Dyktråden!

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Uddevalla
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Kul med en dyktråd! :)
Tog ow+aow -95, slutat logga så vet inte riktigt hur många dyk längre. Efter jag köpte undervattenshus till kameran så kändes de inte lika kul att logga, allt finns på bild iaf. :)


Dyker nikel också eller? Hälsa han från mig ;)

Vilka härliga bilder! Nu vet jag vad jag har att se fram emot!!! :)

Nikel har inte dykcert, men jag tror att han är lite sugen på att ta... :)

Ska man dyka på Koh Tao får man passa sig för "Trigger fish", då dykare som spelar in filmer provocerar Trigger fish att anfalla, bara för att få en snygg film, så händer det att de attackerar även när de inte ska. När vi var nere var det en instruktör som fick sy 28 stygn i ansiktet efter han blev biten =/

Ja, ibland så lägger sig människan i lite för mycket... Jag ser det som att vi är gäster där nere. Dumt att störa den naturliga balansen!

Högsta utbildning Divemaster (jobbar dock inte med det längre, roligare att få dyka själv)
Har dykt Sverige, Norge, Indonesien, Thailand, Egypten, i Februari åker vi till Florida/mexico i en månad och blandar lite nöjespark med hajdykningar och lite grottdykning (Y).

De bästa dyket jag gjort hittills är nog i Egypten där det kom en flock med delfiner som var väldigt närgångna. Annars är nog Lembeh (indonesien) De bästa dykstället. Helt jävla otroliga fiskar som du knappt kan se någon annan stans. Är man på ytan kan man verkligen tror att man är på en soptipp (fast på boendet var det otroligt vackert) men när man kommer ner är det bara helt underbart. Annars tycker jag vakdyk är de mest intressanta dyken så nästa år kommer det att bli teknisk utbildning och sen en ålandresa.

Låter fantastiskt!! Vilken typ av haj har du dykt med? :)
 

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Uddevalla
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Tack för alla svar! Tycker att det är fantastiskt roligt att få ta del av vad ni har upplevt! :) Nu vet jag vad som väntar mig, som sagt!! :D

Någon som dykt på natten? Vi ska visst göra det på AOWkursen :)
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Vad har ni för kameror är ni tar bilder undr vatten? Jag köpte en gopro hero hd2 med undervattenshuset, bilderna blev sådär, flmerna blev bra förutom att det är ett ävla biljud från strömmar, luft från regulatorn etc.

Har en nikon d3100 men dyrt med undervattenshus till den och jävligt otympligt att ha med sig...
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Vilka härliga bilder! Nu vet jag vad jag har att se fram emot!!! :)

Nikel har inte dykcert, men jag tror att han är lite sugen på att ta... :)

Se till så han tar cert också så skall jag visa lite bra dykställen i Gullmarn. :)
Vart går du kursen btw? I U-A eller Lysekil?

PS
Har massa dykbilder på min FB, be nikel gå in där om du vill se fler. Är från Västkusten, Röda havet och Malta.

Vad har ni för kameror är ni tar bilder undr vatten? Jag köpte en gopro hero hd2 med undervattenshuset, bilderna blev sådär, flmerna blev bra förutom att det är ett ävla biljud från strömmar, luft från regulatorn etc.

Har en nikon d3100 men dyrt med undervattenshus till den och jävligt otympligt att ha med sig...

Jag har en Canon G12. Går att få lite brusreducering på den vilket är bra även när jag har kameran på hojen, för att få ned brus från fartvinden. :)
Kan tillägga att en extern UV-blixt är att rekommendera också. Har det inte själv men skall nog investera i det i vinter. Resultatet med det är riktigt grymt!
 
Last edited:

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Uddevalla
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Se till så han tar cert också så skall jag visa lite bra dykställen i Gullmarn. :)
Vart går du kursen btw? I U-A eller Lysekil?

PS
Har massa dykbilder på min FB, be nikel gå in där om du vill se fler. Är från Västkusten, Röda havet och Malta.

OW-kursen gick jag utanför Götet, på Hönö! AOWkursen ska jag gå i Lysekil :) Jag vill absolut att han tar dykcert! Hade vart jättekul :)
 

blozzor

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Ort
Skärgårdskommunen i Värmland
Hoj
Kawasaki ER6-N 08
Vad har ni för kameror är ni tar bilder undr vatten? Jag köpte en gopro hero hd2 med undervattenshuset, bilderna blev sådär, flmerna blev bra förutom att det är ett ävla biljud från strömmar, luft från regulatorn etc.

Har en nikon d3100 men dyrt med undervattenshus till den och jävligt otympligt att ha med sig...

Jag har Canon S95 med ikelite hus, anledningen till just den var föra att jag vill ha en liten kamera med fulla manuella inställningar som jag även kan använda som backup till min systemkamera på land. Helt klart nöjd!!
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Divemaster med några hundra dyk under bältet, men nu var det några år sedan sist. Har dykt lite överallt och jobbat på Ko Tao i ett par omgångar.

De bästa dyken utan tvekan är Sipadan, Borneo. Helt plötsligt kändes Thailand och Egypten som ganska bleka upplevelser.. Rekommenderas starkt!
 

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Uddevalla
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Divemaster med några hundra dyk under bältet, men nu var det några år sedan sist. Har dykt lite överallt och jobbat på Ko Tao i ett par omgångar.

De bästa dyken utan tvekan är Sipadan, Borneo. Helt plötsligt kändes Thailand och Egypten som ganska bleka upplevelser.. Rekommenderas starkt!

Min "plast"bror hade planer på att jobba som dykinstruktör där! Hade varit fräckt om han gjorde det :) På Borneo alltså! Det känns dock som om det är ganska dyrt att ta sig dit? :(
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Någon som dykt på natten? Vi ska visst göra det på AOWkursen :)

Har nattsnorklat i Magsjön söder om Strängnäs.
Kristallklar skogssjö. (I alla fall då.)

Sedan PADI Open Water i Sydney typ 1995.
Mitt i deras vinter. Alla frös som grisar.
Vi bah vaddå? Det är +18 i vattnet? :hihi

Sedan några dagar på barriärrevet.
Har en massa diabilder jag borde gräva fram. :eek:ldschool

På vägen bort från ett undervattensrev satt jag och J och softade på akterdäck.
Helt plötsligt ser vi något i vattnet en bra bit bort.
Oppsalla, vi ha visst glömt en man och han son. :näsblod
Besättningen sa shelbealrajtmate, vände båten och plockade upp dem.
Tydligen varken första eller sista gången det hände.

:hej

/e
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Tog OW (Malmö) och AOW (Kullen) i början av 2000 och så har det blivit några dyk efter det i Kullen.

Lite lustigt, när jag gick OW-utbildningen, var när vi dök med torrdräkt och en tjej hamnade med huvudet nedåt. Hon kämpade en liten stund med att komma rätt igen, tills hon fick hjälp. :)

Sedan satt vi på botten i Kullen då jag tog AOW, på ca 25 m djup, och allt var lite grådaskigt och botten såg jättetråkig ut. Men när man tände ficklampan, ja då låg det en stor röd fin sjöstjärna en halvmeter bort.

Sämsta dyket var ett i Kullen. Först blev jag bränd av en brännmanet på överläppen. :mad: Sedan fick jag sprängande huvudvärk en stund efter jag kommit upp. All luft jag pressat in i bihålor och annat hade nog inte tagit sig ut på vägen upp. :gnissla

Har handlat på mig nästan all utrustning nu, saknar bara dykdator och vikter. Men har problem med trånga luftvägar, så vet inte om jag precis kan dyka så mycket. :( Fick anti-histamin-tabletter av doktorn, men har inte testat om de hjälper än. Har någon något tips på vad man kan göra åt trånga luftvägar och lite svårigheter att tryckutjämna så ser jag fram emot att få höra dem! :tummenupp
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Sedan några dagar på barriärrevet.
Har en massa diabilder jag borde gräva fram. :eek:ldschool

På vägen bort från ett undervattensrev satt jag och J och softade på akterdäck.
Helt plötsligt ser vi något i vattnet en bra bit bort.
Oppsalla, vi ha visst glömt en man och han son. :näsblod
Besättningen sa shelbealrajtmate, vände båten och plockade upp dem.
Tydligen varken första eller sista gången det hände.

:hej

/e

Sett filmen Open water..? :)
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Inte så dyrt, men lite krångligt. Man tar enklast inrikesflyg från Kuala Lumpur.



Min "plast"bror hade planer på att jobba som dykinstruktör där! Hade varit fräckt om han gjorde det :) På Borneo alltså! Det känns dock som om det är ganska dyrt att ta sig dit? :(
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Skulle vilja till sipidan, men de har en deal som går ut på att man måste sova över på hotellet där i några nätter för att få dyka där det är fint. Vill på så sätt minska antalet noobs som dyker där...
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Har någon något tips på vad man kan göra åt trånga luftvägar och lite svårigheter att tryckutjämna så ser jag fram emot att få höra dem! :tummenupp

alla dykare vet ju att man inte skall dyka när man är sjuk (förkyld t.ex)

men är man frisk & lider av trånga luftvägar som du, så kan nässpray hjälpa till att öppna luftvägarna.

men nässpray skall man ju inte ja för mycket/under lång tid, så använd det med förstånd
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
alla dykare vet ju att man inte skall dyka när man är sjuk (förkyld t.ex)

men är man frisk & lider av trånga luftvägar som du, så kan nässpray hjälpa till att öppna luftvägarna.

men nässpray skall man ju inte ja för mycket/under lång tid, så använd det med förstånd

Har provat någon nässpray med Kortison och det kändes inte som att den hjälpte. Började ca en halv vecka innan dyket och slutade såklart direkt efteråt det var gjort.

Finns det någon enkel operation man kan göra för att öppna upp luftvägarna, som är mer eller mindre permanent?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
tog AOW på kho tao 2005, gjort en 50 dyk sen dess, dom klart bästa på similans, helt otroligt med fisk.
Västkusten här i sverige är bra fin om det är hyfsat klart i vattnet också, skoj att se matfiskar som flundra, aborre och ål i sitt rätta element. =) (men mindre skoj med alla brännmaneter)
 

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Uddevalla
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Snart ska jag ta en torrdräktskurs. Insåg att det kanske blir liiite för kallt att dyka i våtdräkt i november när jag ska ta AOW :D Haha!
 

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Uddevalla
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
tog AOW på kho tao 2005, gjort en 50 dyk sen dess, dom klart bästa på similans, helt otroligt med fisk.
Västkusten här i sverige är bra fin om det är hyfsat klart i vattnet också, skoj att se matfiskar som flundra, aborre och ål i sitt rätta element. =) (men mindre skoj med alla brännmaneter)

Japp! Jättekul med våra svenska arter :) Jag har läst lite marinbiologi på högskolan med och då blev det ännu roligare! Jag tyckte det var kul att se maneter också :) Fast jag har inte fått någon i ansiktet än så länge... Haha xD
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Skulle vilja till sipidan, men de har en deal som går ut på att man måste sova över på hotellet där i några nätter för att få dyka där det är fint. Vill på så sätt minska antalet noobs som dyker där...

Det funkar så att de begränsar antalet folk på än till ca 15 st. Borneo Divers är enda operatören och det finns bara en putteliten bungalowby. Man åker till Kota Kinabalu och sätter upp sig på kö. Kan bli några dagars hotelldöd innan det blir "ledigt". Måste göras!! Jag har varit där två gånger och längtar tillbaks..
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Dykning eller sista tillfället till Knix imorrn?
Svåra val här i livet.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top