Ducati Scrambler-tråden

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
En sista uppdatering om höjarna.
Tog bort dem och analyserade både föste och höjare. Hade jag bara varit mindre disträ första gången jag monterade dem så hade jag inte haft några problem alls.
Utmaningen med ROX höjarna i kombination med släden är följande (svårt att förklara).
Genomföringarna för styret på slädens styrfäste går fluss med basen på styrfästet. Tänk en cirkel som står på högkant på ett streck.
ROX höjarna består av en tapp som fästes i genomföringen för styret i styrfästet. Tapparna sitter på armarna som ger höjningen och avslutas med ett nytt styrfäste.
Runt tapparna ger armarna cirka 2-3mm gods som ligger utanför tapparna.
Det var detta i kombination med slädens fäste som gjorde att det skevade.
Då tappen sattes instyrfästets genomföring så "red" godset runt tappen på styrfästets bas vilket ledde till en skevning.
-Lösningen blev att fräsa bort armens gods runt tappen där den annars skulle rida på basen.

Efter den lilla grejen så är styret riktigt stunt och fint, bökat runt i skog bland stock och sten utan en tillstymmelse till att det skulle släppa eller vrida sig!

Återigen sjukt nöjd :)
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Allt fungerar fortfarande klockrent med höjjarna, riktigt stabilt och har klarat riktiga skogsäventyr.
Lade tyvärr ner hojjen på en leråker, vänster blinkers + växelförare gick åt skogen.
Beställde nytt men reparerade/riktade det gamla dom reserv.

Upptäckte att switchen för bromsljuset på bakbromsen är en riktigt keff lösning!
Switchen sitter oskyddat, fästet är för mjukt och konstruktionen gör att bromspedalen får direktkontakt med switchen om den får en smäll.
På min trycktes "stiftet"/"kolven" rakt ner i botten och genom mothållsfjädern. Gick att dra ut den igen men skyddsgummit gick åt fanders.

Vid kedjebyte upptäckte jag att framdrevet är duktigt slitet medans bakdrevet inte visar några tecken på slitage.
Framdrev är beställt men det verkar inte finnas någon info om ifall Ducati ändrat drev mellan 2015 & 2021? Beställde ett som passar 2017 och hoppas det passar ,2021 också. Funkar det inte får det bli Ducati orginal istället .IMG20221029094556.jpg
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Allt fungerar fortfarande klockrent med höjjarna, riktigt stabilt och har klarat riktiga skogsäventyr.
Lade tyvärr ner hojjen på en leråker, vänster blinkers + växelförare gick åt skogen.
Beställde nytt men reparerade/riktade det gamla dom reserv.

Upptäckte att switchen för bromsljuset på bakbromsen är en riktigt keff lösning!
Switchen sitter oskyddat, fästet är för mjukt och konstruktionen gör att bromspedalen får direktkontakt med switchen om den får en smäll.
På min trycktes "stiftet"/"kolven" rakt ner i botten och genom mothållsfjädern. Gick att dra ut den igen men skyddsgummit gick åt fanders.

Vid kedjebyte upptäckte jag att framdrevet är duktigt slitet medans bakdrevet inte visar några tecken på slitage.
Framdrev är beställt men det verkar inte finnas någon info om ifall Ducati ändrat drev mellan 2015 & 2021? Beställde ett som passar 2017 och hoppas det passar ,2021 också. Funkar det inte får det bli Ducati orginal istället .View attachment 478003
En grej värd att känna till på -21 är att om du byter till andra antal kugg så tänds motorlampan.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Ja jag tror det var du som berättade det, det var dagen innan jag tänkte köpa ett 14 kugg på Desmo Centers rekommendation...
Beställt ett 15t, lika som sitter på nu (tror jag, räknade inte kuggen), men 15t ska vara standard iaf..
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Ja jag tror det var du som berättade det, det var dagen innan jag tänkte köpa ett 14 kugg på Desmo Centers rekommendation...
Beställt ett 15t, lika som sitter på nu (tror jag, räknade inte kuggen), men 15t ska vara standard iaf..
Det har jag nog gjort ja.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Nu är drevet bytt, samma drev på 2017 som på 2021 - inga skillnader alls.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Nya ändringar på släden.
Nytt framdäck, Mitas E07+ ska testas i fram. Fått blandat kritik men jag har bestämt mig för att inte lita på alla "proffs tyckare" :)
Monterat Acerbis handskydd och en förlängning till stänkskärmen bak så att den går hela vägen till registreringsskylten - Original del från Scrambler Sixty2
Sen ska en skärm monteras mot svingen också, idag skjuter bakdäcket massa grus, lera m.m. rakt in till framdrevet. Lägger sig som en fin kaka runt drevet bakom kåpan.
Sista bilden är lånad från säljaren - den enda skärmen jag hittat som verkar passa släden.

IMG20230120101523.jpgIMG20230115142210.jpgIMG_20230128_082045.jpgs-l400.jpg
 
Last edited:

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Glömde att skriva att en låg sadel är inhandlad och testad.
Pga längdhandikapp fick jag bara ned lite mer än tårna sittandes på släden. På asfalt inga problem, men i stökig terräng ett jätteproblem! Nästan varje försök att backa motorcykeln i terräng slutade med avstigning pga att den fjädrar upp då jag försökte sparka den bakåt.
Med den nya sadeln (20mm lägre) och något smalare får jag ned hela foten på bägge sidor.
Kommer göra stor skillnad i manöverbarhet, misstänker dock att komforten kommer bli lidande pga mindre stoppning..
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nya ändringar på släden.
Sen ska en skärm monteras mot svingen också, idag skjuter bakdäcket massa grus, lera m.m. rakt in till framdrevet. Lägger sig som en fin kaka runt drevet bakom kåpan.
Sista bilden är lånad från säljaren - den enda skärmen jag hittat som verkar passa släden.

View attachment 480430
Bra val av utrustning tycker jag.
Fattar inte detta att det tillverkas hojar utan vettig bakskärm/sprutskydd. En ren enduro, cross-hoj är rimligt att det saknas, men ex. min 1200GS är näst intill idiotiskt - utan innerskärm så sprutar man ner passagerarens byxben samt fyller stötdämparen med grus (det lilla sprutskydd som sitter mot stötdämparen räcker inte)
Även min gathoj behövde skärm eftersom nedre stötdämparjustering geggat igen av asfalt o gummirester
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Ska dessutom snida till den här stänklappen en aning så det inte ser ut som en EPA moppe.
Den kommer sitta på oavsett, men hur tycker ni att den ska snidad till?
Ska smalna av den så den livar med regskyltshållaren men funderar på nederdelen...
Tänker mig att köra en radie över hela bredden.
Några andra förslag?

IMG_20230128_125816.jpg
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Hepp, snön försvann och kom tillbaks. Nu ser det dock ut att gå mot ljusare tider :)
Ägnat en del av den mörka årstiden till att efterforska modifieringar till den underligt placerade bromsswitchen till fotbromsen.
Enligt mina efterforskningar finns det inte någon modifiering av den befintliga som kommer att hålla i längden.

Nu har jag istället beställt en hydraulisk switch för montering på bromscylinder.
I samband med det ska en liten aluminium eller stålkloss tillverkas som ersätter original switchens funktion som ändlägesstopp för pedalen... Riktigt korkad konstruktion.

För den som är intresserad används enbart två kablar, den blå saknar funktion.
Gänga M10 och stigning 1mm.
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Har ett högt draget helsystem från QD till salu om någon skulle vara intresserad.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Var så sjukt nära att köpa cartridgekit och ny bakdämpare igår. Bestämde mig dock för att sova på saken och justera en sista gång... Tur var väl det! Jag hade skruvat bort mig helt och hållet på både comp och rebound fram samt rebound bak.
Ställde in enligt manualens grundinställning och fick återigen en körbar motorcykel som inte försöker slå ut tänderna på mig ?

Nu blir det ett "klick" åt gången samt nogrann dokumentation.
Rebound bak var endast öppen 1/6 varv mot manualens 3/4 för körning på väg ?
Samma fram, rek 10/11, min inställning 5/4 - gick som en påse nötter över alla ojämnheter..
Man lär sig av sina misstag sägs det i alla fall!
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Var så sjukt nära att köpa cartridgekit och ny bakdämpare igår. Bestämde mig dock för att sova på saken och justera en sista gång... Tur var väl det! Jag hade skruvat bort mig helt och hållet på både comp och rebound fram samt rebound bak.
Ställde in enligt manualens grundinställning och fick återigen en körbar motorcykel som inte försöker slå ut tänderna på mig ?

Nu blir det ett "klick" åt gången samt nogrann dokumentation.
Rebound bak var endast öppen 1/6 varv mot manualens 3/4 för körning på väg ?
Samma fram, rek 10/11, min inställning 5/4 - gick som en påse nötter över alla ojämnheter..
Man lär sig av sina misstag sägs det i alla fall!
hade samma upplevelse på min hoj, tidigare ägaren hade skruvat väldigt märkligt.
Har Öhlins både fram och bak om du vill prova en sväng ;)
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
hade samma upplevelse på min hoj, tidigare ägaren hade skruvat väldigt märkligt.
Har Öhlins både fram och bak om du vill prova en sväng ;)
Har du kompletta Öhlins gafflarna eller cartridge?
Skulle vara sjukt roligt att pröva! Men risken är att jag skulle bli drygt 30tkr fattigare efter en sväng ?
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Har du kompletta Öhlins gafflarna eller cartridge?
Skulle vara sjukt roligt att pröva! Men risken är att jag skulle bli drygt 30tkr fattigare efter en sväng ?
Cartridge bara, gjorde stor skillnad. Fram kändes mer värt än bak.
Hojta, finns i Sumpan en dryg månad till innan jag flyttar till västkusten :)
 

webgurun

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2023
Ort
Helsingborg
Hoj
2022, Ducati, Scrambler urban motard
Har läst en del i forumet och ville egentligen bara säga hej. Hämtade ut mitt livs första Ducati i går, en ny Urban Motard. 12 mil hem med de sista 5 milen i regn.

Så jäkla nöjd med den så här långt. Ljudet med Termignoni, känslan av att sitta upprätt med det breda styret, ekerhjulen, allt är guld utom träsmaken i arschlet.

Så, om det finns någon i nordvästra Skåne som är sugen på en tur innan vintern slår till. Hör av dig/er. Jag bor strax norr om Helsingborg.
 

Bifogat

  • 20230918_193224~2.jpg
    20230918_193224~2.jpg
    1,007.5 KB · Visningar: 27

webgurun

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2023
Ort
Helsingborg
Hoj
2022, Ducati, Scrambler urban motard
Idag börjar detaljarbetet med min nya Urban motard. Pinnen i db-killern på Termignoni ska bort och mina nya blinkers ska ersätta original.

Sjuuukt små, plug & play och är godkända för hojen. Det här blir bra.
 

Bifogat

  • 20230912_145220.jpg
    20230912_145220.jpg
    1.4 MB · Visningar: 8
  • 20230912_152636.jpg
    20230912_152636.jpg
    1.4 MB · Visningar: 8

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Välkommen till gänget :)
Det är riktigt fina hojjar! Har kört drygt 200mil nu över fem dagar på min släde med orginalsadel - ingen träsmak! Man vänjer sig sakta men säkert!
Ett tips som jag blev varse under veckan - kör inte med 15W50 i motorn, blir alldeles för trög runt nollan, verkstadshandboken specar denna till att vara duglig ner till 0 men funkade inte bra för mig!
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top