Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

gurkburk

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Linköping
Hoj
Aprilia RS 660
Skaffade en KLX250 för att börja köra lite utanför asfalten och det var ju himla kul så nu funderar jag på en riktig enduro också, KLXen är ju lite tung och slö. Ska läsa hela tråden men undrar om någon kan rekommendera en stövel som fungerar både till enduro och .. ja vad ska man kalla det, ADV-körning? Har hittills kört runt i sportstövlar, sporthjälm och mina vanliga skydd med en regnoverall över :LOL: Återstår att se om det går att få allt rent från gegga
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Skaffade en KLX250 för att börja köra lite utanför asfalten och det var ju himla kul så nu funderar jag på en riktig enduro också, KLXen är ju lite tung och slö. Ska läsa hela tråden men undrar om någon kan rekommendera en stövel som fungerar både till enduro och .. ja vad ska man kalla det, ADV-körning? Har hittills kört runt i sportstövlar, sporthjälm och mina vanliga skydd med en regnoverall över :LOL: Återstår att se om det går att få allt rent från gegga
Mycket nöjd med mina Alpinestars Corozal som allroundstövet. Inte lika stabila som en crosstövel såklart, men ändå ganska stadiga.

d427cd948090fddb5e7577b31cb6d13faf06c451_8021506562719_Nov292016_19.jpeg
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Skaffade en KLX250 för att börja köra lite utanför asfalten och det var ju himla kul så nu funderar jag på en riktig enduro också, KLXen är ju lite tung och slö. Ska läsa hela tråden men undrar om någon kan rekommendera en stövel som fungerar både till enduro och .. ja vad ska man kalla det, ADV-körning? Har hittills kört runt i sportstövlar, sporthjälm och mina vanliga skydd med en regnoverall över Återstår att se om det går att få allt rent från gegga
För läänge sedan var jag inne i affären i nortull (kommer inte ihåg om det var McVaruhuset eller ava som låg där?) och kom då i kontakt med en kille från MC-budet i Sthlm. Han berättade alla möjliga historier och speciellt en av dem fastnade i huvudet på mig.

Det var halt på vägen, det gick inte så speciellt fort och han bromsade omkull. Gled in under en lastbil och klämde foten på något konstigt sätt.
"Hade det inte varit för crossskorna han hade på sig så hade det varit smulor kvar av foten", sa han. Han fortsatte och var väldigt tydlig med.
"Vad du en köper så kör med riktiga skor. De kanske är lite otympliga i början men du ska ju inte gå och shoppa i dem. Jag kommer aldrig köra med annat än riktiga crosskor", sa han.
Det absolut lägsta kriteriet är skor med riktiga skydd för fotknölarna men på den nivån är vi väl inte...

Med ovanstående som utgångsläge och med hjälp av er här på SH så kom jag fram till dessa två (I min lilla undersökning ovan). Den ena passar lite bredare fötter och den andra lite smalare. Alla mina crosskompisar från förr körde med stålkant fram och därför väljer jag det.
- Sidi crossfire (med stålkant fram)
- Gaerne SG (också med stålkant fram)
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har ett par Sidi crossfire också. Är grymt stabila och stadiga. Och som en bonus gnisslar dom när man går, så lite silikonspray då och då är inte fel :). Men man går inte gärna med dom några längre sträckor. Men maximalt skydd, när det är högsta prio.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
För läänge sedan var jag inne i affären i nortull (kommer inte ihåg om det var McVaruhuset eller ava som låg där?) och kom då i kontakt med en kille från MC-budet i Sthlm. Han berättade alla möjliga historier och speciellt en av dem fastnade i huvudet på mig.

Det var halt på vägen, det gick inte så speciellt fort och han bromsade omkull. Gled in under en lastbil och klämde foten på något konstigt sätt.
"Hade det inte varit för crossskorna han hade på sig så hade det varit smulor kvar av foten", sa han. Han fortsatte och var väldigt tydlig med.
"Vad du en köper så kör med riktiga skor. De kanske är lite otympliga i början men du ska ju inte gå och shoppa i dem. Jag kommer aldrig köra med annat än riktiga crosskor", sa han.
Det absolut lägsta kriteriet är skor med riktiga skydd för fotknölarna men på den nivån är vi väl inte...

Med ovanstående som utgångsläge och med hjälp av er här på SH så kom jag fram till dessa två (I min lilla undersökning ovan). Den ena passar lite bredare fötter och den andra lite smalare. Alla mina crosskompisar från förr körde med stålkant fram och därför väljer jag det.
- Sidi crossfire (med stålkant fram)
- Gaerne SG (också med stålkant fram)
Testa även Alpinestars Tech 7 och 10, grymt sköna att ha på sig. Jag går och kör ibland 8h i sträck på kurserna, utan att flå ont i fötterna. Lukten när man tar av dem får man då på köpet...
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Testa även Alpinestars Tech 7 och 10, grymt sköna att ha på sig. Jag går och kör ibland 8h i sträck på kurserna, utan att flå ont i fötterna. Lukten när man tar av dem får man då på köpet...
Jo, jag testade dem också, superfina men de satt inte bra på foten. De var med på min topp tre lista men Alpinestars kom på min sista plats. Alla tre är jättebra skor men för mig passade Sidi-dojorna bäst och det var det som avgjorde. Viktigt att testa innan köp.
 

gurkburk

Medlem
Gick med
23 Jun 2010
Ort
Linköping
Hoj
Aprilia RS 660
Första längre turen på min KLX250 idag blev TET mellan Ulricehamn och Laxå. Lite förvånad av att spåret bestod till 30-40% av asfalt, 1% terräng och resten grusväg. Förutom ett parti i Hökensås, före och efter Hjo vindskydd (väldigt trevlig sträcka) hade jag lika gärna kunnat köra väghojen*. Mina 90/10 däck var totalt felval på denna sträcka, är det mer utmaning och trail längre norr ut? Förstår varför alla väljer en ADV före en dual sport om grusväg är det mest offroadiga som erbjuds i södra Sverige.

Jag tänkte innan att det kanske skulle vara vattensjukt och omöjligt att ta sig fram delar av TET, men det var absolut inget problem förutom vägen in mot Karlsborg som var en översvämmad asfaltsväg. Hojen är renare efter 35mil TET än efter mina utflykter i grannskapet 😥

Kul att testa TET men inte värt en lång omväg är känslan efter!

* Just idag hade jag dock nytta av grova däck pga 7-8 träd som lagt sig över vägen. Alla dessa hade jag inte vågat köra runt eller över på en GS.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
om någon kan rekommendera en stövel som fungerar både till enduro och .. ja vad ska man kalla det, ADV-körning?
Du vill helst ha tre par stövlar. Därför att när du kör enduro/mx så kommer du grisa ner stövlarna på alla tänkbara sätt, och när du sen vill köra lite 'adventure' så vill du inte använda dessa. Dina enduro/mx stövlar kommer att stinka, jag lovar.

Du behöver alltså TVÅ par till just enduro/mx, om det regnar och dom inte hinner torka mellan träningarna, och som du utan problem kan grisa ner med allt från svett, griskiss/skogspölar, gegga osv.. Dessa stövlar ska också skydda bra, så typ SIDI Crossfire3 eller Alpinestar Tech7, eller liknande blir toppen.

För adventure vill du ha bekväma stövlar som du står ut med hela dagen. Möjligtvis trial-stövlar, dom brukar vara mjukare och bekvämare än enduro/mx. Annars om du vill vara kungligt mjukis så har du med dig ett par tofflor i ryggan som du byter om till när du sitter och fikar, dock med risken att få en del blickar.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Dags att shoppa kläder. Byxorna utanpå eller inuti stöveln?
Utanpå: Minskar inflödet av vatten och gegga i stöveln men fastnar i fotpinnen som river sönder byxan, jag förutom att man då också välter stup i kvarten...
Innanför: Ökan inflödet av vatten och gegga i stöveln men byxan fastnar inte i fotpinnen när man bökar i skogen

Vatten och gegga går att tvätta bort, enklare än att laga..och man slipper en massa onödiga vurpor... :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Utanpå: Minskar inflödet av vatten och gegga i stöveln men fastnar i fotpinnen som river sönder byxan, jag förutom att man då också välter stup i kvarten...
Innanför: Ökan inflödet av vatten och gegga i stöveln men byxan fastnar inte i fotpinnen när man bökar i skogen

Vatten och gegga går att tvätta bort, enklare än att laga..och man slipper en massa onödiga vurpor... :)

Silvertejp löser inflödet av vatten å lera...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag var kanske ute på crossbanan 5 gånger förra året och då kan man gott välja de fina dagarna.
Dvs 14 plusgrader, halvmulet och så måste det ha regnat exakt 8 mm på natten så sanden är sådär perfekt fuktig så det inte dammar men det går heller inte tungt, är det så du menar?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top