Dyktråden!

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Antar att du var och partade på Phi phi då ;)
Den ser INTE likadan ut som på bilden nu kan jag lova, mer åt det gröna hållet =)

Bells: Tång låter ju *host* jätte *harkel* kul att titta på :dummer hehe =)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Finns det något kul att se under ytan vid Cypern alltså?

Sämsta dyken jag har gjort sen certen, förvisso till stor del på grund dive mastrarna gjorde extremt dåligt intryck, undrar om dom var bakfulla eller vad som var deras problem. Bortser man från det så var det nog egentligen bra, men både jag och han jag dök med blev ganska irriterade.
 
Last edited:

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Uddevalla
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Antar att du var och partade på Phi phi då ;)
Den ser INTE likadan ut som på bilden nu kan jag lova, mer åt det gröna hållet =)

Bells: Tång låter ju *host* jätte *harkel* kul att titta på :dummer hehe =)

:hihi Titta på tång i mikroskop! Jättespännande! Finns en organism som lever på tång som ser ut som ett hajgap i mikroskop ^^ Skitfräckt. Jag är fascinerad av allt som har med vatten och hav att göra!
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Har dykt vid Similan Islands i thailand. Padi open water tog jag då. Det var ascoolt att få se botten från ytan och sedan sjunka ner mot densamma och inse att det är ca 20 meter djupt.
Skulle rekommenderat detta om det inte var så mycket som blir förstört av dykexpeditioner där. Vackert och sorgligt samtidigt. Dök med en firma som hette Manta Point i Khao Lak. Gjorde några dyk vid Koh Tao också.

Kul med undervattensbotanik ja. Jag är botaniskt intresserad på landbacken. Att få se växtligheten under vatten är verkligen häftigt. Såpass att jag glömde bort att kolla på fiskarna och spanade på alger och koraller istället.
Sökte till röjdyk inom försvarsmakten i våras. Var för kass naturligtvis,så jag platsade inte. De håller väl till vid Uddevalla förresten, i Skredsvik. Skall vara djupt och klart där enligt utsago.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Tog dykcert någon gång på 90-talet. Har knappt dykt i Sverige sedan dess.

Jobbade 10 år på olika kryssningsfartyg och dök då på en mängd olika ställen runt om i världen, både nöjesdyk och undervattensjobb på båtarna.

Kallast var i Helsingfors hamn då jag hade 7 grader i vattentemp och var tvungen att i 20 centimeter sikt leta efter ett överbordrör. Insåg efter 30 sekunder att det inte skulle gå utan huva...


Närmast naturen var i Cabo san Lucas på Mexicios stilla havskust där en flock nyfikna sjölejon männen från det torra lite närmare.


Mest hisnande var i Cozumel på Mexicos karibiensida där en grottöppning på 25-metersbotten 50 meter senare mynnar ut mitt på avsatsen till 500-metersstupen. Tyvärr inga bilder på det.

Minst har jag kännt mig vid något tillfälle då jag simmat under den 32 meter breda båten och plötsligt kommit på att jag befinner mig i mörker mitt under en 90.000-tonnare.

Mest ovant var den gången jag samma dag provade att både UV-svetsa och dyka med hjälm.

Resize of IMG_3959.JPG

Resize of IMG_3964.JPG

Resize of IMG_4039.JPG

resize of IMG_0540.JPG

resize of IMG_0370.JPG

Resize of IMG_0199.JPG

resize of DSC07045.JPG

Resize of IMG_5621.JPG
 

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Uddevalla
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Närmast naturen var i Cabo san Lucas på Mexicios stilla havskust där en flock nyfikna sjölejon männen från det torra lite närmare.

Mest hisnande var i Cozumel på Mexicos karibiensida där en grottöppning på 25-metersbotten 50 meter senare mynnar ut mitt på avsatsen till 500-metersstupen. Tyvärr inga bilder på det.

Minst har jag kännt mig vid något tillfälle då jag simmat under den 32 meter breda båten och plötsligt kommit på att jag befinner mig i mörker mitt under en 90.000-tonnare.

Vilka sötnosar! :kär

Min förra bildlärare är från Sydafrika. Han var nere på botten vid ett tillfälle under ett dyk. Plötsligt simmar en gigantisk vithaj över huvudet på honom. Han kände sig också väldigt liten då sa han :D
 

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Uddevalla
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Jag undrar om Nikel fattar vidden av vad han ställt till med? :D

:rofl:rofl:rofl Hihi, jag undrar också det. Det är som en dröm som slagit in! Har alltid älskat havet och sett otaliga dokumentärfilmer om havet och dess invånare. Att få se det med egna ögon är helt enkelt magiskt! En bättre gåva går inte att få :) Jag är evigt tacksam :)
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
CMAS*, mestadels dykt på västkusten, hamburgsund, lysekil, väderöarna.
Även endel i Thailand och Filipinderna.

60-70 dyk loggade.

Bästa dyket var nog på PhiPHi öarna, första dyket någonsin i värma vatten, ensam med divemastern och kom riktigt nära både stora sköldpaddor och leopardhaj.

Underskatta inte dykningen i Sverige, vid bra förhållande kan det vara riktigt fint. Inte alltid det är så kul i tex thailand att simma runt och kolla på döda koraller och lite fisk.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Tog Padi OW i Malaysia, Borne närmare bestämt. Gilade det så mycket att jag fortsatte med AOW, tog det i spanien.

Medelhavet var dött, pisstråkigt att dyka och kallt. Roligast var just Malaysia följt av Thailand.
Funderar på att fortsätta uppåt i stegen.
 

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Uddevalla
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
CMAS*, mestadels dykt på västkusten, hamburgsund, lysekil, väderöarna.
Även endel i Thailand och Filipinderna.

60-70 dyk loggade.

Bästa dyket var nog på PhiPHi öarna, första dyket någonsin i värma vatten, ensam med divemastern och kom riktigt nära både stora sköldpaddor och leopardhaj.

Underskatta inte dykningen i Sverige, vid bra förhållande kan det vara riktigt fint. Inte alltid det är så kul i tex thailand att simma runt och kolla på döda koraller och lite fisk.

Jag tyckte det var jättefräckt att dyka i Sverige :) Kul att få se leopardhaj!

Tog Padi OW i Malaysia, Borne närmare bestämt. Gilade det så mycket att jag fortsatte med AOW, tog det i spanien.

Medelhavet var dött, pisstråkigt att dyka och kallt. Roligast var just Malaysia följt av Thailand.
Funderar på att fortsätta uppåt i stegen.

Det är min uppfattning om medelhavet också... Har visserligen sett delfiner, vilket var riktigt kul! Men annars har jag inte sett överdrivet mycket liv när jag snorklat.
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Tog Padi OWD i Thailand, dök på både på Sharkpoint (Koh doc mai) rachayai bungalow bay och Phi Phi Don och Phi Phi Lei. Vart riktigt biten av det och ville fortsätta.

Så när jag kom hem till Sverige igen i Feb 2011 så köpte jag utrustning och gick Padi AOW, Nitrox och Padi dry Suit via Alpin & dyksport. Vart några dyk i Sverige under sommaren 2011, sen drog jag till Rhodos i början på september med familjen. Kass dykning, inget naturliv förutom några larver som kunde brännas. Tappade sugen och dök ingenting under hösten och vintern. I våras tyckte frugan att dykutrustningen tog för mycket plats, så den åkte ut på annons.

Nu åker jag iofs till Thailand i 3 veckor i jan/feb så då ska jag passa på att dyka lite.

/Try
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Kul med en dyktråd! :)
Tog ow+aow -95, slutat logga så vet inte riktigt hur många dyk längre. Efter jag köpte undervattenshus till kameran så kändes de inte lika kul att logga, allt finns på bild iaf. :)

Senaste åren har jag mest dykt utomlands, live-a-boards i Röda havet och Malta. Röda havet bjuder på mycket bra dykning, både vrak- och grönsaksdykning. Gillar Abu Nuhas med 4 gamla vrak som alla gått på samma rev och sjunkit. Här fick vi lyxen att simma med delfiner också vilket nog var det häftigaste jag varit med om i dykväg, även fast vi snorklade just då. :)
SS Thistlegorm är också ett vrak man måste se om man är i området. Fraktfartyg med brittiskt militär-materiel som skulle till 8e armen i nordafrika och som sänktes av tyskt flyg. Ligger ånglok, stridsvagnar, lastbillar m.m. inne i och runt om.
Scubatravle arrangerar bra live-a-boardresor vilket är riktigt smidigt, ofta 4dyk/dag och allt inkluderat. :) Åker man en sydligare rutt så besöker man St Johns med riktigt häftiga undervattens-grottor/formationer..
Börjar rabbla på en massa nu känner jag, men det finns grymt mycket bra dykning i Röda havet. Åkt dit! :tummenupp

Innan dess dök jag mycket i era trakter, Lysekil och Smögen. Gillar västkusten förutom att det är en aningens kallt när man kommer ned lite på djupet. Skall investera i torrdräkt i höst tänkte jag så slipper man kylan och förlänger säsongen lite. :)

Dyker nikel också eller? Hälsa han från mig ;)

66169_1503073096280_4135875_n.jpg

155163_1503607589642_3310876_n.jpg

66776_1503611949751_3797370_n.jpg

163003_1503614029803_8303551_n.jpg

47606_1503616029853_2777172_n.jpg

155941_1503632190257_718108_n.jpg
 

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Koh Tao har (hade iaf för några år sedan) världsrekordet i mest dykare i vattnet samtidigt runt ön, runt 1500 dykare.
De är kända för att producera dykare i mängder under säsongerna =)

Jag har gjort några dyk även på Koh Tao, tror det var japanese garden som var det bästa att dyka på. Det andra "Green Rock" var väldigt grumligt så det var ganska dålig sikt.

Ska man dyka på Koh Tao får man passa sig för "Trigger fish", då dykare som spelar in filmer provocerar Trigger fish att anfalla, bara för att få en snygg film, så händer det att de attackerar även när de inte ska. När vi var nere var det en instruktör som fick sy 28 stygn i ansiktet efter han blev biten =/
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Tog Padi OW i Australien/Stora barriärrevet 2008. Helt sjukt fantastiskt häftigt(minst sagt) att dyka där! Vet inte vad som skulle kunna slå det riktigt.
Annars har jag mest dykt i Thailand. Utanför Phiphi är det rätt fint att dyka. Senaste dyket var för två månader sedan utanför ön Hvar i Kroatien. Dök längs med en typ 60m djup bergsvägg där det kom helt sjukt kalla strömmar, var inte mkt till liv runt omkring heller, så det var sådär att dyka just där.
 

blozzor

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Ort
Skärgårdskommunen i Värmland
Hoj
Kawasaki ER6-N 08
Högsta utbildning Divemaster (jobbar dock inte med det längre, roligare att få dyka själv)
Har dykt Sverige, Norge, Indonesien, Thailand, Egypten, i Februari åker vi till Florida/mexico i en månad och blandar lite nöjespark med hajdykningar och lite grottdykning (Y).

De bästa dyket jag gjort hittills är nog i Egypten där det kom en flock med delfiner som var väldigt närgångna. Annars är nog Lembeh (indonesien) De bästa dykstället. Helt jävla otroliga fiskar som du knappt kan se någon annan stans. Är man på ytan kan man verkligen tror att man är på en soptipp (fast på boendet var det otroligt vackert) men när man kommer ner är det bara helt underbart. Annars tycker jag vakdyk är de mest intressanta dyken så nästa år kommer det att bli teknisk utbildning och sen en ålandresa.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top