Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, de ser rätt så smidiga ut på sidorna och man verkar kunna få bra kontakt med hojen?
Bra pris också..
K8 ser också bra ut
Jag kör själv med C-frame och min sambo kör med POD K4. När mina C-frame ska bytas så blir det POD, de är riktigt trevliga och behöver inte lika mycket service som C-frame som det måste skruvas i för jämnan...
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Jag kör på de "vanliga". Bekväma till vad det är.
Körde till slaskträffen nu i feb. 45 mil enkel resa på grus. Lite kortare hem. Funkade hur bra som helst.

Skickat från min SM-N981B via Tapatalk
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Nya POD K4 är inköpta och de sitter som en smäck. Känns bra med ett par riktiga skydd. Tunna och fina men ändå ortoligt stabila. Tack för alla tips.

Jag funderar lite på skydd på överkroppen.
På många youtube filmer så har de som kör cross ofta på sig en kombination av magplatta och ryggskydd. Det finns ju även de överkroppsskydd med om ser ut som en tröja, inkl. axel och armbågsskydd. Jag har en liknande tröjmodellen men den börjar bli gammal. Finns ju också hårda och mjuka skydd. Vad ska man tänka på?

Handskar är också en fråga. Fodrade är kanske overkill nu när det börjar bli dubbfritt men det finns ju hur många olika som helst.. grepp och skydd?

Lååånga strumpor, varför då, för att slippa hockeybenskydds doften?
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag tror inte du behöver göra det så komplicerat. Viktigt är att du har skydd som sitter bra på dig, som du trivs med. Sen utöver allt 'skalskydd' du har på dig har du även dina egna muskler som skyddar. Jag förutsätter att du på något sätt fyller dessa med näring och håller dom i god form för ändamålet.

Som jag ser det är prio 1 en skön hjälm och ett par bra boots, snåla inte där. Sen knäskydd, överkroppsskydd (med ryggskydd), samt ett par sköna handskar. Axel och armbågar kan också vara bra att skydda, men nånstans får du bestämma dig för hur mycket skydd du vill ha på dig innan det börjar kännas obekvämt. Viktiga är att du inte blir genomborrad av en rot eller nån spetsig stubbe om du faller i skogen på en enduro.

Jag anser att skydd öht egentligen är prio2, dvs först och främst vill jag köra helt oskyddad, MEN så vill jag också överleva ifall av tillämpad klantighet, vilket innebär ett visst obekväm till priset av livräddning.

24mx har allt du behöver. Annat än valfri hjälm, och så har du väl redan ett par stövlar du känner dig nöjd med, så vill jag rekommendera följande kroppsskydd.

Under tusingen verkar denna helt OK. Minimal och minst ivägen, samt enkel att ta av/på och skyddar det mest vitala som dina lungor, lever och hjärta.


skydd kropp.jpg


Dessa knäskydd har varit toppen för mig senaste året, då mina andra varit lite för breda och skavt för mycket mot hojen. Fästen över knät, under samt skenben och glider fint in i stöveln.

Skydd knä.jpg

Handskar använder jag från Jula, dom tunnaste och billigaste 'mekarhandskar' för ca 20 kr /paret. Jag köpte 10 par då handskar är något du byter ganska frekvent. Observera att dina armar och händer är bland dom bästa 'skydden' du har.

Jag har några stycken crosshjälmar som jag varierar efter behag, samtliga sitter lika bra och är lika enkla och billiga. Vi snackar inga högre farter så det dom skyddar mot vanligtvis är stenar och rötter när jag eventuellt rullar (tumlar) nerför en brantare klipphäll ute i skogen.

Stövlar har jag SIDI Crossfire3, TA-typen då jag gillar den lilla metallbit som för mig är subtil fashion. Dom är dyra, dyrast av allt skit jag har på mig. Men här tummar jag inte på utseendet ;)
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nya POD K4 är inköpta och de sitter som en smäck. Känns bra med ett par riktiga skydd. Tunna och fina men ändå ortoligt stabila. Tack för alla tips.

Jag funderar lite på skydd på överkroppen.
På många youtube filmer så har de som kör cross ofta på sig en kombination av magplatta och ryggskydd. Det finns ju även de överkroppsskydd med om ser ut som en tröja, inkl. axel och armbågsskydd. Jag har en liknande tröjmodellen men den börjar bli gammal. Finns ju också hårda och mjuka skydd. Vad ska man tänka på?

Handskar är också en fråga. Fodrade är kanske overkill nu när det börjar bli dubbfritt men det finns ju hur många olika som helst.. grepp och skydd?

Lååånga strumpor, varför då, för att slippa hockeybenskydds doften?
Jag brukar ha det enkla kriteriet att ryggskydd skall vara godkänt enl. nivå 2 (EC-standard), resten är smak. Långa strumpor har du för att slippa skavsår från knäskydden, fast vissa skickar med "sleeves" och då är det valfritt.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Har knox västen samt en billig regnjacka.

Funkar kanon till det mesta.

Följsam med mjuka skydd samt den tål en del att kanna på tex asfalt. Rated AA


Skickat från min SM-N981B via Tapatalk
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Har knox västen samt en billig regnjacka.

Funkar kanon till det mesta.

Följsam med mjuka skydd samt den tål en del att kanna på tex asfalt. Rated AA


Skickat från min SM-N981B via Tapatalk
Har funderat på en sån för lite kortare turer när man inte vill kränga på sig skinnstället, verkar va smidig. Är det något kevlartyg eller vad är det för material som tål asfaltsglid?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Jag tror inte du behöver göra det så komplicerat. Viktigt är att du har skydd som sitter bra på dig, som du trivs med. Sen utöver allt 'skalskydd' du har på dig har du även dina egna muskler som skyddar. Jag förutsätter att du på något sätt fyller dessa med näring och håller dom i god form för ändamålet.

Som jag ser det är prio 1 en skön hjälm och ett par bra boots, snåla inte där. Sen knäskydd, överkroppsskydd (med ryggskydd), samt ett par sköna handskar. Axel och armbågar kan också vara bra att skydda, men nånstans får du bestämma dig för hur mycket skydd du vill ha på dig innan det börjar kännas obekvämt. Viktiga är att du inte blir genomborrad av en rot eller nån spetsig stubbe om du faller i skogen på en enduro.

Jag anser att skydd öht egentligen är prio2, dvs först och främst vill jag köra helt oskyddad, MEN så vill jag också överleva ifall av tillämpad klantighet, vilket innebär ett visst obekväm till priset av livräddning.

24mx har allt du behöver. Annat än valfri hjälm, och så har du väl redan ett par stövlar du känner dig nöjd med, så vill jag rekommendera följande kroppsskydd.

Under tusingen verkar denna helt OK. Minimal och minst ivägen, samt enkel att ta av/på och skyddar det mest vitala som dina lungor, lever och hjärta.


View attachment 496876


Dessa knäskydd har varit toppen för mig senaste året, då mina andra varit lite för breda och skavt för mycket mot hojen. Fästen över knät, under samt skenben och glider fint in i stöveln.

View attachment 496877

Handskar använder jag från Jula, dom tunnaste och billigaste 'mekarhandskar' för ca 20 kr /paret. Jag köpte 10 par då handskar är något du byter ganska frekvent. Observera att dina armar och händer är bland dom bästa 'skydden' du har.

Jag har några stycken crosshjälmar som jag varierar efter behag, samtliga sitter lika bra och är lika enkla och billiga. Vi snackar inga högre farter så det dom skyddar mot vanligtvis är stenar och rötter när jag eventuellt rullar (tumlar) nerför en brantare klipphäll ute i skogen.

Stövlar har jag SIDI Crossfire3, TA-typen då jag gillar den lilla metallbit som för mig är subtil fashion. Dom är dyra, dyrast av allt skit jag har på mig. Men här tummar jag inte på utseendet ;)

Mycket bra input i tråden.

Jag känner igen mig i din beskrivning när min mamma var med och köpte hockeyskydd till mig för första gången. Jag kunde inte röra mig och ramlade ofta pga. det. Tur att hon iaf kände sig trygg att jag inte gjorde illa mig.


Jo, jag var och testade hjälmar tidigare och kan inte understryka nog så tillräckligt hur olika hjälmarna sitter på huvudet. Priset skiljer en hel del och tyvärr är de dyrare mycket skönare (för mig) och bättre (klassade). Betalar man lite mindre så går de att köra med men ju mer du drar av på priset desto större är sannolikheten att du gör dig mer illa när olyckan är framme. Som nybörjare så kanske många startar med en plasthjälm. Då bör man också veta att man gör avkall på säkerheten, som egentligen är den man behöver som mest när man börjar. Litet dilemma.
Vill börja billigt, man gör illa sig mer än nödvändigt och sedan köper man bättre. Det blir nog egentligen dyrare på sikt.

Jag håller med om att skydden ska sitta skönt och fylla sitt syfte men i det här sammanhanget kan det gå lite över styr när man betalar mycket mer och kanske inte får så mycket. Alltså, det finns en sorts gräns för att kevlargrejerna kanske inte skyddar bättre men är coola (och lättare). Som nybörjare (och även i de flesta andra fall också) vill man nog ha mest bang for the buck.

När det gäller mina POD knäskydd så har jag dels fått feedback här inne men även i butikerna som jag besökt. Ingen rek. de billiga "hockeyskydden" och motiveras oftast med en bra förklaring. Det finns såklart ingen garanti men förhoppningen är att "knee bra" skyddar bättre och på ett bättre sätt. Där tycker jag att de är värda sina pengar. Samma sak med mina Sidi dojor. Dyra men snygga .

Hockeyhanske skyddar nog knogarna bra men är för otymplig att köra hoj med. Latexhandskar är lätta och billiga (och kanske snygga för en del?) men skyddar väldigt lite. Knogskydd och lite tjockare i handflatan (kommer ihåg bmx tiden på 80-talet då jag ständigt gick med uppskrapade händer), borde räcka?

Allt ovan behöver man nog åka till affären och prova. Man kan nog mäta huvudet hemma och beställa online men det är inte alltid det blir rätt. Prata med personalen och bilda sig en egen uppfattning. Lite som den här nybörjartråden. Inga onödiga köp.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är viktigt att kunna röra sig när man kör enduro så smidiga skydd är att rekommendera. Skorna kommer alltid att vara klumpiga men det vänjer man sig med. Riktigt bra knee brace *(POD, Leatt med fler) känns klumpiga i början men man vänjer sig där också. Kroppskydd som ser ut som ett kassaskåp kanske skyddar bra men det blir väldigt klumpigt. Jag rekommenderar någon form av safety jacket med mjuka 3DAir skydd. De som blir hårda när man slår på dem. Jag lovar, de funkar och det är inte värre än att ha en tjock tröja på sig, väldigt skönt!
Sen kan jag VERKLIGEN* rekommendera crosshandskar med knogskydd, 100%, Leatt, FOX med flera finns på 24MX för väldigt rimliga priser. Köp flera par för de slits snabbt.
Knogskydd är ett måste efter att man dragit näven i diverse träd och grövre buskar, vilket händer allt som oftast.

Nackskydd kan man vänja sig vid men jag tycker det känns väldigt klumpigt, en smaksak. Är främst avsedd för motocross där de höga farterna ökar krockvåldet markant jämfört med enduro.

Sen kan jag starkt rekommendera att man tränar så mycket på att köra så att man INTE ramlar och slår sig, då minskar behovet av skydd... :)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
kommer ihåg bmx tiden på 80-talet
Hockey och BMX !? Vilken skön barndom du hade! Min kretsade kring fiol, orgel, skrämmande morsa och andra världskriget. Jag började med lite skridskoåkning för två år sedan när kommunen anlade isen här i Alby, och så hockey faktiskt i år, lite nyfiket i Tumba ishall. Toppen att hålla rygg och ben i form för sommarens enduro. Jag har precis lärt mig åka baklänges och hantera klubba och puck. Igår fick jag lite läxor i passningsspel av småproffsen där.

Ja förvisso bör man inte tumma på säkerheten med skydden, jag är väl lite för snål eller kanske mer typ dum då jag hellre köper billiga och sämre skydd, än dom dyrare och bättre. Jag kommer säkert få skörda min dumhet senare vid nåt oväntat tillfälle. Hur som helst är jag riktigt bekväm av mig, jag kör MX/enduro i jeans och militärjacka, som Rambo, och skydden är för mig ett "nödvändigt ont". Jag har köpt ett komplett O'neal tröja+byxor set på 24MX, men jag tycker dom luktar illa. Och då har jag inte ens svettat ner dom.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker
Jag rekommenderar någon form av safety jacket med mjuka 3DAir skydd. De som blir hårda när man slår på dem. Jag lovar, de funkar och det är inte värre än att ha en tjock tröja på sig, väldigt skönt!
Vad rekommenderar du där? Kan du bidra med någon länk månde...?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
När det gäller brillor kan det vara idé att kolla upp om det är okej med "ripa off" på klubben där man kör som mest. Fick höra i affären att det är förbjudet på vissa ställen. Speciellt i endurospåren.

För att göra ett tillägg här så råder jag alla att testa olika brillor och tillsammans med sin hjälm. Det behöver inte skilja så mycket i pris men i kvalitet och passform skiljer det en hel del mellan märken och modell. Riktig ögonöppnare.
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top