur det skulle gå - funkade hur bra som helst! I efterhand så ångrar jag att jag inte körde med en packrulle istället för ryggsäck på ~15 kg. Mycket skön värk i axlarna idag :gnissla

Er-6an tycker jag fungerar bra att åka långt på, hade jag bara haft en packrulle hade det inte varit några problem alls. Med tankväska kunde man lägga huvudet på väskan som effektivt styrde undan all fartvind. Vi marschade 130-150 i stort sett hela tiden.

Blir faktiskt lite förvånad över hur bra den lilla twinnen ändå går. Blev lite gasande och den pinnar på riktigt bra. En engelsk racereplika hade den inga som helst problem att köra ifrån :)

Räknar du bara raktfram? Du får träna lite på kurvorna till nästa gång
 

malthai

ultima gutta in bracka restit
Gick med
9 Sep 2007
Ort
hörby
Hoj
KTM 990 smt 2011
Det kan jag inte säga med säkerhet - än! Provade bara 200 meter på grusväg igår och det är inte på långa håll tillräckligt för att få en uppfattning. Det kändes som en helt annan hoj de metrarna i alla fall. Ska ta en längre tur idag



Ska mäta det om en liten stund åt dig.
Edit: ~67 cm brett bara! Trodde det var bredare faktiskt. Grejen är väl iaf för mig att det är för mycket damcykelstyre över det. Får en onormal vinkel på handleden som tröttar i längden.

En fråga till dig: Hur fick du gashandtag och blinkersreglagen att sitta fast ordentligt? Du kanske var ordentlig och sparade plaspiggarna i reglagen? :)



Det där bekräftar ju bara vad vi säger, att ER-6an har sin kraft redan nere i registret :)

Satt och kollade på min kurva på z1000. 105,33nm/6400rpm. har också svårt att tro att er6 skulle ha bättr bottendrag än z1000.
har prövat tjejens er6n 2009 och den har iaf inte bättr bottendrag än min z1000.

tror dock att Z1000 har mer än 66 N·m vid 7000 varv
Men det får bänkningen påvisa :tummenupp

jepp det hatr den. min kurva som jag har framför mig visar på 93nm/4500rpm
och 95hk/4500rpm. bra mycket bättre än er6 an. 105.33nm/6400rpm. siffrorna talar för sig själv:tummenupp
 
Last edited:

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Räknar du bara raktfram? Du får träna lite på kurvorna till nästa gång

Vi hittade ju aldrig några kurvor, dessutom fick jag ju åka runt med dina smutsiga kalsonger på tanken hela dagen :)

Satt och kollade på min kurva på z1000. 105,33nm/6400rpm. har också svårt att tro att er6 skulle ha bättr bottendrag än z1000.
har prövat tjejens er6n 2009 och den har iaf inte bättr bottendrag än min z1000.

jepp det hatr den. min kurva som jag har framför mig visar på 93nm/4500rpm
och 95hk/4500rpm. bra mycket bättre än er6 an. 105.33nm/6400rpm. siffrorna talar för sig själv:tummenupp

Säg vad ni vill. Z1000 är i mitt tycke en mycket stilig hoj men totalt karaktärslös :) Er-6n är en snålhoj med stil ;)
 
Last edited:

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Ska iväg om 45min till verkstaden och serva hojjen (100mila) efter ca 150mil, whops, verkstaden har ju haft semesterstängt :/

Jag hoppas att de fortfarande har kvar z750 att provköra! Ska bli kul något annat :) Kanske har de även någon supermotard inne för provkörning.
 

p2d

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
ER6n
Packväskor

Vad rekommenderar ni för packväskor till ER-6n, gamla modellen ('07)?

Skall åka 100 mil och behöver packning för en vecka ungefär.

Skulle vilja ha någon halvsmidig tankväska som inte är för stor eftersom den också ska vara lätt att ha med sig bara över en dag vid andra tillfällen.

Sidväskorna däremot måste inte vara lika smidiga. Toppbox behövs nog inte.
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Några lärdomar jag dragit efter min första långtur med Er-6n:

  • Skaffa tankväska och packrulle. 15 kg ryggsäck gör dina armar lealösa och dina axlar stela.
  • Ett brett styre ger handlederna en bekvämare vinkel.
  • Saab 95-förare duschar dig gärna med sina högtryckspolare om du ligger för nära bakom.
  • En väl inkörd Er-6n drar med tankväska 0.51-0.53 vid 120-140 km/h.
  • Bra öronproppar är din bästa vän. Undvik cylindriska gula av skumgummi och satsa på koniska anatomiska så slipper du vindbrus och skallen håller sig fräschare.
  • I Kalmar finns inga människor mellan 20-30. Bara under och över.
 

p2d

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
ER6n
Några lärdomar jag dragit efter min första långtur med Er-6n:

  • Skaffa tankväska och packrulle. 15 kg ryggsäck gör dina armar lealösa och dina axlar stela.
  • Ett brett styre ger handlederna en bekvämare vinkel.
  • Saab 95-förare duschar dig gärna med sina högtryckspolare om du ligger för nära bakom.
  • En väl inkörd Er-6n drar med tankväska 0.51-0.53 vid 120-140 km/h.
  • Bra öronproppar är din bästa vän. Undvik cylindriska gula av skumgummi och satsa på koniska anatomiska så slipper du vindbrus och skallen håller sig fräschare.
  • I Kalmar finns inga människor mellan 20-30. Bara under och över.

Angående brett styre... Jag har funderat på att köpa ett cross-styre til min ER6n men inte gjort det p.g.a att jag inbillat mig att det blir mer obekvämt vid längre resor. Det jag tänker på framför allt är att man kanske vill lägga sig ner lite när man kör över 120km/h för att minska fartvinden. Blir inte ett cross-styre lite väl brett om man lägger sig ner?
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Ska iväg om 45min till verkstaden och serva hojjen (100mila) efter ca 150mil, whops, verkstaden har ju haft semesterstängt :/

Jag hoppas att de fortfarande har kvar z750 att provköra! Ska bli kul något annat :) Kanske har de även någon supermotard inne för provkörning.


SJÄLVKLART börjar det tokregna... 4,5mil enkel resa med regn, motorväg.... Förbannat tråkigt =/ Men väl där var det kul! Under tiden de servade min kära hoj så tog jag ut en z750!

Riktigt skön känsla i hojjen, men snacka om skillnad att köra en radfyra mot min paratwinnare! Det går snabbt för hojjen men tycker vridet på låga varv är betydligt slöare än er6an. Kanske jag som ej är van att köra som växlade tokigt.
Vädret var inte det roligaste och jag testade bara hojjen några få km, ska dit och köra en längre tur när det är bra väder.


Ialla fall, Första servicen på min er6a 09a är gjord, kostnad: 1620 kronor(1250 för arbetet, 370 för oljan) på Jones MC och Fritid i Karlskoga
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Har avverkat cirka 430 mil på min nu och har egentligen ingenting alls att klaga på förutom att den känns aningen "liten" som en jättetrimmad moppe ungefär, så om ni känner någon som är sugen på en 08:a så ligger den till salu under köp/sälj
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Efter att ha läst igenom 50 sidor i denna tråden så kan jag konstatera att jag är kär. En helsvart ER-6N är min dröm.

Nu är frågan vad jag ska göra för att få tag i en.
Kortet kommer förmodligen att tas till våren och då är det A-begränsad som gäller eftersom jag inte är mer än 19 år.

Nu vill jag att ni ger mig allt som är värt att veta för att jag ska nå detta mål.

När är det bäst att köpa hoj? tänker prismässigt nu.
Vad bör man ge för en begagnad ER-6a -08 ?

Köp min 09:a vetja!

08:eek:rna ligger nog kring 50-55. Jag fick 60 för min för några månader sedan av försäkringsbolaget. Hade gått runt 300mil vilket är mätarställningen på den jag har nu också.
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top