El-hoj på pallen mot bensinhojar

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Om motorn ska driva något och därigenom får motstånd så kommer magnetfältet att dö ut mycket snabbt om det inte tillförs energi.

Jag tror att han menar att strömmen i spolen av supraledare ska vara så stor att det är en primära energikällan. Energin som lagras i en spole är ju E = I²*L/2. Om strömmen kan vara oändligt hög i en supraledare går det ju i teorin att lagra oändligt med energi i en spole av supraledare. Det är en cool idé, tror jag, men i praktiken kommer det nog aldrig bli möjligt.
 

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jeppis/Finland
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
Tycker vi ska skippa allt detta men batterier som behöver laddas osv. När det finns bättre teknologi att använda redan.

"According to the Genepax, 1 liter of water keeps the car running for about an hour with a speed of 80 kilometers or 50 miles an hour."

Så jag ser ingen omöjlighet i att lätt trimma och förminska detta koncept och kunna uppnå samma prestanda som dagens sporthojar har.

Japanese Company Invents Water Fueled Car

[YOUTUBE-ID]tBm8ogwnpG0[/YOUTUBE-ID]​

Eller allvarligt, vad tycker ni?? Ska vi fortsätta och gräva fram lithium??

"Lithium from Chile costs around $1,400 per metric ton now," says Josh Green, a partner at Mohr Davidow Ventures, the lead investor in Simbol. "We will be meaningfully below that."
attachment.php
Chilean lithium mining workers extracting raw lithium ore

Chile obtains lithium through evaporation in salt pans. Mineral lithium obtained through mining costs around $4,500 a metric ton.
 

Bifogat

  • lithium-mining-solar-power.jpg
    lithium-mining-solar-power.jpg
    43.9 KB · Visningar: 274

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men detsamma borde ju då gälla för ett tåg eftersom ett tåg styrs av samma naturlagar som en MC, men uppenbarligen finns det vinster att hämta för ett tåg så då borde det finnas det även för en MC.

Jovisst ett tåg är större än en MC och går på ett spår så det kanske inte går av utrymmesskäl idag men..........

Om man tänker lite utanför lådan så kunde man tex

Ha supraledande spolar i statorn = mycket startkt magnetfält "utan" strömtillförsel. Sen har man permanentmagneter i rotorn = startkt växlande magnetfält utan strömåtgång. Sen styr man det hela "gasar" genom att vrida en "skärmhylsa" som ligger mellan stator och rotor som skapar en polaritetsförskjutning (gör så att det snurrar) och även styr interaktionen mellan magnetfälten (= fältstyrkan = kraften).

Polaritetsförskjutningen skulle då motsvara fasförskjutningen man åstadkommer i en enfas asynkronmotor med hjälp av startkondensatorn.

Det finns några stora principiella skillnader mellan tåg och motorcyklar.

Storlek och vikt som du säger. Att göra ett tåg lite större och lite tyngre gör inget om det sker för att minska energiförbrukningen.
Gör man en hoj större och tyngre så blir den svårsåld.

Ett tåg har väldigt låg energiförbrukning för varje fraktat kg jämfört med bilar och motorcyklar. Och man förflyttar väldigt stor massa i ett tågsätt jämfört med en motorcykel. Därför kan det vara lönsamt att försöka minimera även ganska små förluster.

Den tillämpning man pratat om i tågsammanhang är för magnetsvävartåg och då just i dom magneter som ska hålla tåget svävande ovanför banan. Det är således magneter som inte ska utföra något egentligt arbete utan endast ska upprätthålla ett statiskt tillstånd där tåget håller sig på rätt avstånd ovanför banan. Där har man i ett tungt tåg ganska stora strömmar och därigenom stora förluster trots den procentuellt låga procentandelen som utgör förluster.
Det är således lättare att räkna hem en satsning på dyrare teknik där än på en hoj.
Ett tåg förbrukar rätt stora mängder elström och det innebär att även en besparing på några enstaka procent ger märkbara skillnader.
Men inte ens på tåg så har supraledning kommit längre än till idéstadiet. Det är inga kommersiella tåg som går med supraledning i motorer eller lyftmagneter.

För ett tåg så är elkostnaden sett i ett livslängsperspektiv en väldigt stor del av totalkostnaden.
Köper du en elhoj så är istället inköpet den stora kostnaden. Att öka den för att göra en besparing på elkostnaden något som istället fördyrar hojåkandet och då får man inte sålt några hojar.

Ett X2000 förbrukar ca 12kWh/km. Ett tåg har en årlig körsträcka på 120 000 mil. Om man räknar med en livslängd på 20 år (vilket är konservativt då vi vet att det finns många tågset i drift som är äldre än så) så innebär det att tåget under sin livstid förbrukar 20 * 120 000 * 12 * 10 = 288 miljoner kWh.
Räknar man med en elkostnad på ca 1kr/kWh så innebär det att elen som ett X2000 drar under sin livstid kostar 288 miljoner kronor.
Om man kan spara in på 5% av det så medför det en besparing på 14,4 miljoner kr. Kostar det mindre än 14 miljoner att införa den energibesparande åtgärden så är den lönsam.

Gör du samma beräkning för en motorcykel så kommer du fram till att det inte får kosta särskilt många kronor att införa en energibesparande åtgärd innan den inte längre är lönsam.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
"According to the Genepax, 1 liter of water keeps the car running for about an hour with a speed of 80 kilometers or 50 miles an hour."
Den där länken är över två år gammal. Med tanke på att det där skulle lösa alla världens energiproblem i ett slag, så skulle varenda människa på jorden som gjort kontakt med civilisationen känna till teknologin som vår slutliga frälsning vid det här laget om det hade fungerat.

Överbevisa mig gärna. Eftersom det tycks strida mot rätt grundläggande fysikaliska lagar är beviskraven rätt höga.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det finns några stora principiella skillnader mellan tåg och motorcyklar.

Storlek och vikt som du säger. Att göra ett tåg lite större och lite tyngre gör inget om det sker för att minska energiförbrukningen.
Gör man en hoj större och tyngre så blir den svårsåld.

Ett tåg har väldigt låg energiförbrukning för varje fraktat kg jämfört med bilar och motorcyklar. Och man förflyttar väldigt stor massa i ett tågsätt jämfört med en motorcykel. Därför kan det vara lönsamt att försöka minimera även ganska små förluster.

Den tillämpning man pratat om i tågsammanhang är för magnetsvävartåg och då just i dom magneter som ska hålla tåget svävande ovanför banan. Det är således magneter som inte ska utföra något egentligt arbete utan endast ska upprätthålla ett statiskt tillstånd där tåget håller sig på rätt avstånd ovanför banan. Där har man i ett tungt tåg ganska stora strömmar och därigenom stora förluster trots den procentuellt låga procentandelen som utgör förluster.
Det är således lättare att räkna hem en satsning på dyrare teknik där än på en hoj.
Ett tåg förbrukar rätt stora mängder elström och det innebär att även en besparing på några enstaka procent ger märkbara skillnader.
Men inte ens på tåg så har supraledning kommit längre än till idéstadiet. Det är inga kommersiella tåg som går med supraledning i motorer eller lyftmagneter.

För ett tåg så är elkostnaden sett i ett livslängsperspektiv en väldigt stor del av totalkostnaden.
Köper du en elhoj så är istället inköpet den stora kostnaden. Att öka den för att göra en besparing på elkostnaden något som istället fördyrar hojåkandet och då får man inte sålt några hojar.

Ett X2000 förbrukar ca 12kWh/km. Ett tåg har en årlig körsträcka på 120 000 mil. Om man räknar med en livslängd på 20 år (vilket är konservativt då vi vet att det finns många tågset i drift som är äldre än så) så innebär det att tåget under sin livstid förbrukar 20 * 120 000 * 12 * 10 = 288 miljoner kWh.
Räknar man med en elkostnad på ca 1kr/kWh så innebär det att elen som ett X2000 drar under sin livstid kostar 288 miljoner kronor.
Om man kan spara in på 5% av det så medför det en besparing på 14,4 miljoner kr. Kostar det mindre än 14 miljoner att införa den energibesparande åtgärden så är den lönsam.

Gör du samma beräkning för en motorcykel så kommer du fram till att det inte får kosta särskilt många kronor att införa en energibesparande åtgärd innan den inte längre är lönsam.

Dom kan sväva och drivas framåt av magnetfält. Det funkar riktigt bra, jag har testat med neodymmagneter och spolar. Inte supraledande dock :)

Visst kan bli för dyrt, för tugnt, .... i dag.
 
Last edited:

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jeppis/Finland
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
Den där länken är över två år gammal. Med tanke på att det där skulle lösa alla världens energiproblem i ett slag, så skulle varenda människa på jorden som gjort kontakt med civilisationen känna till teknologin som vår slutliga frälsning vid det här laget om det hade fungerat.

Överbevisa mig gärna. Eftersom det tycks strida mot rätt grundläggande fysikaliska lagar är beviskraven rätt höga.

Det finns en uppfinnare som har en liknande lösning i philipinerna.
När han tog kontakt med deras president och försökte få fram teknologin var svaret han fick ett nej.
För landet har gjort avtal om att köpa in olja och annan energi under ett visst antal år.
Och detta avtal förbjuder andra energi lösningar som skulle kunna konkurera och bryta avtalet. Så det är inte så enkelt.

Hur menar du att det skulle strida mot några lagar?
Jag har faktiskt själv här nu en apparat som isåfall bryter mot dina lagar.
När jag nu lägger in säg 100watt så får jag ut 6 gånger mera energi ut ur den.

Om du vill ha riktigt bevis på att det verkligen går att få ut mera energi än vad man lägger in, så är det bara att kolla upp en vanlig luftvärmepump. Tror idag så är dom väl säkert upp i COP 7 om inte 8.
 

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Det finns en uppfinnare som har en liknande lösning i philipinerna.
När han tog kontakt med deras president och försökte få fram teknologin var svaret han fick ett nej.
För landet har gjort avtal om att köpa in olja och annan energi under ett visst antal år.
Och detta avtal förbjuder andra energi lösningar som skulle kunna konkurera och bryta avtalet. Så det är inte så enkelt.

Hur menar du att det skulle strida mot några lagar?
Jag har faktiskt själv här nu en apparat som isåfall bryter mot dina lagar.
När jag nu lägger in säg 100watt så får jag ut 6 gånger mera energi ut ur den.

Om du vill ha riktigt bevis på att det verkligen går att få ut mera energi än vad man lägger in, så är det bara att kolla upp en vanlig luftvärmepump. Tror idag så är dom väl säkert upp i COP 7 om inte 8.

En evighetsmaskin alltså :) eller kall fusion kanske... Googla på värmepump så får du se var energin kommer ifrån.
 

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jeppis/Finland
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
En evighetsmaskin alltså :) eller kall fusion kanske... Googla på värmepump så får du se var energin kommer ifrån.

Klart jag vet var energin kommer ifrån. Säger bara att konceptet bryter inte mot era lagar. Har du sett på solen? Bryter solen också mot lagen?
Om ni ska debatera om vad som går och inte går. Så försök googla själva lite på dessa olika teknologier. Och försök komma med något bättre sen än att det går inte för jag säger så, slut på diskussion argument... Eller därför går det inte.

Gå in på overunity.com först, och titta runt där.

Några tyskar som kör en generator. Detta är inte samma sak som Japanen!
[YOUTUBE-ID]cMlciNOyo_U[/YOUTUBE-ID]​
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Klart jag vet var energin kommer ifrån. Säger bara att konceptet bryter inte mot era lagar. Har du sett på solen? Bryter solen också mot lagen?
Om ni ska debatera om vad som går och inte går. Så försök googla själva lite på dessa olika teknologier. Och försök komma med något bättre sen än att det går inte för jag säger så, slut på diskussion argument... Eller därför går det inte.

Gå in på overunity.com först, och titta runt där.

Några tyskar som kör en generator. Detta är inte samma sak som Japanen!
[YOUTUBE-ID]cMlciNOyo_U[/YOUTUBE-ID]​

Problemet med vätgasspjälkning är att det åtgår precis lika mycket energi att spjälka gasen som det är i vätgasen som alstras. Så det är helt omöjligt att det där inte är en bluff.

HHO-/Hydrogen-folket på YT verkar bestå av två läger. Dels de som skolkade på kemin och uppriktigt tror på sina hemgjorda installationer i främst sina bilar, dels trollen som lurar de förstnämda med "YT-bevis" och som sedan tjänar pengar på att sälja How to build-ritningar på "overunity"-konstruktioner som ska drivas med "fri energi" och andra skumma ting.

Lite som skaran engagerade i mönster i sädesfält.
Ena halvan tror på budskap från outer space och den andra halvan tillverkar mönstren på nätterna.


Men det här måste ju vara rejält OT i Race-forumet.
 
Last edited:

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jeppis/Finland
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
Problemet med vätgasspjälkning är att det åtgår precis lika mycket energi att spjälka gasen som det är i vätgasen som alstras. Så det är helt omöjligt att det där inte är en bluff.

HHO-folket på YT verkar bestå av två läger. Dels de som uppriktiogt tror på sina hemgjorda installationer i främst sina bilen, dels trollen som lurar de förstnämda med "bevis".

Lite som skaran engagerade i solcirklar.
Några tror på budskap från outer space och de andra tillverkar solcirklarna på nätterna.


Men det här måste ju vara rejält OT i Race-forumet.

Haha ursäkta att jag skrattar men där kom det. "Det går inte för att jag säger så".

Men då var det väl slut på denna diskussion då, det går inte. Jag kommer inte att svara på flera frågor.
Fast det var ju inga frågor som ställdes heller. Bara det går inte för jag säger det så argument..

Är det något så ta det via PM. Nu återgår vi till tråden, och så fortsätter vi gräva fram lithium...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag tror att han menar att strömmen i spolen av supraledare ska vara så stor att det är en primära energikällan. Energin som lagras i en spole är ju E = I²*L/2. Om strömmen kan vara oändligt hög i en supraledare går det ju i teorin att lagra oändligt med energi i en spole av supraledare. Det är en cool idé, tror jag, men i praktiken kommer det nog aldrig bli möjligt.

Tjohoo,en till som tänkt lite utanför det vanliga !

Ja ungefär så går mina funderingar. Man skulle kunna ha ett mycke mindre batteri och istället tanka flytande luft. Utsläppen från fordonet skulle vara luft.

Lite som att köra på vätgas. Huvudsakliga utsläppet blir vatten.

Självklart måste man producera flytande luft/vätgas någonstans men det kan antagligen göras effektivt och miljövänligt i någon sol, vind, kärkrafts, vattenkrafts anläggning.

Fördelar vi sidan om utsläppen är ju att man i princip skulle kunna behålla "bränsle" hanteringen vi har byggt upp och dessutom slippa miljöproblemen med att hantera alla batterier som pajar.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Haha ursäkta att jag skrattar men där kom det. "Det går inte för att jag säger så".

Men då var det väl slut på denna diskussion då, det går inte. Jag kommer inte att svara på flera frågor.
Fast det var ju inga frågor som ställdes heller. Bara det går inte för jag säger det så argument..

Är det något så ta det via PM. Nu återgår vi till tråden, och så fortsätter vi gräva fram lithium...

Riktigt så är inte Jörgens argument. Överskottsenergin som skapas måste tas någonstans ifrån. Alla hittills framtagna maskiner som blivigt något har först påvisats teoretiskt och sen verifierats praktiskt. Alla som hittills misslyckats har först visats praktiskt och sen havererat vid en teoretisk verifiering. Dessa självspjälkningsmaskiner måste nog tyvärr hänföras till den senare kategorin.

Det skall bli väldigt spännande att se under vilken kategori den senaste kallfussions apparaten (framtagen av två italienare) hamnar. Historien är full av halvgalna uppfinnare, en del har haft rätt.

Den enda "evighets" maskinsprincip som jag känner till hittills som tål att tänka på är när enda drivkällan är en permanentmagnet. Som jag skrivit tidigre är ju i detta fall definitionen på "evig" respektive "permanent" av avgörande betydelse.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns en uppfinnare som har en liknande lösning i philipinerna.
När han tog kontakt med deras president och försökte få fram teknologin var svaret han fick ett nej.
För landet har gjort avtal om att köpa in olja och annan energi under ett visst antal år.
Och detta avtal förbjuder andra energi lösningar som skulle kunna konkurera och bryta avtalet. Så det är inte så enkelt.

Hur menar du att det skulle strida mot några lagar?
Jag har faktiskt själv här nu en apparat som isåfall bryter mot dina lagar.
När jag nu lägger in säg 100watt så får jag ut 6 gånger mera energi ut ur den.

Om du vill ha riktigt bevis på att det verkligen går att få ut mera energi än vad man lägger in, så är det bara att kolla upp en vanlig luftvärmepump. Tror idag så är dom väl säkert upp i COP 7 om inte 8.

Jo. Det strider mot lagar. Närmare bestämt naturlagarna.
Termodynamikens första huvudsats är att "Energi kan varken skapas eller förstöras. Den kan bara byta form"
Den andra huvudsatsen lyder "Det är omöjligt att konstruera en kretsprocess där värmeenergi absorberas från en reservoar och lika stor mängd energi produceras i form av mekaniskt arbete."
Eller förenklat "Värme flödar aldrig av sig själv från en kallare kropp till en varmare." vilken är Kelvin-Plancks formulering.

Dom två lagar är postulat inom fysiken.

Vad det betyder är att du kan aldrig få ut mer energi än du stoppar in i ett system.
Din värmepump kan aldrig avge en större mängd energi i form av värme än den totala mängden energi som stoppas in i värmepumpen.

Visst. Om du har en värmepump med en COP på 6 så innebär det att om du stoppar in 1kWh el så får du ut 6kWh värme. Men du får inte glömma att du samtidigt stoppat in 5 kWh värmeenergi som du tagit från marken (eller luften eller vad det nu är för typ av värmepump du använder dig av.)

Om den där Fillipinaren som du pratar om verkligen har uppfunnit det du påstår så hade han garanterat gått via vanliga forskarkanaler och då hade han garanterat suttit med ett nobelpris vid det här laget.
Detta eftersom en sådan uppfinning faktiskt bryter mot det första postulatet och således vore det ett fantastiskt genombrott som totalt skulle förändra hela forskarvärldens syn på fysik och energi.

Dessutom finns det inte en chans att någon enda regering i världen skulle stoppa en sådan uppfinning. Skulle någon komma på hur man kunde producera energi så skulle vilken regering som helst hoppa som galningar för att kunna dra det vidare. Dom ekonomiska möjligheterna med att vara det land där någon lyckats patentera och lansera en sådan uppfinning är långt mycket större än något skadestånd man någonsin kan tänka sig.
Man skulle helt enkelt vara så långt före alla andra att det skulle löna sig att bryta vilket avtal som helst.
 

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jeppis/Finland
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
Ja ni förklarar så bra varför det inte går. Och försöker få mig att förstå bättre... Kan ni vara snälla ta och läsa vad jag skrev tidigare. Jag för ingen vidare debatt om detta nu i tråden. Det är onödigt att hålla på med dessa egna argumenten fram och tillbaka. Jörgen har rätt det hör inte till racingforumet.

Men jag säger en sak. Klart att Fillipinaren gick via alla möjliga kanaler, men om man lever i ett samhälle där det är förbjudet så vad ska man göra. Det finns 1000tals patent på olika lösningar reda, ni kan studera dem själva www.google.com/patents. Och problemet är att det skulle inte gå att skatta dessa maskiner. Ta tex Bob Kostoffs maskin http://www.youtube.com/watch?v=CEyiflP9U74 som fungerar med hjälp av tyngdkraften. Inte skulle det gå att skatta tyngdkraften. Och det skulle också göra att folk inte mera var beroende av samhället.
Om det är något ta det via PM. Ni kan också regga er på overunity.com jag finns där..

bränslecell bil 0-100km/h på 6sec och toppar 200km/h
[YOUTUBE-ID]YLwJ8T7kWvY[/YOUTUBE-ID]​
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top