Elektrisk GSX-R - byggtråd

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Lite OT

Alla tillverkare av järnvägsfordon och spårvagnar har övergett likströmsmotorn för 20-25 år sedan, till förmån för 3 fas asynkronmotorer med frekvensomriktare även när matningsspänningen till fordonet är likström.
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Vi hade en Mavizen ttx02 (dubbla 95R) med i ttxgp 2010.
Som jag ser det så är kolen en svag punkt, dom blir gärna varma vilket resulterar i högre resistans och därmed förvärras värmeproblemet i en ond spiral. 2010 hade de flesta dubbla 95R och ALLA brände motorer. I finalen var det en hoj som sköt en plasmaboll ur ena motorn på målrakan, hade nog kunnat bli obekvämt för föraren om han hade haft foten ivägen.
Agni funkar nog bättre om man inte pressar dom men vi körde en bit under förväntad toppeffekt för att batterierna skulle räcka och det var ändå ständigt på gränsen.
Styr in så mycket luft du bara kan direkt mot kolen, ta upp hål i plastlocket som sitter ovanpå. Ska se om jag kan hitta några bilder från vår setup.

Aha, nu förstår jag. Tack för svaret. Agnis kol är verkligen tunna.

Zero körde tidiare med en tvångskyld Agni ,där en fläkt pressade in luft via bakkåpan. Jag har en Agni från en Zero med sådan kåpa, slang och och fläkt.
 
Last edited:

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Och där dog denna byggtråd. Har idag sålt iväg projektet till en en vänlig själ som ska restaurera en gixxer.
Själv ska jag fokusera på Speedster Cup.
Och försöka övertyga min arbetsgivare om det smarta i att ha en elhoj som utryckningsfordon för snabb service av våra laddstolpar...

/morris
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top