El-hoj på pallen mot bensinhojar

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Tjo, trevligt ämne!

Med all respekt så har jag laddat mina batterier 100% på 20min..... så vad menar du:va

Inte direkt menat mot dig nu Vasa då det finns många som spekulerar vilt här. Du kanske har koll och andra också men jag ser så många gissningar...


Nu är vi inne på ett spännande område ju!
Jaha... Och när slutade man prata om att ladda antal c?

Dvs hur många gånger kan du ladda din kapacitet.
"bra" batterier idag LiFe som LiPo (fast LiFe brukar vara vassare i detta avseendet) brukar klara 2c. (och i vissa fall lite till)

Dvs laddas 2 ggr sin kapacitet. Dock brukar det inte gå när man har 90% kvar till fullt på en del. (dels för temperaturen)

Detta innebär ca 40minuter i verkligheten om man skall generalisera. dvs 2*c upp till 90% = 30min
Sista 10% ca 10min till.

En del batterier idag går att ladda ända upp till 6c!!!! Dock tar det en del på livslängd. Så visst Vasa kan du ladda från botten till topp på 20 minuter men eftersom dina 123 ackar är specade till 2c med stor sannolikhet, så pressar du dem lite såvida du inte har en bra balanserare och tempövervakning. Bara så du vet.

Förövrigt kan jag avslöja att det forskas för fullt på batterier och bränsleceller. Bland annat på nano nivå vilket är riktigt häftigt. Varit själv på studiebesök och det var 3 slussar med olika klädesplagg och skydd innan man fick komma in till godsakerna.

Ett exempel från annat forum:

25c står för 25 'gånger' (C) Kapaciteten, dvs 25 x 5800mah = 25 x 5.8ah = 145A och betyder det är ström som acken klarar att belastas med.

Lika så kan man ex säga att en ack man laddas med ex 2C, som i ditt fall skulle bli 11.6A.

Wikipedia, där står: "Coulomb (C), är SI-enheten för elektrisk laddning och definieras utifrån ampere. 1 coloumb är laddningen som under 1 sekund passerar genom en ledare där strömstyrkan är 1 ampere. Det motsvarar ungefär laddningen av 6,24·(10 upphöjt till 18) elektroner".

______________________________________________

En ottomotor har förövrigt ca 30% verkningsgrad.
Och en 3-fas elmotor av den typen vi pratar om i det här fallet har ca 90% verkningsgrad som tidigare nämnts.

Så räkna ca 3 gånger. Även om drivlinan KAN se väldigt annorlunda ut på en elektrisk lösning.

Varje elmotor är unik och kan stämmas av för att ha bäst verkningsgrad vid ett visst varvtal eller belastning för att svara på en annan fråga tidigare i tråden. Kan i viss mån ställas med omvandlaren genom att tända olika tidigt. Lite som att ställa tändingen på en otto fast live hela tiden efter vad du programmerar den till.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Skulle man inte kunna avsevärt minska strömförbrukningen med "supraledare" i elmotorn. Halvknepigt för landsväg men
för racing vore det kanske möjligt.

Tex materialet HgBa2Ca2Cu3O8 är supraledande vid så höga temperaturer som − 143 °C (130 °K) vid atmosfärstryck. Flytande kväve som är ganska billigt håller 77 °K.

När man väl fått igång magnetfältet med supraledare så bibehålls magnetfältet utan strömtillförsel, så länge supraledning uppehålls.
 
Last edited:

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Inte direkt menat mot dig nu Vasa då det finns många som spekulerar vilt här. Du kanske har koll och andra också men jag ser så många gissningar...


Nu är vi inne på ett spännande område ju!
Jaha... Och när slutade man prata om att ladda antal c?

Dvs hur många gånger kan du ladda din kapacitet.
"bra" batterier idag LiFe som LiPo (fast LiFe brukar vara vassare i detta avseendet) brukar klara 2c. (och i vissa fall lite till)

Dvs laddas 2 ggr sin kapacitet. Dock brukar det inte gå när man har 90% kvar till fullt på en del. (dels för temperaturen)

Detta innebär ca 40minuter i verkligheten om man skall generalisera. dvs 2*c upp till 90% = 30min
Sista 10% ca 10min till.

En del batterier idag går att ladda ända upp till 6c!!!! Dock tar det en del på livslängd. Så visst Vasa kan du ladda från botten till topp på 20 minuter men eftersom dina 123 ackar är specade till 2c med stor sannolikhet, så pressar du dem lite såvida du inte har en bra balanserare och tempövervakning. Bara så du vet.

Förövrigt kan jag avslöja att det forskas för fullt på batterier och bränsleceller. Bland annat på nano nivå vilket är riktigt häftigt. Varit själv på studiebesök och det var 3 slussar med olika klädesplagg och skydd innan man fick komma in till godsakerna.

Ett exempel från annat forum:

25c står för 25 'gånger' (C) Kapaciteten, dvs 25 x 5800mah = 25 x 5.8ah = 145A och betyder det är ström som acken klarar att belastas med.

Lika så kan man ex säga att en ack man laddas med ex 2C, som i ditt fall skulle bli 11.6A.

Wikipedia, där står: "Coulomb (C), är SI-enheten för elektrisk laddning och definieras utifrån ampere. 1 coloumb är laddningen som under 1 sekund passerar genom en ledare där strömstyrkan är 1 ampere. Det motsvarar ungefär laddningen av 6,24·(10 upphöjt till 18) elektroner".

______________________________________________

En ottomotor har förövrigt ca 30% verkningsgrad.
Och en 3-fas elmotor av den typen vi pratar om i det här fallet har ca 90% verkningsgrad som tidigare nämnts.

Så räkna ca 3 gånger. Även om drivlinan KAN se väldigt annorlunda ut på en elektrisk lösning.

Varje elmotor är unik och kan stämmas av för att ha bäst verkningsgrad vid ett visst varvtal eller belastning för att svara på en annan fråga tidigare i tråden. Kan i viss mån ställas med omvandlaren genom att tända olika tidigt. Lite som att ställa tändingen på en otto fast live hela tiden efter vad du programmerar den till.

Jag har på grund av mitt arbete medverkat vid en del utvecklingsarbete med elfordon, så jag kan säga att du har fel om laddtider och du kan inte blanda äpplen och päron... lipo kontra life batterier..... själva poängen med life batterier (som startbatterier i mitt fall) är att dom är i det närmaste helt värmeokänsliga och kan laddas ur med 30C enligt spec. och 60C om man gör avkall på livslängd.

klippt från spec A123 life
"FAST CHARGE - LiFePO3 A123 cells can be safely charged at rates up to 4.3C. That means that charging can be accomplished in ass little as 15 minutes. A LiPo pack takes more than twies that long, at best."

Jag har bara testat 20min laddning på mina egna batterier.:)
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag har på grund av mitt arbete medverkat vid en del utvecklingsarbete med elfordon, så jag kan säga att du har fel om laddtider och du kan inte blanda äpplen och päron... lipo kontra life batterier.....

klippt från spec A123 life
"FAST CHARGE - LiFePO3 A123 cells can be safely charged at rates up to 4.3C. That meansi that charging can be accomplished in ass little as 15 minutes. A LiPo pack takes more than twies that long, at best."

Jag har bara testat 20min laddning på mina egna batterier.:)

det var inte min mening att blanda life o lipo.
2c har de motsvarande life cellerna jag haft varit på. de finns ju dem som klarar 6c med..
laddar du balanserat?

BTW fel hade jag väl inte om laddtider utan bara om mitt antagande om specen på dina batterier.

kul då verkar vi ha liknande bakgrund.
 
Last edited:

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
det var inte min mening att blanda life o lipo.
2c har de motsvarande life cellerna jag haft varit på. de finns ju dem som klarar 6c med.
laddar du balanserat?

nej det behöver man inte... om man undviker att låta dom stå urladdade:)
jag har hört folk som lyckats ladda dessa med 7C men då endast enstaka lösa celler... inget att rekomendera om man vill att dom skall fortsätta vara laddbara:D
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
nej det behöver man inte... om man undviker att låta dom stå urladdade:)

blir diffar annars med även om det i många fall är tolererbart. inte fel att stabilisera dem ibland eller vart fall kontrollera. men utvecklingen går ju framåt. allt större precision och mindre individuella skillnader.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
blir diffar annars med även om det i många fall är tolererbart. inte fel att stabilisera dem ibland eller vart fall kontrollera. men utvecklingen går ju framåt. allt större precision och mindre individuella skillnader.

Problem blir det bara om man djupurladdar dom då cellerna inte gillar att gå för lågt, inget igentligt egenvärde att dom ligger exakt lika, det brukar diffa rätt lite dom få gånger jag balanserar. man kan ladda dom till 14,5V med vanlig billaddare... blir bra snurr i startmotorn:)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
nej det behöver man inte... om man undviker att låta dom stå urladdade:)
jag har hört folk som lyckats ladda dessa med 7C men då endast enstaka lösa celler... inget att rekomendera om man vill att dom skall fortsätta vara laddbara:D

Jag skulle vilja påstå att man måste balanseringsladda om man djupurladdar batteriet repetitivt, om man använder det som startbatteri lär man nog sällan ladda ur det till djupurladdat skick, och dom få gånger man gör det kan man snabbladda utan balanseringsfas.

Men mina erfarenheter kommer från modellflyget där man oftast flyger till inställt "cut off" sedan vänder man ner mot landning och eventuellt kör man motorn lite under landning.
DVS batteriet är helt tömt (ner till säkert läge)
Där balanserar man alltid, vid varje laddning, men så pass små accar balanseras på ett par minuter.
(är inte accarna helt tömda så tömmer laddaren dom innan den påbörjar laddning)

Dom senaste tio åren har Li tekniken tagit gigantiska utvecklingskliv, men inte riktigt tillräckligt för sådana här applikationer, man har trott att utvecklingen skulle stagnera ett tag nu, men nyliga rön gör att vi kanske kan få en liknande utvecklingstakt i ett par år till.

(jag tänker då på nanoteknoligi samt ett nyligt rön om att man kunde genmodifiera ett tobaksvirus som kunde öka effektiviteten i Li batterier)

Man brukar säga att USA bara krigar i länder som har olja, men gissa vad Afghanistan har gott om...
Det förkortas Li...
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Man brukar säga att USA bara krigar i länder som har olja, men gissa vad Afghanistan har gott om...
Det förkortas Li...

Nu skulle ju USA behöva gratis olja från Irak i århundranden för att gå plus på kriget..

Det i Afghanistan var väl dessutom inte ekonomiskt försvarbart att utvinna?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Med all respekt vasa, Josef kan en del om elhojar :)

Jag kan pinsamt lite faktiskt, tar in expertis på varje delområde vartefter det behövs och försöker hålla ihop helheten. Just snabbladdning har jag inte satt mig in i allt för mycket eftersom det inte är särskilt viktigt med tanke på strömförsörjningen vid banorna.
Redan nu är det svårt på många ställen trots att vi bara varit 13 cyklar på gridden som mest.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
"FAST CHARGE - LiFePO3 A123 cells can be safely charged at rates up to 4.3C. That means that charging can be accomplished in ass little as 15 minutes. A LiPo pack takes more than twies that long, at best."

Den där reklamtexten jämför dåtidens LiPo med (på den tiden) helt nyutvecklad LiFe. Modern LiPo kan laddas med 10C, vilket betyder att det kan laddas fullt på 6 minuter.
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14611

10C laddning med batteripack på 7,5kWh kräver 75kW ur väggen, så det kommer ju kräva rejäla uppgraderingar av elcentralen på banorna om det ska kunna bli verklighet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tur att inte racedistansen anges i kronor då :)

En liter bensin innehåller ungefär energimängden 32Mj (Miljoner Joule).
En Kilowatttimme är samma sak som 3'600'000 joule, eller 3,6 Mj.
En liter bensin innehåller således energimängden 32/3,6 = 8,9 KWh.

Givet att verkningsgraden på en bensinmotor är ungefär 30% och på en elmotor ca 90% skulle en elhoj behöva ungefär 3KWh per liter bensin för bensinhojen. Fyra liter bensin för bensinhojen i ditt exempel ger att elhojen skulle behöva 12KWh. Om det ska laddas på en timme kräver det en effekt på 12KW, dvs en säkring på ca 50A.

Så, såga mig nu. Har jag otur när jag tänker?

Edit: Din approximation av 4 liter bensin för 6 varv låter i överkant (svenska banor med 2-4 km/varv), men jag kanske gasar för lite.

Varför ska man ladda på en timme?

Nja. Du tänker lite fel. Det är inte bara elmotorns verknignsgrad du måste tänka på i en elhoj.
Dels har inte laddaren 100% verkningsgrad och dels så får du inte ut 100% av det du stoppar in i batteriet.

Bra laddare kan ha en verknignsgrad på ca 90-95%.
Ett bra batteri kan du få ut ca 80% av energin du stoppar in. Resten blir till värme pga inre motstånd.
En elmotor har ca 90-95% verkningsgrad.

Lägger man ihop det så får du kanske en total verkningsgrad på elhojen inklusive laddaren på ca 65%

Det är ju fortfarande mer än dubbelt så bra som en bensinmotor så man behöver ju i vart fall inte 9KWh per liter bensin men mycket under 4,5 ska man nog inte räkna med om man vill ha likvärdig räckvidd.

Om du räknar på 90% så har motorn 100% och drivlinan med kedja etc 10% i effektförlust?

Drivlina med kedja har effektförlust på en bensinhoj också så den kan du bortse ifrån om du bara jämför alternativen.
Dock blir det i så fall till bensinhojens fördel.
Drivlinan med växellåda mm har större effektförlust på en bensinhoj eftersom en elhoj inte behöver någon växellåda.

Vid vilket varv drar en elmotor mest/minst?

Tänker på att det mest verkar vara automater :va



Jag gjorde nog en tankevurpa :D

Det är inte automat. Det är ingen växellåda alls.
Det behövs inte med elmotorer.
Dom ger fullt vrid från början och sen drar dom hela vägen till dom inte orkar varva mer.

En elmotor drar så vitt jag vet ström utefter hur fort den roterar kontra hur fort du sagt åt den att rotera.

En elmotor som går väldigt tungt går nästan med kortslutningsström och då drar den ström som fan.

ändrade lite så jag hoppas att de stämmer lite bättre med verkligheten
6 varv - ca 4 liter soppa
4 liter soppa - 52 spänn
4 liter soppa motsvarar ca 40kwh
52 spänn får man 52 kWh för
Så om man skall kunna ladda dom på en timme så gäller det alltså att trycka i 12 kWh ( en bensinmotor har en verkningsgrad på ca 30%)

En 10A säkring pallar 2,2 kW.
Luffen behöver då 5,5h på sig att ladda i 10A uttaget
eller ett 55A 230voltsuttag
eller ett 16A 3 fasuttag och nån minut extra

Nu får någon rätta mig för jag lyckas alltid blanda ihop enheter



antingen har vi lika fel eller lika rätt:gnissla

Nej. För att få ut samma körsträcka (och energi på bakhjulet) så kommer du att förbruka nästan 20KWh ur elnätet.
En bensinmotor har en verkningsgrad på ca 30%
En elmotor har 90-95% men du förlorar energi i laddaren och i batterierna också så den totala verkningsgraden från elnätet till drevet blir 65-70% för en elhoj med dagens laddare och batterier.
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top