Dunlop Sportmax Sportsmart II??

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
D211 heter däcket som är skuret och GP Racer heter slickset, har en kompis med identisk hoj som kommer köra GP racer i år så snart vet vi ;-) Tydligen samma skillnad där enligt Dunlop men som sagt i amatörtempo är jag skeptisk till att man märker skillnad. Köpte mina KR billigt så därför ville jag prova annars hade det blivit GP racer.

Dunlop 211 GP Racer ser ut såhär! Ser inte ut som slicks. Eller har jag missat nåt? :confused:

image.jpg
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Nejdå men på slickset står det bara GP Racer
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Nejdå men på slickset står det bara GP Racer

Ah, ok! Slicks förstår jag ska ha däckvärmare, men Dunlop 211 GP Racer mönstrat funkar bra utan värmare? Kommer snabbt upp i temp? Hur är dom i blött?

Försöker bilda mig en uppfattning mellan Sportsmart, D211GP Racer och Pirelli Supercorsa SP. Där av alla frågor.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Lånar tråden: Söker däck till Ducati 851 1988 års model. 130/60 VR16 och 160/60 VR16.
Sitter nu 17 tummare på, men söker däck till originalfälgar. Mvh tony "Toyman"

IMG_5748 (1024x768).jpg
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
10269356_10152176899017963_4503723898389122294_n.jpg


Nöjd och belåten !
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Ah, ok! Slicks förstår jag ska ha däckvärmare, men Dunlop 211 GP Racer mönstrat funkar bra utan värmare? Kommer snabbt upp i temp? Hur är dom i blött?

Försöker bilda mig en uppfattning mellan Sportsmart, D211GP Racer och Pirelli Supercorsa SP. Där av alla frågor.

Skulle varken köra i väta eller utan däckvärmare, det är ju trotts allt slicks i grunden. Andledningen att de är skurna är väll mest för att man inte får åka rena slicks i superstock klasserna
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ah, ok! Slicks förstår jag ska ha däckvärmare, men Dunlop 211 GP Racer mönstrat funkar bra utan värmare? Kommer snabbt upp i temp? Hur är dom i blött?

Försöker bilda mig en uppfattning mellan Sportsmart, D211GP Racer och Pirelli Supercorsa SP. Där av alla frågor.

Inget av ban/racedäcken är något att ha i regn oavsett hur mönstrade de är. Snorhalt. De slits dessutom rätt hårt om man kör ut på dem kalla, så man sparar in pengen för däckvärmarna på en säsongs däckslitage mer eller mindre.
Och på gata hör de däcken inte hemma, för det är lite svårt att hålla värmen utan all tät bromsning och hård acceleration som blir på bana. De blir sämre än gatdäck som sportsmart och räcker inte lika länge. (Ingen aning om det var det du funderade på, men säger det i förebyggande syfte)
 

Täppas

Guest
Posten du citerade innehöll supercorsa sp, de sitter väl fabriksmonterade på div. gathojar ? Borde ju kunna funka utan värmare då tycker man...
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Kan väl skriva en recension om någon vill veta.

Har två CBR600RR i familjen, en med Sportsmart (de gamla) och en med DP211 (Endurance bak och medium fram) och har kört med den sättningen i två säsonger både gata och bana. Jag kör oftast i mellangruppen och är hyffsat mjuk på både gaspådrag och inbromsning. Fjädringen och dämpare är inställda för bana på den med DP211.

Sportsmart på bana, slits mer om man använder däckvärmare. De slits också mer om man har kalltryck under 2,4. Annars funkar de helt ok, men kan tendera till släpp när det blir extremt varmt.

Sportsmart på gata. Finns inget att tilläga, det är bra på allt i alla väderlekar och temperaturer.

DP211 på bana, funkar utmärkt med 2,1 fram och 2,2 bak i kalltryck och alltid däckvärmare. De funkar även utan värmare men jag gissar att det sliter mer. Fästet är detsamma med eller utan värmare när de väl uppnått arbetstemp. Är en äkta 'solskensåkare' så hur dessa är i regn på bana vet jag ej.

DP211 på gata. De har spetsigare profil än Sportsmart vilket gör hojen mer lättstyrd (alternativt mer orolig). Lite halkigare när det är kallt i marken eller regn men absolut inte livsfarliga som 'riktiga' racedäck. Spårdjupet är någon mm sämre jämfört med Sportsmart men jag har lyckats hålla liv i dem +500 mil.

Detta är min personliga åsikt och på andra hojar, mer effekt och annat körsätt kanske inte upplevelsen är densamma som min. :)
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Rykande Färskt däcktest

bild23.jpg

Sport Motorcycle Tire Shootout Part 1: Introduction - MotoUSA

Sport Motorcycle Tire Shootout Part 2: A-Group - MotoUSA

Sport Motorcycle Tire Shootout Part 3: B-Group - MotoUSA
 
Last edited:

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Kan väl skriva en recension om någon vill veta.

Har två CBR600RR i familjen, en med Sportsmart (de gamla) och en med DP211 (Endurance bak och medium fram) och har kört med den sättningen i två säsonger både gata och bana. Jag kör oftast i mellangruppen och är hyffsat mjuk på både gaspådrag och inbromsning. Fjädringen och dämpare är inställda för bana på den med DP211.

Sportsmart på bana, slits mer om man använder däckvärmare. De slits också mer om man har kalltryck under 2,4. Annars funkar de helt ok, men kan tendera till släpp när det blir extremt varmt.

Sportsmart på gata. Finns inget att tilläga, det är bra på allt i alla väderlekar och temperaturer.

DP211 på bana, funkar utmärkt med 2,1 fram och 2,2 bak i kalltryck och alltid däckvärmare. De funkar även utan värmare men jag gissar att det sliter mer. Fästet är detsamma med eller utan värmare när de väl uppnått arbetstemp. Är en äkta 'solskensåkare' så hur dessa är i regn på bana vet jag ej.

DP211 på gata. De har spetsigare profil än Sportsmart vilket gör hojen mer lättstyrd (alternativt mer orolig). Lite halkigare när det är kallt i marken eller regn men absolut inte livsfarliga som 'riktiga' racedäck. Spårdjupet är någon mm sämre jämfört med Sportsmart men jag har lyckats hålla liv i dem +500 mil.

Detta är min personliga åsikt och på andra hojar, mer effekt och annat körsätt kanske inte upplevelsen är densamma som min. :)

När det gäller 211och 212 på bana så körs dom med fördel 2.1 fram och 1,2 bak i kalltryck.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
När det gäller 211och 212 på bana så körs dom med fördel 2.1 fram och 1,2 bak i kalltryck.

Som jag skrev så funkar 2,2 bäst för mig (läs långsam). Betyder alltså inte att det funkar för alla andra.

Har provat 1,5 och 1,8 vilket ger ett väldigt ojämt slitage för min typ av körning.

Hade exakt samma problem på Michelin Power One Race (hette de så?) som också var ett gatlegalt recedäck som man skulle kunna köra på extremt låga tryck.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Fick förklarat för mig om detta fenonen. Teorin i mitt fall var att eftersom jag kör Superduke så når jag inte så extrema lutvinklar och ligger oftast nån cm från kanten och där bildades som en svacka i däcket. Trotts detta jör jag vidare med lågt tryck då jag känner mer förtroende för greppet.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Pirelli bygger generellt värme mycket snabbt. Hur är din plan Kriss ?

Det står mellan Supercorsa SP, sportsmart 2 och dunlop 211 GP Racer.
Kommer att köra mest bana med den hojen frågan gäller. Dock har jag inte tillgång till släp varje gång så kommer köra hojen till bana dvs blir lite transportsträcka också. Det betyder också att jag inte alltid kommer kunna använda däckvärmare. :/

Därför har jag svårt o bestämma mig för "rätt" däck.

Som jag har förstått det så är Pirelli Supercorsa SP riktigt bra val, men många säger att de slits fort som tusan.
Just nu kör jag Sportsmart och är grymt nöjd, men vet att jag kommer utvecklas en hel del under den här säsongen så vill tänka ett steg längre redan nu när man ändå ska byta både fram o bak.

Detta är inte lätt!! :confused::)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Japp, det kommer nog sluta med det!! :yoparty

Släp är värt varenda peng det kostade när man har 30 mil hem från banan och det ösregnar. :) Det är iofs fortfarande förträffligt trevligt när det bara är 5 mils ösregn hem med. :hihi
Borde gå att hitta ett okej släp för en överkomlig peng på blocket med.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top