Morris Mc
Moderator
- Gick med
- 14 Jan 2010
- Ort
- Malmö
- Hoj
- 1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Hej,
idag inleder jag min byggtråd, som förmodligen blir en av de långsammaste på SH. Projektet är att konvertera en Suzuki GSX-R 750, 1996 års modell till en Elektrisk GSX-R.
I grunden är det min sambo som vill ha hojen - hon tycker att jag är en tokstolle som kör en bensindriven Traja när jag hela tiden tjatar om att tävla med elhojar. Och hon vägrar att köra en bensinhoj ("när du (jag) redan bevisat att det går att köra fort på el").
Tanken är bygga en hyggligt snabb gathoj, inte en banhoj, till en budget som är rimlig för en privatperson.
Skälen till att det blev en GSX-R är flera. Att det är en hoj som har en viss status och en efterhängsen kult av ägare spelar in. Att ramen är bred som en pråm en annan, det lär gå att passa in en hel del batterier. Har valt en 96:a till skillnad från de flesta andra elprojekten som byggs på 93-94r (de har en väldigt praktisk ram för konvertering), mest efter erfarenheterna från teamets Mavizen (KTM RC8-chassi) där det visade sig att man mycket väl kan konvertera en hoj vars ram använder motorn som en strukturell del.
Annat som kan vara värt och nämna så här tidigt är att det nog blir ett långsamt projekt, och i två tydligt avgränsade delar:
1. Bygge till elhoj med tillfälliga batterier
2. När allt fungerar, och ekonomin finns, ombyggnation till "riktiga" batterier.
Då börjar vi!
Bilder publiceras här på SH med förklaringar, och på http://elgixxer.se utan förklaringar.
Donatorcykel:
idag inleder jag min byggtråd, som förmodligen blir en av de långsammaste på SH. Projektet är att konvertera en Suzuki GSX-R 750, 1996 års modell till en Elektrisk GSX-R.
I grunden är det min sambo som vill ha hojen - hon tycker att jag är en tokstolle som kör en bensindriven Traja när jag hela tiden tjatar om att tävla med elhojar. Och hon vägrar att köra en bensinhoj ("när du (jag) redan bevisat att det går att köra fort på el").
Tanken är bygga en hyggligt snabb gathoj, inte en banhoj, till en budget som är rimlig för en privatperson.
Skälen till att det blev en GSX-R är flera. Att det är en hoj som har en viss status och en efterhängsen kult av ägare spelar in. Att ramen är bred som en pråm en annan, det lär gå att passa in en hel del batterier. Har valt en 96:a till skillnad från de flesta andra elprojekten som byggs på 93-94r (de har en väldigt praktisk ram för konvertering), mest efter erfarenheterna från teamets Mavizen (KTM RC8-chassi) där det visade sig att man mycket väl kan konvertera en hoj vars ram använder motorn som en strukturell del.
Annat som kan vara värt och nämna så här tidigt är att det nog blir ett långsamt projekt, och i två tydligt avgränsade delar:
1. Bygge till elhoj med tillfälliga batterier
2. När allt fungerar, och ekonomin finns, ombyggnation till "riktiga" batterier.
Då börjar vi!
Bilder publiceras här på SH med förklaringar, och på http://elgixxer.se utan förklaringar.
Donatorcykel: