Elhojar

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
EV industrin får ta mycket stryk just nu. Har visat sig att just priset är viktigt för konsumenter. Vem hade kunnat ana det?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
EV industrin får ta mycket stryk just nu. Har visat sig att just priset är viktigt för konsumenter. Vem hade kunnat ana det?

En sak som tydligt märks i motorcykelvärlden - kanske inte för slutkunden, men i alla fall för folk som dagligen jobbar med motorcyklar - är att pengar inte längre är gratis sedan några månader tillbaka…Antalet förfrågningar om exklusiva delar till fullständigt idiotiska så kallade ”start up’s” är några tusen procent lägre än för bara ett år sedan…
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En sak som tydligt märks i motorcykelvärlden - kanske inte för slutkunden, men i alla fall för folk som dagligen jobbar med motorcyklar - är att pengar inte längre är gratis sedan några månader tillbaka…Antalet förfrågningar om exklusiva delar till fullständigt idiotiska så kallade ”start up’s” är några tusen procent lägre än för bara ett år sedan…

Det är ju synd att inte pengar är gratis för en själv (om man skulle behöva låna) men jag har lite svårt att se något negativt med att idiotiska startups har svårt att få in stålar till sina dagsländor till projekt.

Tvärtom så sorteras kanske dom värsta idiotprojekten bort tidigt nu.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Gratis pengar, i kombination med inga eller måttliga kunskaper, överdriven entusiasm och en snudd på religiös tro på "sitt" projekt...

Inte bara fjädringsbranschen, utan även företag som sysslar med bromsar, fälgar, däck och andra klassiska "underleverantörskomponenter" har under de sista åren fått mängder med offertförfrågningar från helt okända elhojsföretag som tycker sig ha alldeles fantastiska ideer. Bara ett år senare har pengar helt plötsligt försetts med en relevant ränta, med följden att de flesta finansiärer har slutat strö pengar omkring sig och att de flesta av dessa "start up's" försvunnit lika fort som de dök upp...

Nu låter det väl i vanlig ordning som att man är elhojsskeptiker, men jag tror att detta kan vara precis vad elhojsbranschen behöver - ett "wake up call" och ett naturligt urval där mindre seriösa aktörer faller bort.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gratis pengar, i kombination med inga eller måttliga kunskaper, överdriven entusiasm och en snudd på religiös tro på "sitt" projekt..

Nu låter det väl i vanlig ordning som att man är elhojsskeptiker, men jag tror att detta kan vara precis vad elhojsbranschen behöver - ett "wake up call" och ett naturligt urval där mindre seriösa aktörer faller bort.

Alla brancher mår bra av ett stålbad ibland för att sålla bort dom värsta optimisterna
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Med nollräntor och hög inflation kan man ju nästan gå i vinst utan att sälja prylar. Det räcker att ha ett stort lager och i takt med inflationen ökar bokfört värde på varulager. Nu överdriver jag och jag tror ingen dragit det till sin spets så hårt men jag har ju sett hur inköpspriserna på mitt eget lilla varulager ökar samtidigt som jag får noll ränta på bankkontot. Några skulder har jag ju egentligen inte utöver att jag lånat ut egna pengar räntefritt till firman så firman tjänar ju egentligen pengar på att inköpspriset för varorna ökar.

I ett lite större perspektiv har det ju lönat sig bättre för Sveriges finansmän att investera i fastigheter som bara står än industrier som producerar någonting. Nu när räntan stigit så kommer den verkliga baksmällan på det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Gratis pengar, i kombination med inga eller måttliga kunskaper, överdriven entusiasm och en snudd på religiös tro på "sitt" projekt...

Inte bara fjädringsbranschen, utan även företag som sysslar med bromsar, fälgar, däck och andra klassiska "underleverantörskomponenter" har under de sista åren fått mängder med offertförfrågningar från helt okända elhojsföretag som tycker sig ha alldeles fantastiska ideer. Bara ett år senare har pengar helt plötsligt försetts med en relevant ränta, med följden att de flesta finansiärer har slutat strö pengar omkring sig och att de flesta av dessa "start up's" försvunnit lika fort som de dök upp...

Nu låter det väl i vanlig ordning som att man är elhojsskeptiker, men jag tror att detta kan vara precis vad elhojsbranschen behöver - ett "wake up call" och ett naturligt urval där mindre seriösa aktörer faller bort.

Helt klart skilja agnarna från vetet när tiderna är sämre.
Dock innebär det sällan att utvecklingen stannar eller går baklänges; snarare accelererar den och nödvändiga tekniksprång är inte ovanliga just i dessa tider.

Det blir absolut intressant att se vilka som kommer fram och vilka som slås ut och försvinner, precis som på bilsidan.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En inte helt rykande nyhet, men jag ser den inte återgiven här i tråden:

Cake behöver stålars. Snabbt!


Ytterborn har varnat att om Cake inte erhåller pengarna kan det titta på andra alternativ, inklusive en försäljning till ett värde långt under det egentliga värdet på bolaget.

Cake hade förra året en omsättning på 99 miljoner kronor, ett rörelseresultat på -263 miljoner kronor och ett kassaflöde från löpande verksamhet på -369 miljoner kronor.

 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
En inte helt rykande nyhet, men jag ser den inte återgiven här i tråden:

Cake behöver stålars. Snabbt!




När slutade det egentligen att fungera att man bygger saker och säljer med vinst? Är det bara så enkelt att grundarna är så ignoranta att de vill vara vd och grundare för ett företag som tillverkar motorcyklar främst till folk som inte gillar motorcyklar?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
När slutade det egentligen att fungera att man bygger saker och säljer med vinst? Är det bara så enkelt att grundarna är så ignoranta att de vill vara vd och grundare för ett företag som tillverkar motorcyklar främst till folk som inte gillar motorcyklar?
Elon byggde väl saker utan att sälja med vinst i många år?

Fast han är en så givmild och fin människa som hellre ger än tar.
Vi skulle ha fler arbetsgivare som var så genomvänliga! :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När slutade det egentligen att fungera att man bygger saker och säljer med vinst? Är det bara så enkelt att grundarna är så ignoranta att de vill vara vd och grundare för ett företag som tillverkar motorcyklar främst till folk som inte gillar motorcyklar?

Företagande har gått från långsiktigt gnetande med låga utgifter för att bygga framtid till att vara populistiska spektakel där man använder lånade pengar till att flyga in personalen med helikopter till hypefester där man konstant påpekar sin egen förträfflighet som mantra, i hopp om att det ska bli sant.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Cake behöver stålars. Snabbt!

Jag är mest förbluffad över hur man kan ha ett kassaflöde som är nästan fyra gånger större än ens omsättning...?

Annars kan man ju lugnt konstatera att Cake i synnerhet kan behöva ett brutalt uppvaknande. Hur vore det om man kunde anamma en så pass enkel grej som att bygga motorcyklar som inte gör att folk kräks av blotta åsynen...?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hade inte Cake en modell som hette/anspelade på Bukakke?

Någostans där satte dom ribban för hur serösa dom var.......
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top