Elhojar

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
När slutade det egentligen att fungera att man bygger saker och säljer med vinst? Är det bara så enkelt att grundarna är så ignoranta att de vill vara vd och grundare för ett företag som tillverkar motorcyklar främst till folk som inte gillar motorcyklar?


Kan det ha något med simpel trångsynthet, gränsande till ren dumhet - genererat av en medhårsstrykande och förlåtande uppfostran och uppväxt?


Nej, ärligt:
Man rör sig hela livet i en bekräftande bubbla, får lastbilslass med pepp av föräldrar och närstående när man gör grejer som egentligen förväntas av vilken jämnårig unge som helst.

Allt man gör är ffaannttaassttiisskktt bra och "låt inget hindra dig att nå dina drömmar"-mantrat hamras in i dig.

Somliga ungar har uppfostrats att tro dom är oövervinnerliga.
...och det är väl bra - om dennes kapacitet ligger någorlunda i paritet med vad mamma har dillat i dig.

Men, en uppväxt helt utan mothugg, ifrågasättande och krav skapar vuxna med en skev syn på sig själva.

Och, för den som vill chippa in med "Jantelagen" vill jag bara påpeka att Sandemose föddes som Dansk, ville bli Norsk men slutade likförbannat som Dansk. Jantelagen är alltså inte specifikt riktad mot oss Svenskar.

Däremot kan den användas som spegel gentemot hur somliga uppfostrar sina barn. Jag tror inte att någon av dessa två miljöer är nyttiga att växa upp i.

Du måste uppleva motgångar och bli ifrågasatt under din uppväxt, för att själv kunna mejsla ut en persona som ligger någorlunda i fas med den du verkligen är bakom masken.

Och! Det är bra om man reder ut detta innan vuxenlivet och för egna medel - i motsats till vuxen på ytan med larviga glasögon och med byxorna fulla av andras pengar.




Jag är mest förbluffad över hur man kan ha ett kassaflöde som är nästan fyra gånger större än ens omsättning...?

Annars kan man ju lugnt konstatera att Cake i synnerhet kan behöva ett brutalt uppvaknande. Hur vore det om man kunde anamma en så pass enkel grej som att bygga motorcyklar som inte gör att folk kräks av blotta åsynen...?

Ja, eller åtminstone inte alienera huvuddelen av det som skulle kunna vara kundgruppen genom att trashtalka sporthojar i allmänhet och Ducati isynnerhet.

Jag besväras dessutom av de faktiskt uttalade hoten kring vad som händer om han inte får in sina stålars denna gången:

Ytterborn har varnat att om Cake inte erhåller pengarna kan det titta på andra alternativ, inklusive en försäljning till ett värde långt under det egentliga värdet på bolaget.

Det där är ett bortskämt barn som talar!

Skulle tro att investerare behöver lite mer handfast handlingsplan för att ta ett nytt djupt tag i kassakistan.

Typ berätta när det är tänkt att man skall börja tjäna så mycket pengar att investerare börjar tjäna på affären.
Det tror jag faktiskt fungerar bättre.


Eller, är planen att fortsätta gå back "för miljöns skull" och låta meningslösa pressreleaser ersätta fungerande försäljning?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Eller, är planen att fortsätta gå back "för miljöns skull" och låta meningslösa pressreleaser ersätta fungerande försäljning?

Ungefär så. Den yllekavajförsedde fjanten verkar ju anse att han är någon form av underbarn som står i en upphöjd ställning jämfört med övrig fordonsindustri och framförallt "trimmade italienska motorcyklar". Även om ingen annan förstår det så gör han ju faktiskt världen en tjänst och det är ju faktiskt han som har utbildning från en designhögskola...

Tyvärr håller verkligheten på att komma ikapp...Pengar är inte längre gratis och ryggdunkande finansiärer måna om att synas vid rätt produkter står inte längre i kö...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag besväras dessutom av de faktiskt uttalade hoten kring vad som händer om han inte får in sina stålars denna gången:



Det där är ett bortskämt barn som talar!
Det låter ju faktiskt som vilken Blocket annons som helst, där säljaren till sitt unika objekt minsann påtalar att:
"-Sista chansen, om den inte blir såld innan xxxxxxx då åker den in på förvaring, och kommer ut med ett betydligt högre pris....bla...bla..bla"

Så, ja, jag tror att det ligger helt i tiden, tyvärr :va
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det låter ju faktiskt som vilken Blocket annons som helst, där säljaren till sitt unika objekt minsann påtalar att:
"-Sista chansen, om den inte blir såld innan xxxxxxx då åker den in på förvaring, och kommer ut med ett betydligt högre pris....bla...bla..bla"

Så, ja, jag tror att det ligger helt i tiden, tyvärr :va


Visst, men då är det säljaren som spelar Texas Hold 'em med sina egna marker.
Cake håller andras pengar som gisslan och kräver mer för att dom stålarna som redan investerats inte skall brinna inne.

Jodå, sådant kan en riskkapitalist råka ut för. Lite grann av det hörs i förledet "risk-" men det är sällan man ser det så tydligt uttryckt av gäldenären.

"Inte kasta goda pengar efter onda" hette det i vårt gamla bondesamhälle.
Numera talar man hellre om "sunk cost" men det betyder samma sak: enough is enough som man säger på dagens svenska.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag var på jobbintervju på Cake en gång. Det var några år sedan, och då hade de bara en modell på hemsidan, den crossliknande hojen. Jag hade vid tidpunkten en brinnande vision om att utveckla en kvick och lätt hoj för lekande på mindre banor och gata typ. Under intervjun berättade jag om min vision, och undrade om Cake var intresserade av ett sånt projekt. Han var avvaktande, verkade inte tro på något sånt, utan visade istället en bild på deras kommande modell. Den lilla "moppen" med ett "bilbatteri med sladd" mitt i ramen. Kräkreflex. Det var verkligen i motsatt riktning mot vad jag hade tänkt.

Crossmodellen tyckte jag ändå kändes rätt sjysst. Men de som jobbade där brukade tydligen inte köra den som en cross eller motard, utan de körde den på den gräsklädda kullen med cykelstigar utanför kontoret.

De hade fel folk tror jag. Cykelfolk och industridesigners på söder som ville göra något grönt. Men det fanns inte någon som förstod vad en motorcykel är för en motorcyklist.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De hade fel folk tror jag. Cykelfolk och industridesigners på söder som ville göra något grönt. Men det fanns inte någon som förstod vad en motorcykel är för en motorcyklist.

Och där hittade vi nog hela förklaringen till att pengarna tog slut....
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har inget emot elhojar. De har en charm och en plats att fylla, men.......

Utgångspris på 377 000 i USA innan skatt och tull till Sverige.... :glömdet

Alltså för den summan kan du hitta en Hayabusa med 0 mil och sen kränga på ett 420-hästars turbokitt. Då är du en hoj som är både snabbare, roligare och som går att tanka på 5 min istället för 5h.
Hade priset varit under 200 000 SEK strecket så är det en annan sak.
Bara att invänta kineserna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag var på jobbintervju på Cake en gång. Det var några år sedan, och då hade de bara en modell på hemsidan, den crossliknande hojen. Jag hade vid tidpunkten en brinnande vision om att utveckla en kvick och lätt hoj för lekande på mindre banor och gata typ. Under intervjun berättade jag om min vision, och undrade om Cake var intresserade av ett sånt projekt. Han var avvaktande, verkade inte tro på något sånt, utan visade istället en bild på deras kommande modell. Den lilla "moppen" med ett "bilbatteri med sladd" mitt i ramen. Kräkreflex. Det var verkligen i motsatt riktning mot vad jag hade tänkt.

Crossmodellen tyckte jag ändå kändes rätt sjysst. Men de som jobbade där brukade tydligen inte köra den som en cross eller motard, utan de körde den på den gräsklädda kullen med cykelstigar utanför kontoret.

De hade fel folk tror jag. Cykelfolk och industridesigners på söder som ville göra något grönt. Men det fanns inte någon som förstod vad en motorcykel är för en motorcyklist.

Hela grejen är nog att målgruppen inte ÄR motorcyklister.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
De hade fel folk tror jag. Cykelfolk och industridesigners på söder som ville göra något grönt. Men det fanns inte någon som förstod vad en motorcykel är för en motorcyklist.
Det är synd när det blir så. Det är ju innovativt, men sånt är svårt att få lönsamt.
Tror de kommer säljas till Kina och produktionen flyttar dit illa kvickt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är synd när det blir så. Det är ju innovativt, men sånt är svårt att få lönsamt.
Tror de kommer säljas till Kina och produktionen flyttar dit illa kvickt.
Det är svårt att skapa en marknad. Och Kina knakar lite i fogarna, så det är möjligt att de bara går i konken istället.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Grejen är att dom tillverkar en "motorcykel" men vill absolut inte tilltala motorcyklister utan gruppen som absolut inte är motorcyklister/hatar motorcyklar är huvudsaklig målgrupp.

Problemet är bara att den gruppen vänsterveganhipsters inte tycker om motorcyklar och därför saknar motorcykelkörkort.

Det är lite som att inrikta sig på att tillverka TV-apparater för blinda, visst kan du komma undan med att den har kass bildkvalitet och bara är svart/vit, eftersom dom ändå inte ser den, men det lär inte bli många sålda....
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hela grejen är nog att målgruppen inte ÄR motorcyklister.


Men, är det inte då man behöver ta ett andetag och se lite kritiskt på sin affärsmodell?

Plötsligt skall man inte bara ta på sig Sisyfosarbetet att starta produktion och sälja själva varan.
Man skall framförallt dessutom ge sig in i det svåraste segmentet av alla: idéförsäljning!

Alltså nobba alla som redan kör MC och så att säga har förståelse för konceptet, för att istället ge sig ut och övertyga en helt ny kategori människor som tidigare inte ens tänkt MC.

Känns inte uppgiften lite... ...stor?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
För att köra en Tesla krävs ju inget b-kort, så vad är problemet med Cake liksom....??
En stor skillnad i mina ögon är att en Tesla är en bil.
Och det är en bil som man säljer till folk som kör just bil, och många i den köpkretsen är troligen entusiastiska och känner en tillfredställelse av att ligga i en teknisk framkant och i en utvecklingsfas.
Cake har som tidiagare beskrivits kanske gjort ett svårt vägval eftersom man inte attraherar motorcyklister.
Att skaffa sig behörigheten att köra hoj är ju hyfsat omfattande idag, när det gäller eget engagemang, tid och sedan även lite pengar.
De flesta människar som sedan något år tillbaka i tiden är myndiga kan köpa en Tesla och susa iväg.
Ska den icke motorcykelintresserade köpa en Cake, så har hen en lång väg att gå innan den kan avnjutas på allmän väg.
Bara min personliga reflektion.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är mest förbluffad över hur man kan ha ett kassaflöde som är nästan fyra gånger större än ens omsättning...?

Annars kan man ju lugnt konstatera att Cake i synnerhet kan behöva ett brutalt uppvaknande. Hur vore det om man kunde anamma en så pass enkel grej som att bygga motorcyklar som inte gör att folk kräks av blotta åsynen...?

För att affärsidén är att mjölka riskkapitalister på pengar?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Så här funkar det ju numera med tanke på snacket innan i tråden om det märkliga i att bolag inte drivs med en rimlig filosofi dvs sälja saker och tjäna pengar på det:

 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Sur-Ron? Vaffan? Ännu ett i raden av dussinmärken, lama pekingankor, stapelvaror och Tjinatjiit av värsta sorten eller rent av något värt att testa? Ja, när jag ser i vilken viktklass de här cyklarna väger in i, är jag baske mig beredd att chansa. 17 hk, 440 Nm och 85 kg, t ex, ger en guldstjärna i min bok alla dagar i veckan...

Sur-Ron Light Bee
1705436161200.jpeg
1705436180936.jpeg
Sur-Ron Light Bee X (lv-reg)
58 500 SEK
48 kg (inkl batteri)
maxeffekt: 6 kW (8,2 hk)
maxvrid: 250 Nm
75 km/t
batteri: 21700 Li-ion, 60 v / 40 Ah


Sur-Ron Ultra Bee
1705436259081.jpeg
1705436278202.jpeg
Sur-Ron Ultra Bee R (lv-reg)
84 900 SEK
85 kg (inkl batteri)
maxeffekt: 12,5 kW (17 hk)
maxvrid: 440 Nm
90 km/t
batteri: 21700 Li-ion, 74 v / 55 Ah



Sur-Ron Storm Bee
1705436344172.jpeg
1705436366363.jpeg
Sur-Ron Storm Bee R (lv-reg)
119 900 SEK
136 kg (inkl batteri)
maxeffekt: 22,5 kW (30,6 hk)
maxvrid: 520 Nm
110 km/t
batteri: 21700 Li-ion, 104 v / 55 Ah


 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top