-Anders-
Teamchef
antingen har vi lika fel eller lika rätt
Oavsett vilket tycker jag att din/er beräkningsomväg över valuta för olika energislag, när ni räknar energi, är intressant
antingen har vi lika fel eller lika rätt
Med all respekt vasa, Josef kan en del om elhojarmina lifepo A123 celler har inget problem med det.... tro inte allt du läser
Oavsett vilket tycker jag att din/er beräkningsomväg över valuta för olika energislag, när ni räknar energi, är intressant
Med all respekt vasa, Josef kan en del om elhojar
Då är du tillbaka hos problemet med låg verkningsgrad.Kan man inte tjöra med bränslecell?
Då är du tillbaka hos problemet med låg verkningsgrad.
Med all respekt så har jag laddat mina batterier 100% på 20min..... så vad menar du
Inte direkt menat mot dig nu Vasa då det finns många som spekulerar vilt här. Du kanske har koll och andra också men jag ser så många gissningar...
Nu är vi inne på ett spännande område ju!
Jaha... Och när slutade man prata om att ladda antal c?
Dvs hur många gånger kan du ladda din kapacitet.
"bra" batterier idag LiFe som LiPo (fast LiFe brukar vara vassare i detta avseendet) brukar klara 2c. (och i vissa fall lite till)
Dvs laddas 2 ggr sin kapacitet. Dock brukar det inte gå när man har 90% kvar till fullt på en del. (dels för temperaturen)
Detta innebär ca 40minuter i verkligheten om man skall generalisera. dvs 2*c upp till 90% = 30min
Sista 10% ca 10min till.
En del batterier idag går att ladda ända upp till 6c!!!! Dock tar det en del på livslängd. Så visst Vasa kan du ladda från botten till topp på 20 minuter men eftersom dina 123 ackar är specade till 2c med stor sannolikhet, så pressar du dem lite såvida du inte har en bra balanserare och tempövervakning. Bara så du vet.
Förövrigt kan jag avslöja att det forskas för fullt på batterier och bränsleceller. Bland annat på nano nivå vilket är riktigt häftigt. Varit själv på studiebesök och det var 3 slussar med olika klädesplagg och skydd innan man fick komma in till godsakerna.
Ett exempel från annat forum:
25c står för 25 'gånger' (C) Kapaciteten, dvs 25 x 5800mah = 25 x 5.8ah = 145A och betyder det är ström som acken klarar att belastas med.
Lika så kan man ex säga att en ack man laddas med ex 2C, som i ditt fall skulle bli 11.6A.
Wikipedia, där står: "Coulomb (C), är SI-enheten för elektrisk laddning och definieras utifrån ampere. 1 coloumb är laddningen som under 1 sekund passerar genom en ledare där strömstyrkan är 1 ampere. Det motsvarar ungefär laddningen av 6,24·(10 upphöjt till 18) elektroner".
______________________________________________
En ottomotor har förövrigt ca 30% verkningsgrad.
Och en 3-fas elmotor av den typen vi pratar om i det här fallet har ca 90% verkningsgrad som tidigare nämnts.
Så räkna ca 3 gånger. Även om drivlinan KAN se väldigt annorlunda ut på en elektrisk lösning.
Varje elmotor är unik och kan stämmas av för att ha bäst verkningsgrad vid ett visst varvtal eller belastning för att svara på en annan fråga tidigare i tråden. Kan i viss mån ställas med omvandlaren genom att tända olika tidigt. Lite som att ställa tändingen på en otto fast live hela tiden efter vad du programmerar den till.
Jag har på grund av mitt arbete medverkat vid en del utvecklingsarbete med elfordon, så jag kan säga att du har fel om laddtider och du kan inte blanda äpplen och päron... lipo kontra life batterier.....
klippt från spec A123 life
"FAST CHARGE - LiFePO3 A123 cells can be safely charged at rates up to 4.3C. That meansi that charging can be accomplished in ass little as 15 minutes. A LiPo pack takes more than twies that long, at best."
Jag har bara testat 20min laddning på mina egna batterier.
det var inte min mening att blanda life o lipo.
2c har de motsvarande life cellerna jag haft varit på. de finns ju dem som klarar 6c med.
laddar du balanserat?
nej det behöver man inte... om man undviker att låta dom stå urladdade
blir diffar annars med även om det i många fall är tolererbart. inte fel att stabilisera dem ibland eller vart fall kontrollera. men utvecklingen går ju framåt. allt större precision och mindre individuella skillnader.
nej det behöver man inte... om man undviker att låta dom stå urladdade
jag har hört folk som lyckats ladda dessa med 7C men då endast enstaka lösa celler... inget att rekomendera om man vill att dom skall fortsätta vara laddbara
Man brukar säga att USA bara krigar i länder som har olja, men gissa vad Afghanistan har gott om...
Det förkortas Li...
Med all respekt vasa, Josef kan en del om elhojar
...charging can be accomplished in ass...
"FAST CHARGE - LiFePO3 A123 cells can be safely charged at rates up to 4.3C. That means that charging can be accomplished in ass little as 15 minutes. A LiPo pack takes more than twies that long, at best."
Tur att inte racedistansen anges i kronor då
En liter bensin innehåller ungefär energimängden 32Mj (Miljoner Joule).
En Kilowatttimme är samma sak som 3'600'000 joule, eller 3,6 Mj.
En liter bensin innehåller således energimängden 32/3,6 = 8,9 KWh.
Givet att verkningsgraden på en bensinmotor är ungefär 30% och på en elmotor ca 90% skulle en elhoj behöva ungefär 3KWh per liter bensin för bensinhojen. Fyra liter bensin för bensinhojen i ditt exempel ger att elhojen skulle behöva 12KWh. Om det ska laddas på en timme kräver det en effekt på 12KW, dvs en säkring på ca 50A.
Så, såga mig nu. Har jag otur när jag tänker?
Edit: Din approximation av 4 liter bensin för 6 varv låter i överkant (svenska banor med 2-4 km/varv), men jag kanske gasar för lite.
Varför ska man ladda på en timme?
Om du räknar på 90% så har motorn 100% och drivlinan med kedja etc 10% i effektförlust?
Vid vilket varv drar en elmotor mest/minst?
Tänker på att det mest verkar vara automater
Jag gjorde nog en tankevurpa
ändrade lite så jag hoppas att de stämmer lite bättre med verkligheten
6 varv - ca 4 liter soppa
4 liter soppa - 52 spänn
4 liter soppa motsvarar ca 40kwh
52 spänn får man 52 kWh för
Så om man skall kunna ladda dom på en timme så gäller det alltså att trycka i 12 kWh ( en bensinmotor har en verkningsgrad på ca 30%)
En 10A säkring pallar 2,2 kW.
Luffen behöver då 5,5h på sig att ladda i 10A uttaget
eller ett 55A 230voltsuttag
eller ett 16A 3 fasuttag och nån minut extra
Nu får någon rätta mig för jag lyckas alltid blanda ihop enheter
antingen har vi lika fel eller lika rätt
Lunchhälsning från Merzouga!
Bästa ökenguiden, Jordi Arc... |
|
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat
Screenshot Biljettförsäl... |
|
Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024
Nu är ägare av Husqvarna No... |
|
Peter kör nya Svartpilen 801
Bara några kilometer från a... |