Dunlop Sportmax Sportsmart II??

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Det står mellan Supercorsa SP, sportsmart 2 och dunlop 211 GP Racer.
Kommer att köra mest bana med den hojen frågan gäller. Dock har jag inte tillgång till släp varje gång så kommer köra hojen till bana dvs blir lite transportsträcka också. Det betyder också att jag inte alltid kommer kunna använda däckvärmare. :/

Därför har jag svårt o bestämma mig för "rätt" däck.

Som jag har förstått det så är Pirelli Supercorsa SP riktigt bra val, men många säger att de slits fort som tusan.
Just nu kör jag Sportsmart och är grymt nöjd, men vet att jag kommer utvecklas en hel del under den här säsongen så vill tänka ett steg längre redan nu när man ändå ska byta både fram o bak.

Detta är inte lätt!! :confused::)

Det låter som att efter dina behov så skulle jag satsat på beggade supercorsa sc1-2 som även kommer att funka kalas då du kör gata mellan bankörningarna. 180/60 funkar också bra på en 6 tums fälg. Ska du köpa nya gummin så varför inte kolla in nya Metzeler racetech rr.
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Ni med 211-212 GP racer vad har ni kört för tider på ex gelleråsen? Har de känts stabila? Lutar åt att testa dem i år ��
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har bara möljat runt på 1,19 så jag är ingen bra måttstock. Men jag väger säkert 115-120 kilo med skinnställ, så det kanske ger en viss indikation ändå beträffande stabilitet.
D211 GP Racer (det riktiga racedäcket tillverkat i England) kändes superstabilt och satt som gjutet i marken efter ett par uppvärmningsvarv. Vanliga D211 GP Racer blev köttfärs efter en 20-minuterssession på banan (kallrivet) med samma kalltryck som jag körde det andra däcket på (1,7 om jag minns rätt). Det var inte heller lika stabilt och fin känsla i det, vilket kan ha berott på att jag troligen borde ha kört det med mindre luft.
Jag gillar dock inte att köra med för lite luft. Om det beror på att jag är tjock och tung så att det blir svajigt med så lite luft som ibland rekommenderas, det låter jag vara osagt. Jag upplever det iaööafall som djävligt svajjigt med mindre än 1,5 kilo i ett NTEC-däck.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Har gjort några 11:eek:r med D211Slick. 2kg fram(Medium) och 1.2-4 bak(Endurance) alltid med värmare.
De gånger bakdäcket tenderar att få ruggning sänks trycket med framgång.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ni med 211-212 GP racer vad har ni kört för tider på ex gelleråsen? Har de känts stabila? Lutar åt att testa dem i år ��

Har kört både med dunlop och pirelli och dom håller för allt du kan hitta på plus lite till. Största skillnaden är väl trycket för de olika fabrikaten. Ligger runt 1.15 på åsen.
Kör du 1000cc så är problemet att köra fort in i kurvan så du slipper slita extra på däcket vid utgången.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Var köper man D211 GP Racer/D212 GP Pro (ej slicks) som är tillverkad i England och inte i Frankrike? Får man ringa till säljaren o höra?

Ring Tom på hojdäck.se. Hade telefokontakt med honom när jag köpte mina D211 då de ej fanns på lager på hemisdan. Jag brydde mig dock inte om tillverkningsland... men han kanske löser det också.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Börjar bli dags att shoppa gummi, och min favoritleverantör har släppt gamla hederliga Sportsmart, som jag litar på i ur och skur. :) Perfa för snabba varv på nordslingan, rakt från depå, utan värmare åååå grejer.

Så, hur lyder domen över Sportsmart 2?

Har man samma möjligheter att leka lite med trycket bak (även om de inte har samma NTEC-stomme), har de samma fina trygga grepp, är de lika lekvilliga på bana med samma slitstyrka?

Många frågor blir det. ;)

Eller skall man släppa sargen och åka på något annat i år - fokus är absolut inte på värmargummi, det åks i alla väder (spec som instruktör) så bra kallgrepp/våtegenskaper och tåla misshandel på bana - typ det som var sportsmartens stora styrka dålååå. :banana
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Börjar bli dags att shoppa gummi, och min favoritleverantör har släppt gamla hederliga Sportsmart, som jag litar på i ur och skur. :) Perfa för snabba varv på nordslingan, rakt från depå, utan värmare åååå grejer.

Eller skall man släppa sargen och åka på något annat i år - fokus är absolut inte på värmargummi, det åks i alla väder (spec som instruktör) så bra kallgrepp/våtegenskaper och tåla misshandel på bana - typ det som var sportsmartens stora styrka dålååå. :banana


http://www.metzeler.com/site/com/products/tyres-catalogue/Sportec-M7RR.html

https://www.youtube.com/watch?v=yV7bb-QmGPs

Jag tror BG kör på dessa också...
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Börjar bli dags att shoppa gummi, och min favoritleverantör har släppt gamla hederliga Sportsmart, som jag litar på i ur och skur. :) Perfa för snabba varv på nordslingan, rakt från depå, utan värmare åååå grejer.

Så, hur lyder domen över Sportsmart 2?

Har man samma möjligheter att leka lite med trycket bak (även om de inte har samma NTEC-stomme), har de samma fina trygga grepp, är de lika lekvilliga på bana med samma slitstyrka?

Många frågor blir det. ;)

Eller skall man släppa sargen och åka på något annat i år - fokus är absolut inte på värmargummi, det åks i alla väder (spec som instruktör) så bra kallgrepp/våtegenskaper och tåla misshandel på bana - typ det som var sportsmartens stora styrka dålååå. :banana

tvåan är ju väldigt likt ettan förutom att den har bättre våtegenskaper. Jag tycker att sportsmart 2 är riktigt bra. Kall som varm. jag råkade köra med 1.7 bar på knixbana med passagerare och det fungerade stabilt, om än att däcket krängde vid djupare nedlägg. Det är väl dock inte så konstigt med tanke på det rekommenderade trycket är två komma..... nio med passagerare har jag för mig. Körde jag själv fungerade det alldeles utmärkt att ligga nere på 1,7-1,9 med hur bra grepp som helst.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Har hittat ett par trevliga däckvärmare jag vill köpa. Capit.
Problemet är att de värmer till 85 grader och verkar inte ställbara.
85 grader borde vara alldeles för varmt för Sportsmart eller?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top