En jävligt dålig idé.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
När jag var liten (mindre) så skruvade jag isär allt jag fick tag på. Trasig video, fungerande telefon, gamla leksaker. Bl. a en sån robot som blinkade och lät.
Jag lyckades identifiera vad i den roboten som var blinkreläet.
Det var ju jättekul att koppla batterier på det och se att det blinkade.

Så kom jag på att om jag kopplar på en väggkontakt på reläet så kommer det ju blinka jättefort...!?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.

Egentligen inget specifikt för hojjen, mer ett misstag av mig att köpa något som var "okej" och försöka göra om det till något jag egentligen ville ha.
Köpte till packväskor - Givi - bra skit! Eller inte, de hölls upp av en m8 gängstång som går av stup i kvarten, till sist skickade jag det åt skogen o satte dit en m10 med vanliga muttrar istället för givis snabbfästen, vilket funkade, men detta är en av ett par små prylar jag gjort åt hojen, och åt en hoj med en värdeminskning som i princip är klar nu, samt att allt inte är original så folk drar öronen åt sig, så när jag nu ska sälja den så kommer jag ha torskat sissådär en 50000 på ett år. Tur att jag inte gjorde mer...
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
När jag var liten (mindre) så skruvade jag isär allt jag fick tag på. Trasig video, fungerande telefon, gamla leksaker. Bl. a en sån robot som blinkade och lät.
Jag lyckades identifiera vad i den roboten som var blinkreläet.
Det var ju jättekul att koppla batterier på det och se att det blinkade.

Så kom jag på att om jag kopplar på en väggkontakt på reläet så kommer det ju blinka jättefort...!?
Hehe, jag gjorde egna stroboskop av vanliga spotlights, och glimtändare. :) Bara att kapa sladden och linda tåtarna runt piggarna, så hade man discolampa. :D
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
När jag var liten (mindre) så skruvade jag isär allt jag fick tag på. Trasig video, fungerande telefon, gamla leksaker. Bl. a en sån robot som blinkade och lät.
Jag lyckades identifiera vad i den roboten som var blinkreläet.
Det var ju jättekul att koppla batterier på det och se att det blinkade.

Så kom jag på att om jag kopplar på en väggkontakt på reläet så kommer det ju blinka jättefort...!?

Nu förstår jag varför du är som du är. ;)
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Fick en kniv i julklapp en gång. Hittade ingen sax att ta bort buntbanden med som den satt fast med så jag tog en annan kniv för att skära av buntbanden. Slant och satte den nya kniven rätt i höger tumme. Massa blod, 8 stygn och ingen känsel på ena sida tummen längre, jag klöv tummen ungefär 1½ cm ner. :dummer

Fördelen var att det var mitt under kalleanka så det var ingen på akuten då jag kom in. Åkte hem 30 minuter senare med bultande sydd tumme. :rolleyes:
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Fick en kniv i julklapp en gång. Hittade ingen sax att ta bort buntbanden med som den satt fast med så jag tog en annan kniv för att skära av buntbanden. Slant och satte den nya kniven rätt i höger tumme. Massa blod, 8 stygn och ingen känsel på ena sida tummen längre, jag klöv tummen ungefär 1½ cm ner. :dummer

Fördelen var att det var mitt under kalleanka så det var ingen på akuten då jag kom in. Åkte hem 30 minuter senare med bultande sydd tumme. :rolleyes:
Gjorde det samma med en brökniv i våras, ned till benet 3/4 varv runt, 7 stygn, taskig känsel.

Men nu kan jag åtminstone skryta om att jag varit i knivslagsmål med en macka... "Du skulle sett han andra, han gick av på mitten!" brukar jag säga...
:dummer
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det är i den här tråden man skall skriva om den gången man slogs av det geniala i att ta bort sprängskyddet på vinkelslipen för att nå det sista lilla, antar jag.

Men det tänker jag inte göra, för det skulle avslöja mig som impulsiv och korkad.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det är i den här tråden man skall skriva om den gången man slogs av det geniala i att ta bort sprängskyddet på vinkelslipen för att nå det sista lilla, antar jag.

Men det tänker jag inte göra, för det skulle avslöja mig som impulsiv och korkad.
Då kanske någon av de här trådarna skulle kännas bättre att lägga den historien i:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?37098-Hj%E4rnsl%E4pp
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?24386-Mekartabbar-top-5&highlight=mektabbar
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Kände att jag var tvungen att skriva till en liten friskrivningsklausul i startinlägget. =)
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Steka fiskpinnar i brödrosten, om det bara finnes en brödrost i hemmet, och någon inom de närmaste 6 månaderna vill käka rostat bröd utan en bismak av fiskpinne.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Har en till.

Byggde ett modellflygplan en gång med sambons son. Inte eldrivet utan med en riktig motor.

Väl klart skulle vi ut och testa. Jag instruerade att man absolut inte skulle justera bränsletillförsel annat än bakifrån då propeller osv är väldigt farligt att sätta fingrarna i. 10 minuter senare fick jag ringa sambon efter tejp och plåtster då jag klöv pekfingertoppen då jag skulle justera bränslet... jag gjorde givetvis exakt så som man inte ska göra. :tummenupp

Den gången sydde jag inte, jag tejpade fingret istället...
 

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Sverige - Spanien
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
När jag var väldigt liten så fick jag för mig att bygga om en gammal alarm klocka från batteri drift till strömsladd så man kunde koppla den i väggen. Tog en vanlig elsladd från nån gammal pryl och tejpade fast ena sladden på ena batteri polen och andra på andra. Sen skulle jag även förlänga sladden så klippte den och kopplade ihop båda sladdarna och tejpade ihop både jord och ström. Blev väldigt fint fyrverkeri av klockan och väldigt sura föräldrar för att proppar gick. :huvet
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
När jag tog hojkortet första halvan av 90-talet så köpte jag hojen jag dreglat över i månader. En CBR600F, nästan ny med bara några hundra mil på mätarn. Det sved, dom var jävligt dyra och jag hade inte pengarna och hade absolut inte råd.

Räddningen kom när farsan provkörde den. Den skulle säljas för den var livsfarlig... Som grädde på moset så skulle han slanta en ny hoj som jag fick disponera fritt, samma storlek men mindre "livsfarlig" och utan kåpor.

Gratis är gott och väldigt.... gratis. Ännu bättre kändes det när jag sålde Hyndan med en liten vinst efter att ha ägt den i ett halvår och kört den i mindre än två månader.

Veckan efter ringde farsan och sa att den nya hojen var hemma. En Yamaha, köpt den av en 19-årig tjej som tröttnat (borde fattat att nåt var så fel). Ett år gammal och drygt 30mil på mätarn. Minns att han gav 32000kr för den.

Naturligtvis en Virago 535. Körde sommaren ut sen samlade den damm i garaget i ytterligare tre år innan farsan sålde den. Funderar på att köpa på mig en 535:a i bra skick och konservera till min lille pojk.

Jag vet inte riktigt vad den dåliga idén var men det var tveklöst en dålig upplevelse.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är i den här tråden man skall skriva om den gången man slogs av det geniala i att ta bort sprängskyddet på vinkelslipen för att nå det sista lilla, antar jag.

Men det tänker jag inte göra, för det skulle avslöja mig som impulsiv och korkad.

Oooo, det där känns igen. Lånade en vinkelslip utan skydd en gång och i andra tankar så sätter jag tummen mot det icke existerande skyddet för att trycka på lite extra när jag kapar plåten........:4skrika
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Skulle ta ner en lång, smal (15cm?)ek, 10m kanske, och tänkte att det var bäst att ta den i två steg:tummenupp. Ställer stegen mot, klättrar upp med motorsågen, kapar hälften... Resten, som naturligtvis böjt sig under min, stegens och toppbitens tyngd, agerar plötsligt katapult och fjädrar tillbaka med rätt bra kraft, stege och motorsåg skickas iväg i en båge över tomten, jag hinner dra armen om och blir hängande i trädstubben, 5 meter upp... Kunde gått riktigt, riktigt illa.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Mätte upp 10m hemma , satte upp ett litet "hobbexkulfång" för att träna luftpicka hemma (tävlade på den tiden) .... "ähhh , behöver ingen plyfaskiva bakom,jag missar aldrig tavlan" (missade aldrig tavlan nere i lokalen,någonsin....alltså ALDRIG ens i det "vita")

Tror det andra skottet jag sköt blidde ett fint litet 4,5mm stort hål igenom väggen och sen satt kulan i ett köks-skåp , som tillråga på allt var relativt nylackat :huvet
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Låste upp mitt skåp i det militära och på nyckeln hängde Försvrets konservöppnare, den med vikbart litet blad.
Polarn springer mot min säng för att sabba min exemplariska bäddning och jag sträcker ut ena armen för att stoppa honom.
Håller då, av ren reflex, i nyckelknippan som sitter i skåpet som stöd vilket resulterar i att handen dras längs med nycklarna över konservöppnaren som då beslutar sig för att fälla upp bladet.
Blev ett rejält jack över handflatan.
Mycket gojjs som finns i en hand.:zpy
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
En annan dålig idé :rolleyes:vid trädsågning (20 år sedan, skyller på det...) var att göra ett jack undertill i en grov gren. Med motorsåg. Sågade liite för djupt, grenen tippade ner och sågkedjan nöp fast varvid sågen träffade mig med full kraft i bröstet. Satt fast i klättergrejorna och blev hängande i dem men det gjorde jävligt ont och två revben rök...
Dessbättre innan det blev vanligt med mobilkameror :tungan
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top